Gå til innhold

Kjøling ved bruk av kaldtvann fra springen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har kommet med noen sånne ideer jeg og.

F.eks legge radiatoren i kjøleskap/fryser.

8247800[/snapback]

 

Lite vits...

Ikke effektivt...

8253243[/snapback]

 

Det er effektivt nok, men problemet er at slike cascades det er i kjøleskap/fryser ikke er dimensjonert for å takle tilført energi (varme).

 

De skal kunne kjøle til 4/-18 og så ikke gå mer enn nå og da.. Setter du inn en stor nok radiator så vil den avgi så mye varme at cascaden må gå konstant, og da går den i stykker rett og slett. Kanskje ikke etter en dag, men etter en mnd så kan det godt hende det ikke er kaldt nedi der lengre.

Lenke til kommentar
Har kommet med noen sånne ideer jeg og.

F.eks legge radiatoren i kjøleskap/fryser.

8247800[/snapback]

 

Lite vits...

Ikke effektivt...

8253243[/snapback]

 

Det er effektivt nok, men problemet er at slike cascades det er i kjøleskap/fryser ikke er dimensjonert for å takle tilført energi (varme).

 

De skal kunne kjøle til 4/-18 og så ikke gå mer enn nå og da.. Setter du inn en stor nok radiator så vil den avgi så mye varme at cascaden må gå konstant, og da går den i stykker rett og slett. Kanskje ikke etter en dag, men etter en mnd så kan det godt hende det ikke er kaldt nedi der lengre.

8254165[/snapback]

:p

Da droppa jeg også den ideen.

 

Så det funker dårlig å bygge om en fryser sin cascade, og bygge sin egen fasekjøler?

Lenke til kommentar
Har kommet med noen sånne ideer jeg og.

F.eks legge radiatoren i kjøleskap/fryser.

8247800[/snapback]

 

Lite vits...

Ikke effektivt...

8253243[/snapback]

 

Det er effektivt nok, men problemet er at slike cascades det er i kjøleskap/fryser ikke er dimensjonert for å takle tilført energi (varme).

 

De skal kunne kjøle til 4/-18 og så ikke gå mer enn nå og da.. Setter du inn en stor nok radiator så vil den avgi så mye varme at cascaden må gå konstant, og da går den i stykker rett og slett. Kanskje ikke etter en dag, men etter en mnd så kan det godt hende det ikke er kaldt nedi der lengre.

8254165[/snapback]

:p

Da droppa jeg også den ideen.

 

Så det funker dårlig å bygge om en fryser sin cascade, og bygge sin egen fasekjøler?

8254286[/snapback]

 

Bruk 3-5stk. da skal det funke...

Lenke til kommentar

Det med at det ikke er miljøvennlig å tappe vann fra kommunen sitt nett går ikke på hvor man slipper det ut. Tenk på renseprosessen som kommunen må utføre på vannet. Dette bruker energi og noen ganger kjemikalier (som jernklorid, CO2, lut og i noen tilfeller klor).

 

Derfor bør en ikke bruke det kommunale vannet på slikt.

 

Men det å ha en egen pumpe i et vann høres ut som en kul ide.

Lenke til kommentar
Det med at det ikke er miljøvennlig å tappe vann fra kommunen sitt nett går ikke på hvor man slipper det ut. Tenk på renseprosessen som kommunen må utføre på vannet. Dette bruker energi og noen ganger kjemikalier (som jernklorid, CO2, lut og i noen tilfeller klor).

 

Derfor bør en ikke bruke det kommunale vannet på slikt.

 

Men det å ha en egen pumpe i et vann høres ut som en kul ide.

8254796[/snapback]

 

I GIVE A SHIT! :tease:

Lenke til kommentar

Tror komunen kommer å setter en stopper for det om de finner ut at du tapper vann i avløpet 24/7

 

Å legge radiatoren i kjøleskap er nok ikke så effektivt, men man kan altids prøvepost-107396-1175091038_thumb.jpg

Bilde jeg fant på google.

 

Men om du tilfeldig vis bor 5 meter fra en innsjø, så ta vannet fra bunnen av sjøen, hvor det er 4 grader hørest jo bra ut.

Lenke til kommentar

HiHi

Er enig med at det er litt sløseri og bruke vann hele tiden...Så vis du vil være miljøvennlig tar du det fra en innsjø og så tilbake, men jeg ville ikke giddet og gjøre det :whistle: Man kunne jo laget et system som førte "avløps vannet" tilbake til springen inn i et rør før springen eller noe sånt... :p

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...