Gå til innhold

Omtale av Final Fantasy XII (PS2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En 6 år gammel gutt med en iq som er halvparten av din kan poste en link. Sannheten er at du ikke tenkte på det når du skrev. Så istedet for å være en mann og stå frem og indrømme at det var feil tenkt av deg, så prøver du igjen å tro at du er den "smarte" Om det er meningen med livet ditt, så skal jeg ikke si noe imot det!

 

Lykke til videre....

 

 

edit:

 

Hvis du mente poeng, så skal jeg ta tilbake alt. Du er en mann...

Endret av NiloPilo
Lenke til kommentar
En 6 år gammel gutt med en iq som er halvparten av din kan poste en link. Sannheten er at du ikke tenkte på det når du skrev. Så istedet for å være en mann og stå frem og indrømme at det var feil tenkt av deg, så prøver du igjen å tro at du er den "smarte" Om det er meningen med livet ditt, så skal jeg ikke si noe imot det!

 

Lykke til videre....

 

 

edit:

 

Hvis du mente poeng, så skal jeg ta tilbake alt. Du er en mann...

8019043[/snapback]

 

La oss ta det litt med ro, det er du som begynte å bringe bagateller inn på banen. Med ditt "poeng" om terningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et spørsmål (ikke kritikk): Er det anmelderen sin oppgave å skrive en omtale som skal fungere som en slags veiledning - eller kjøpeguide om du vil - for å la hver person finne ut om spillet kan være noe for nettopp han/henne? Eller skal anmelderen heller skrive sin helt personlige oppfatning av spillet og gi det kritikk - positiv OG negativ - som heller kan sette spillet i et nytt lys for leseren, og dermed bli en underholdende og interessant omtale som ikke nødvendigvis representerer hvor godt folk flest vil like spillet?

 

Praktisk i denne sammenheng (da FF-serien er en litt utradisjonell spillserie med en gedigen fanskare) å gi leseren to forskjellige synspunkter på spillet. Særlig når de to ulike synene mest trolig representerer de to hyppigste oppfatningene av spillet blant folk.

Lenke til kommentar

Hahaha, deilig lesing dette! Dette var en god omtale av spillet, det er bare fint att anmeldere lufter sine egne meninger. Som nevnt tidligere indikierer dette (med 2 omtaler) bare at spillet kan virke bedre for en som alt er inne i sjangeren, en for en som er utenforstående. 7 av 10 er da en passende karaktert, fra en person som ikke er hardcore?

 

Omtalen ville uansett ha blitt alt for subjektiv om en hardcore fan skulle anmelde spillet.

Lenke til kommentar

Som flere sier her, det er subjektivt den anmeldelsen så at folk tar seg så nær av andres sin mening er litt latterlig.

 

Dessuten til fans av FF serien, så ga jo Øystein 9/10 og han elsker tydeligvis FF universet. Så kanskje FFXII er verdt 9/10 for "fans", men 7/10 for personer som ikke er så inne i serien?

 

Det er likevel umulig å finne en karakter som tilfredstiller alle. Vi er jo forskjellige.

Lenke til kommentar

Då fekk eg ENDELEG Final Fantasy XII i dag...og eg må seie at førsteinntrykket mitt i alle fall er meir ein 9 av 10 enn ein 7 av 10. :) Når eg fyrte opp PS2en (for første gong på ei god stund) og høyrte velkjente Final Fantasy-tonar strøyme ut av høgtalarane, forsvann alle bekymringar eg hadde hatt for at magien skulle vere vekke. :love:

 

So, Kent William kan få meine kva han vil...dette her er Final Fantasy, og Link kan berre gå og legge seg. :p

 

Kay

Lenke til kommentar
Haha, det er sikkert wiskeyfylla som får meg til å le høyt av denne omtalen, men det er noe med språkføringen til anmelderen som kiler morrobeinet mitt. Jeg ble først gjordt oppmerksom på denne anmeldelsen da lillebror spurte meg om betydningen på diverse ord anmelderen hadde brukt.

 

"vyer", "omkalfartede/omkalfatringer", "fragmentarisk", "trivielle", "epikkonani", "intrikat" og "sobre" var noen av ordene lillebror stusset på, og jeg fikk litt følelsen av at anmelderen har latt språket sitt blitt litt krydret av engelsk. Flere av ordene der er svært skjeldne norske ord, men brukes ofte i engels tale. (spesiellt "intricate", "sober" og "trivial")

 

Kan være noe å tenke på kanskje? Det er kanskje ikke alle lesere som behersker språk så godt, selv om jeg synes de var en god omtale så synes jeg den var breddfull av relativt svulstig språkføring. Jeg fikk meg en god latter dog, det er vel det som betyr noe til syvende og sist. ;)

 

SKÅL!

