Gå til innhold

Vil ha strengere nettovervåkning


Anbefalte innlegg

Det som er ennå være er hvis noen kommer seg inn i arkivet over brukere, det er garantert at noen hackere/crakere vil klare.

8036440[/snapback]

 

No shit, dette blir et nytt marked for stjeling av identiteter for å begå kriminell virksomhet.

 

Dette arkivet kommer garantert ikke til å virke mot de kriminelle, men den jevne uvitende nettbruker vil bli mer utsatt for overvåkning og datainbrudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terroristen; "nei, nå legger jeg opp. Siden EU forlanger at jeg må oppgi navnet og adressen min overalt på webben, så tar jeg ikke sjansen lengre"

 

Alle disse overvåking-forslagene vi har lest om i det siste, både fra EU og Datakrimutvalget, kommer nok til å bli brukt til alt annet enn å fange terrorister med. ;)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Hvordan har de tenkt å gjennomføre dette i praksis undrer jeg meg? Gjerne imot utenlandske mail-providere, eller folk som har egen mailserver? Det er allerede ganske trivielt å kryptere mail så sterkt at ingen kan "overvåke" den, jeg tror jeg skal realisere planene om å gjøre dette mest mulig av prinsipp. Blir disse reglene invaderende nok, så vil anonymiseringsnettverk bli populært også. Og hva har de oppnådd da? At alle kjører anonymt og kryptert? Da finner de hverken den kriminelle virksomheten, eller har tillit fra befolkningen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vi blir mere og mere overvåket i navnet mot terror.

Desverre er det så mange mennesker som er blind at der ser ikke ut til å være noen vei å stoppe denne utviklingen, mennesker i vesten vet ikke hva ordet fri betyr lenger og det er uten at de vet det selv ...

8037142[/snapback]

 

Godt sagt, og helt på kornet. Det er ikke så mange som bryr seg om slikt. Alt hva vi har bygget opp, kriget og dødd for i mangfoldige generasjoner renner ut av hendene våres - uten protester.

 

Det er ille at terroristene vinner ved at slike tiltak blir iverksatt. Merkelig naivt at myndighetene mener vi skal tro på at det medfører mindre terrorisme å overvåke mannen i gata? Nei, det er nok helt andre motivasjoner bak slike tiltak. Og det gjør meg kvalm at "the fight against terrorism" har blitt en unskyldning for det meste om dagen.

 

Men vi gir faen, og det er trist. Trist som faen.

Lenke til kommentar
Hvordan har de tenkt å gjennomføre dette i praksis undrer jeg meg?

Det går vel rett og slett ikke. Tviler dessuten på at folk flest "lojalt" vil legge igjen navn/adresse rundtomkring på webben, med f.eks. fare for at useriøse nettaktører videreselger personinfo. slik at man risikerer å bli oppringt av 20 plagsomme telefonselgere i døgnet.

 

Vedr. nettvett-regler så sier Teknologirådet bl.a.;

 

"Vær forsiktig med å oppgi personopplysninger som navn, adresse, arbeidssted, telefon­nummer eller lignende til tjenesteleverandører på Internett. Med mindre du er sikker på at dine opplysninger vil bli behandlet på en betryggende måte, bør du unngå å oppgi person­opplysninger. Internett er en global arena, og ikke alle man besøker kan forventes å følge norsk personvernlovgivning."

 

"Vær forsiktig med å oppgi identifiserende informasjon til fremmede mennesker eller ukjente firmaer på nettet. Det er god praksis å opptre under pseudonym (brukernavn) på Internett og kun oppgi riktig navn, adresse og andre personopplysninger til aktører man vet er til å stole på. Selv om mange tjenester ber om å få vite hvem du er, betyr ikke det at du må fortelle dem det. Det er ingen lov mot å oppgi pseudonyme opplysninger og dette er fullt legitimt i mange sammenhenger."

 

http://www.teknologiradet.no/FullStory.aspx?m=105&amid=523

 

Greie og fornuftige råd, igår og idag, men som etterhvert vil komme i konflikt med evt. nye eu-regler.

