Gå til innhold

Nokia N95 - Diskuter den her!


2bb1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel slike ting som alltid har vært problemet med Nokia. Det kalles vel gjerne høy Designkvalitet og lav Kongruenskvalitet.

Designkvalitet har ikke nødvendigvis noe med "design" å gjøre, men er samsvaret mellom telefonens opplyste spesifikasjoner og kundenes ønsker, mens kongruenskvalitet er samsvaret mellom telefonens opplyste spesifikasjoner og de faktiske spesifikasjonene.

 

Nokia satser for tiden på å stappe inn mest mulig teknologi i en del av telefonene sine, men samtidig må de produseres såpass kostnadsbesparende at de kan selges til en akseptabel pris. Dessuten blir ikke teknologien og løsningene testet nok ut. Da får vi slike resultater som dette, med N95 som glanseksempel.

 

SonyEricsson satser dessverre for tiden alt for mye på kongruenskvalitet; med stadige forbedringer av CyberShot-teknologien og Walkman-teknologien, og med det resultatet at telefonenen kanskje blir litt for kjedelige for slike som oss.

 

Jeg har alltid styrt unna Nokia på grunn av den dårlige kongruenskvaliteten; men nå ble jeg rett og slett for fristet av alle spesifikasjonene og godbitene i N95. Men siden vi allerede nå har fått en slik "fremtidsmobil", får vi heller leve med at ikke alt fungerer slik som det skal, og at innpakningen kanskje er produsert litt vel kostnadsbesparende...

8428816[/snapback]

 

Bra sagt.

 

Det er åpenbrt at det er teknologien som er prioritert her, og at innpakningen er....vel...skranglete plastikk. Uansett synes jeg den fungerer bra, så det er det er kanskje et greit kompromiss. Tru hva den ville kostet hvis den var skikkelig forsegjort på innpakningen...var vel egentlig dyr nok fra før.

Selv om at det er idiotisk at ikke det mekaniske er iorden...

 

Blir uansett artig å se alle løsningene som dukker opp ang fiksing\modding av sliden...

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt N95, ikke fått testet noe særlig ennå., men ikke noe slark ihvertfall.

 

Siden den har GPS vil jeg jo gjerne ha den på dashbordet i bilen... så jeg trenger bilholder.

Noen som vet modell som vil passe, eller kommer det?

 

Jeg trenger også en ekstra handsfree, som bare skal brukes til telefonsamtaler... noen som vet om en enklere handsfree med bare en øreplugg som vil passe? (Så slipper jeg å dra med meg den digre stereo greia med fjernkontrollen for mediaavspilleren de gangene jeg ikke trenger den)

 

Pft!

 

Mvh C :D

Lenke til kommentar
Siden den har GPS vil jeg jo gjerne ha den på dashbordet i bilen... så jeg trenger bilholder.

Noen som vet modell som vil passe, eller kommer det?

 

Hvorfor ikke benytte en magnet? Det har jeg. Det som var suverent var at magneten fint får "feste" der hvor kameraet er. Sitter som smurt i svingene. :)

 

Skal ta et par bilder når jeg skal ut å kjøre senere i dag.. :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Har endelig fått meg meg minnekort Sandisk 2GB Ultra II :)

Tenkte jeg skulle prøve å settte igang GPS, kart osv...

 

Hvordan komme igang?

Har prøvd litt nå, men jeg for ikke dette til :blush: ..

 

Hvordan laster jeg ned kart for norge?

Har lastet ned maploader, å koblet N95 via usb.

Jeg for bekjed om at minne kortet ikke er klar for øyenblikket :hmm:

Så jeg for ikke lagret kart på minne koret?

Noen som kan pleas hjelpe meg dette på enklets mulig måte?

 

Er det sånn at det tar veldig laaang tid? Har lest at det tar flere timer, men jeg så en post her et eller annent sted at noen har kobla Minnekortet via PC, å lastet det ned der. da tok det 7 min eller no?

 

Finner heller ikke noe sattelitt for GPS posisjon.

Lenke til kommentar
Siden den har GPS vil jeg jo gjerne ha den på dashbordet i bilen... så jeg trenger bilholder.

Noen som vet modell som vil passe, eller kommer det?

 

Hvorfor ikke benytte en magnet? Det har jeg. Det som var suverent var at magneten fint får "feste" der hvor kameraet er. Sitter som smurt i svingene. :)

 

Skal ta et par bilder når jeg skal ut å kjøre senere i dag.. :)

8430013[/snapback]

 

 

Kjøpte bilholder til kr 149 på Clas Ohlson. Den har sugekopp, og man kan velge mellom kort og lang arm. Selve telefonholderen er justerbar. Skal man bruke billader samtidig må selve mobilholderen snus rundt, slik at det som egentlig er bunnen ikke sperrer hullet til strømkabelen. GPS fungerer strålende (kjøpte lang arm).

 

Jeg kjøpte også billader fra Clas Ohlson, til Nokis gruppe 4 eller noe sånt. Laderen gav telefonen strøm, men pluggen er ikke helt tilpasset telefonen og ramler lett ut. Jeg leverte laderen tilbake.

