Gå til innhold

Vålerenga ♥ Oslos Stolthet!


Raste

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er en slik intern strid i andre supporterklubber også?

For de fleste klubber i Europa har jo ultras grupper(inger).

Vet at det er en del styrer i klubber som saboterer en del for ultras, men det er jo noe litt annet.

 

Jeg syns det skal være plass til alle former for supporterkultur, vi skryter jo av at vi er klubben for alle.

Men folk som ikke er supportere har ikke noe sted på ett supporterfelt å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan si meg enig i det.

Men er man per definisjon supporter om man ikke synger/bidrar på tribunen?

 

Jeg vil si man er supporter hvis man på en eller annen måte støtter laget. Om det er å møte på hjemmekamper å klappe for mål og være med på Vålerenga Kjerke er det godt nok for meg.

 

Jeg tror man bare taper på å diktere hvem/hva som er gode supportere. Er som jeg nevnte i stad, hvis en person som kommer på hver kamp blir fortalt at han ikke er supporter på lik linje som de andre, så skulle det ikke forundre meg om at han blir umotivert.

 

Selvsagt, står man på et sted hvor det er bestemt at her skal det synges 100% så er det nok best at man enten gjør det eller er et annet sted. Men, og ikke at jeg er noen ekspert, hvis man har (for) store krav til hva medsupportere skal gjøre så går man kanskje glipp av en stor andel fans som kunne bidratt.

Lenke til kommentar

Jeg vil si man er supporter hvis man på en eller annen måte støtter laget. Om det er å møte på hjemmekamper å klappe for mål og være med på Vålerenga Kjerke er det godt nok for meg.

Men hvorfor skal denne personen plassere seg midt på 105?

Jeg vil ikke si det ser er en supporter, men en tilskuer.

Lenke til kommentar

Ninjaedit; Ble skrevet litt mer enn jeg trodde, men skit au.

 

Å ja, den satt langt inne hos "gamlekara" (de 15-30 stykkene som står på øvre del av 105).

Til gjengjeld er de "gamlekara" toneangivende ovenfor resten av klanens meninger, samt at de klarte å skape nok støy i en stund.

 

 

Jeg skjønner tanken om et felt hvor alle sammen kan synge, men jeg føler at det bare fører til enda mer forvirring og ødeleggelse av Klanen som en gruppe der alle sammen står sammen for å hjelpe gutta. Systemet der vi hadde en litt mer syngende, men fortsatt samlet og blandet klansfelt i Cola, med de såkalte "gamlegutta" i Klanen på bredden, fungerte jo strålende før, uten allskens capo, tromme og lignende.

Alt var bedre før, dessverre går tiden fremover, og ting blir dårligere. Det var også et lokomotivfelt i Cola(228), men her var folk inneforstått med det og respekterte det til en viss grad, noe de ikke gjør på bredden.

 

Personlig synes jeg nedgangen har begynt helt siden disse forskjellige ultras-grupperingene har prøvd å danne sitt eget sted hvor de alle kan synge. Begynt vel med at de flyttet ut på siden av svingen, under kiosken der, før de kom tilbake med halen mellom beina i midten av feltet igjen. Siden dette har tribunelivet blitt dårligere og dårligere. Det er veldig mange som har lyst til å synge og trøkke på for spillerne, men som ikke føler seg helt hjemme i en gruppe der man "dresser seg opp i kule klær" framfor supportereffekter og der flagg viftes stort sett i veien for selve kampen. Samtidig er ikke akkurat Ikaros og Isko Boys navn som gir helt gode vibber i Klansfeltet fra før, med kjipe enkelthendelser på bortekamper. Tromma vil bare skape mer stridigheter, ettersom dette er noe vi har vært imot en god stund.

 

Personlig synes jeg hele opplegget ødelegger helt den fine kulturen vi har hatt i Klanen hvor vi har hatt en supportergruppe som ikke bare har vært Norges beste og sunget for full hals, men også denne humoren og spontaniteten som gjør Klanen til noe helt spesielt. Trommer, capo, roperter og evighetssanger gjør at vi bare er en i mengden, og vi mister litt av det som gjør oss til Vålerenga.

FYI; Sirkus prøver ikke å være ultras, de kjører løpet akkurat slik som det passer dem. Eneste i Enga som er ultras er Ikaros(og Ultrasbussen da... :p ).

Om folk ikke føler seg hjemme blant Ikaros eller Sirkus er etter min mening revnende likegyldig. Nok av plass andre steder hvor de kan stå og synge, selv på samme felt. Ikaros, Sirkus og Iskoboys fyller ikke et helt felt, og det har alltid vært nok av plass bak Ikaros og ved siden av/rundt Sirkus. Folk vet hvor flagging skjer, så om de steller seg bak Ikaros og klager på flagging får dem orientere seg litt. Samme gjelder de som drikker kaffe, står med arma i kors og ikke gjør stort for tribunelivet.

