Gå til innhold

Er det lurt å ta et år fri?


Dudli

Anbefalte innlegg

Jeg går siste året allmenn. Til sommeren er jeg endelig ferdig. Det jeg lurer på i denne sammenhengen er hva skal jeg gjøre nå. Skal jeg ta et år fri, jobbe, ta ex.phil, reise etc. eller burde jeg begynne rett på et studie.

 

Planen er odentologi eller medisin. Da disse studiene er lange og krevende lurer jeg på om det kanskje er lurt med en pause. Er ikke skolelei nå, men vil nødig bli det.

 

Er det noen som kan dele litt erfaringer med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tok fire år fra jeg avsluttet videregående til jeg begynte å studere. På den tiden har jeg modnet en god del, samtidig som jeg har jobbet og opparbeidet meg masse livserfaring og litt pensjonspoeng. I tillegg har jeg tilsynelatende vokst fra meg mentale motbakker som gjerne hører senpuberteten til, og da jeg endelig kom meg på universitetet var jeg klar som et egg. Siden jeg er vant til å jobbe fulltid behandler jeg studiene som en jobb, og arbeider 37,5 timer i uka. Dessuten tror jeg nok jeg har foretatt et riktigere valg av studieretning nå enn jeg ville gjort for 4 år siden.

 

Jeg kunne fortsatt side opp og side ned om hvor tøvete jeg synes det er å rushe tankeløst videre, men poenget er følgende: Jeg er glad jeg tok meg en skikkelig pause. Føler du deg klar for høyere utdanning med en gang så for all del, men hvis ikke er det ingenting i veien med å ta seg en pause, faktisk bør du gjøre det. Husk at det er noe som heter studielån, og ikke bare skal det tilbakebetales, du risikerer også å miste retten til det hvis du surrer for mye. Hvis du er smålei av skolen nå og går på en smell til høsten, er det mer til skade enn til gagn selv om fagene kan tas opp igjen.

 

En dyktig lege jeg har brukt dro til sjøs etter artium, og der ble han til han var 26. Det er aldri for sent å begynne, og hvis du ikke er klar er det bedre å vente enn å gjøre et dumt valg. Det er ikke snakk om noe "tog" som går.

 

Friår trenger slett ikke å være destruktivt.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner på meg at jeg aldri kommer til å orke ett år med skole etter dette, så jeg tar pause i ett år.

 

Så var det bare å formidle nyhetene til mor og stefar da.... men de vil nok skjønne når jeg sier at karakterfallet mitt har med hvor lei jeg er skole..

 

EDIT: leif..

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Med ekstrapoeng vil jeg få 60+ studiepoeng. Er som sagt ikke skole lei, og jeg er ikke redd for at det vil bli hardt å begynne på igjen. Likevel tror jeg at når man skal ta en lang utdannelse kan det kanskje være greit med et avbrekk før man starter på igjen.

 

Dette er noe jeg ikke kan vite derfor ønsket jeg å få høre tanker rundt dette. Takker for alle svar som har kommet inn foresten.

 

Det er en ting jeg lurer på... De som sier "jeg skal reise verden rundt" er det sånn pappagutt greie? Har ikke spesielt rike foreldre, og dermed føler jeg at disse dørene er litt "lukket" for meg...

Endret av Aetas
Lenke til kommentar

Jeg driver med mitt friår/jobbeår nå. Var litt dårlig motivert i høst, samt at jeg var totalt og fullstendig blakk. tok meg da et friår og angrer ikke på det i det hele tatt. Har blitt veldig motivert for videre utdannelse ettersom jeg nå er klar over hvilke drittjobber som er tilgjengelige for folk uten utdannelse. Akkurat nå gleder jeg meg noe sykt til høsten og å begynne på NTNU :)

Lenke til kommentar

Jeg går siste året på VGS og føler meg ganske lei. Jeg skal likevel søke på NTNU til høsten, da jeg tror det er VGS jeg er lei av ikke skole.

