Gå til innhold

Sony ofrer PS3 til fordel for Blu Ray?


LarryDik

Anbefalte innlegg

Kanskje et litt hypotetisk og konspiratorisk spørsmål dette her, men det var en påstand/spørsmål som jeg hørte i en podcast. Poenget er at det viktigere for Sony å vinne formatkrigen mellom HD DVD og Blu Ray enn konsollkrigen, og at de i skrivende stund ser ut til å lykkes med dette.

 

Med bakgrunn i den skuffende lanseringen til PS3 (mangler i onlinestøtte og et eller flere killerapps som eksempler) virker det det altså som Sony ikke tok hensyn til gamere, men at det kanskje var viktigere for dem å pushe ut PS3 med Blu Ray-spillere ut til massene.

 

Ser vi på markedsføringen og buzzet rundt PS3 er det jo hele tiden Blu Ray spilleren som blir trukket frem som den egentlige grunnen til at man bør kjøpe en PS3, samt at dette også forsvarer prisen på konsollet.

 

Personlig så tror jeg kanskje ikke dette er tilfellet, men 100% sikker er jeg ikke. Akkurat nå ser det ut som PS3 har gjort mer for Blu Ray enn hva Blu Ray har gjort for PS3...(oj...den var dyp :hmm: )

Endret av LarryDik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig enig i det du sier her. For min del virker det som om Sony har satset Playstation-varemerket for å få gjennomslag for sin BluRay. Føler konsollen i stor grad fungerer som den trojanske hest for et nytt filmformat. Vel og bra i kampen mot HD DVD, men jeg føler samtidig at de gir mange lojale kunder en kald skulder ved å gi ut en såpass "eksklusiv" konsoll, framfor en ny allmuekonsoll á la PS2.

Lenke til kommentar

Du sier veldig mye klokt her og her kommer det store cluet. Playstation 1 og 2 var en gamermaskin. PS3 er det også men samtidig også ett produkt som har Blue Ray som muliggjør avspilling av en ny standard som man ennå ikke vet skjebnen til.

 

Nå har jeg vært heldig da siden jeg fikk en PS3 i gave fra familie i statene og det er den eneste grunnen til att jeg har en PS3. Jeg hadde ikke kjøpt den ellers fordi prisen er for stiv. Nå vill sikkert mange si du får jo Blue-ray. Sant det men hva er poenget med BR hvis den taper formatkrigen mot HD_Dvd noe som man ennå ikke vet utfallet av.

 

Spørsmål. Vill det da være forsvarlig å punge ut 6000 for en spillkonsoll. Mitt svar er ett klinkende klart NEI.

 

Derimot hvis BR blir den nye standarden for film så vil jeg si att 6000 er en okei pris å betale.

Endret av Whackedorange
Lenke til kommentar

PS2 var heller ingen "allmue-konsoll" da den kom. Det er noe den har blitt.

 

Forøvrig går dette med Blu-ray begge veier. For hvis Blu-ray vinner formatkrigen, har Sony et veldig sterkt kort på hånda i konsollkrigen. Kan være at de ser på det som vanskelig å slå 360 på MS' premisser, og vil ha sterkere skyts først før de slår tilbake. Grei nok strategi det, men jeg som gamer kjenner den kalde skulderen nå i starten...

Lenke til kommentar
PS2 var heller ingen "allmue-konsoll" da den kom. Det er noe den har blitt.

 

Forøvrig går dette med Blu-ray begge veier. For hvis Blu-ray vinner formatkrigen, har Sony et veldig sterkt kort på hånda i konsollkrigen. Kan være at de ser på det som vanskelig å slå 360 på MS' premisser, og vil ha sterkere skyts først før de slår tilbake. Grei nok strategi det, men jeg som gamer kjenner den kalde skulderen nå i starten...

7985372[/snapback]

 

Tja, i motsetning til hva Sony kan gjøre med sin PS3, så kan faktisk Microsoft snu i formatkrigen og produsere frem en ekstern Blu Ray spiller på lik linje med HD DVD spilleren.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at sony slår sammen to kriger til en her, men om det går ut over oss som gamere eller ikke gjenstår å se.

