Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil(produsent) er verst på vinteren?


Goliath

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, efaringer med MB på vinter er jo veldig blandet her. I noen tilfelder, bidrar nok kjørestil til elendig kjøreopplevelse men på det generelle basis så er ikke Mercedes sedan, utenom A-klasse (eneste forhjulsdrift fra MB, correct me if im wrong) noen bil laget for skandinaviske vinterforhold.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

En annen ting man skal ha i tankene når det gjelder dårlige vinterbiler er hvordan dekk som sitter på, Greit continental dekk har fått bra i alle tester, men de dekkene passer utrolig dårlig på min mercedes. SÅ kan nok også ha med litt å dekk å gjøre ja. Men BMW E36 er heller ikke noen bra vinterbil, den også er dirkete skummel, da den svarer momentant med kontrasladd.

Lenke til kommentar
Altså, efaringer med MB på vinter er jo veldig blandet her. I noen tilfelder, bidrar nok kjørestil til elendig kjøreopplevelse men på det generelle basis så er ikke Mercedes sedan, utenom A-klasse (eneste forhjulsdrift fra MB, correct me if im wrong) noen bil laget for skandinaviske vinterforhold.

7938894[/snapback]

 

At enkelt sliter med Mercedes på vinterføre, betyr ikke nødvendigvis at Mercdes er er dårlig vinterbil, snarere dårlige sjåfører.

 

Ikke at jeg er så jævla mye bedre enn alle andre, men jeg kjører nå rundt i en SLK200, uten noe ekstra tyngde i det lille bagasjerommet som er der. Husker mange nevnte at dette var en bedriten vinterbil da jeg kjøpte den, men jeg synes den funker bra. Har ihvertfall holdt meg på veien så langt :) . Har selvfølgelig kjørt biler som er bedre egnet på vinterføre, men kjører man etter forholdene, så går det stort sett bra uansett.

 

At tyske biler, da spesielt Mercedes, ikke er bygget for skandinaviske vinterforhold, mener jeg er tull. Det er da store områder i Tyskland med enda dårliger kjøreforhold på vintern, enn i Norge (les: alpene).

 

Hva som er dårligste eller beste "vinterbil" veit jeg fint lite om, siden jeg ikke akkurat har lang erfaring som bilist (kun 3 år). Men jeg vil påstå at det kommer mye an på hvordan man kjører.

 

If mener faktisk at det er SUV'er med 4-hjulstrekk, som oftes kjører av veien på vintern.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Biler med 4WD ligger høyere på skadestatistikken enn biler uten så jeg vil tro det er noe med sjåførene som overvurderer kjøretøyet og tror de er konge på veien.

4WD er konge på akselerasjon når det er glatt men når man skal stoppe igjen så skal det mer til for å stoppe en 4WD enn 2WD fordi den har like mange hjul som bremser + at en 4WD bil alltid veier mer enn en som har 2WD, av samme modell vel og merke :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Vil ikke akkurat kalle Toyota som en bilprodusent som lager dårlige biler på vinterføre men HiAce'n til Tåytan er såå dårlig på vinterføre og glatta at du kan regne med å kjøre deg fast i nedoverbakker. Bakhjulsdrift og stort tomt lasterom er en svært så dårlig kombinasjon.

Tror dette gjelder de aller fleste varebiler med bakhjulsdrift.

Men Avensis'n klatrer rett opp uten trøbbel. All elektronikken som er i bilen gjøre den ganske så stabil på glattføre.

 

leif

Endret av Slettet-QqZexW9o
Lenke til kommentar
Biler med 4WD ligger høyere på skadestatistikken enn biler uten så jeg vil tro det er noe med sjåførene som overvurderer kjøretøyet og tror de er konge på veien.

4WD er konge på akselerasjon når det er glatt men når man skal stoppe igjen så skal det mer til for å stoppe en 4WD enn 2WD fordi den har like mange hjul som bremser + at en 4WD bil alltid veier mer enn en som har 2WD, av samme modell vel og merke :)

7942626[/snapback]

 

Ifølge "ekspertene" så er vekt og høyde på bilene en av grunnene til at mange SUV'er drar av veien. Men at sjåfører overvurderer bilen er sikkert også en viktig årsak.

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Sier meg enig med flere andre, alt for mange overvurderer 4wd. Har du kommet til punktet hvor bare bremsene kan hjelpe deg, har du ingen bedre sak med 4wd.

Og slipper bilen på alle fire hjul i en sving med is, har du ofte større sjans med 2wd faktisk, da 4wd spinner på alle fire, og ingen hjul får "trillet" seg rolig til grep..

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget meg 4WD der jeg bor. Oslo. Girkassa mi har veldig god diff. og når det er glatt så spinner den like mye på begge hjul.. ikke noe japseshit som står å spinner med all krafta på ett hjul :)

Når jeg skulle opp på fjellet tok jeg med kjettinger, disse satt jeg på når det var blankis med snø oppå (på en grus-/skogsvei rett før hytta) og kom meg fram uten problemer.

 

Tok litt feil oppi her mtp. på bremselengde med 4wd/tung bil. Tenkte på veggrepet jeg. Tyngre bil= bedre veggrep var vel egentlig det jeg huska..

 

:love:

Lenke til kommentar

MB Sprinter Lastebil med tomt lasteplan er den DESIDERT verste bilen jeg har kjørt på glatt føre. Den klarte å sette seg fast på flat mark, ja: FLAT MARK, med bare litt snø oppå asfalten. Og det MED diff.sperre inne! :no:

 

SPRINTER

 

Hadde selvsagt ikke ventet en super bil på glatta i utgangspunktet (lastebil med tomt plan er jo ikke akkurat det...), men det får da være grenser til elendig fremkommelighet!

Lenke til kommentar

Faren min har en 97 modell Ford Transit dobbeltkabin med lasteplan, den er ubrukelig og kjøre om vinteren og om sommeren!

Motoren på denne henger så og si foran forhjulene dermed blir vekten på bakhjulene nesten 0 og resultat av det er at man ikke kommer noen vei. Må kjøre med sandsekker bakpå planet hele vinteren.

(bilen setter seg også fast så fort man kommer på utsiden av asfaltveien om sommeren også)

Lenke til kommentar
Mazda.. Naboen kjører en, Enten kan hu ikke og kjøre eller så har hu en elendig bil.. Det hender at min far må kjøre bilen hennes til riksvegen for hun klarer det ikke selv;D

7949726[/snapback]

 

Dersom faren din uten videre problemer kjører Mazdaen til hovedvegen, er det vel strengt tatt ikke bilen sin feil :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...