Gå til innhold

Hva synest du om innvandrere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som bekymrer meg er at vi har en utvikling der samfunnet polariseres og vi lykkes ikke med å integrere innvandrere på en god måte. Det er sagt fra flere hold at innvandring er det største sosiopolitiske eksperimentet i nyere tid. Ta eksempelet med urolighetene i Franrike og Danmark der man ser tendeser til å folkegrupper står i direkte motsetninger med hverandre. Dette sier meg at vi må være varsomme med å ta inn et høyere antall flyktninger og innvandrere. En annen bekymringsfull utvikling er kriminalitetsutviklingen blant innvandrerbefolkningen. Innvandrere er helt klart overrepresentert på kriminalstatistikkene, eksempelvis er det nesten ti prosent av 15-17 åringene blant innvandrerbefolkningen som er straffet for forbrytelser. Ellers i befolkningen er tallet ca 1 prosent.

 

Innvandrere og kriminalitet

 

Den nyeste statistikken fra SSB om innvandrere og kriminalitet er for 2002 og teller straffede for forbrytelser. Statistikken kontrollerer for kjønn, alder og bosted, men ikke for sosioøkonomisk status. Med innvandrer menes personer registrert bosatt i landet med to utenlandsfødte foreldre, uavhengig av personens statsborgerskap og hvor de er født. Utenlandske statsborgere som har pådratt seg straff i Norge, men som ikke var registrert som bosatt her er tatt ut av materialet.

 

I 2002 var strafferatene for ikke- vestlige innvandrere på 30 straffede pr. 1000 innbyggere. For befolkningen ellers var antallet 13,5 straffede pr. 1000 innbyggere. SSB viser stor variasjon mellom landene; fra 10 til over 70 straffede pr. 1000 innbyggere. Flest straffede var det fra Asia inklusive Tyrkia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika. Forskjellene mellom ikke-vestlige innvandrere og nordmenn er størst blant menn i aldersgruppen 15 – 17 år.

 

Ikke-vestlige innvandrere hadde høyere rater innenfor alle lovbruddsgruppene unntatt for miljø- og arbeidsmiljøkriminalitet. Størst forskjell var det innefor vinning, vold og seksualkriminalitet. For visse typer grove volds- og seksualforbrytelser samt ran og grovt ran var hver fjerde henholdsvis hver femte straffede i 2002 innvandrer.

 

Andelen straffede økte mer i den ikke-vestlige innvandrerbefolkningen enn blant nordmenn i perioden 1998 – 2002. Mens raten var omtrent uendret for nordmenn fra 1998 – 2002 (13 – 14 straffede pr. 1000 innbyggere) økte raten for ikke-vestlige innvandrere fra 26 til 30 straffede pr. 1000 innbygger. Størst økning hadde 15 – 17 årige innvandrermenn, fra 49 til 77 straffede pr. 1000 innbygger for perioden 1998 – 2002. Resultatene er gjennomgående enda mer tydelig for Oslo-delen av materialet enn for andre fylker i landet. Det er i tillegg bekymringsfullt at ikke-vestlige innvandrere gjennomgående ble straffet for mer alvorlig kriminalitet enn nordmenn.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer fra bokollektiv i Lillehammer:

 

Det er tyrkere over gangen (en familie i leilighet), og det var en danske på loftet, før en fyr fra Kroatia overtok.

 

Tyrkerne er rare (uten at jeg kjenner dem), men de ser jeg så og si aldri. De spiller musikk hele natten lang, og det gjør dobesøkene litt utenom det vanlige. Ellers er mannen der skummel, og skriker mye (har en misstanke om at han og datteren går litt i tottene på hverandre, underholdene nok det) Han minner om en tyrkisk versjon av Steven Seagal. Det positive med de er at de eier/er deleier i samtlige kebab-sjapper i Lillehammer, så de piffer opp stedet kulturelt.

 

Dansken var grei nok, det gikk i alle fall an å forstå noe av det han sa. Han hadde også en voldsom trang til å ha bacon i all form for mat, som gjorde at det stanket svinehus her (noe som ikke kan tenkes særlig festelig for tyrkerne om de er muslimer)

 

Kroaten har ikke vært i Norge så lenge, så jeg og de andre norske som bor her fungerer som språklige veiledere, noe som ikke gjør meg noe særlig. Hyggelig å være til hjelp, men det kan bli litt slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar

innvandrere synes jeg er helt greit, men.. ikke alle er helt velkommen hit i nord.