 

Blir spennende å se hvordan norske politikere skal selge dette eu-forslaget overfor publikum? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Blir spennende å se hvordan norske politikere skal selge dette eu-forslaget overfor publikum?  :dontgetit:

8037955[/snapback]

Tja, hva med "vi kan ikke være en fristat der terrorister uhemmet kan kommunisere på internet"? Like dum begrunnelse som tiltaket :roll:

 

Nei selvsagt er dette ikke gjennomførbart. Med mindre man bestemmer seg for å reversere evolusjonen, og nekte nordmenn all adgang til internet. Men alt kan gjøres såpass vanskelig at den jevne borger ikke gidder å omgå restriksjonene. Slik vil vi gradvis tilvennes at vi overvåkes. Hvor mange er det som reagerer på alle videokameraene som overvåker oss over alt i byene? Hvor mange reagerer på at det ble gjort så tungvint å passere en automatisk bomring "anonymt" at det nå foreligger forslag om å fjerne denne løsningen? Hvor mange bryr seg lenger om hvem som har tilgang til kontoutskriften vår? Vi venner oss med ting, og sier pytt pytt. Mange tenker - "jeg har jo ikke gjort noe galt, jeg har ikke tenk å gjøre det heller, så da kan jo folk overvåke hva de vil for meg".

 

Vi legger igjen så mange digitale spor hver eneste dag, og ingen reflekterer over hvem som har tilgang til dem. Vi stoler på datatilsynet, ikke sant? Burde vi det?

 

Beklager, spora visst litt av her, skal stoppe nå...

Endret av netphreak
Lenke til kommentar

@netphreak:

NEI! vi stoler IKKE på datatilsynet!

de jævla horene lar jo dette jævla advokatfirmaet overvåke DC nettverkene MED TILLATELSE fra datatilsynet selv!

 

ang. de som roser mediene for å bringe dette frem i lyset, så synes jeg dere er jævlig blinde selv!

hvilke medier!? nettmedier?

hvor mange er det som følger med på nettmedier?

HW.no skryter av sine økende treff pr dag, men jeg tror også mange leser på HW.no oftere hver dag også, og da går vinninga opp i spinninga.

 

vi burde hatt folk på TV!

TV folk som snakker ut, som forteller om dette, som forteller at det ikke er bra, som forteller HVORFOR det ikke er bra!

 

men det må også bli kort, det er "ingen" av de som ikke leser det selv på nett, som gidder en lang avklaring. og ikke mange av de som leser på nett heller.

 

vi er alle "dødsdømt" sier jeg.

 

en ting er sikkert: det første som skjer med det neste passet mitt er at det havner i mikrobølgeovnen!

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare sette en gps, kamera og en mick på alle i EU. Da får de kontrollen sin...  :p

8035742[/snapback]

 

Så du synes det er helt greit at de (EU, storebror, myndighetene, mange!) vet NÅR du sitter å driter, Hvor du sitter og driter, HVOR LENGE du sitter å driter, HVOR MYE du dreit, om det var mye nøtter i den driten. om du VASKET hendene dine etterpå, evt. HVOR LANG TID det tok før du vasket hendene dine etterpå osv!?

 

dette er en MEGET seriøs ting, det har pågått lenge, bare se på fritz brikken som allerede er installert i mange datamaskiner, og med Vista så reklameres det til og med som positivt å ha den brikken!? FY FAEN sier jeg.

 

jeg føler meg maktesløs, alt jeg kan er å sitte å se på :cry:

 

jeg prøver å fortelle andre, men ingen vil høre, untatt en, og det er mange jeg prøver å fortelle om dette!

 

*edit*

Dette er faen ingen spøk, så du burde ikke spøke om det heller, det gir folk feil intrykk om hvor alvårlig dette faktisk er!

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Nå må man slutte å mobbe folk på mail også, :ermm: .

 

Sorry stoffi, jeg måtte bare slå av en spøk.

 

EU har forresten samlemani på DNA, et stort flott register har de. Snart begynner de å klone skumlinger, bare vent.

 

Spøk til side, hvis dette går igjennom skal jeg personlig spre etteretning om personene som sørget for at det ble mulig.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Denne såkalte kampen mot terror er bullshit! Mulig at den argumentasjonen fungerer på de naive som formerer seg i samfunnet, men så altfor mange av oss gjennomskuer det latterlig lett. Dette er kun for å overvåke og detaljstyre vanlige folk, intet annet. En terrorist som planlegger massemord bruker da for pokker ikke sin egen nettlinje engang, de er umulig å spore uansett hvor mye overvåkning som innføres, siden de vet å benytte seg av åpne trådløse nettverk o.l. Dette fører kun til et 1984-samfunn for vanlige folk, mens terroristene fortsetter som før. Samme opplegg som DRM og piratkopiering, lovlige kunder får et møkkaprodukt, mens piratene ikke merker forskjell.

