Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lancia Delta HF Integrale, ufortjent rykte?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Vurderer å kjøpe en Lancia Delta HF Integrale 16V, men ryktet sier jo at det er ikke annet enn feil på disse... Er disse så dårlige som ryktene skal ha det til? Har lyst på en bil som flytter på seg uten klysefaktor. Er det rett å slett dristig å ha en slik til bruksbil? Hva er de vanligste feilene? Er mekaniker så jeg kan skru men å bytte topp og girkasse hvert år er uaktuellt... Noen som har erfaringer med disse bilene? Siden denne bilen er den som har vunnet flest rally løp kan den vel ikke være så vanvittig dårlig.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delta HF Integrale er en veldig karismatisk bil, har selv drømt om å få meg en slik. Jeg har hørt at disse bilene er bedre tilpasset kaldt klima og mer motstandsdyktig mot rust enn andre italienere fra den samme perioden, grunnet at Lancia samarbeidet med SAAB under utviklingen av plattformen (Delta ble under en kort periode solgt som SAAB 600 i Sverige). Det elektriske anlegget er kanskje like merkelig som på andre italienske biler. Ellers er det alltid en fordel å finne et eksemplar med fullt servicehefte uansett merke og modell, men jeg har hørt at det er en spesielt stor fordel på disse bilene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dristig nei? Det gjelder bare å få tak i et godt eksemplar. Regn med å bruke fra 140.000,- og oppover. Det elektriske kan plundre litt (nesten alltid dårlig jording), men drivverket er solid og driftssikkert. Uansett er det vedlikehold og generell behandling som er avgjørende, som på de aller fleste biler. Holder man dem godt får man bil deretter. Men vær forberedt på at det er TRANGT, det er tross alt en hel del som skal inn i en bil som er like liten som Puntoen min... Ikke at jeg misunner noen å bytte tennplugger på en STi heller akkurat :!:

 

Man må bare ikke lure seg selv til å tro at man får en bil med 4WD og 200hk+ som har servicekostnader som en Toyota Yaris. M3 og Cossie er ikke noen japanere de heller. Skal du ha noe en firehjulstrekker med mye hester som bare går og går kjøper du deg en Impreza STi. Skal du ha en italiener med temperament og sjarme som får deg hodestups forelsket kjøper du deg en `grale. Selv synes jeg sistnevnte er suveren når det gjelder kjøreglede, råskap og ren "jävlaranamma", som svenskene sier. Og ja, jeg har kjørt både `preza WRX og STi..

 

Dessuten er `gralene hysterisk morsomme om vinteren! At det er mye snø passer meg helt utmerket :D

 

gatebilsigdal9ox.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Ikke kjøp den bare for å kjøpe den.

Italienske biler skal kjøpes av lidenskap, og du bør være entusiast (alt for enhver pris)

jeg vet om mange Lanciaer som blir ødelagt av folk som ikke vet hva de holder på med, men folk som elsker bilene tar jo vare på de.

hvor ofte man skal bytte topp og girkasse kommer an på hvor hardt du kjører, men så hardt du kan kjøre med en Integrale, så kan du regne med å bytte sånne ting ofte. Tenk heller på hvor ofte du gidder å miste lappen! Og skal du ha en integrale, så bør du ikke kjøre den på vinteren, selv om det er en nummer 1 vinterbil.

Du kan ikke regne med at den starter og går hver dag heller..

Og helst ikke kødd med eksteriøret på dem.. ikke driv med noe styling og lignende,, de er hellige:P nei, sats på å kjøpe en evo, og la den stå i ukedagene og på vinteren(vær så snill) så var det forsikring da.. svindyrt og vanskelig å få det. if nekter å gi forsikring til den trur jeg..

så var det bensin da.. har du råd til å kjøre med ett forbruk som ikke går under 1.2 liter på mila hele tiden?

 

Jeg har elsket den bilen ihvertfall siden jeg var 8 år<3<3<3

Lenke til kommentar

Spax: lidenskaps-delen er jeg helt enig i. Man kjøper Integrale fordi man SKAL ha nettopp en Integrale. Men at den ikke starter og går hver gang? Da har du i tilfelle kjøpt en for billig eller dårlig vedlikeholdt bil... Men at det er en "nummer to-bil"; absolutt. Bensinforbruket er (naturlig nok) høyt, og enkelte deler kan ta tid å få tak i. Så man bør i det minste ha en eller annen form for reservebil.