 

Når det kommer til prisen så er det jo helt klart en ulempe, og om en kun er ute etter spill så ser man sikkert ikke nødvendigheten med blu-ray enda. På en annen side så satser sony på at ps3 skal en levetid på 10 år. Hvorvidt dette lykkes gjenstår å se, men dersom det gjør det er det stor sjanse for at spillutviklerne vil benytte denne plassen i stor grad. Høyoppløst tar mer plass, samtidig som det gir mulighet for mye bedre lydkvalitet og liknende.

 

Personlig er jeg glad for at det er blu-ray på maskinen, men jeg er også interessert i å se filmer på den. Alikevel så ser jeg på blu-ray som en bonus, akkurat som jeg gjorde med dvd funksjonen på ps2.

Lenke til kommentar

@LarryDik

 

Eg trur nok der er noko i det du seier, sjølv om eg trur biletet er litt meir nyansert. Det er ikkje berre Bluray som driv PS3-prisen opp...Cell er vel ikkje direkte billig, den heller. Eg trur Bluray reint forretningsmessig har to funksjonar for PS3:

* Å bidra til å vinne formatkrigen...noko som ser ut til å fungere.

* Å gjere PS3 til ein meir "high-end" konsoll. Sidan PS3 er verdt pengane som rein Bluray-spelar, kan Sony ta ein høgare pris, og slepp å kutte altfor mange hjørner. Det er fortsatt tidleg å seie noko sikkert, men so langt verkar det som om PS3-maskinvaren er av svært god kvalitet, noko som på sikt vil vere eit stort pluss i margen for Sony.

 

Strategien til Sony kan nok verke risikabel...og eg forstår godt at dei som hadde lyst på ei rein spelemaskin er litt skuffa. Men eg trur ikkje han er so "på trynet" som enkelte til no har antatt. Hugs at konsollkrigen ikkje blir avgjort ved lansering, men vil foregå over fleire år. Sony sit på gode kort allereie, og eg mistenker at dei vil site på endå betre kort om eit år eller to.

 

Kay

Lenke til kommentar

At ps3 får en levetid på 10år er en snøballs sjanse i helvete ...

 

Ellers skal Sony ha den at det er ikke dumt å være lur. Merkelig nok :!:

Hvis de klarer å vinne format og konsollkrigen så vinner de big time, men de gambler stort for tiden.

 

jeg tilhører en av de i fåtall her på forumet som skal ha en ps3 uten tanke på å spille, men bare bruke den til blu-ray spiller. Dette kommer sikkert til å endre seg over tid, men jeg er først og fremst på jakt etter en rimelig blu-ray spiller.

Lenke til kommentar

Folk må våkne opp til virkeligheten. Tror dere virkelig at Sony ikke tenker på gamere ? De har kanskje en av de største teamene som er dedikert til å gjøre PS3 best mulig. Playstation er noe av det viktigste Sony har. Tenk litt på historien til Playstation 1 og 2 før dere uttaler dere. Dette blir kun drømmetenking. Har vært på en del seminar samt snakket med Sony flere ganger. Dere får tro om igjen om hvis dere tror de ikke tenker på gaming. De satser 10x hardere på PS3 enn noen av de forrige versjonene. Blu-ray kommer til å bli brukt mest til spill, ikke til film. Med tid så blir det vel like mye på film også sikkert.

Men Blu-ray er uten tvil viktig for nextgen gaming.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Enig med mye av det som blir sagt av Avean

 

Sony har flere ganger droppet og endre komponenter i ps3 for å gi forbrukerne mest mulig det de vil ha.

 

Alle har vel sett bananen som ble droppet til fordel for en kontroll mer lik den velkjente og godt aksepterte dual shock 2. Dette er en følge av reaksjonene de fikk på bananen.

 

Det samme gjelder ps3 sin planlagte dual hdmi, som ble droppet fordi ingen var interessert i det.

