Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med NRK lisensen er hvor usosial utgiften er. Det er faktisk en ganske stor, og for mange uforståelig utgift når man sliter med å få endene til å møtes. Jeg er for en offentlig finansiering av vår kjære statskanal, men gjennom skatteseddelen.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Er det egentlig  helt sant at NRK ansatte slipper lisens , eller er det noe man bare tror ?

 

ja, staten forlanger avgiften, men de gir den til NRK

 

Meg bekjent så er det kun  et parti som er helt i mot den praksisen.

De andre er enten for eller likegyldig til det

og da vil ikke FRP få noen gehør for å fjerne lisensen

 

en gang i tiden da man mottok NRK via analog signaler , gjennom en analog mottaker skulle alle påtvinges mottak av NRK.

da kunne man ikke kryptere signalet

 

så kom muligheten for parabol og da måte man også ha en egen mottaker 

her er jeg lit usikker på om man fikk inne NRK uten programkort , men for å få inn TV2 så måtte det et programkort til 

problemet er bare at jeg minnes at man fikke inn NRK uten dette kortet den første tiden

 

hvis man var tilknyttet analogt kabel tv så sendte de nok NRK ukrypter   

 

i dag som alt er digitalisert burde det ikke være noe problem da alle må ha dekoder

 

nå vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer hos fler av aktøren som bruker programkort

noen sier at de også må ha programkort for å få inn NRK

 

Hos risktv ble det tidligere sagt at man trengte ikke programkort for å mota NRK sine kanaler

samtidig er de obligatorisk på kanallisten

 

så det er vel derfor   NRK ikke vil kryptere signalene. for da man alle tegne abonnement på flere kanaler og betale lit for dem også

selv om man vet at nesten alle vil ha andre kanaler an bare NRK sine

Lenke til kommentar

Er det egentlig  helt sant at NRK ansatte slipper lisens , eller er det noe man bare tror ?

Slipper og slipper, de må søke om det, og da er det kanskje bare en formalitet? Jeg vet ikke.

 

 

ja, staten forlanger avgiften, men de gir den til NRK

Det er staten som sier du skal betale, og de har bedt NRK være innkrever og forvalter av avgiften. Dette er ikke noe NRK gjør på eget initiativ.

 

 

 

Meg bekjent så er det kun  et parti som er helt i mot den praksisen.

De andre er enten for eller likegyldig til det

og da vil ikke FRP få noen gehør for å fjerne lisensen

 

en gang i tiden da man mottok NRK via analog signaler , gjennom en analog mottaker skulle alle påtvinges mottak av NRK.

da kunne man ikke kryptere signalet

 

så kom muligheten for parabol og da måte man også ha en egen mottaker 

her er jeg lit usikker på om man fikk inne NRK uten programkort , men for å få inn TV2 så måtte det et programkort til 

problemet er bare at jeg minnes at man fikke inn NRK uten dette kortet den første tiden

 

hvis man var tilknyttet analogt kabel tv så sendte de nok NRK ukrypter   

 

i dag som alt er digitalisert burde det ikke være noe problem da alle må ha dekoder

 

nå vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer hos fler av aktøren som bruker programkort

noen sier at de også må ha programkort for å få inn NRK

 

Hos risktv ble det tidligere sagt at man trengte ikke programkort for å mota NRK sine kanaler

samtidig er de obligatorisk på kanallisten

 

så det er vel derfor   NRK ikke vil kryptere signalene. for da man alle tegne abonnement på flere kanaler og betale lit for dem også

selv om man vet at nesten alle vil ha andre kanaler an bare NRK sine

NRKs signaler er fortsatt tilgjengelig for alle, på samme måte som før. Det er ett av kravene NRK har fra regjeringen.

Lenke til kommentar

 

Det er staten som sier du skal betale, og de har bedt NRK være innkrever og forvalter av avgiften. Dette er ikke noe NRK gjør på eget initiativ.

 

pengen havner dog hos NRK , ikke hos staten

 

 

 

NRKs signaler er fortsatt tilgjengelig for alle, på samme måte som før. Det er ett av kravene NRK har fra regjeringen.

