Gå til innhold

Flashdisk på 160 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den flashdisken på 160 GB blir nok ganske dyr, er jeg redd.

8034403[/snapback]

Etter dagens priser på de billigste flashbrikkene og lagt til en tusenlapp for kretskortet ++ så tror jeg vi kan regne følgende absolutt minimumspriser nå:

32GB: 3300 kr

96GB: 7700 kr

160GB: 12200 kr

 

Regn videre med at prisene kommer til å halvere seg i løpet av 18 måneder og transfer-hastigheten dobles. Da begynner det å bli meget aktuelt. :thumbup: WDs Raptor må nok vesentlig ned i pris for at folk skal gidde å kjøpe de med slike alternativer til stede.

 

G: Jepp, det er snakk om rene flashdisker uten harddiskplater.

Lenke til kommentar

Jepp dette er teknologien jeg har ventet på i de siste årene. Både Samsung og SanDisk slipper sine SSD disker dette året og listen er lang over produsenter som kommer med tilsvarende produkter. 2007 blir flash-året deluxe... men det kommer til å ta litt tid før man har råd til dette. Noen estimater snakker om ca 40% prisreduksjon på SSD brikker per år så da kan du selv gjøre kalkylen basert på Simen sine tall her og disker i 100 GB størrelsen til tusenlappen vil det nok gå en del år for at vi får se.

 

Derimot er det en rivende utvikling på denne teknologien og før man vet ordet av det så har noen funnet på noe som øker kapasiteten ytterligere og reduserer produksjons-kostnadene, så her kan det snu fort.

 

Har man litt is i magen nå et år eller to så vil nok glasskulen være litt klarere på dette området. Uansett er SSD fremtidens teknologi for bærbare enheter så vel som de som ønsker en rask systemdisk eller rett og slett vil ha bort den siste støyende delen i PCen (for de som har bygget seg et 100% passivt kjølet system).

Lenke til kommentar
Har man litt is i magen nå et år eller to så vil nok glasskulen være litt klarere på dette området. Uansett er SSD fremtidens teknologi for bærbare enheter så vel som de som ønsker en rask systemdisk eller rett og slett vil ha bort den siste støyende delen i PCen (for de som har bygget seg et 100% passivt kjølet system).

8041191[/snapback]

Jepp, helt enig. Jeg vil bare gjøre folk oppmerksom på hvilke brukere du ikke har listet opp som potensielle kjøpere:

- De som vil ha mest mulig lagringsplass

- De som vil ha mest mulig lagringsplass per krone

Lenke til kommentar
Regn videre med at prisene kommer til å halvere seg i løpet av 18 måneder og transfer-hastigheten dobles. Da begynner det å bli meget aktuelt. :thumbup: WDs Raptor må nok vesentlig ned i pris for at folk skal gidde å kjøpe de med slike alternativer til stede.

8035554[/snapback]

Ja, og det er ikke dumt, fordi jeg hadde tenkt å kjøpe to stk. av de 150 GB WD Raptor-diskene og kjøre dem i RAID som systemdisk.

 

Ang. denne flash-disken så får de altså puttet inn opptil 160 GB på 2,5". Da burde vel 240 GB gå inn på 3,5". Og siden dette ikke er vanlige disker, kan jeg ikke forstå hvorfor de ikke skulle lage 5,25" også etter hvert. Folk med stasjonære PCer må jo ofte bruke adapter for å plassere 3,5" disker uansett i 5,25" drive bays og da er det mye luft rundt etterpå.

 

Kanskje det til og med blir billigere å produsere en 160 GB eller 240 GB flash-disk i 5,25" format, istedet for i 2,5" og 3,5"? Jeg vet ikke om det dyre krympeprinsippet også gjelder for flash-disker, men det er mulig. Isåfall kan teknologien spre seg fortere hvis diskene produseres rimeligere i større enheter.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Plass er neppe problemet. Volum-messig får man nok plass til langt mer enn 160GB flash i 2,5"-formatet, men prisene blir nok også fullstendig uoverkommelige. 3,5"-formatet rommer omtrent 4-5 ganger så mye som 2,5"-formatet men da er vi oppe i prisklassen over 100.000 kr.

