Gå til innhold

DVB-T signaler i Bergen?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått med meg at det forgår testsendinger av digitalt bakkenett på østlandet. Noen som vet om dette kommer til Bergen snart? Eventuelt når det kommer for fullt?

 

Jeg sniffer litt på sånne TV-kort som tar DVB-T. Er det sånn at jeg er nødt til å ha mpeg4 no matter what? Og vil jeg få problemer mtp Vista pr. idag?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mente var at om jeg kjøper et hybrid-TV kort idag, må det støtte mpeg-4? Jeg ser at enkelte bare støtter 1 og 2

 

Jeg har idag vista og lurte på om det er sannsynlig at driverne ligger i den der "20 000"-driverpakken og at alle kortene vil fungere.

 

Beklager at jeg var lite presis.

Lenke til kommentar

Nero: Så det du sier er at det vil komme en helt ny type TV-kort om ikke så lenge som har innebygd dekoder? Eller er det bare til å kjøpe dagens og skaffe seg en dekoder når den tid kommer?

 

Høres jo spennende ut dette.

Endret av BrickTop
Lenke til kommentar

Dette skal være siste nytt:

 

MPEG2 forsvinner i bakkenettet

 

- Ved månedsskiftet februar/mars vil de tekniske testene av digital-TV med MPEG2-komprimeringsstandard over bakkesenderne opphøre, forteller sendesjef Oddvar Kirkbakk i NRK.

 

Disse testene har pågått de siste årene over senderne på Tryvann i Oslo og til tider over senderne på Mistberget og i Bergen.

 

Etter 1. mars vil det i perioder bli sendt tekniske prøver med MPEG4-komprimering fra Tryvann/Oslo, og muligens også fra andre bakkesendere. Det vil ikke være kontinuerlige sendinger, og det er heller ikke klart hvilke kanaler som blir sendt. NRKs to kanaler vil gå ukryptert, mens andre kanaler antakelig vil være kodet, opplyser Kirkbakk. Mottakere vil komme på markedet til lanseringen i september.

Lenke til kommentar
Nero: Så det du sier er at det vil komme en helt ny type TV-kort om ikke så lenge som har innebygd dekoder? Eller er det bare til å kjøpe dagens og skaffe seg en dekoder når den tid kommer?

 

Høres jo spennende ut dette.

8067064[/snapback]

Det betyr at, som beskrevet i en artikkel her på HW tidligere (om jeg ikke husker feil), at alle dagens DVB kort vil bli ubruklige. For andre kanaler enn NRK, og evt ukrypterte kanaler (som det neppe vil bli mange av). Du blir nødt til å investere i en dekoder, som jeg tviler på vil ha en loop funksjon som sender signalet dekryptert videre til f.eks et tvkort.

 

Derfor er det også litt spennende med disse flat-tv'ene som selges MED digitale tunere. Kan ikke tro at de vil fungere heller :hmm:

Lenke til kommentar
Hvordan finner man kanalene? Bare scanner man på "vanlig" måte? Eller har de lagt ut frekvenslista et sted?

8067126[/snapback]

 

På mitt kort velger jeg digital signaltype (DVB-T) og skanner på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Det synes jeg er synd, fordi med TV-kort kan jo en på en enkel og grei måte ta opp og lagre ting. Dessuten har jo en PC overlegne egenskaper når det kommer til lagring.

 

Håper det blir lansert noe snadder som kan være en erstatter. Media center vil ellers bli overflødig.

 

Edit: dette er altså et svar til Nero

Endret av Soft_and_tender
Lenke til kommentar

Det er ikke helt sant at alle eksisterende DVB-T-kort vil bli ubrukelige. Såkalte 'budget'-kort er uten dekoder i hardware, og disse bryr seg ikke om det sendes i MPEG-2 eller H.264. Det finnes også kort med tilkobling for CAM. Har et slikt kort liggende (fra Technotrend), dette vil sannsynligvis kunne brukes (regner med at Conax-kryptering vil bli brukt).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg også vil tro at kort som sender "transportstream"'en direkte til maskinen vil fungere med mpeg4. Bruk av originalt kort bli sannsynligvis mulig via f.eks. en phoenix smartkort-leser og en conax softcam. Evt. en CI som hører til ditt DVB-T kort samt en hardware cam. (Med forbehold om at det er Conax som vil bli brukt.)

 

-C-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er ikke helt sant at alle eksisterende DVB-T-kort vil bli ubrukelige. Såkalte 'budget'-kort er uten dekoder i hardware, og disse bryr seg ikke om det sendes i MPEG-2 eller H.264. Det finnes også kort med tilkobling for CAM. Har et slikt kort liggende (fra Technotrend), dette vil sannsynligvis kunne brukes (regner med at Conax-kryptering vil bli brukt).

8080752[/snapback]

 

Er det da bortkastet å investere i en bærbar PC som har DVB-T-kort i seg? Eller er det bare noen av disse kortene som blir ubrukelige? Hvordan kan man finne ut om man har et kort som kan brukes i fremtiden?

Lenke til kommentar

Hvis teorien om at såkallte budget-kort skal fungere med mpeg4 så er det vel det som er kravet. Budget-kort har ikke mpeg-dekoder innebygd. Så sålenge man har rett kodek installert på maskina så skal det i teorien fungere selv om de hadde kringkastet med Theora ;)

 

Uansett, slik som jeg leser den maskinvarebeskrivelsen så er DVB-T funksjonaliteten i en ekstern USB-nøkkel. Så det er bare å bestille. Fungerer det ikke så selger du den på ebay for en hundrings :)

 

-C-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv en plan om å gjøre sette selv. :)

 

Altså kjøpe meg en TV-kort som tar inn DVB-T-signaler og med MPEG-4. Videre har jeg da planen om å lage en HTPC med et skjermkort med DVI- og HDMI-utgang. Vista Mediacenter er foreløpig det alternativet jeg skal bruke. Se her for TV-kort med henholdsvise krav.

 

Hva trenger du?

 

I teorien så kan mottakeren være hva som helst, og i mitt tilfelle har jeg derfor tenkt å skreddersy min egen HTPC, i stedet for å kjøpe mottakere fra el-butikker som blir veldig begrenset. DVI/HDMI-utgang fra disse mottakrene er et must for meg. Scart og s-video kommer ikke på tale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...