 

ikke helt som før , man må ha en dekoder for kunne mota signalene i dag

Lenke til kommentar

 

NRKs signaler er fortsatt tilgjengelig for alle, på samme måte som før. Det er ett av kravene NRK har fra regjeringen.

 

ikke helt som før , man må ha en dekoder for kunne mota signalene i dag

 

Du tar feil elgen, TV sendingene til NRK er fritt tilgjengelig akkurat som før. Før måtte du ha en analog mottaker, nå må du ha en digital mottaker (dekoder). Teknologien som brukes for å kringkaste TV sendingene har endret seg, signalene er fortsatt like tilgjengelige.

 

 

Endringen av teknologier kommer til å fortsette også i fremtiden, og det er staten som styrer overgangen til ny teknologi innenfor kringkasting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

NRKs signaler er fortsatt tilgjengelig for alle, på samme måte som før. Det er ett av kravene NRK har fra regjeringen.

 

ikke helt som før , man må ha en dekoder for kunne mota signalene i dag

 

Du tar feil elgen, TV sendingene til NRK er fritt tilgjengelig akkurat som før. Før måtte du ha en analog mottaker, nå må du ha en digital mottaker (dekoder). Teknologien som brukes for å kringkaste TV sendingene har endret seg, signalene er fortsatt like tilgjengelige.

 

 

Endringen av teknologier kommer til å fortsette også i fremtiden, og det er staten som styrer overgangen til ny teknologi innenfor kringkasting.

 

hvis du tar den så må jeg bare gjør deg oppmerksom på definisjon "fritt" er noe hlt annet nå en før 

 

før kunne man gå i butikken , kjøpe seg en tv og så koble til antenna og da fikk man inn NRK

det er ikke riktig så enkelt i dag

 

Da må man kjøpe seg en dekoder eller modul for for plassere i tvn i tillegg 

det medfører også at man med et unntak må tegne abonnement på flere kanaler

 

unntaket er at jeg er usikker på om risktv faktisk godtar at man kjøper dekoder der man bare tar inn NRK sine kanaler

for øyeblikk virker det som man ikke kan bestille dekoder hos rikstv  bare for å kunne ta i mot NRK .

mann må velge minst 13 kanaler der 6 av dem er fritt valg

 

Eller så er jo neste alt av det NRK sender tilgjengelig på nett i en begrenset periode , resten vil være tilgjengelig i arkivet deres så lenge de tillater det

Lenke til kommentar

Da må man kjøpe seg en dekoder eller modul for for plassere i tvn i tillegg 

det medfører også at man med et unntak må tegne abonnement på flere kanaler

 

unntaket er at jeg er usikker på om risktv faktisk godtar at man kjøper dekoder der man bare tar inn NRK sine kanaler

for øyeblikk virker det som man ikke kan bestille dekoder hos rikstv  bare for å kunne ta i mot NRK .

mann må velge minst 13 kanaler der 6 av dem er fritt valg

 

Det må du ikkje.

 

Med mottaker fra RiksTV kan du se NRKs kanaler kostnadsfritt

 
Alle NRK sine radio- og TV-kanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet. Med et Programkort fra RiksTV får du i tillegg tilgang til Lokal-TV, Frikanalen og Visjon Norge kostnadsfritt. Du betaler kun en engangskostnad for kortet.
 
Hvis du kun ønsker å se NRK trenger du ikke å bestille abonnement hos RiksTV. Alt du trenger er en digital TV-mottaker som du får kjøpt her på rikstv.no eller hos din nærmeste TV-forhandler.

https://www.rikstv.no/kundeservice/kanaler/nrk-og-andre-gratiskanaler/

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er et annet problem også . dekodere må ha dekning

 

alternativet er parabol eller kabe-tv . der for du definitivt ikke bare NRK

 

På samme måte som man måtte ha dekning for de analoge sendingene for å kunne se på tv før. Ingenting er endret der altså.

Lenke til kommentar

 

 

 

NRKs signaler er fortsatt tilgjengelig for alle, på samme måte som før. Det er ett av kravene NRK har fra regjeringen.