Lenke til kommentar
EU krever at overvåkningen av nettbrukere skal bli strengere. Etter 2009 må alle oppgi fullt navn og adresse.

 

Dette strider jo imot gjeldene nettvett-regler :ermm:

 

Man blir jo anbefalt i visse sammenhenger å holde identitet/adresse hemmelig (spesiellt barn/ungdom får dette rådet). Enten man lager en hjemmeside på et gratis websted, eller oppretter en fake e-mail adresse for å motta søppelpost, under uriktig navn, -så er dette ofte gjort utifra at man f.eks. ikke ønsker evt. ubehagelig kontakt, eller man mener at utbyderen av tjenesten strengt tatt ikke har noe behov får å vite din riktige identitet.

 

Dessuten, har det skjedd noe kriminellt som må etterforskes, så er det vel ett fett om kontoen man skal granske står på Donald Duck, Hans Hansen, eller Jens Stoltenberg, siden det er ISP, IP-adresse, og logger som uansett er det viktigste i etterforskningsøyemed og som peker ut den mistenkte.

 

Et annet moment er at de som HAR kriminelle hensikter, selvsagt ikke oppgir sin identitet selv om EU vedtar at alle må det. :w00t:

8036899[/snapback]

Gode poeng. Det interessant å se at noen som sitter med styrespakene ikke har inngående kunnskap om det de skal regulere. Siden dette er en så stor organisasjon, med så stor innflytelse som EU. Desto verre blir jo kanskje resultatene av dette.

Lenke til kommentar

Det er sant at terroren rammer ofte få individer med fullt slag. Vi andre får jo merke terroren vi også på psyken, og hvis vi lar terroren få for stort spillerom vil det kanskje bli problematisk for oss som vanligvis føler oss uberørte også.

 

Men for de som får fysiske og psykiske skader, eller i værste fall blir drept lider klart mer enn flertallet. Kampen mot terror kan man nok ikke fjerne. Om det finnes bedre måter å unngå terror på bør vel diskuteres en del. Blind jaging etter terrorister vil jo ikke la terrorisme forsvinne helt, det kommer jo nye terrorister.

Kan vi få til å gjøre noe med tilfredstillelsen hos de som tyr til terror, slik at en kan minimalisere bruken av terror som virkemiddel? Dette sier jeg ikke for å forsvare terror, nå jobber vi jo mer som "ett politi" overfor terrortrusselen enn å lete etter alternative/parallelle måter å bearbeide problemet på.

 

Selv om vi noen ganger skulle ønske en bare kunne flytte vanskelige folk til en annen planet eller noe, så er og blir vi alltid sittende med en terrortrussel. Vi bør vel starte ett internasjonalt arbeid for å gjøre det enklere å bo tettere og tettere hverandre. Populasjonsveksten stopper vel ikke helt opp med det første heller.

Hvor har vi den beste tråden om temaet Terror her på diskusjon.no?

 

pertm, Terror syntes jeg kanskje var plassert litt på siden i forhold til problemstillingen artikkelen tar opp. Den er jo også en faktor, men det skal vel en del til for å dra ned hele internett samtidig. Eller hva slags andre ting rundt terror hadde du i tankene når du tok det opp?

Endret av G
Lenke til kommentar

Klart at internett må reguleres. Etter at de værste rystelsene etter "Lund rapporten" har lagt se, kan de sette igang på nytt. Det faktum at den norske stat har blitt dømt til å gi erstatninger for ulovlig overvåking, ser ikke ut til å skape noen betenkligheter. Skattemyndigheter og andre offentlige instutisjoner ønsker tillgang til stadig nye sider av vårt privatliv. Men husk at DNA er i utgangspunktet ett parti hvor tradisjonen har vært, at noen prater sammen og hvor de i tidligere tider motsatte seg forsøk på å skape valgfrihet i Radio og Tv sendinger. Altså ett parti som tradisjonelt har vært skeptiske, til åpene demokratisk prosseser, utover det representative demokratiet, vi har i Norge. Det er også verdt å merke seg at det stadige tiltagende overvåkings- og kontrollsamfunn, kombineres, med at hverdags vold mot "hvermannsen stadig oftere blir hendlagt. Avslutningsvis kan jo også neves at saker hold unna offentlighet også er økende. Kanskje på tide med en demokratidebatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...