 

Jeg har f.eks. ikke problemer med å arbeide med lekser hjemme, jeg sliter bare med å gå på den drittskolen å høre på inkompetente lærere hver dag. :hrm:

 

Hadde jeg vært lei av studier generelt hadde jeg aldri vurdert å søke NTNU, det er Norsktimer og nyutdannede lærere som tar knekken på meg nå.

Lenke til kommentar

jeg går første året på veterinærhøgskolen, og der har så godt som alle rota litt rundt før de begynner. enten reising, jobbing eller andre studier. tror det kan være godt å få litt avbrekk, selv om sånt selvsagt er veldig individuelt, og hva som passer noen er kanskje ikke greia for andre. når det gjelder reising, så vil jeg ikke si at det er utelukkende for pappagutter. de jeg kjenner som har dratt ut i verden etter vgs har jobba et halvt år, for så å reise bort pengene det neste halve året. med litt planlegging trenger det dessuten ikke å være så dyrt. jorda rundt-billetter koster ikke allverdens, og det er utrolig hvor billig du kan leve om du bare går inn for det. om du føler for å ta en pause, så ta deg en pause. tror de fleste kan ha godt av litt nye impulser og inntrykk, og det skal endel til for å ikke klare å få noe ut av et reise-/folkehøgskoleår.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et år i siviltjeneste, et år på folkehøgskole og nå snart to år i jobb etter videregående. Jeg gikk temmelig lei skole og har ofte angret på at jeg valgte almenne fag. Om du ikke er skolelei så er det sikkert like greit å gjøre seg ferdig med det mens man enda har motivasjon.

 

Om du ikke har motivasjon anbefales et friår. Hadde jeg dratt rett på universitetet hadde det blitt en lite konstruktiv studietid og jeg ville vært ferdig i fjor med en bachelorgrad jeg fint kunne vært for uten. Nå derimot er jeg svært motivert for å ta fatt på studier (om jeg kommer inn på noe jeg kunne tenke meg da). Jeg har ihvertfall slått fra meg tanker om førskolelærer og allmennlærer og er klar for å følge drømmern framfor sikre valg.

Endret av whisky
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ta en tur i militæret så ser du hvor lite effektivt og meningsløst ting kan gjøres. Da blir man motivert for å ta en utdannelse og få seg en jobb man trives med.

7942254[/snapback]

 

I de fleste tilfeller er militærtjenesten det man gjør den til selv. Jeg gikk ut av vgs i 2005 og er på mitt andre år i Forsvaret. På disse to årene har jeg vokst veldig som person, fått erfare masse, møte nye folk og ikke minst forberedt meg mye til studiene. Selv om jeg har hatt to år mellom skolegang (vil ikke kalle to år i militæret for friår), så er jeg fortsatt bare 20 år når jeg begynner å studere.

Lenke til kommentar
Ta en tur i militæret så ser du hvor lite effektivt og meningsløst ting kan gjøres. Da blir man motivert for å ta en utdannelse og få seg en jobb man trives med.

7942254[/snapback]

 

I de fleste tilfeller er militærtjenesten det man gjør den til selv. Jeg gikk ut av vgs i 2005 og er på mitt andre år i Forsvaret. På disse to årene har jeg vokst veldig som person, fått erfare masse, møte nye folk og ikke minst forberedt meg mye til studiene. Selv om jeg har hatt to år mellom skolegang (vil ikke kalle to år i militæret for friår), så er jeg fortsatt bare 20 år når jeg begynner å studere.

7942657[/snapback]

 

 

 

Var rimelig positivt innstilt når jeg kom inn på innrykket, men ble bare mer og mer frustrert over opplegget, og føler at tiden inne var delvis bortkasta. Men fikk selvfølgelig med meg et bra tjenestebevis og et par høvelige kurs så skal ikke bare klage:)

 

Beklager off topic.

Lenke til kommentar

Er jo ikke offtopic det der. Vil jo høre om erfaringer fra etter vidregående såe :)

 

Vel militæret er ikke uaktuelt. Det handler egentlig bare om gjøre noe annet enn skole i ca. 1 år. Har ennå ikke bestemt meg, men må jo gjøre det før 15. April. Jeg kan vel altids bare søke for å så avslå hvis jeg finner ut av noe annet enn studie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...