de med kriminelt bakgrunn skulle vurderes om de fikk lov til å komme hit, og å blande forskjellige religioner er egentlig ikke lurt, når dyr blir truet så blir de voldelige, vi har den samme reaksjonen som dyr så det er ikke lurt å putte alle innvandrere i et begrenset område.

og jeg synes at Norge kan ta en del i dette problemet med at vold kommer av "raseblanding" så vi trenger strengere straffer der invaderer som selger narkotika og dreper skulle blitt utvist fra Norge uten nåde, kanskje dette ville ha hjulpet å sette en begrensning mot vold.

har flere ganger hørt at enkelte innvandrere har brukt "du er en rasist" når de ikke får hjelp eller at

de krangler med noen uten grunn.

og jeg har sett en dokumentar om tiggere der de for mere penger av trygden enn hva en normal familie far tjener og lika vell tigger de om mere penger får å få tiden til å gå.( sier ikke at det er alle)

til sist vil jeg si at jeg støtter innvandrere som har kommet hit fra krig og elendighet men jeg synes at de som er her av kriminelle handlinger ikke er velkommen hit her hvor vi gir gratis skole, sykehus og trygd.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke akkurat hva jeg synes OM innvandrere, men om innvandring generelt. Men følte for å skrive her.

 

Det er nok mange positive sider ved innvandring, men etter min mening er det ikke det positive som står sterkest.

Det er ikke fordi jeg har noe imot innvandrere eller er en rasist av den grunn, men jeg synes det er litt trist at mitt eget folkeslag har blitt en minoritet der jeg bor. Men hovedproblemet ligger nok bunn og grunn i at kulturene er alt for forskjellige. Den norske kulturen sammen med den pakistanske går som oftest ikke så veldig bra sammen. Vi har forskjellig religion/eller livssyn, forskjellige normer, regler og lover, og forskjellige meninger om hvordan kvinner skal behandles og hvordan folk skal straffes. Lista er lang, og forskjellene er enorme.

Derfor mener jeg at de som flytter til Norge, skal integreres og leve etter det norske samfunnet. Dvs. man skal prate godt norsk og leve etter de lover og regler som er satt i dette landet. Men det er ikke dermed sagt at de ikke skal få beholde kulturen sin, spise den maten de vil hjemme, ha sin tro med mer.

Men de må rett og slett lære seg å respektere at i Norge har vi annen meninger og syn på ting, og dette må man velge å respektere og overholde om man først har valgt å bo i dette landet.

 

Det er fremdeles mange som ikke ser problemet i innvandringa, hva det medfører og hvordan Norge har forandra seg gjennom de siste 10-15 år. Det er som oftest folk som bor i alle landets kriker og kroker, småbyer og tettsteder. Det er mange som ikke vet hvordan ting faktisk er i Norge i dag. Pratet litt med broren til dama for noen år siden, som kommer ifra Lørenskog. Han ble mildt sagt overraska når han fikk høre at det var 89% innvandrere på skolen jeg gikk på, at vi var rundt 10 norske ut av 60 og hvor stor andel innvandrere det bodde her. Og han er vokst opp 10 minutters kjøretur fra der jeg bor og var ikke klar over at det var såpass "kontraster" i samfunnet. Men om man flytter til klassesamfunnet i Oslo, skal jeg si at de fleste ville fått en helt annen oppfatning av hvordan virkeligheten i 2008 i Norge er.

 

Jeg er dessuten dritt lei av politikere og mennesker som påstår at integreringa går så bra, at det er ikke så ille som man skal ha det til og den velkjente "...men alle innvandrere er jo ikke sånn da, flesteparten er jo snille og godt integrerte" og folk som stempler deg som rasist bare du kommer med meninga di.

Flytt til Stovner hvor jeg bor å bo der en stund, så kan man få smake på hvordan virkeligheten egentlig er og jeg vedder på at den eller de personene ville endra mening ganske fort.

 

På Stovner (og mange andre steder i Groruddalen) har innvandrerne "ghettofisert" seg. Alle bydelene i Groruddalen har høyt antall innvandrere. Grunnskolen jeg gikk på hadde 89% innvandrere. Det var i 2005 eller noe sånt, det har sikkert blitt høyere nå.

Relaiteten var at vi norske faktisk ble sett ned på av innvandrerne, vi ble kalt poteter og omtalt som "de hvite og de norske". Opplevde også flere ganger i 10. klasse at undervisninga i tilvalgsfaget som jeg hadde som da var data, foregikk på urdu og ikke norsk. Rett og slett fordi læreren var pakistansk og de fleste andre som hadde valgt faget var urdutalende. Det var kun meg og en annen norsk i den klassen, og vi ble satt på PCene og skulle bare spørre om hjelp hvis det var noe, fordi læreren måtte ta seg av de andre som ikke forstod så bra norsk istedet.