 

ikke helt som før , man må ha en dekoder for kunne mota signalene i dag

 

Du tar feil elgen, TV sendingene til NRK er fritt tilgjengelig akkurat som før. Før måtte du ha en analog mottaker, nå må du ha en digital mottaker (dekoder). Teknologien som brukes for å kringkaste TV sendingene har endret seg, signalene er fortsatt like tilgjengelige.

 

 

Endringen av teknologier kommer til å fortsette også i fremtiden, og det er staten som styrer overgangen til ny teknologi innenfor kringkasting.

 

hvis du tar den så må jeg bare gjør deg oppmerksom på definisjon "fritt" er noe hlt annet nå en før 

 

før kunne man gå i butikken , kjøpe seg en tv og så koble til antenna og da fikk man inn NRK

det er ikke riktig så enkelt i dag

 

Da må man kjøpe seg en dekoder eller modul for for plassere i tvn i tillegg 

det medfører også at man med et unntak må tegne abonnement på flere kanaler

 

unntaket er at jeg er usikker på om risktv faktisk godtar at man kjøper dekoder der man bare tar inn NRK sine kanaler

for øyeblikk virker det som man ikke kan bestille dekoder hos rikstv  bare for å kunne ta i mot NRK .

mann må velge minst 13 kanaler der 6 av dem er fritt valg

 

Eller så er jo neste alt av det NRK sender tilgjengelig på nett i en begrenset periode , resten vil være tilgjengelig i arkivet deres så lenge de tillater det

 

 

I dag kan du også gå rett i butikken, kjøpe deg en TV og koble til antennen og få inn NRK.

TVer i dag har innebygget DVB-T modul (dekoder) som du kaller det. 

 

Trenger ikke kjøpe ekstra modul, eller tegne noe abonnement. 

 

Like lett som det alltid har vært.

--

Edit; ser du også blander inn dekning. DVB-T digital TV i dag sendes på de samme frekvensene som analog TV ble sendt på, dekningen er altså identisk, men digital TV krever dog bedre signal enn analog gjorde siden man kunne motta og tegne bildet med masse tap av informasjon (kjent som snøvær).

 

Du tar også inn parabol og kabelTV. Disse formene for distribusjon er drevet av 100% kommersielle selskap uten dekningforpliktelse. Norkring er eiet av TV2, NRK og Telenor og er forpliktet til å sende NRK gratis til Norge, resten av kapasiteten i nettet leier de ut til RiksTV som kan sende betal TV slik som de andre kommersielle aktørene.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

 

I dag kan du også gå rett i butikken, kjøpe deg en TV og koble til antennen og få inn NRK.

TVer i dag har innebygget DVB-T modul (dekoder) som du kaller det.

 

 

det har hele tiden være sagt at man må ha digital mottaker for å få inn noe som helst fra nrk

for så å kunne mota signalet så må de gå gjennom en dekoder , ukryptert eller ei

 

har  man parabol så får man ikke inn nrk uten programkort

 

jeg vet før at man kunne få inn NRK gjennom rikstv sine bikser , elle modul fra dem

men ikke ved å koble antenna direkte til tven for da vet man jo ikke hvem som er ansvarlige for kanalene man mottar

Lenke til kommentar

 

 

I dag kan du også gå rett i butikken, kjøpe deg en TV og koble til antennen og få inn NRK.

TVer i dag har innebygget DVB-T modul (dekoder) som du kaller det.

 

 

det har hele tiden være sagt at man må ha digital mottaker for å få inn noe som helst fra nrk

for så å kunne mota signalet så må de gå gjennom en dekoder , ukryptert eller ei

 

har  man parabol så får man ikke inn nrk uten programkort

 

jeg vet før at man kunne få inn NRK gjennom rikstv sine bikser , elle modul fra dem

men ikke ved å koble antenna direkte til tven for da vet man jo ikke hvem som er ansvarlige for kanalene man mottar

 

 

Du kan koble antenna rett i tven din og se på NRK sine TV kanaler og høre på NRK sine radiokanaler helt gratis uten å ha noe som helst forhold til en leverandør akkurat som før, uten programkort, uten modul. Norkring/NRK er ansvarlig for kanalene.