Lenke til kommentar
Siden den har GPS vil jeg jo gjerne ha den på dashbordet i bilen... så jeg trenger bilholder.

Noen som vet modell som vil passe, eller kommer det?

 

Hvorfor ikke benytte en magnet? Det har jeg. Det som var suverent var at magneten fint får "feste" der hvor kameraet er. Sitter som smurt i svingene. :)

 

Skal ta et par bilder når jeg skal ut å kjøre senere i dag.. :)

8430013[/snapback]

 

 

Kjøpte bilholder til kr 149 på Clas Ohlson. Den har sugekopp, og man kan velge mellom kort og lang arm. Selve telefonholderen er justerbar. Skal man bruke billader samtidig må selve mobilholderen snus rundt, slik at det som egentlig er bunnen ikke sperrer hullet til strømkabelen. GPS fungerer strålende (kjøpte lang arm).

 

Jeg kjøpte også billader fra Clas Ohlson, til Nokis gruppe 4 eller noe sånt. Laderen gav telefonen strøm, men pluggen er ikke helt tilpasset telefonen og ramler lett ut. Jeg leverte laderen tilbake.

8430298[/snapback]

 

Kjøpte den lengste med sugekopp fra ClasOhlson jeg å. Funger som bare det :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei

 

Har endelig fått meg meg minnekort Sandisk 2GB Ultra II :)

Tenkte jeg skulle prøve å settte igang GPS, kart osv...

 

Hvordan komme igang?

Har prøvd litt nå, men jeg for ikke dette til :blush:  ..

 

Hvordan laster jeg ned kart for norge?

Har lastet ned maploader, å koblet N95 via usb.

Jeg for bekjed om at minne kortet ikke er klar for øyenblikket :hmm:

Så jeg for ikke lagret kart på minne koret?

Noen som  kan pleas hjelpe meg dette på enklets mulig måte?

 

Er det sånn at det tar veldig laaang tid? Har lest at det tar flere timer, men jeg så en post her et eller annent sted at noen har kobla Minnekortet via PC, å lastet det ned der. da tok det 7 min eller no?

 

Finner heller ikke noe sattelitt for GPS posisjon.

8430068[/snapback]

 

Regner med du har startet Maps en gang først på mobilen?

Tiden det tar varierer vel litt, jeg brukte ca. 15min på norge via kortleser. Ikke orket å prøve på mobilen da jeg heller vil sitte å leke med den i mens.. :yes:

 

Ta også en titt på den ny N95 GPS-tråden, kanskje du finner svar der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&st=0&p=8429991

Lenke til kommentar

Har utført nevnte mod:

http://howardforums.com/showpost.php?p=9001747&postcount=104

 

Telefonen blei tilnærmet perfekt...

 

Jeg hadde ikek teip langs hele skinna, bare bittelitt nærmest bunnen...der slakket er. Det som tok lengst tid var å prøve å feile litt med mengden teip...

jeg brukte svart elektriker teip...og den er jo nesten gummi..så friksjonen blei for stor når jeg teipet hele så jeg fikk ikke skyvet fram tastaturet...

Men med litt teip blei det bra.....myyyyyyye bedre.

 

Prisen er jo at den ikke glir "flytende", og at det er litt motstand når den skal opp...og spesiellt igjen, men det er bedre enn an den skrangler og går opp bare man ser på den (hvorfor er det ikke noe mulighet og låse sliden i sentral stilling?).

 

Den vil nok uansett "gå seg litt til" iløpet av en dag eller to, og da blir den perfekt!

Endret av jimster
Lenke til kommentar

Endelig var min N95 kommet i hus! :) Ikke noe som helst slark, tight og fin, men den har den "klikke"-lyden på høyre side. Langs med hele siden hører du sånn lav klikke-lyd når du trykker dekselet ned, men det skal godt gjøres å ta feil av den klikkelyden og klikkelyden som kommer av tastene, for lyden fra dekselet er jo mye mer diskret. :)

 

Foresten, har sett at mange av dere har lagt telefonen til lading før dere begynt å fikle med den - hvorfor det? Gjør det noe om man bare bruker opp batteriet som er på telefonen først, for så å lade den opp igjen?

Lenke til kommentar
Har endelig fått meg meg minnekort Sandisk 2GB Ultra II :)

Tenkte jeg skulle prøve å settte igang GPS, kart osv...

8430068[/snapback]

Hvor bestilte du dette? Ut ifra postene dine så det ut som om du bestilte rundt den 17. Kan det stemme? Det var i så fall samme dato som meg, men mitt kort er ikke engang sendt fra Movida. Grrr.

 

Angående problemet ditt, har du formatert kortet?

Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg er at det ikke virker som det er noen sånn quick-contacts liste som på ericsson. Der hadde jeg listen over de siste folka jeg hadde sendt sms og kunne velge de kjapt. Nå må jeg liksom inn i adresseboka og søke frem navnet hver gang. Bah, tungvindt og utdatert.