 

På denne skolen kunne man også velge urdu som tilvalgsfag, noe omtrendt innvandrerne gjorde. Disse kunne nesten ikke snakke norsk engang. Synes egentlig å tilby urdu som tilvalgsfag er helt i tåka. Det gjør jo selvfølgelig at alle urdutalende innvandrere velger dette. Strengt talt burde det vel vært norsk de burde valgt som fordypningsfag og ikke urdu. Synes dette hindrer en stor del av integreringa.

Har også lagt merke til at mange norske i miljøet her tilpasser seg innvandrerne, hører på bangla-musikk og prater kebabnorsk og banner på pakistansk, kanskje for å imponere dem.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk ikke bare kan innse at det er innvandrere som begår mest kriminalitet. Se på statistikkene, se i avisen. Nesten hver eneste gang det skjer noe, står det at det er begått av en person med utenlandsk oprinnelse. Og folk må bare innse at det er slik, det nytter ikke å komme med "men de norske er ikke særlig bedre selv, de begår jo kriminalitet de også"

Dette kan ha en sammenheng med at de kommer fra en helt annen kultur hvor de har helt andre lover og regler enn her, fordi de er dårlig integrert osv. Det må da vel si noe når det meste av drap/knivstikking/truing/snylting/voldtekter osv skjer i der det er flest innvandrere og ikke i Bodø eller Toten for eksempel.

 

Det betyr ikke at jeg drar alle innvandrere i hele Norge under en kam, for jeg vet at innvandrere er bedre integrert i såkalte "utkant" steder i Norge hvor de er i fåtall. Det er fordi der bor de ikke i ghettoer, de er nødt til å lære seg språket og integrere seg for å fungere godt i samfunnet de lever i. Sånn er det ikke i Oslo.

 

Min mening...

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
Så lenge de har jobb og oppfører seg, har jeg ingeting i mot dem - ser på dem som en bra ressurs. Begår de grov kriminalitet bør de bli deportert, eller hvis de går å trår rundt uten jobb og mottar dagpenger.

De har ikke noe jobb fordi de fleste har problemer med å snakke og de fleste arbeidsplasser ansetter ikke svartskaller, derfor det er mange som går på sosialen. Men du må godta at det er flest nordmenn som går på sosialen og selvom de kan jobbe, gidder de ikke.

Lenke til kommentar

Da må de bare følge med i timen, så går det nok greit. Værre er det ikke!

 

Har en innvandrer venn som kom for 2 årsiden.. Han var virkelig ivrig på å lære seg norsk. Studerte dag og natt. Repeterte stadig de ordene han ikke kunne helt til han klarte å utale det ordentlig.

 

Selfølgelig er det vanskelig å lære seg ei ny språk, men når de har den innstilligen hvor de har "Så lenge jeg kan det ordet, så driter jeg i det hvordan jeg sier det. Demmes feil hvis de ikke forstår meg"

 

Hva er vitsen med å ansette folk når man ikke skjønner en PISS av hva de sier?

"Hai, jai lyst til å jobbe hos dere som komunikasjons arbeider. jai kompetanse innenfor det og det og har en bachelor i det og det" Ikke mye vits å ansette en sånn person når han ikke kan klare å kommunisere med kundene ordentlig. (Ja hendelsen er sant)

Lenke til kommentar
Jeg liker innvandrere, kanskje fordi jeg og familien min er det. Fra Sverige.

Mest fokus på svartskaller akkurat nå

 

Jeg svarte på topic "Hva synes du om invandrere"

 

Innvandrer: person som har innvandret i et land.

 

Står ingenting om at de må väre svart.

 

Det er sånn det er vettu. Hører man ordet innvandrer så tenker man med engang på kurdere, albanere, pakistanere, somalere osv. De mørkhudet. Trist men sant.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Jeg liker innvandrere, kanskje fordi jeg og familien min er det. Fra Sverige.

Mest fokus på svartskaller akkurat nå

 

Jeg svarte på topic "Hva synes du om invandrere"

 

Innvandrer: person som har innvandret i et land.

 

Står ingenting om at de må väre svart.

 

Det er sånn det er vettu. Hører man ordet innvandrer så tenker man med engang på kurdere, albanere, pakistanere, somalere osv. De mørkhudet. Trist men sant.

 

Kan ikkje fårstå at det er så trisk akkurat.....

Grunnen er at det er dei som er mest forskjellige fra oss og defor dei vi legge merke til.

Ein svenske eller ein danske hadde ikkje eg sett på som ein invandrer vis eg såg han på gata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...