 

Ingen har hevdet at Trommer, capo, evighetssanger og eventuelle roperter skal ta over hele stilen til klanen. Det synges fortsatt gode gamle sanger, det blir fortsatt dratt igang spontane og humoristiske sanger om folk kommer på noen osv. Ikke se på det som en total endring av stil - se på det som en tilførsel til stilen vi allerede har og er kjent for.

 

Det er jo ikke noe kult å være på kamp hvis du skal bli kritisert hvis du ikke synger, og det er heller ikke noe kult å bli kritisert for å synge.

Jeg kan si meg enig i det.

Men er man per definisjon supporter om man ikke synger/bidrar på tribunen?

Helt riktig som Teipball sier, det er ikke noe morsomt å dra på kamp om man bare blir kritisert. Derfor er det så viktig at folk skjønner hvor dem skal stå! Har du lite planer om å synge? Ikke stå på lokomotivfeltet. Har du planer om å sitte under store deler av kampen? Ikke sitt på lokomotivfeltet. Har du planer om å stå med arma i kors og klage på spillerne halve kampen? Ikke stå på lokomotivfeltet.

Samme kan sies motsatt vei. Planer om å synge mye? Ikke stå på familiefeltene. Planer om å hoppe mye? Ikke stå på familiefeltene. Osv.

 

Etter min mening kan man fint definere seg som supporter om man ikke synger/bidrar på tribunen, så lenge man dukker opp på matchene relativt jevnlig. Så har man forskjellige typer av supportere. Noen begrenser seg til jubling ved scoring, noen drar det lengre med synging, noen drar det lengre med slåssing. Det er sånn det er, det er sånn det alltid har vært. At den ene eller andre supportern skal si til andre at de ikke er supportere pga ditt eller datt blir for dumt. Blir som at vanlige protestanter kaller vanlige katolikker for "ikke-religiøse".

Folk som bor i Norge, alltid har bodd i Norge, aldri vært i England, men fortsatt er blodfan av Liverpool/Manchester United etc blir så klart noe annet. :nei:

 

opplevd at jyplinger yngre enn meg (jeg er i starten av 20-årene) har beinet oppover Klanen for å ansikt til ansikt skjelle ut medsupportere som ikke synger.

Problemet er? Er det berettiget kjeft, så får folk ta det til seg eller flytte seg.

 

Et annet eksempel er når grupperingene skal "lekesloss" og dytte hverandre inn i andre supportere som ikke er involvert. Flaggingen kan også være problematisk dersom det kun er I&S som ønsker dette, da supporterne bak går glipp av sjanser mot nærmeste mål, og det kan bli oppfattet som enkeltes ønske om å flagge ødelegger opplevelsen for resten av tilskuerne. Det er nok helt klart mange som reagerer negativt på alt dette, og en del har kanskje sluttet å bidra/dra på kamp pga. mistrivsel?

Flytter folk seg et par rader opp, så slipper de å bli skumpa borti.

Flytter folk seg noen rader opp/til siden, så slipper de å irritere seg over flagg.

Dette med flagging har så vidt meg bekjent blitt tatt opp tidligere, slik at f.eks. sjanser Vålerenga har blir blokkert minst mulig av flagg.

 

 

Selvsagt, står man på et sted hvor det er bestemt at her skal det synges 100% så er det nok best at man enten gjør det eller er et annet sted. Men, og ikke at jeg er noen ekspert, hvis man har (for) store krav til hva medsupportere skal gjøre så går man kanskje glipp av en stor andel fans som kunne bidratt.

Om kravene er urimelige, så vil man så klart merke det. Samtidig føler jeg ikke at kravene er urimelige, de går hovedsaklig på at man skal bidra mest mulig til å lage liv, da ved synging, klapping på sangene det gjelder, noe flagging om man kan og slike ting. Det som det blir reagert mest på nå er at folk ikke synger. Tror vi går glipp av flere pga lite synging enn pga urimelige krav.

Endret av Sleggefett
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som jeg har folk her i tråden som er mer inneforstått med tankegangen til flere av disse grupperingene(det jeg har kalt Ultras), så kan jeg jo stille et spørsmål.

 

Hva er greia med at flesteparten av disse folkene(så og si alle i kakestykket) ikke har Vålerenga drakt eller skjerf? Hvordan kan man liksom be spillere om å blø for drakta når man ikke er stolt nok av den til å ha den på selv? Ikke bare hjelper det på å farge stadion blå og gi spillerne flere indikasjoner på at de har fansen i ryggen, men kjøp av supportereffekter støtter da vel også klubben og gir dem ekstra kapital.