 

Og forsikringen er ikke dyr, jeg betaler 6900,- i året for min. Full kasko og 12.000 km kjørelengde ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Imponerende pris på forsikringen din må jeg si! hvilken har du? Har aldrig hatt en bil som går under literen på langkjøring... så 1,2 er billig i mine øyne.. Dere som kjenner disse bilene, når det gjelder ledningsnett.. Hva er årsaken til den typiske jordingen? er det rust eller dårlig gjennomført arbeid fra fabrikk? disse bilene er så vannvittig rå! har vært en hund etter disse bilene og det har jeg vært siden jeg var valp. Men jeg har ikke kjennskap til italienere.

Lenke til kommentar
Spax: lidenskaps-delen er jeg helt enig i. Man kjøper Integrale fordi man SKAL ha nettopp en Integrale. Men at den ikke starter og går hver gang? Da har du i tilfelle kjøpt en for billig eller dårlig vedlikeholdt bil... Men at det er en "nummer to-bil"; absolutt. Bensinforbruket er (naturlig nok) høyt, og enkelte deler kan ta tid å få tak i. Så man bør i det minste ha en eller annen form for reservebil.

 

Og forsikringen er ikke dyr, jeg betaler 6900,- i året for min. Full kasko og 12.000 km kjørelengde ;)

8070174[/snapback]

 

Grunnen til at jeg sa at den ikke starter og går hver gang er vel egentlig for de billigste og som er minst tatt vare på, og det blir fort sånn for de som kjøper bare for å ha det..

forsikringa er opp og ned :p

hvor gammel er du? det var ganske rimelig forsikring for den bilen.

Lenke til kommentar

aandre-j: De fleste problemene skyldes nok litt sketchy layout kombinert med korrosjon. Får man problemer er det jo uansett ikke verre enn å gjøre en god jobb når man fikser det, så slipper man problemer senere :) Vedlikehold, vedlikehold og vedlikehold. Sånn sett er ´gralen ganske italiensk i temperamentet. Driter du i den blir den forbanna på deg, holder du den godt gir den deg en hinsides kjøreglede i gjengjeld :D

 

Spax: Forsikringa er med 75% bonus, 12.000 km kjørelengde, leiebil, ingen sjåfører under 25 år og parkering på egen tomt. I If... forresten. Postbanken var også billige mener jeg å huske. Og ja, forsikringa er egentlig latterlig billig for en bil som er så morsom å kjøre. 575 kr måneden er jo ikke mer enn en småkjip tur på byen ;)

Lenke til kommentar
aandre-j: De fleste problemene skyldes nok litt sketchy layout kombinert med korrosjon. Får man problemer er det jo uansett ikke verre enn å gjøre en god jobb når man fikser det, så slipper man problemer senere :) Vedlikehold, vedlikehold og vedlikehold. Sånn sett er ´gralen ganske italiensk i temperamentet. Driter du i den blir den forbanna på deg, holder du den godt gir den deg en hinsides kjøreglede i gjengjeld :D 

 

Spax: Forsikringa er med 75% bonus, 12.000 km kjørelengde, leiebil, ingen sjåfører under 25 år og parkering på egen tomt. I If... forresten. Postbanken var også billige mener jeg å huske. Og ja, forsikringa er egentlig latterlig billig for en bil som er så morsom å kjøre. 575 kr måneden er jo ikke mer enn en småkjip tur på byen ;)

8074932[/snapback]

åja, da er det ikke rart det er billig ;)

Lenke til kommentar

dyr forsikring? fekk pris frå gjensidige på min grale og det var med 20% og sjåfør under 25 og det kom på 3600kr...(kun ansvar)

 

når det gjelder vedlikehold så er det jo som med alle bilar, berre at denne trenger man å vere meir nøye med. Aldri opplevd at min ikkje har starta og den meget pålitleg, å få tak i deler er heller ikkje så vanskele men kostar litt meir. er ganske godt miljø for graler og det er ein del spennende prosjekt på gang. ville absolutt anbefalt deg å kjøpe ein :)

Endret av ghost7
Lenke til kommentar

ghost7: hvilken modell har du? Jeg må også si meg meget fornøyd med min. Standard-spørsmålet fra nyskjerrige er alltid "har du måttet skru mye på den?", og da er det litt morsomt å svare "nja, klipset til vindusviskerene har hoppet av noen ganger. Må nok bestille nytt snart" :D

