Gå til innhold

Jeg er heldig, Lions utveksling til sommeren


Anbefalte innlegg

Men, jeg klarer ikke bestemme meg for hvor jeg skal dra. Er jo en god del plasser og velge mellom. Så jeg lurte på om noen kan komme med noen innspill/anbefalinger eller erfaringenr.

Har lagt alle reisestedene i spoiler. Noen steder er det 18års aldersgrense, jeg blir 17 i år.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
NORSKE LIONS UNGDOMSUTVEKSLINGSPROGRAM FOR 2007 ER SOM FØLGER:

 

EUROPA

Programleder, YEPC Tor Wilhelmsen, Jon Torbergssonsvei 13K, 4070 Randaberg. Tlf H 51 41 70 08/Mob 92 29 11 75. E.mail: [email protected]

 

Generelt

Vi kan tilby leiropphold til ca. 100 ungdommer i 22 land. Det er plass til 1-2 norske deltagere på hver leir. Leirene har vanligvis en varighet av 2 uker, kombinert med vertsfamilieopphold en uke før eller etter leiren. Leirene arrangeres stort sett i tidsrommet mellom 20. juni og 15. august.

Det offisielle leirspråket er vanligvis engelsk. Leirspråket i Tyskland er enten engelsk, eller både engelsk og tysk. De franske leirene har fransk som offisielt leirspråk. Det arrangeres en leir i Spania med spansk som offisielt leirspråk. Aldersgrensen er stort sett 17-21 år, mens andre land har en nedre grense på 18 år. Det er vanligvis 25-30 deltagere på leirene, bortsett fra leiren på Island som har 10-15 deltagere og Camp Italy i Italia som har 45 deltagere.

Programmet for leirene inneholder sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, med stor vekt på besøk til kjente byer, historiske steder og industrier.

Når det gjelder antall plasser i de ulike landene så kan dette bli justert. Program for de fleste leirene legges ut på nettsidene til de enkelte land, f.eks Danmark: www.lions.dk/youth-exchange.

De oppgitte prisene inngår blant annet flyreise tur/retur, ordinær utstyrspakke og eventuelle leiravgifter.

 

Belgia

Det arrangeres 1 leir. Vi får 2 plasser. Det er bra å kunne fransk, men leirspråket er engelsk. PRIS NOK 7.800,-

 

Danmark

Det arrangeres 4 leirer. Vi får til sammen 6 plasser. Fordeling på leirene avgjøres av Danmark. Leirene arrangeres på forskjellige steder hvert år.

Tema for leirene varierer fra år til år. I 2006 bl.a.: Natur og miljø. Sailing camp. Strand, natur og aktiviteter. PRIS NOK 5.000,-

 

Estland

Det arrangeres normalt en ukes leir og en ukes familieopphold. 2 plasser kan påregnes. Leiren finner sted på øya Saaremaa. PRIS NOK 6.000.-

 

Finland

4-5 leirer, til sammen 6 plasser. Arrangeres på forskjellige steder hvert år. Det legges stor vekt på utendørsaktiviteter.­

Det arrangeres stort sett en ukes leir og 2 ukers familieopphold..

Tema: Ungdom og natur. PRIS NOK 5.500.-

 

Frankrike

5-6 leirer, med til sammen 8 plasser. Frankrike har aldersgrense 18 – 21 år. Unntak gis ikke. Følgende leirene har blitt arrangert de senere år, med norsk deltagelse:

Leirspråk: Fransk

• Camp Roger Dilon C.E.S.T. Vichy

• Camp Jeril i Alencon, Normandie

• Camp Rone Alpes i Annecy

• Camp C.R.C.I.C. Tours i Bourges PRIS NOK 6.500,-

 

Island

På Island arrangeres det hvert år en liten, men populær leir. Turer og aktiviteter knyttet til natur og naturbruk. 2 plasser. Ca 10 dagers familieopphold kombinert med sightseeing. PRIS NOK 6.500,-

 

 

Israel

Leiren har blitt arrangert i flere år og består av vertsfamilie opphold og en 10 dagers tur rundt i landet. Norske deltagere for første gang sommeren 2006 med veldig gode tilbakemeldinger. Vi har normalt 3 plasser! PRIS NOK 7.000.-

 

Italia

14 plasser kan påregnes i 2007. 15 leirer arr. i 2006. Leirene er spredt over hele Italia. Fordeling på de forskjellige leirene foretas av Italia i løpet av mai måned.

Endelig beskjed om leir og reisetidspunkt kan ta noe tid, dog senest primo juni.

