Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Fikk endelig sett Generation Kill nå, og God Damn.. 

 

 

Iløpet av få dager/uker har jeg og fruen sett Downton Abbey og Generation Kill.. 

 

Så, eneste grunnen jeg kan tenke meg for å ikke slippe alt man har i hendene og begynne å se på en av disse seriene, er kun hvis du ikke har sett The Wire først.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste helga på å se Kampen for Tilværelsen. En av de beste norske tv-seriene produsert noen gang.

 

Solid serie for deg som ser etter noe dypere og mer tematisk enn den smale Happy Meal-menyen norske tv-serier som regel følger.

Enig, enig! Sjekk den ut dere som enda ikke har gjort det.

 

Pløyde igjennom 4 episoder Narcos i natt, dette virker å være en helt suveren serie altså :)

Lenke til kommentar

Pløyde igjennom 4 episoder Narcos i natt, dette virker å være en helt suveren serie altså :)

Tja. Har sett 7,5 episode av Narcos. Det er en ålreit serie, men hadde nok forventet en del mer. Mulig jeg har blitt bortskjemt etter å ha sett såpass suverene serier som The Wire, The Sopranos og Breaking Bad.

 

Skulle gjerne ha sett en tv-serie basert på Don Winslows romaner The Power of the Dog og The Cartel. Leser sistnevnte nå og den er suveren. Begge omhandler Mexicos narkokrig. Vet at Ridley Scott er interessert i å lage en film av The Cartel, men ser vel helst at noen andre påtar seg oppgaven. Scotts beste filmer kom for rundt 30-35 år siden.

Lenke til kommentar

Narcos var bra.

 

Wagner Moura er fantastisk som Pablo Escobar. Serien får fram drapsmannen, familiemannen og politikeren Escobar så jævla solid. Det er ikke en serie som hvitmaler den amerikanske siden, og ganske fort etablerer hvordan amerikanerne er ganske ansvarlig for Escobar i utgangspunktet. Hvordan han knebler den politiske makten er noe som minner meg om hva David Simon gjorde litt i The Wire, men spesielt nå med Show Me A Hero. Narcos er en eldre historie i grunn, som er veldig relevant for hva som skjer i dag. Hvis du skal ha en historie om ikke bare Pablo Escobar, men også alt som var rundt han så er Narcos det.

 

Et stort pluss for at serien styrer unna å filme inn i et annet land enn i Colombia, hvor mye av hva Escobar gjorde skjedd. Serien bruker så og si bare sør-amerikanske skuespillere som er en frisk pust i dagens whitewash-everything Hollywood. 

Lenke til kommentar

Narcos var bra.

 

Et stort pluss for at serien styrer unna å filme inn i et annet land enn i Colombia, hvor mye av hva Escobar gjorde skjedd. Serien bruker så og si bare sør-amerikanske skuespillere som er en frisk pust i dagens whitewash-everything Hollywood. 

 

Kunne ikke vært mer enig. Amerikanere som snakker gebrokkent engelsk tror jeg ikke jeg hadde tålt. Gav opp Vikings pga det og hadde nok gitt opp Narcos også om man ikke gjorde det på denne måten. Kanskje Narcos også lærer noen Hollywood producere at det faktisk finnes mange gode skuespillere som ikke er fra USA, Canada eller Storbritannia. Men det er vel teksting som er problemet der..

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig. Amerikanere som snakker gebrokkent engelsk tror jeg ikke jeg hadde tålt. Gav opp Vikings pga det og hadde nok gitt opp Narcos også om man ikke gjorde det på denne måten. Kanskje Narcos også lærer noen Hollywood producere at det faktisk finnes mange gode skuespillere som ikke er fra USA, Canada eller Storbritannia. Men det er vel teksting som er problemet der..

 

 

Teksting føler jeg blir mer og mer "akseptabelt" ikke bare i USA, men også her hjemme i Norge for tiden. Ikke bare amerikanerne som burde blitt bedre på å få med seg annet enn engelsk-språklige serier.

 

Nå nettopp i kveld kom jo en stor deal om at Borgen kommer på iTunes i USA, og det er faktisk rettighetene både Netflix, Amazon og HBO har forhandlet om i en stund. Så det er klart at det er interesse for serier uten engelsk språk.

 

Alt vi får på streamingtjenester her hjemme er jo nesten amerikansk og britisk, men heldigvis har HBO Nordic spesielt begynt å satse på mer og mer euro drama som Gomorrah og 1992. NRK kan ikke sende alt hvor det er noen som snakker fransk, tysk eller belgisk. 

 

Men som med Narcos kan du ha en god amerikansk serie, som fullt ut er produsert av amerikanere (minus noen her og der) og faktisk bruker et annet språk enn bare amerikansk mye, eller betydelige deler av serien. Du har The Americans som har nesten 20-30% av dialogen minst er i russisk. Du har The Bridge hvor folk snakker spansk veldig ofte (to av de, Bruno Bichir og Stephanie Sigman er med i Narcos også).

Lenke til kommentar

 

Kunne ikke vært mer enig. Amerikanere som snakker gebrokkent engelsk tror jeg ikke jeg hadde tålt. Gav opp Vikings pga det og hadde nok gitt opp Narcos også om man ikke gjorde det på denne måten. Kanskje Narcos også lærer noen Hollywood producere at det faktisk finnes mange gode skuespillere som ikke er fra USA, Canada eller Storbritannia. Men det er vel teksting som er problemet der..

 

 

Gav du opp Vikings pga gebrokken engelsk? Da synes jeg du har misforstått litt av poenget. Vikings er jo satt i Skandinavia, forså videre til England og Frankrike. For meg er den dårlige engelsken litt av sjarmen til serien, for da er det lettere å forstå hvor karakterene kommer fra. :)

Lenke til kommentar

Noe av det som virkelig plager meg er når figurer, historiske eller ikke-engelskspråklige, snakker med amerikansk aksent. Om Vikings ikke hadde hatt gebrokken engelsk hadde jeg ikke orket å se det. Det fjerner all mulighet for innlevelse fra min side.

 

Jeg kan forøvrig nevne at det er annerledes med engelsk og skotsk aksent - det har liksom blitt akseptert som noe mer enn bare måte de taler i Britannia, det har blitt en slags universell aksent som benyttes av historiske figurer, fantasifigurer og lignende.

Lenke til kommentar

Neida, jeg skjønner poenget og jeg skjønner også hvorfor de gjorde det sånn rent praktisk. Når man bruker amerikanske, britiske og australske skuespillere så kan de selvfølgelig ikke pugge sesonger med diolag på morsmålet til vikingene. Men det skurrer likevel skikkelig når dialogen ruller, og så synes jeg det blir bare rot når vikingene snakker gebrokken engelsk med hverandre, ikke skjønner engelsk når de møter engelskmenn, men da plutselig snakker sitt eget morsmål og må ha tolk osv. Da synes jeg nesten det hadde vært bedre om de kjørte engelsk hele veien.

 

Nå blir det litt sånn: "ja vi kan snakke vårt eget morsmål, men vi snakker likevel rar engelsk med hverandre på privaten av en eller annen grunn". Det blir ganske corny for min del. Litt som når en stor Hollywood produksjon starter filmen med at hovedrolleinnehaveren snakker feks 2 setninger tysk for å vise at karakteren er tysk, for så å snakke sånn halvveis gebrokken engelsk med tyskere på privaten resten av filmen. Det blir for dumt, og noe som gjør det vanskelig for meg å leve meg inn i det. Men så er jeg ekstra oppmerksom på sånt da, og der er jeg nok i mindretall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...