Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

alene i en ørken uten vann. drikke sin egen urin?


Crex

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt av venner og slikt at hvis man er alene i feks. ørknen uten vann, skal man drikke sin egen urin. Noen steder har jeg også hørt at man ikke skal det.

Jeg sappet en gang innom discovery på tv. da hørte jeg om en fyr som hadde vært alene i ørknen. de sa også at han hadde drukket sin egen urin (som man ikke skal) eller noe. det viktigste var at han hadde troen på å overleve.

 

skal man drikke sin egen urin? alene og forlatt. uten vann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Survival

 

It has been suggested that when a person is in desert survival or surrounded by salt water and devoid of drinking water that the person must resort to drinking his own urine if it is the only liquid available. This technique has been said to extend life from one to two extra days.

 

Contrary to that notion is that drinking urine may actually increase the speed of dehydration because of certain bodily toxins and salinity in the urine.

 

Aron Ralston claims to have used the technique when trapped for several days with his arm under a boulder."

 

Kilde: Wikipedia.org

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Om man bare har saltvann skal man drikke det, men i veldig moderate mengder. Kroppen klarer å skille ut saltet fra 3dl saltvann per dag mener jeg å huske. Ta selvfølgelig ikke dette for god fisk, må nesten ha noen kilder å vise til ... (Leste det i Illustrert Vitenskap, skal se om jeg finner bladet)

Lenke til kommentar

Urinen man skiller ut inneholder store mengde veske og kan som man sier redde livet når man mangler vann. Problemet er alle urenhetene og saltnivået.

 

Det beste er da å destillere urinen før man drikker det. Da får man i teorien noelunde rent vann tilbake. Men naturlig nok er det bedre å drikke litt urin en å dø dersom destillering er umulig.

 

Destillering gjelder også for saltvann da, og de fleste vil vel foretrekke det :p

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Kun en gammel tro / myte at man ikke kan drikke saltvann !?!

Lite er så frustrerende som å være omgitt av vann på alle kanter uten å kunne drikke. Alle som uheldigvis har fått drukket saltvann vet at det er umulig å få i seg et helt glass. Å drikke saltvann er farlig og kan medføre nyresvikt. Mange professorer innen helse fraråder på det sterkeste å  drikke saltvann hvilket skal akselererer dehydrering. Det er allikevel en Doktor Bombard som påstår annet og har overlevd på en flåte i hele 63 døgn over Atlanteren uten mat og vann annet enn hva sjøen gav ham, og er derav overbevist om at man kan overleve på saltvann - Han påpeker at det er snakk om å overleve, ikke å komme ut av det hele 100% frisk. Mange eksperter er, som nevnt, meget uenig med Dr. Bombard på dette området, men han har tross alt overlevd 63 døgn på havet..... Det er verdt å merke seg at Dr. Bombard ble syk da han forsøkte å drikke mer enn 900 cl. med saltvann hver dag over en periode på 5 dager. Etter utallige eksperimenter på flåten, drivende rundt i uker, kom han frem til den konklusjon at man trygt kan drikke saltvann, men ikke over 900 cl. hver dag. Sikkerhet gir ikke alltid god helse, det er mer snakk om hvor mye saltvann et menneske kan drikke uten å utsette seg for alvorlige helsekomplikasjoner eller livsvarige helseproblemer. Videre er det verdt å merke seg at testen var begrenset til kun 1 person selv om mannskapet på La Balsa ekspedisjonen og Inca folket jevnlig drakk saltvann. Må du drikke saltvann - Følg Dr. Bombard's anbefaling: Drikk maksimalt 900 cl. hver dag og begynn så tidlig som mulig - Ikke vent til du er dehydrert. Om man har mulighet for å drikke ferskvann i ny og ne vil dette selvsagt forbedre din psykiske og fysiske tilstand. Når Dr. Bomard ble reddet etter 65 dager hadde han mistet 25 kilo, han hadde anemi og var offer for ulike mindre lidelser / sykdommer hvorpå han raskt ble frisk igjen. Han led ikke av hverken dehydrering eller skjørbuk. Skjørbuk hadde han unngått ved å spise plankton som inneholder vitamin C og sukker.

Å drikke saltvann kan kanskje sammenlignes med følgende:

Saltvann inneholder ca. 34.8 g salt pr. kg. sjøvann (3.48 %)

Hver dag drikker du 9 dl. ferskvann, men etter at du har drukket kvoten spiser du 31,32 gr. havsalt. Kroppens væsker inneholder i utgangspunktet 9 gr. salt pr. liter.

 

Kilde

 

*Fant også noe annet som var litt interessant/artig.

 

For å unngå oppkast kan vann opptas analt.  Etter en lengre periode med dehydrering krymper magesekken inn og har ikke plass til mye vann. For å fylle deg opp kan du oppta inntil 0,57 liter analt. I tilfelle av alvorlig dehydrering vil kroppen raskere ta opp vann analt. Denne metoden har reddet mange erfarne sjøfolk. Bruk ikke saltvann analt.
Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Kan jo bare slenge inn at hvis du drikker saltvann risikerer du å bli gal. Forstyrrer noe nerve greier og du vil tilslutt klikke.

7919613[/snapback]

Hvor har du dette fra? Men står det mellom å bli litt smågal og å dø ville jeg nok valgt å bli litt smågal.

Lenke til kommentar
For å unngå oppkast kan vann opptas analt.  Etter en lengre periode med dehydrering krymper magesekken inn og har ikke plass til mye vann. For å fylle deg opp kan du oppta inntil 0,57 liter analt. I tilfelle av alvorlig dehydrering vil kroppen raskere ta opp vann analt. Denne metoden har reddet mange erfarne sjøfolk. Bruk ikke saltvann analt.

7919306[/snapback]

Analt? Hvordan tar man opp vann analt?

Lenke til kommentar
Vel var noen som var ute på havet i ei redningsflåte. Noen av de som var i flåten drakk mye sjøvann. De hoppa da litt senere ut i vannet.... som var fylt med haier.

 

;)

Masse haier faktisk.... hørtes troverdig ut ...

7920907[/snapback]

 

Den filmen har jeg også sett ;) Kilde hadde vært kjekt.

7920908[/snapback]

 

Er fra serien "Jeg burde vært død" ( I Shouldn't Be Alive ) som gikk/går på discovery om jeg husker rett ^^;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...