8430560[/snapback]

 

I mottakerfeltet, skriv de to første bokstavene i navnet f.eks, og trykk på grønne telefonknappen. Da finner den navnet automatisk.

Lenke til kommentar
Har endelig fått meg meg minnekort Sandisk 2GB Ultra II :)

Tenkte jeg skulle prøve å settte igang GPS, kart osv...

8430068[/snapback]

Hvor bestilte du dette? Ut ifra postene dine så det ut som om du bestilte rundt den 17. Kan det stemme? Det var i så fall samme dato som meg, men mitt kort er ikke engang sendt fra Movida. Grrr.

 

Angående problemet ditt, har du formatert kortet?

8430515[/snapback]

 

Jeg bestilite fra movida den 18, ringte til movida å spurte om det hadde kommet.

Det hadde kommet :w00t: å jeg henta det hos Movida i stad :thumbup: Skal de dende det til deg, eller skal du hente det. Var veldig billig 360kr.

 

Å ja jeg formaterte kortet først :thumbup:

Lenke til kommentar
Har endelig fått meg meg minnekort Sandisk 2GB Ultra II :)

Tenkte jeg skulle prøve å settte igang GPS, kart osv...

8430068[/snapback]

Hvor bestilte du dette? Ut ifra postene dine så det ut som om du bestilte rundt den 17. Kan det stemme? Det var i så fall samme dato som meg, men mitt kort er ikke engang sendt fra Movida. Grrr.

 

Angående problemet ditt, har du formatert kortet?

8430515[/snapback]

 

Jeg bestilite fra movida den 18, ringte til movida å spurte om det hadde kommet.

Det hadde kommet :w00t: å jeg henta det hos Movida i stad :thumbup: Skal de dende det til deg, eller skal du hente det. Var veldig billig 360kr.

 

Å ja jeg formaterte kortet først :thumbup:

8430607[/snapback]

Må man det?

Lenke til kommentar
Jeg bestilite fra movida den 18, ringte til movida å spurte om det hadde kommet.

Det hadde kommet :w00t:  å jeg henta det hos Movida i stad :thumbup: Skal de dende det til deg, eller skal du hente det.

8430607[/snapback]

Jeg var ikke klar over at det var mulig å hente det, eller at de i det hele tatt befant seg i Oslo. Aldri har jeg vært mindre fornøyd med det faktum at det er fredag... Jeg får ta å suse innom på mandag.

 

En ting som irriterer meg er at det ikke virker som det er noen sånn quick-contacts liste som på ericsson. Der hadde jeg listen over de siste folka jeg hadde sendt sms og kunne velge de kjapt. Nå må jeg liksom inn i adresseboka og søke frem navnet hver gang. Bah, tungvindt og utdatert.

8430560[/snapback]

 

I mottakerfeltet, skriv de to første bokstavene i navnet f.eks, og trykk på grønne telefonknappen. Da finner den navnet automatisk.

8430586[/snapback]

Det er jo akkurat dette han helst vil unngå. Min forrige telefon hadde også denne sist-brukte-funksjonen. Den gjorde det veldig raskt å hente frem nummeret til dem man ofte sendte meldinger til.

Lenke til kommentar

jeg for pokker mei ikke dette til.............. :wallbash: !!

Jeg har følgt disse trinne

 

Tips fra akseln!

 

Gjorde følgende:

- Start Kartprogrammet og knytt det opp mot minnekortet.

- Lastet ned og installerte Map Loader fra www.nokia.no

- Koplet sammen N95 med pc-en via USB og valgte "dataoverføring" og ikke "pc-suite"

- Startet Map Loader, valgte kort og klikket download...

 

Har startet kartprogrammet(flere ganger nå) åssen knytter jeg det til minnekortet, antar at jeg har gjort det?

 

Dette skjer: Jeg starter kart prog, å da får jeg beskjed om å velge et tråløsnettverk. Etter jeg har koblet meg på netverket, så instalerer jeg MAP LOADER, kobler usb til N95. Velger DATAOVERFØRINGER , men da kommer data føring igjen. Velger NOK en gang dataføringer Da for jeg beskjed:

 

KAN IKKE AKTIVERE DATAOVERFØRINGMODUS. MINNEKORTET BRUKES AV ET ANNET PROG.

 

Aner ikke hva det kan være. Jeg bruker jo ikke minne kortet til noe annet så vit jeg veit... :no:

 

Åååå dette er så frusturerende..... Hjelp.

Lenke til kommentar

Hmmmm... :hmm: Nå skjer de noe tror jeg. laster ned nå kart for North og South Norway på 49mb.

 

Da ser det ut som begynner å fungere :) Etter de kartene er nedlastet, så er det bare å bruke GPS, da har jeg tilgang til satelitt? Simpelt as that?

 

koster dette noe?

Kan jeg laste ned kart for masse forskjellige land, å det vil funke å bruke GPS?

 

Takk for alle evnt gode svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...