Digital mottaker/dekoder/tuner(kall det hva du vill) er innebygd i TVene i dag, akkurat som analog mottaker var innebygd i TVene på 90 tallet. 

 

Det er fler operasjoner som må gjøres i en digital tv, i Norkring/nrk sitt bakenett gjør TVen følgende:

1. Tolker det digitale DVB-T signalet

2. Dekoder/dekomprimerer MPEG-4/AVC bildestrømmen og AC3/MPEG2 lydstrømmen 

3. Dette blir sendt i rå bildedata digitalt til panelt i TVen som tegner bildet.

 

Har du ekstern "dekoder" så tolker denne DVB-T signalet, dekoder/dekomprimerer bildet/lyd og sender dette videre til en TV som da brukes som monitor for å vise digital rått bilde og lydsignal.

 

Det er riktig at du må ha programkort på parabol, fordi NRK ikke sendes gratis her ettersom dette er kommersielle aktører som driver. Som jeg skreiv over. 

Lenke til kommentar

Dersom TV-en har DVB-T-mottakar kan du koble ei UHF-antenne til TV-en, og ta inn NRK-kanalane distribuert av RiksTV. Alle moderne TV-ar har DVB-T-mottakar. Eldre TV-ar har ikkje innebygd DVB-T-mottakar, og er difor avhengige av ein ekstern mottakar (populært kalt dekoder, men det er ikkje nødvendig å dekode NRK-kanalane, fordi dei er ikkje koda).

 

Du kan ikkje ta inn NRK via satelitt utan programkort, men dette er ikkje grunnlag for å påstå at du må ha programkort for å ta inn NRK via bakkenettet. NRK skal vere tilgjengeleg i Noreg, og sidan bakkenettet er geografisk avgrensa er det ikkje nødvendig å kode kanalane. Satelittsendingar skil ikkje mellom landegrenser, og NRK via satelitt er difor like tilgjengeleg i Noreg som i Storbritannia, Sverige og andre. Svenskar og britar har ikkje rett til å motta NRK utan kostnad, difor må norske abonnentar ha programkort for å sjå NRK via satelitt.

Lenke til kommentar

 

 

 

I dag kan du også gå rett i butikken, kjøpe deg en TV og koble til antennen og få inn NRK.

TVer i dag har innebygget DVB-T modul (dekoder) som du kaller det.

 

 

det har hele tiden være sagt at man må ha digital mottaker for å få inn noe som helst fra nrk

for så å kunne mota signalet så må de gå gjennom en dekoder , ukryptert eller ei

 

har  man parabol så får man ikke inn nrk uten programkort

 

jeg vet før at man kunne få inn NRK gjennom rikstv sine bikser , elle modul fra dem

men ikke ved å koble antenna direkte til tven for da vet man jo ikke hvem som er ansvarlige for kanalene man mottar

 

 

Du kan koble antenna rett i tven din og se på NRK sine TV kanaler og høre på NRK sine radiokanaler helt gratis uten å ha noe som helst forhold til en leverandør akkurat som før, uten programkort, uten modul. Norkring/NRK er ansvarlig for kanalene.

Digital mottaker/dekoder/tuner(kall det hva du vill) er innebygd i TVene i dag, akkurat som analog mottaker var innebygd i TVene på 90 tallet. 

 

Det er fler operasjoner som må gjøres i en digital tv, i Norkring/nrk sitt bakenett gjør TVen følgende:

1. Tolker det digitale DVB-T signalet

2. Dekoder/dekomprimerer MPEG-4/AVC bildestrømmen og AC3/MPEG2 lydstrømmen 

3. Dette blir sendt i rå bildedata digitalt til panelt i TVen som tegner bildet.

 

Har du ekstern "dekoder" så tolker denne DVB-T signalet, dekoder/dekomprimerer bildet/lyd og sender dette videre til en TV som da brukes som monitor for å vise digital rått bilde og lydsignal.

 

Det er riktig at du må ha programkort på parabol, fordi NRK ikke sendes gratis her ettersom dette er kommersielle aktører som driver. Som jeg skreiv over. 