 

En annen ting er bruksområde. Hva skal man med 160GB flash? Harddisker er jo bedre egnet til store filer enn flash. Om man ikke vil ha støyen så kan man jo plassere de i et eksternt diskkabinett med 1Gbit LAN.

Lenke til kommentar

Joda, så lenge pris/kapasitet er så dårlig, så må man jo ty til de gode gamle harddiskene. Bruksområdet (mitt) er å erstatte harddiskene med flash-disker etter hvert og da trenger jeg minst 160 GB. Det blir egentlig for lite det også... så uansett om jeg hadde ubegrenset med penger å bruke på slikt, ville ikke teknologien vært moden.

Lenke til kommentar

Da vil jeg foreslå en løsning med sentral lagring på tradisjonelle harddisker. F.eks en filserver i kjelleren + en backup-maskin.

 

Så kan man aksessere dataene via LAN i resten av huset. Resten av PCene i huset trenger bare plass til OS, programmer og filer man skal holde på med i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Plass er neppe problemet. Volum-messig får man nok plass til langt mer enn 160GB flash i 2,5"-formatet, men prisene blir nok også fullstendig uoverkommelige. 3,5"-formatet rommer omtrent 4-5 ganger så mye som 2,5"-formatet men da er vi oppe i prisklassen over 100.000 kr.

 

En annen ting er bruksområde. Hva skal man med 160GB flash? Harddisker er jo bedre egnet til store filer enn flash. Om man ikke vil ha støyen så kan man jo plassere de i et eksternt diskkabinett med 1Gbit LAN.

8042254[/snapback]

 

Her er jeg veldig enig. En god filserver og gigabit ethernet så kan du ha en del terrabyte for film og musikk stuet vekk i en bod et sted. Når det gjelder SSD så er det vel ikke plassen som er problem nei, men rett og slett prisen på brikkene. Og når det gjelder ytelse så er det begrenset av hvor mye paralellitet du har på lese/skriving til brikkene og kan lett overgå enhver harddisk hvis controlleren er smart og brikkeantallet er stort - det blir omtrent som en hd med veldig mange skrivehoder - evt som et innebygget raid system med mange flere "disker" enn hva som er mulig i dag.

 

Det er mange som overser det faktum at måten vi aksesserer data på er på vei til å endre seg i takt med at ytelsen over trådløse nett går opp. Bærbare enheter trenger etterhvert ikke så mye lagringsplass egentlig fordi behovet for å ha masse media på de reduseres når du kan streame film og musikk direkte fra din server hjemme uansett hvor du skulle befinne deg på kloden. I dag er dette fullt mulig så lenge man har tilgang til en 3-4 mbits/s nett og er fornøyd med DVD kvalitet. Hvis du kan planlegge mediabehovet ditt en stund før du skal bruke det så kan du hente den ned på din bærbare enhet over et mobilnett også etterhvert. Dette er teknologi som er rett rundt hjørnet, men er selvsagt begrenset av prisen tilbyder skal ha for den trådløse forbindelsen.

 

I disse tilfellene holder det fint med rundt 32 GB SSD disk, da har du plass til OS, en del software, en god knippe musikk-album, et par DVD-kvalitet filmer og noen feriebilder. Feriebildene vil du uansett også dumpe opp til den hd baserte mediaserveren din i hjemmet så du ikke drasser de med deg (og risikerer å miste de hvis enheten din blir stjålet eller ødelagt). Musikk kan lett streames realtime over mobilnett i dag så det er vel stort sett film du må da bestemme deg for hva du vil se. I USA er det en rekke folk som dropper bredbånd fordi de har god nok ytelse over HSDPA og betaler gjerne bare rundt 500 kr måneden for fri bruk.