Lenke til kommentar

Har ein 1990 mod. men eg skrur litt på min fordi eg har gjort det motsatte av det som er anbefalt på dei bilene, eg kjøpte den billigste 16V eg fann :D den er uten rust vel og merke sida den var kjøpt i italia, men tok bakstillingen no for ei stund sida og må bytte eit eller anna lager der reima er for vannpumpa og rundt omrking der... i tillegg er eg blitt påkøyrd av noken som har stukket av og må rette litt der. eg har vore meget uheldig med det som har skjedd rundt bilen, men motoren starter og går som ei klokka og eg kunne ikkje tenkt meg ein annan bil...

Lenke til kommentar

ghost7: ah, det er deg med den røde i barteby? Virkelig kjedelig med hit-and-runs :(

 

Harkonnen: Endel er felles med Fiat Croma/Lancia Thema, Alfa 155 og Coupé Fiat. Man kan altså få endel på Mekonomen, Biltema, Meca, osv. Det er ikke direkte vanskelig å få tak i deler, men man må som sagt belage seg på litt lengre ventetid enn om man kjører Volvo 240. Og ventetid kan være ganske frustrerende når man bare vil ut å kjøre :dribble:

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Hei, ja det er meg med hit and run kjerra. :(

 

Deler til motor er lett å få tak i ja, som epifant sa så er det mykje til felles med dei bilane nemt over. korleis det er med å deler til understell er eg meir usikker på. er god tilgang på det i england antar eg...

 

http://forums.delphiforums.com/grale/start her er mange av norges grale eigere "samla". litt meir aktivitet der enn det er på lancia forumet :) er berre å signe up der og få litt tips ang bilvalg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Blir bare mere å mere gira på å skaffe meg en! men det er få til salgs som jeg finner på autodb.no og finn.no så jeg tenker på å importere, men hvordan slår importen inn etter de nye CO reglene? omfatter dette også importbiler eller er det kun nye biler? Hvis jeg legger i 150.000 bør jeg vel få ett brukbart objekt?

Lenke til kommentar

150.000 er vel ca. området man bør ligge i ja. Selv om man såklart bør sjekke den grundig uansett. Skal du importere er det nok lurt å få noen som kan Integrale til å sjekke den ut for deg, det sparer deg fort for en masse unødvendig arbeid og mulige problemer.

 

Planen var egentlig å selge min om ikke lenge, men... ja.. Samme problemet som jeg møtte på når jeg var på leting; dagen før jeg skulle titte på den ene fikk jeg beskjed om at den ikke var til salgs lengre allikavel. Han klarte ikke å kvitte seg med den, og holdt heller ut noen måneder til uten hvitevarer :!:

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Det finst ingen tall for integraler for kor stort CO2utslipp dei har så det gjelder gamle regler for import. eg har leita lenge etter CO2 tall men ikkje funnet noko som er dokumentert.

 

Er veldig få som selges i landet, viss du vurderer import ville eg anbefalt å prøvd å importere frå italia sia det er større sjanse for at dei er utan rust. men du burde likevel sjekke den VELDIG nøye. kjøpte min der nede og dei sleipe jævler. har oppdaga massevis "rare" løysninger på min bil i etterkant... eg kjøpte min av dei her :

http://www.autoscout24.it/ita/garagedetail...ge=1&sort=price

 

dei karene er meget hyggelige og har drevet med lancia heile livet. bilen eg kjøpte hadde dei ikkje godt over enda så eg fekk den billig, men dei sa aldri ifrå ke som var gale... kun ein kar der som snakkar italiensk, han heiter francesco :) når eg var der så fekk eg meg litt av eit sjokk, så mange integraler på ein plass har eg aldri sett. dei hadde absolutt alle spesial versjonen i tillegg til ein svær haug med evoluzione og div gruppe a bilar..

 

x_185.jpg

09.JPG

v_190.jpg

n_157.jpg

k_984.jpg

f_136.jpg

 

her er noken smakebiter av det som er å sjå der. har masse fleire men orker ikkje å legge dei ut :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvor mye ga du for bilen og hva kostet det for norske skilter? Antar det er en fast avgift for hver modell + 25% mva av antatt verdi, stemmer det?

 

Skjønner ikke helt hva den mercedes plakaten gjør der inne... :)

Flotte bilder!

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...