8012851[/snapback]

 

Hverken intrekat eller trivielle er i mine øyne spesiellt sjeldne ord, eller "fornorskede" ord som kommer fra engelsk, muligens sober, men ei heller det vil jeg si er noe fantastisk sjeldent ord. Synes det er helt greie ord som er veldig forklarende i mange sammenhenger.

 

AtW

8013103[/snapback]

 

Hehe... må småhumre litt jeg óg når jeg leser disse ordene... :) Minner meg om ungdomsskolen for mange år siden da vi fikk M+ for å bruke masse kompliserte ord, og NG hvis vi brukte ordet "ting" mer enn én gang...

 

Av disse ordene - uten å måtte slå opp i ordboken - kan jeg ærlig si at de eneste ordene jeg har peiling på her, og sikkert minst 90% av de som leser, er fragmentarisk og triviell... Syns at flere og flere anmeldelser i det siste har blitt fylt med "fine ord" som faktisk bare stykker opp og ødelegger den etter min mening. Disse ordene gjør faktisk anmeldelsen verre og vanskeligere å lese. Ta dette som en tilbakemelding.

 

Ang karaktersystemet, etter å ha lest Gamer.no i rimelig mange år nå, og "klaget" på en del karakterer, har jeg forstått at Gamer.no, som blandt de få, har et karaktersystem som mer eller mindre fungerer - der de faktisk bruker hele spekteret. Når jeg leser 7/10 her, så tenker jeg 8/10 sammenlignet med de "store", som etter min mening pøser ut høye karakterer i ett kjør. Korrupsjon? Det er en annen diskusjon. Personlig foretrekker jeg Gamer.no's karaktersystem og setter det som et av de aller beste.

 

Det hender jo fra tid til annen at jeg reagerer litt når jeg leser en anmeldelse og ser på karakteren, og at jeg er sikker på at en del anmeldelser er skrevet "i blinde" for kjærligheten til spillserien. Ta min egen brukeranmeldelse av Fifa07 til 360 - jeg gav 9/10, mens jeg ser i ettertid at jeg egentlig var litt blind for alle feilene, og jeg ville nok gitt det 7/10 dersom jeg hadde tenkt meg litt mer om, eller ikke hadde vært en fan av Fifa-serien siden Fifa '94. Dette skjer meg, dette skjer anmelderne her i Gamer.no, og dette skjer i resten av verden.

 

Karakteren er dessuten stort sett, så vidt jeg vet, ment kun som en pekepinn - det er det som er skrevet i selve anmeldelsen som virkelig teller, og da kan du selv gjøre deg opp en karakter og om du mener det er verdt å kjøpe spillet.

Lenke til kommentar

Trodde meningen med anmeldelser var og gi deg en pekepinne på hvordan spillet passer din smak.

 

Hvis anmelder ikke liker akkurat det du liker så beskriver han/hun spillet ut fra sin egen smak. Og vi er da heldigvis forskjellige så det er noe for enhver smak i spilleverdenen.

 

Jeg spiller FFXII selv og digger det. :love:

 

Om det får en 4/10 eller 9/10 er meg rivende likegyldig så lenge JEG koser meg med spillet.

 

Jeg kjøper da ikke spill jeg vet ikke passer meg fordi det får en super anmeldelse.

Endret av Biamor
Lenke til kommentar

Må nesten føye meg inn i rekken av de som sier at man ikke kan begynne å stille spørsmål ved en subjektiv observasjon. Bare fordi jeg liker fargen blå og du rød betyr det ikke at jeg tar feil ang. hva som er den fineste fargen :p

 

Om karakteren hadde vært 1/10 hadde det vært ett fett så lenge det var vellbegrunnet. Uansett når man anmelder et spill med så stor fanskare vil man alltid treffe et ømt punkt hos noen. At de selv ikke klarer å ta kritikken mot deres kjære favorittspill som en voksen person og heller se det som et personlig angrep er leit.