 

Hvis tjeneste-tilbudet moderniseres litt så vil du kunne leie/kjøpe film hvorsomhelst på kloden og ha den tilgjengelig i streamet format via tilbyders server eller som en DRM beskyttet fil på media-serveren din hjemme. Håpet er bare at de åpner litt på DRM opplegget så man i det minste har fri tilgang fra hele husstandens avspillings-enheter - men dette krever et nytt system for å registrere enheter på husstand/familie identitet og kople media opp til dette. Hvis bransjen er litt smart så ser de potensialet ved at naboer kan kjøpe hverandres media ved at pengene går til eier av opphavsrett mens media-dataene blir overført direkte fra husstand til husstand - det ultimate p2p system med penger i mao.

Lenke til kommentar

Joda, enig i alt det der og enig med Simen at det er bedre løsning i dag å sette opp en separat filserver med konvensjonelle harddisker. Men det visste jeg fra før (og har hatt planer om det lenge).

 

Poenget mitt er at flash-disker er en teknologi som bør erstatte konvensjonelle harddisker, og som etter all sannsynlighet vil erstatte dem før eller senere. Det er mange grunner til det - bl.a. mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling, sikrere mot støt og raskere oppstart av OS. Det at teknologien er dyrere i dag gjør ikke at jeg ønsker meg slike fordeler mindre. Sagt på en annen måte; jeg går ikke på kompromiss med prinsipper, bare praktiske løsninger. Viktig å ikke blande de to der, tror jeg. Så i praksis vil jeg ikke ha råd til å anvende teknologien ennå, og vil istedet satse på konvensjonelle harddisker, men jeg ønsker meg SSD-disker så fort som mulig allikevel. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Joda, enig i alt det der og enig med Simen at det er bedre løsning i dag å sette opp en separat filserver med konvensjonelle harddisker. Men det visste jeg fra før (og har hatt planer om det lenge).

 

Poenget mitt er at flash-disker er en teknologi som bør erstatte konvensjonelle harddisker, og som etter all sannsynlighet vil erstatte dem før eller senere. Det er mange grunner til det - bl.a. mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling, sikrere mot støt og raskere oppstart av OS. Det at teknologien er dyrere i dag gjør ikke at jeg ønsker meg slike fordeler mindre. Sagt på en annen måte; jeg går ikke på kompromiss med prinsipper, bare praktiske løsninger. Viktig å ikke blande de to der, tror jeg. Så i praksis vil jeg ikke ha råd til å anvende teknologien ennå, og vil istedet satse på konvensjonelle harddisker, men jeg ønsker meg SSD-disker så fort som mulig allikevel. :)

8045777[/snapback]

 

Sålenge ikke flash i lengre tid har vesentlig høyere kapasitetsvekst per størrelse en harddisk, så vil det ikke ta over, nettopp fordi harddisker gir mye mere lagringsplass for pengene. Å ha en TB er ikke spesielt dyrt med harddisker i dag, selv med en pris på 350 dollar, så betaler man over 30 ganger mer per gig enn en 500 GB seagate-dsk (som langt ifra er den billigste disken per gig). Selv med en dobling i kapasitet per pris vært eneste år, så vil det ta 5 år å nå det om harddiskteknologien står totalt stille i 5 år. (noe den neppe gjør)

 

AtW

Lenke til kommentar
Sålenge ikke flash i lengre tid har vesentlig høyere kapasitetsvekst per størrelse en harddisk, så vil det ikke ta over, nettopp fordi harddisker gir mye mere lagringsplass for pengene. Å ha en TB er ikke spesielt dyrt med harddisker i dag, selv med en pris på 350 dollar, så betaler man over 30 ganger mer per gig enn en 500 GB seagate-dsk (som langt ifra er den billigste disken per gig). Selv med en dobling i kapasitet per pris vært eneste år, så vil det ta 5 år å nå det om harddiskteknologien står totalt stille i 5 år. (noe den neppe gjør)

8146169[/snapback]

Mulig det. Men er man litt smart så velger man en kombinasjon av harddisk og flash-disk. At man bruker flash-disken til OS og harddisken til dokumenter og andre filer som ikke har noe med OS og gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...