Gå til innhold

TEST: Stille kjøling for skjermkort


Anbefalte innlegg

Pritorian: Hvilket område dekker temperaturskalaen i diagrammene?

Starter de på 0'C eller romtemperatur?

8008620[/snapback]

 

Romtemperatur er hva resultatet er beregnet ut i fra, det vil si - load temp minus romtemp.

 

Selve grafene går igjen da fra null

 

 

For graf ved 50 % hastighet kan det stemme.

 

Grafen med 100 % hastighet har en kuttet x-akse, forskjellen fra 47 til 51,5 grader gjør den jo nesten dobbelt så lang :p

 

Jeg synes at de to grafene bør framstilles likt, hvilken metode er en annen sak. Enten skal man gi helheten hvor x-skalaen går fra null, eller så fremhever man forskjellen ved å starte x-aksen over null. Å ha en av hver er forvirrende, i hvert fall for en som meg :p

 

 

At det ikke var mulighet for testing av kjøling ved forskjellige lydnivå var synd, går dermed glipp av å kunne sammenlikne med andre produkter på et senere tidspunkt i særlig god grad. Men når det er sagt er sammenlikningen aktuell på nåværende tidspunkt og sikkert god hjelp til flere som vil ha et mer lydsvakt system :thumbup:

Endret av Peder82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes at de to grafene bør framstilles likt, hvilken metode er en annen sak. Enten skal man gi helheten hvor x-skalaen går fra null, eller så fremhever man forskjellen ved å starte x-aksen over null. Å ha en av hver er forvirrende, i hvert fall for en som meg :p

8010104[/snapback]

Jeg er enig i at grafene bør ha likt utgangspunkt. Gjerne også en synlig akse med aksemerker på. Starten på søylene bør ikke være ved 0'C, men ved romtemperatur. Eller rettere sagt: den temperaturen som omgivelseslufta er før den når kjøleren. Grunnen til at man bør bruke det som basis er at hypotetisk uendelig effektiv kjøler ville kjølt ned til denne temperaturen og ikke til 0'C eller det absolutte nullpunkt, eller null på Farenheit-skalaen. Hvis man romtemperatur som nullpunkt så vil en dobbelt så effektiv kjøler også ha en halvparten så lang søyle.

Lenke til kommentar

Jeg har både en Zalman VF900-Cu (på et XFX GeForce 7600GT XXX) og en Arctic Cooling Accelero X2 (standardmontert (!) på et PowerColor X1950PRO), og må si meg meget godt fornøyd med begge :thumbup:

Zalman-viften er lett å montere og tar liten plass. En redning for 7600GT-kortet, som støyer ekstremt mye med originalkjøler. Fint at det følger med en spenningsregulator.

AC-kjøleren er simpelthen fullstendig genial til mitt bruk pga. plasseringen av viften, i tillegg til at den har lavt støynivå. Har dette skjermkortet i et m-ATX kabinett. Det tar to kortplasser, og en annen vifte ville derfor vært klistret oppi lydkortet mitt. Men siden viften er høyt plassert, blåser den over & forbi et low-profile-lydkort :)

Kan glatt anbefale begge disse kjølerne.

 

Edit: Vet ikke hvordan det er å motere AC-kjøleren, men hadde en AC ATI5-kjøler før, på et X800XL-kort. Den var ihvertfall svært lett å få på plass.

 

Edit2: typos

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Ser AC vinner testen, og får gode skussmål i tråden, men synes det kan se ut som om AC sin kjøler ikke er flink til å transportere varmen til et sted det er lett å "bli kvitt den". Ser faktisk ut som om den bare transporterer den inn mot HK. Noen av de andre benytter seg av åpningen bak på skjermkortet, mens den som kom dårligst ut i testen transporterer varmen til oversiden der de fleste likevel har en vifte for å ta varmen som kommer fra CPU ut av kabinettet.

 

Kunne vært interessant å sett en oversikt over temp inne i kabinettet med de forskjellige gfx-kjølerne i en maskin med normalt vifteoppsett ellers.

Endret av vembi
Lenke til kommentar
Er det noen grunn til at Zalman ZM80D-HP ikke ble testet?  Jeg savner iallefall denne kjente kjøleløsningen i testen for å ha et reelt sammenligningsgrunnlag.

 

Slik ser Zalman ZM80D-HP ut for dere som ikke er kjent med den:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZM80DHP&mcat=c45

 

ZM80D-HP.jpg

8008365[/snapback]

 

Det har vel med at den kjøleren så vidt klarte å holde 9800 Pro kjølt i ett godt ventilert kabinett. Å montere den på dagens kort så ville nok kortet ha brent nokså fort tipper jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har hatt ett par-tre ZM80 på diverse (tidligere) mid-range/high-end ATI kort. (9600XT/Pro og 9800Pro).

Uten vifte klarer denne greit kort som 9600 (og tilsvarende effektforbruk).

Med 9800Pro *må* man ha vifte..ellers blir det fort rund 70 grader rundt skjermkortet = "intake air" for CPU-kjøler.

Ser ingen grunn til å ha med en slik "over-the-hill"-kjøler i en slik test.

Testen var forvørig bra og stemmer bra med mine erfaringer med AC, Zalman i diverse utgaver.

Original-kjølerne til "High-end" korta kjøler bra på "full guffe", men bråker da så infernalsk at det er egentlig nok grunn til å bytte til en ettermarked-vifte.

Og ikke pga. de kjøler så mye bedre med tanke på overklokking (da er det vann som gjelder).. :)

Lenke til kommentar
Bra test, men såvidt jeg kan se passer ingen av kjølerne til 8800-serien til Nvidia. Er det noen som har erfaring med andre kjølere en standardkjølerne på denne?

 

Har tenkt på å lage en duct for å mate luften ut av kabinettet, er det noen som har prøvd dette?

8009522[/snapback]

Jeg har også lurt på det samme. VF-900 ser jo ut til å passe fysisk på de fleste skjermkort med den tradisjonelle festeordningen den har, men om den kjøler bra nok er jo en annen sak. Vurdere et 8800GTS 320MB, så jeg er veldig nysgjerrig på om jeg bruke denne kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...