Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon look lyspærer


Anbefalte innlegg

Så man har altså INGEN respekt for at man faktisk møter biler også? Det er altså helt greit å hive inn så mye lys og annet i lyktene at man likegodt kan montere 4 tusenmetre som står på kontinuerlig? Det er bare så ufattelig irriterende å møte biler med ettermonterte HID-lys, kraftigere lys, eller generelt feiljusterte lys at jeg skulle ønske folk tenkte litt mer enn "så lenge jeg får bedre lys, så gjør det ikke noe".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du kranglete, eller? :tease: Det er ikke noe problem med sterkere pærer så lenge de er i grøftelysa, de står likevel i en slik stilling at de aldri skal blende folk. Dessuten er de for mitt vedkommende kun i bruk som kjørelys på dagtid i kombinasjon med parklys, så jeg ser egentlig ikke pproblemet nei. I tillegg er det jo snakk om kun 20W forskjell, og det er jo ikke akkurat en forskjell som tilsvarer en sammenlikning mellom natt og lyse dag... Men, når det er sagt, det finnes folk som gir fullstendig beng, det skal du ha, og det er jo irriterende for en del, særlig for de som ikke har mer vettuge ting å irritere seg over ;)

Lenke til kommentar

De fleste sånne jalla blå pærer med 90/100 watt osv er noe dritt, lyser dårlig der dem skal, blender, ikke godkjente og kort levetid.

kjøp heller pærer som er lovlige å bruke å som ikke blender.

 

Philips Diamond Vision ligner mye mer på xenon enn feks Höen xenonmatch da de kun er 4,000k i følge dem selv og så må man trekke fra ca 500k da alle overdriver på hvor mange kelvin pærene gir.

Philips Diamond Vision er målt til 4552K (reklamerer med 5000k)

 

dem som har gammle biler uten linselykter og høydejustering kan la være å kjøpe Xenonkit, da lyktene IKKE er laget for Xenonlys og klarer ikke spre lyset slik det skal og vil blende andre bilister. Xenon på fjernlys er ok hvis man har vanlige reflektor lys da man skur av fjernlysene når man møter en annen bil og fjernlys blender uansett.

Lenke til kommentar

At de likner mye mer på xenon er mildt sagt drøyt overdrevet. Når lyset blir så hvitt som 4000 Kelvon og mer, skal du ha rimelig greit syn om du klarer å skille ut en differanse på 500 Kelvin. For min del spiller det liten rolle om Hoen eller Philips er best, har ekte xenon liggende klart til montasje nå, og det gruser alt annet uansett. :thumbup:

Lenke til kommentar

Er stor forksjell på Philips BlueVision og Philips DiamondVision.

 

Xenon er best ja, men xenon skal ikke være på biler uten linselykter, utenom noen få biler som kom med det orginalt med spesielt designet reflektor for dette.

 

Det vil blende når man setter xenon lys i vanlige lykter, kommer det en idiot i en gammel golf med xenon skal jeg lyse tilbake med mine 50watt xenon fjernlys så da er det bare å få på seg :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så lenge man har separate fjernlys og nærlys er det helt ok å bygge om til xenon på fjernlys, men når man begynner å rote med H4 bi-xenon av ymse art og xenon på nærlys kan det være irriterende. Og nei, det er heller ikke alltid greit å benytte sterkere pærer på grøftelys, selv om de sitter "montert så de ikke blender".

Lenke til kommentar

Det jeg er lei av er alle de gamle mennene som kjører med tåkelys og kjørelys samtidig. Det verste er at de tror det er lov. For hver bil jeg ser som kjører riktig, tåke og park lys så ser jeg 10 som kjører feil. Og i den ene som kjører riktig sitter det i 99% av tilfellene en ungdom. Bestefaren til kjæresten min kjører med langlys og tåkelys for å få så bra lys som mulig. Det jeg gjør når jeg møter slike idioter er at jeg blinker, og blinker, og blinker. Tror dere de skifter? Nei,.

Lenke til kommentar

Problemet, Vampyro, er at de ikke forstår hvorfor du blinker med lysene, og det er jo nettopp fordi de enten 1) ikke er klar over at de har grøftelysa tent samtidig med nærlys, eller 2) de tror at de ikke gjør noe feil ved å ha de tent samtidig. Har prøvd å sette fjernlysa i slike folk selv, men det er dessverre helt nytteløst.

Lenke til kommentar

At noen tror det er lovlig kan nok ha med at lovene for det er veldig flytende. Det er ingenting som faktisk sier at det er ulovlig, men det er heller ikke noe som sier at det er lovlig.

 

Det finnes dessuten flere titalls påstander og tolkninger om hva som er lovlig, og alle er forskjellige og strider mot hverandre. Selv politiet går ut i media og sier ting som absolutt ikke stemmer mot loven.

Lenke til kommentar

Det du sier der er direkte feil Jonepet. Det står veldig klart i regelverket for lysbruk at det er forbudt å bruke grøftelys samtidig med nærlys. Det står vel også at det kun er tillatt under ekstremt vanskelige siktforhold, men det betyr jo at lista er lagt høyt for at det skal være lovlig, og dermed er det ulovlig i de aller fleste tilfeller.

Endret av Juballong
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan finne er i paragraf 15 i trafikkloven, men jeg mener at noe annet overstyrer denne, men kan ikke huske hvor dette er. Uansett, hvis denne loven er den gjeldende, så er det totalforbudt å bruke tåkelys+nærlys, noe som gjør tåkelys nærmest ubrukelig uansett.

 

Da mangler det dokumentasjon for følgende påstander:

- Hvorfor er ikke tåkelys+parklys lovlig når det er mørkt? Sier loven noe om dette? Det eneste som tilsier dette er evt. hvorvidt det faktisk gir tilstrekkelig med lys, noe som dermed er ganske flytende.

 

- Noen påstår at ved tåke/dårlig sikt skal BÅDE tåkelys og nærlys være påslått samtidig. Det strider mot paragraf 15 i trafikkloven. Min bil er slik at det er ikke mulig å ha påslått tåkebaklys uten at tåkelys forran også er påslått, noe som tilsier at i eksempelvis kraftig snøvær kjører jeg med både tåkelys og nærlys påslått samtidig fremme, selv om det ikke nødvendigvis gir meg noen fordel annet enn at jeg er synlig bakfra. Betyr dette da at jeg kjører ulovlig?

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Skjønner godt at det råder forvirring om temaet. Fant bare denne artikkelen så langt, den gir vel noen svar i hvertfall, men sikkert ikke alle (har ikke lest den skikkelig selv) http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106

 

Det med tåkelys+parklys i mørket er forbudt pga av at man mener at fokuseringspunktet blir for nærme bilen ved slik lysbruk. Man mener at folk ikke ser langt nok frem, ettersom tåke-/kurvelys kun lyser opp de nærmeste meterne foran bilen. Selv om det kan se litt kult ut om kvelden, er jeg ut i fra et sikkerhetsmessig standpunkt helt FOR at nærlysa skal tennes og grøftelysa slukkes ved kjøring etter mørkets frembrudd.

Endret av Juballong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...