 

For de som har lært seg noe om å være med i en diskusjon vet at noe av det viktigste er å være saklig. Skal man kritisere noe ser man gjerne ting fra to sider. Eks: Jeg ser at du mener bla bla bla om bla bla og du har noen gode poenger, men jeg er uenig ( og så kommer det viktigste ) FORDI: <fyll inn din mening her>. Følg bedre med i norsktimene, det er faktisk noe å lære der også ;)

 

Kan legge til at jeg aldri har rørt et FF spill og har ingen ting å komme med i den diskusjonen. Jeg blir bare generelt provosert av folk som tror verden roterer rundt dem selv og ikke forstår at det finnes andre der ute med andre meninger.

Lenke til kommentar
Må nesten føye meg inn i rekken av de som sier at man ikke kan begynne å stille spørsmål ved en subjektiv observasjon. Bare fordi jeg liker fargen blå og du rød betyr det ikke at jeg tar feil ang. hva som er den fineste fargen :p

8043158[/snapback]

 

Enig her. Spillanmeldelse handler veldig mye om anmelderens smak. Grafikk, lyd, design etc kan være av topp kvalitet, men det hjelper lite hvis anmelderen ikke har det moro når han spiller. Derfor finnes det ikke noen objektiv anmeldelse når totalkarakter skal settes.

 

Selv om jeg er uenig i 7/10, så må jeg gi anmelder og gamer props for at de tør å gi den karakteren. Det finnes nok av blodfans (jeg havner vel i denne kategorien) som skriker voldtekt når deres nyeste tilbedelsesobjekt ikke får topp score, og da blir det bråk.

 

Spillbransjen, som alle andre bransjer, er preget av hype og pr. Da trenger vi folk som tør å si sin egen mening, selv om denne går på tvers av andre.

Lenke til kommentar

Square Enix har ikke snakket om noen PC-versjon til dags dato, og det siste spillet som kom til PC (utenom onlinespillet Final Fantasy XI) var, så vidt jeg husker Final Fantasy VIII. Det er med andre ord ikke spesielt stor sannsynlighet for at FFXII kommer til PC, men man vet jo aldri. Er lov å håpe :)

Lenke til kommentar

Etter å spilt endel så synes jeg mange steder var veldig kjedelig. Spesielt veien bort til "Tomb of Raithwall" igjennom "Dalmasca Westersand", "Ogir-Yensa sandsea", "Nam-Yensa sandsea". Der måtte jeg stadig ta pauser og gjøre noe annet for var så utrolig kjedelig med den ørkenen.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
Som flere sier her, det er subjektivt den anmeldelsen så at folk tar seg så nær av andres sin mening er litt latterlig.

 

Dessuten til fans av FF serien, så ga jo Øystein 9/10 og han elsker tydeligvis FF universet. Så kanskje FFXII er verdt 9/10 for "fans", men 7/10 for personer som ikke er så inne i serien?

 

Det er likevel umulig å finne en karakter som tilfredstiller alle. Vi er jo forskjellige.

8028767[/snapback]

 

Jeg er stor FF-fan selv og mener den karakteren er helt på sin plass. Hadde handlingen hatt den Final Fantasy kvaliteten jeg kjenner igjen fra forrige spill, kunne dette spillet fått fint 9/10.

 

Nå forstår jeg ikke folk som sutrer bare fordi andre anmeldere har gitt spillet perfekt score. Jeg vil tippe mange FF-fans vil syntes spillet fortjener 7/10 når de har fullført det.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Personlig hadde jeg gitt dette spillet dårligere karakter. Kanskje 6/10 eller helt ned til 5/10.

 

Har riktignok ikke spilt FF spillene før sjuern, men hittil har dette spillet hatt den mest elendige historien av FF spillene jeg har prøvd. Strategien fra kampene har (bortsett fra bosser) nærmest forsvunnet ettersom den sikreste/mest mana besparende metoden er stort sett å sette alle karakterne i autoattack og litt healing når de går lavt. Bruken av magi har forsvunnet helt.

 

Grottene er for det meste monotone, med de samme texturene kopiert hundretalls av ganger. Dette var riktignok ikke uvanlig i FFX heller, men der var de iallefall flinke til å legge inn dialoger ved lange kjedelige strektninger, samt krydre omgivelsene med unike (ødelagte) bygninger, statuer o.l.

 

Jeg er også STOR motstander av at alle karakterne i spillet kan bli like bra i alt. For meg ødelegger dette rollespill faktoren.