 

Det er nettopp ting som dette, hvor man skal kle seg "smart" med polo-skjorte og lignende, med bannere hvor man har en gruppe med eget navn som gjør at jeg stiller meg tvilende til om hensikten er å støtte laget imotsetning til å skape seg et eget navn og identitet og gi et inntrykk til resten av Norge at de er "kule/tøffe" og lager mye liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del handler det ikke om å kle seg smart, om å ikke være stolt av drakta eller slikt. Det er rent praktisk. Går i de samme klærene på match som jeg gjør hjemme, og bruker drakta som en dekorasjonsgjenstand hjemme. Passer uansett bedre på veggen enn på meg, hvor jeg ser den hver dag, istedenfor å ha den stua inn i et skap og bruke den en gang hver (andre) uke.

I tillegg har det aldri falt meg naturlig å ta den på. Har brukt skjerf i ny og ne, men etter å ha mista x antall skjerf gidder jeg ikke å kjøpe til bruk, blir til pynt de også. Ut av vinduet, over døra, baki bilen, mange bruksmuligheter.

Dette med å ikke kle på seg drakta er heller ikke forbeholdt det alternative miljøet. Ser flere vanlige supportere som går i det vanlige klestøyet(antar jeg) på matchdag.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke mye supporterutstyr selv, annet enn skjerf.

Det er fordi jeg føler meg uniformert med drakt og det liker jeg ikke.

Den nye drakten er ikke så gal, men er heller ikke noe glad i å gå rundt med masse reklame på klærne mine. Om det er "Polo Ralph Lauren" eller "DnB" spiller ingen rolle, liker det ikke.

Jeg kommer ofte rett fra jobb, eller så skal jeg ett eller annet etter kamp, så da går jeg i mine vanlige klær av praktiske årsaker også.

 

Ja, det støtter vel klubben ved at de kan argumentere ovenfor en sponsor at de selger X ant drakter i året hvor de da vil få mer eksponering. Og for selve salget.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er fett at folk vil lage stemning, kult at noen "yngre krefter" prøver å kopiere gale Matias fra Serie A og andre elleville supportere rundt om i Europa. Men for guds skyld drit i blussingen, det er så barneskole. Blir spennende å se boten for blussingen mot Sarpsborg, enda ikke kommet noe reaksjon der men det blir vel 100-150.000, fint det for en klubb som sliter økonomisk!

Lenke til kommentar

Ser at Sleggefett og PatSharp har kommet med mye gode synspunkter her. Creds for det!

 

Det har vært sur stemning mellom krefter i Klanen i mange år nå, så at endel av oss nå velger å flytte oss opp i kakestykket er jo bare en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Vi som ønsker en levende tribune slipper nå å stå i nærheten av folk som er mer opptatt av kaffe, smartphonen eller folk som kun er der for å se fotball for den saks skyld. Dere er alle viktige for Vålerenga dere også! Og om Bredden "tar opp kampen" med de alternative for å bevise at de klarer seg fint uten, er det bare enda bedre! Ingenting ville vært bedre enn skikkelig godstemning på Ullevål igjen.

 

Jeg bruker heller ikke drakt eller andre Vålerenga-effekter på tribunen. Kjenner at jeg ikke har noe behov for å legge igjen såpass mye penger i Sjappa for å få gå rundt med reklame på meg. Jeg synes også at man best viser sin lojalitet ved å bidra på tribunen, ikke hvor mange lapper man har brukt på supportereffekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes også at man best viser sin lojalitet ved å bidra på tribunen, ikke hvor mange lapper man har brukt på supportereffekter.

Med tanke på at ca. halvparten av sangene nå handler om seg selv og hvor tøffe man er, så spørs det heller om man er ute etter å støtte klubben eller å støtte seg sjæl. Disse folkene som har reklame på drakta spytter jo inn masser av penger for å være der, så jo flere som kjøper drakten, jo mer penger vil de tilby for en plass der. Det at man har på seg drakt fratar jo ikke retten til å synge heller, eller så har jeg gjort "feil" i over 10 år nå.

 

Selvsagt ville jeg helst gått for en pre-2006 Barcelona uten reklame, men det er da fortsatt Vålerengas farger og logo på. Finnes uansett flere alternativer om det så skulle være t-skjorte eller retro-drakt med bare "Vål'enga mot Rasisme" på.

 

PS: Ca. halvparten er selvsagt overdrevet, men det begynner å bli en del.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Skulle egentlig opp og skrive referat, men så ble det plutselig fadderuke gitt! Denne kampen her er egentlig litt behagelig, etter taper mot Start har jeg sluttet å se oppover på tabellen og har derfor ingen forhåpninger til et godt resulatet mot serielederen. Et poeng er en seier for min del her.

Lenke til kommentar

Tross nedturen sist mot Start har det vært en brukbar sommer for Vålerenga sin del. Bare synd våren var helt katastrofe, ellers kunne det fort ha blitt medalje allerede i år. Har som karen over lite forhåpninger til de to neste kampene mot trønderne, poeng/avansement er en enorm bonus.

 

Og btw, Kongshavn er elsk! Forhåpentligvis ikke lenge til vi ser ham med flagget på brystet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...