Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil(produsent) er verst på vinteren?


Goliath

Anbefalte innlegg

Hvilken bil eller produsent syntes du er dårligst på vinterføre? Jeg ønsker både subjektive og objektive meninger men de skal være begrunnet!

Jeg syntes den absolutt dårligste bilen på norske vinterveier er Mercedes Sedan. Jeg kjører nå en 1998 E280 W210 som gjør ikke noe annet enn å spinne rundt på veien. Varsellapen blinker konstant på dashen (antispinn) selv på den letteste touchen på pedalen. Har Artic Claw 215/75 vinterdekk med pigg.

 

Mercedes har bakhjulsstrekk og veier slikk og ingenting bak. Hele vekta ligger foran og gjør at bilen spinner på enhver aksellerasjon. Greit nok at den bilen jeg bruker har en rimlig krafig motor (2.8l) men allikevel.

 

Min forrige Mercedes (1983 230E W123) var enda verre på vinteren. Den kunne like godt ha brukt sommerdekk på vinter. Det var ihvertfall slik det føltes under vinterkjøring.

 

Jeg konkluderer at Mercedessedaner er de mest elendige bilene på norske vinterveier.

 

w210-4.jpg

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man ha bakhjulsdrift på vinteren må man nesten ha motor bak eller midtmontert.

 

hvis ikke er FWD best rent praktisk på vinterføre av de to.

 

samme hvor gode dekk og bra motor man har når det ikke er noe vekt å presse på bak,

så sleng i et digert anlegg eller legg masse stein i bagasjerommet for å få litt grep hehe...

 

 

Er også lurt med smale vinterdekk siden da får man mer press på. men ser jo ikke akkurat helt bra ut å komme med 175 dekk da :p

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Jeg stemmer på

peu505break86.jpg

 

Begrunnelse: elendige kjøreegenskaper, dårlig framkommelighet og ca null vekt over bakhjulene. Etthjulstrekk hjelper ikke på det heller.

 

Og det kommer fra en som liker å kjøre kjelke. Man må bare ha teknikken inne, som det ble sagt over her. Sving mot høyre når du gir gass, og skal du svinge vrir du rattet motsatt vei og styrer med bakhjulene. Jeg har heller ikke stått fast så langt i vinter ;)

Lenke til kommentar

verste jeg har kjørt på vinteren er en volvo 343 aut, variator drift og sentrifugalclutch.

det skumle med den er hvis den begynner å spinne/skrense så er det ikke bare å slippe gassen, hjulene frikobles ikke før variatorene "slipper"... treghet i remmene gjør at det ikke hjelper så mye å sette girspaken i N heller.

ellers så var det en morsom bil som går like fort bakover som fremover :!:

Lenke til kommentar

Kjørte klisslik bil som trådstarter ifjor vinter, bare E230.. Synes ikke den var så galen i hele tatt jeg, når man er vant med det.. Kjørte over både haukeli og sognefjell forøvrig..

Ellers kjørt C180 sportscoupe på vinter og, feste og fremkommelighet er OK, men antispinnen er fryktelig dårlig når det først er griseføre. Da kjører man bedre uten.

Lenke til kommentar

Verste jeg har kjørt på vinterføre var en gammel Mazda 929 (husker ikke årsmodell, men den var gammel, eldre enn meg hvertfall). Den hadde bakhjulsdrift og 0 vekt bak, ble bare tull. Særlig etter bagasjerommet rustet vekk og falt av, da kunne vi ikke legge oss i bagasjerommet for ekstra trykk på bakhjulene.

Lenke til kommentar

Kjører BMW E39, funker som fjell om vinter'n til tross for bakhjulstrekken og en velvillig antispinn - som regel er det bak rattet problemet sitter om jeg ikke kommer fram :roll:

 

Har kjørt Mazda RX-8 den siste uka, den er naturlig nok sladdevillig :D Allikevel er det ingen problemer med fremkommeligheten, så lenge man er lett på foten...

 

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. (og - det finnes ikke dårlige vinterbiler, bare dårlige sjåfører...) ;)

Lenke til kommentar

Jeg har mercedes E200 w210, jeg synes den er kjempe bra på vinterføre. og dette er første vinteren jeg har lappen. MEN Pappa sin volvo 850 2.5 med auto liker jeg lite, den eer nærvøs og gir ingen indikasjoner på når eller om den har slupet på vinterføre. ekkelt. nei liker heller min mercedes den varsler vis det er glatt og prøver å hjelpe meg oså, samt at den retter opp hvis bakdekkene skulle komme ut i en skrens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...