Endret av Zlash
Lenke til kommentar

vel, synes det er litt artig å lese det enkelte folk skriver her, 'hardcore' fanboys blir helt fra seg og blablabla.. har selv spilt ethvert FF spill utenom de som kom til GBA tactics osvosv, men fra FF og till FF-XII har jeg spilt alt, å jeg har likt hvert eneste sekund av det. jeg vil kanskje kalle meg en 'hardcore' fanboy men jeg skjønner når anmelderen gir spillet en 7'er, det fortjener ikke mer, kanskje en 8'er men ikke mer, historien er ganske slapp, slutten på spillet er helt latterlig. et spill som ikke har en bra historie å en bra ende er ikke 10'er spill, så enkelt er det bare. det jeg kan tenke meg folk kviiner på er når det er kommet mye nytt som gamle FF spillere liker som feks gambit systemet, det faktum at ingen chars er fast tank, du kan lage din egen char til hva enn du vil, alle kan være magi brukere, alle kan være 'tanks' osv. så når de fanboyene da har forelsket seg i de nye tingene så kan de ikke fatte at resten av verden ikke gjør det, det er latterlig innstilling. men uansett, jeg synes det er mange ting som er bra med FFXII, gambit systemet er digg, det faktum at ingen er faste magi brukere er bra, historien er til tider ganske ok men ikke like fengslende som til feks FFVII, FFII og FFV (som i min mening har de beste historiene). liker også det at det er mye å gjøre etter at du har greid spillet (takk til SE for at de ikke lagde en save crystal inni bahamut :p for når jeg greide spillet var det så lett at jeg ikke regnet med at jeg var på siste bossen engang:P) , personlig synes jeg spillet først begynner når du har greid det, da begynner man å lete etter alle de hemmelige Esperene, selv leste jeg bare på gamefaqs hvor mange det fantes men ikke hvor jeg fant dem for å ha noe å gjøre. når man har samlet alle esperene kan man begynne å samle det beste av utstyr, å det er jo ganske artig i FFXII, vet ikke hvor glad jeg ble når jeg så at man kunne bruke masamune i FFXII i license boardet. hjertet stoppet å jeg sa til meg selv, den skal jeg ha uansett om jeg må sitte foran ps2'n i en uke i strekk. uheldigvis for meg så ble det mer en en uke, for å 'farme' etter ting på ffxii er ikke det artigste som fins (ribbon farming anyone?? ;P) men følelsen man får når man står med masamune er jo diggbar <3 så når man har samlet alt det beste begyner man spillet på nytt for å få tak i zodiac spear (som er verdt det) så er det det å mestre summoning i fighter (som mange sier er useless i ffxii, det er feil) men ja, bare sånn for å komme litt tilbake til topic er jeg helt enig i at anmelderen gir det 7/10, personlig hadde jeg gitt det 7 eller 8 og jeg er STOOR fanboy av spillet, men det skal ikke ha noe å si når man skal gi anmelderser av spill.

 

phew, det ble langt å kunne ha skrevet enda mer for å være ærlig ;)

 

Edit : hunter tingen er jo også noe av det mest geniale 'side game' de har laget til FF serien, selv var jeg veldig fan av BlitzBall men det ble jo fort kjedelig fordi det ble så lett. hunting er alltid beregnet til å gi deg litt motstand hvis du gjør huntene med engang du får dem. men hvis det er 1 ting som er skikkelig minus med spillet er det jo musikken! altså makan til drit musikk skal man lete lenge etter, greit at de har tatt noen gamle slagere å lagt dem inn men altså musikken blir så kjedelig etter kanskje allerede 5timer at du sitter å sliter av deg ørene for å slippe musikken. altså, bra musikk i FF serien så ser man på FFVII, for der var det bare genial musikk, altså noe av grunnen til at jeg av å til tar fram FFVII platene mine å begynner å spille på gamle filer er pga musikken, fordi den greier å fange deg enda mer enn bare historien og det faktum at du vil greie spillet. i et spill som FFXII som i min mening ikke har så sinnsykt fengende hisotorie så burde de i hvertfall satse hardt på bra musikk, men det har de i min mening bommet helt med å jeg vet jeg ikke er den eneste som synes det. men ja, spillet er et dytt i riktig retning som også mange har skrevet + anmelderen.

 

også til den som spurte hvor lang tid du bruker på å greie spillet, rundt 45timer vil jeg tro er mulig hvis du bare konsentrerer om main questene, selv brukte jeg 57timer å da drev jeg på med mye sidequesting å tok livet med ro. oh well..

Endret av Ferret
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...