 

 

Når det kommer til blu-ray og kostnaden, så hevder denne siden at BR spilleren koster "kun" 125$ og produsere.. og vel, jeg betaler gledelig 125$ for muligheten til å få filmer og spill på blu-ray.

Lenke til kommentar

Sony slengte ikke bare på BR på PS3 for moro skyld. De fikk garantert utarbeidet rapporter som estimerte hvor mye dette ville koste og hva eventuelle gevinster ville være, både når det gjelder BR og PS3. De var nok klar over at å inkludere BR ville risikere å tape markedsandeler. Men samtidig kunne de tjene på det hvis BR vant 'formatkrigen'.

 

Men jeg føler meg ikke sveket av Sony av den grunn, som noen andre her gir uttrykk for. Det er såklart litt bortkastet for meg hvis BR ikke slår igjennom, men jeg har fortsatt en bra konsoll (regner jeg med).

 

Min første DVDspiller var en PS2, og jeg klagde ikke over konsollen av den grunn. Sony bare utvider den strategien de har hatt tidligere (inkludere CD/DVDspiller) men tar den kanskje litt lenger ut.

Lenke til kommentar

Personlig så er jeg ikke så mye i tvil om at Sony bruker PS3 som en Trojansk hest for å få Blu-ray inn i de 1000 hjem (1.6m hjem foreløpig).

 

Om de er villige til å ofre Playstation /merkevaren/brandet til fordel for Blu-ray? Jeg tviler på det, selv tatt i betraktning av en del merkelige handlinger fra Sony sin side (f.eks. tap av eksklusive titler pga dårlig kommunikasjon).

 

Tror ikke Sony estimerer et større økonomisk potensiale i HD format markedet ennå, i alle fall ikke såpass at de er villige til å ofre Playstation merkevaren/brandet for det.

 

 

Semi off topic :

Folk må våkne opp til virkeligheten.

 

Hehe...du er kanskje ikke rette personen til å stille spørsmålstegn ved andres virkelighetsoppfattelse Avean.

Du har kommet med de mest fantastiske uttalelsene her på forumet. Du er som Sonys egne Peter pan. :p

 

Men det du sier her er faktisk nesten enig med...bare ikke med så kraftige ord. ;)

Lenke til kommentar
At ps3 får en levetid på 10år er en snøballs sjanse i helvete ...

7985727[/snapback]

Sier hvem? Min Playstation fra 1996 og NES fra 1990 fungerer fortsatt, samme med Gameboy Color'n. Og Playstation 2 fra 2001 fungerer fortsatt.

 

Ikke kom her og fortell meg at Playstation 3 ikke holder ut om man bruker og behandler den pent, og ikke kaster den vegg imellom.

 

Bare så det er sagt: Jeg er ikke noe Xbox, Nintendo eller Playstation fanboy, jeg liker alle sammen.

 

Til temaet:

 

Maskinen er en gaming-maskin uten like, den har potensialet. Cell-prosessoren, grafikken mulighetene, BR. Når utviklerene klarer å utnytte BR-platene skikkelig, og benytte seg av alle mulighetene som grafikk-brikken og CELL tilbyr, da blir det en gaming-maskin. Kom ikke her og si at PS3 ikke er en gaming-maskin, men til en viss grad må jeg nok se meg enig i at de har brukt oss litt.

Lenke til kommentar

Hva med den VC-1 codecen som tidligere var eksklusiv for HD-DVD? Den fikk Sony på en eller annen måte fatt i fra Microsoft. Den tror jeg ikke gikk billig. Har lurt noen ganger på om den kan ha blitt solgt for et par eksklusive spilltitler...

 

Hvis det er noe i denne lille konspisrasjonsteori, så kan man jo på en måte si at Sony har ofret litt for BR å bekostning av spill-konsollen

Lenke til kommentar

PS2 selger ikke så bra lenger! Den selger dårligere nå en på lenge, ihvertfall hvis trenden fra Japan viser seg å komme til det amerikanske markedet og Europa etterhvert

 

Noen som vet om hardware salger for januar for USA har kommet ut?

Endret av disabled
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...