Gå til innhold

Kjøling ved bruk av kaldtvann fra springen


Anbefalte innlegg

Hei :!:

 

Jeg har en liten ide! :cool: Som ikke jeg gidder/orker og teste.

 

Koble en slange til et kaldtvannsutak (spiring eller lingnende) og ta slangen med vann inn i pcen og koble på en kjøleblokk, så ta et avløp og koble til andre nippelen på blokken og la det renne ut i et avløp i huset.

 

Sette på full guffe med det kaldeste vannet du har fra springen og se hva kjøleevnen er.

 

Vet ikke om det er gjennomførbart ettersom at når man kjører kaldt vann gjennom rør blir det kondens. :hmm:

 

Men jeg syntes dette var et tøft og morsomt vannkjølingsprosjekt :p

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bruke et lite kjøle eller fryseskap til å kjøle vannet.

Kobberrør-spiral eller radiator for stor overflate.

Vifte for god luftsirkulasjon.

 

Tar litt plass, man kan bruke frysedel til vannkjøling og kjøleskap til drikke? :)

Kan bli litt støy når kompressor går konstant.. :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis en er rørlegger, så kan en vel koble om vannettet i huset, slik at alt vann som kommer inn i huset,  går gjennom vannblokka først.

8116983[/snapback]

 

Kjedelig om ingen tapper vann da. :hmm:

Må gå og sette på vaskemaskiner eller spyle ned i wc eller noe.

Eller bare sette på krana, men da sløser man like mye med vann.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva man skal tenke på miljøet ettersom at alt vannet uansett vil komme ut igjen helt rent i naturen.

Hvis man bygde et nytt hus og er litt syk i hodet og ganske hektet på data kunne man jo lagt opp en kran og et avløp der man skulle ha pcen :!:

 

EDIT : Jeg mener at vannet skal strømme hele tiden gjennom blokken.

Ekstra kjøling på vannet tror jeg ikke er nødvendig siden vannet man får ut når man tar på kaldt på spirngen er temmelig kaldt...

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte på d samme... Men nei... Blir billigere med fase-kjøling(Hvis du ikke tenker på strøm/effekt som blir brukt(W)) -60*C på CPU...

Men d skal fungere mye bedre enn vanlig vann-kjønling... Skal teste dette en gang... kankje om ei uke?

Endret av kasey
Lenke til kommentar

Da ville jeg heller bygget en vanntank med selve kaldtvannsrøret omsluttet, eller som kaldtvannsrøret gikk gjennom. Om man bygger en avlang sylinder med et tykt kobberrør gjennom, med kobberrøret "snurret opp" til en spiral så vil man få veldig god kjøling der.

 

Det er fordelaktig med en viss beskyttelse av en vannkjølingssystem, og et lukket system med kaldtvann som avkjøling vil være tryggere. Da har man en god buffer også om ingen tapper vann på en stund..

Lenke til kommentar

Et annet problem er at det er en hel del urenheter i vannet fra springen som etterhvert vil forkalke seg i vannkjølings-systemet. Om man har et kullfilter eller lignende før PC'en, så vil det nok i hvert fall bli bedre. Ideelt sett skal man jo bruke destillert vann (batteri vann) til vannkjølings-systemer, og helst med anti-korrosjons middel. Tror ikke mange ønsker å ha det i drikkevannet sitt...

Lenke til kommentar

Var det jeg mente, pstub, ift å bruke springvann som en radiator i stedet for direkte i systemet. Veldig mange av vannblokkene som finnes nå er restriktive, men en uhorvelig fin bonus med å bruke spingvann direkte er jo at man slipper pumper og vifter.. Med andre ord, nesten lydløst, og det er jeg veldig positiv til.

 

Jeg får heller fryse ned kobberelementer og "dyppe" i reseratoren min.. Det blir kaldt og godt, men kun midlertidig. Her kunne spiralmodellen bygges inn i reseratoren som en vannavkjøler. Det hadde egentlig vært utrolig kult, og om man kjenner en rørlegger eller noe så er det ikke vanskelig heller..?

Lenke til kommentar

En miljøvennlig versjon av den vannkjølinga her må jo være hvis du bor ved siden av tappevannet og kan legge en vannslange med avløpsvannet tilbake til vannkilden.

 

Men da kan man jo egentlig bare si det slik at om du bor ved siden av et ferskvann kan du bruke ei vannpumpe å sette i vannet, legge en slange fra pumpa til CPU-blokka og en returslange tilbake til ferskvannet - med så stor vanntank trenger du vel neppe noen radiator :-)

Lenke til kommentar
En miljøvennlig versjon av den vannkjølinga her må jo være hvis du bor ved siden av tappevannet og kan legge en vannslange med avløpsvannet tilbake til vannkilden.

 

Men da kan man jo egentlig bare si det slik at om du bor ved siden av et ferskvann kan du bruke ei vannpumpe å sette i vannet, legge en slange fra pumpa til CPU-blokka og en returslange tilbake til ferskvannet - med så stor vanntank trenger du vel neppe noen radiator :-)

8239229[/snapback]

 

TØFT! :!:

Lenke til kommentar
kasey vis du lager en vannkjøling slik som nogen lunde er sånn som de forslagene i tråden MÅ du vise bilder og resultater..:p

8242509[/snapback]

 

SEFF :yes:

8243181[/snapback]

Gleder meg ! :dribble:

8244352[/snapback]

 

Ska begynne å måle vann-temperatur, vann-trykk, flytte-mengde i timen osv.

Begynner NÅ!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...