 

 

hvis det hadde vær riktig så kunne jeg på den en tven bare koble den gamle antenne direkte til tv og så se NRK .

men det fungerte ikke da det ble testet

 

men det fungerte med en risk tv dekoder da jeg testet for mange år siden selv om bilde oppførte seg noe uendelig

Lenke til kommentar

Faktisk kan du sende erklæring til NRK om at mottaker ikke er i bruk for å bli meldt av lisensregisteret.

 

Jeg har gjort dette to ganger

 

Da har du vært svært heldig med saksbehandler :) Jeg har prøvd det samme, og det har ifølge deres tolkning av regelverket ingen ting å si om mottaker er i bruk eller ikke, den må fysisk være satt bort...

 

Jeg trodde ikke tenkende mennesker fikk lov til å jobbe i lisensavdelingen :) Om man leser lovverket er det helt tydelig at intensjonen skal være at de som faktisk har en mottaker i bruk skal betale lisens, men de sier selv at de ikke forholder seg til loven, men til "gjeldende praksis", og de setter tydeligvis sin egen presedens.

Lenke til kommentar

Det er snakk om hvordan de tolker den paragrafen :

hva betyr egentlig "mottaker ikke i bruk"  ?

 

om NRK tolker det dithen at den ikke er tilkoblet strøm så er det i mine øyne feil

ting kan god være tilkoblet strøm uten at man bruker det

 

et mottaker må også ha et signal inn til mottakeren før den er i bruk

om man har koblet til en videospiller og bruker  TV til å se video så er det tvn og ikke dekoderdelen som er i bruk .

NRK ser nok på det som om man bruker mottakeren så snart den er tilkoblet strøm

 

 

jeg kjøpte meg en opptaker for kunne ta opp fra tv , men også for kunne spille av DVD film

Det gikk nesten 1 år før jeg fikk kravet

Det er ca 5 år siden

 

opptakeren hadde kun analog mottaker så den var sånn sett ubrukelig

likevel kom kravet

da jeg forklarte at opptakeren kun hadde analog mottaker fik jeg tilsend et skjema  der de spurte om jeg hadde en eller flere mottakere i bruk.

gjet hva jeg fylte inn

Lenke til kommentar

Hvis en mottaker f.eks. ikke har tilkoblet antenne, og må ha et signal inn for å ha en funksjon, så vil alle med et snev av vett gå med på at mottakeren ikke er i bruk. NRK tolker det (i alle fall i mitt tilfelle) som at mottakeren må være fysisk satt bort (et "smutthull", siden det er formulert som "satt bort" én plass i loven). Jeg fikk klar beskjed om at mottakeren ble regnet som "i bruk" så lenge den ikke var plombert av autorisert verksted, som forøvrig var mitt ansvar (dette er det null dekning for i lovverket, men NRK forklarte at de ikke forholder seg til lovteksten, men til hvordan de selv har tolket det tidligere, altså sin egen presedens).

 

Det at de sender ut faktura i etterkant er nok neppe tilfeldig det heller, for da har "kunden" ingen mulighet til å takke nei til "tilbudet" deres. Det er mange svindlere som prøver seg med samme taktikk, men de blir, som seg hør og bør, stoppet av forbrukerrådet. NRK har alle muligheter til å begrense tilgangen til innholdet sitt til folk som faktisk betaler lisens, men da hadde de også mistet muligheten til å kreve penger fra folk som ikke ønsker eller bruker innholdet deres, så det vil være dårlig butikk for dem :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

jeg har ihvertfall fått det samme inntrykket.

så lenge man har en mottaker  så er den i bruk i følge NRK

så da kan de hende at de mer at du bruker den selv om antenn ikke er koblet til

Da vil nerket NRK nok men at du bruker dekoderen selv om du bare ser film på DVD siden du kan mota signaler som funger for dekoderen

før i tiden var det faktisk mulig å ta inn signalet også uten antenne hvis senderen var rett i nærheten

 

ps: jeg mer fortsatt at man må ha en modul eller dekoder for kunne mota tv signalet

hvis ikke så ønsker jeg en bekreftelse på at det funger uten ,- at noe har prøvd det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...