Kommentar fra student: Uka i vertsfamilien tilbrakte vi på stranda, eller vi besøkte markeder og lokale museer. Tida gikk kjempefort, og plutselig så var det lørdag og vi skulle videre til leiren vår. Den første uka dro vi rundt i ”nærområdet”, dvs vi reiste rundt på dagsturer, og kom tilbake til leiren på kveldstid. Vi var til Crema, Milano, Cremona, Garda-sjøen og Venezia. På mandagen den andre uka dro vi sørover til Pienza, en liten landsby som ligger i Toscana. Der hadde en av lederne et hus, som vi bodde i de neste tre nettene. I løpet av disse dagene besøkte vi Firenze, Pienza, Siena, Roma og Pisa. På torsdag så dro vi tilbake til gården i Crema, og var der de siste dagene. PRIS NOK 7.500,-

 

Kroatia

1 leir og 2 plasser. Ulike opplegg hvert år! PRIS NOK 6.500,-

 

Nederland

3 GREEN YARD Camps. Vanligvis 1 Sailing Camp i tillegg. 4-6 plasser.

PRIS NOK 6.500,-

 

Polen

En leir. 2 plasser. PRIS NOK 7.500,-

 

Portugal

En leir. Og 1 plass. Leiren har de siste 2 år vært i Algarve, sør i Portugal. PRIS NOK 7.500,-

 

Slovakia/Tsjekkia

En leir og 2 plasser. I 2006 var familieoppholdet i Tsjekkia, mens leiren ble arrangert i Slovakia.

Kommentar fra student: Leiren i Slovakia var veldig innholds – og minnerik. Det var et tett program som innebar besøk i grotter, slott, diverse severdigheter og byer. Vi dro også på en 2 dagers fjelltur il Slovakias høyeste fjell. Tatraene. Vi drev også med ulike sportsaktiviteter, og hadde en hel sportsdag. Under alle disse aktivitetene og fritiden vi hadde, ble det tid til å bli kjent med mange ulike ungdommer fra forskjellige deler av verden. PRIS NOK 7.500,

 

Slovenia

En leir ”Catch the Rainbow”. Sportsaktiviteter en viktig del av opplegget. 2 plasser. PRIS NOK 7.500,-

 

Spania

Enkelte år arrangeres det en leir med spansk som leirspråk. 1 deltaker, 18 år nedre aldersgrense. PRIS NOK 7.500,-

 

Storbritannia og Irland

En hovedleir arrangeres på forskjellige steder hvert år. 2 plasser. I tillegg arrangeres en leir i Irland hvor 1 plass kan påregnes. 18 år nedre aldersgrense. PRIS NOK 6.500,-

 

Sveits

2 leirer. 3 plasser. Leirtema de fleste år: Sport, kulturopplevelser, musikk og sang, ekskursjoner. PRIS NOK 6.500,-

 

 

Sverige

3 eller 4 leirer som arrangeres på forskjellige steder hvert år. Til sammen 4 plasser for norske deltagere. Forskjellige leirtema, - i 2006 bl.a.: Sang og musikk. Natur og opplevelser. PRIS NOK 5.000,-

 

Tyrkia

I 2006 var 14 plasser til disposisjon. 5 - 6 leirer med 1 - 2 plasser på hver leir. Ved ankomst flyplass i Tyrkia får YES utstedt visum. Pris i 2006 var 20 euro. PRIS NOK 7.500,-

 

Tyskland

6 leirer i 2006. Normalt 12 plasser til disposisjon. .

I 2006 deltok norske ungdommer i følgene leire: Camp Siebengebirge, Camp : 26th International Youth Camp, Essen. PRIS NOK 6.500,-

 

Ungarn

En leir med 2 plasser. PRIS NOK 7.000,-

 

Østerrike

Vanligvis 3 leirer på forskjellige steder hvert år. Til sammen 6 plasser. 1 leir ”Sound of Music” for spesielt musikkinteresserte. 1 leir ”Sport and Culture”.

Kommentar fra student – deltok på Sounf of Music: Det har vært helt fantastisk i Østerrike, og jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne takke nok for det jeg har opplevd. Jeg er evig takknemlig for at jeg fikk muligheten til dette, for jeg har lært så mye om andre kulturer, mennesker, musikk, og også mye om meg selv. Jeg har fått venner for livet fra bl.a. USA, Israel, Estland, Danmark og Italia, som jeg dessverre pga telefonregningen MÅ snakke med nesten hver dag, og som jeg allerede etter to uker elsker som mine gamle, norske venner. Tusen, tusen takk for alt, jeg skal skryte dette opplegget opp i skyene til alle jeg møter. PRIS NOK 7.000,-

PRIS leir ”Sound of Music” NOK 8.500,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...