Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lancia Delta HF Integrale, ufortjent rykte?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

åh<3

 

EDIT:

Ny bil på autodb

ser at den med kameleonlakk også har kommet, men noe mer begredelig lakk enn det går det ikke an å finne.

skulle nesten kjøpt den for å lakke den i en fin farge igjen, sånn at vi blir kvitt noe så jævlig som det.

makan å ødelegge en sånn bil på den måten!

Endret av spax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den lilla held du best fingrane LANGT vekk ifrå. den har Per (min venn eg kjøpte evoen av som no eige den svarte som epifant linka til) sett på og den er nærmast eit vrak av bil. den vart lakka oppatt i den fargen av forrige eier, eller den før det igjen då eg trur at den vart solgt nå nyleg og kom ut igjen for sal no. Ingenting stemmer på den bilen og det er MYKJE arbeid for å få den i stand. den var orginalt lakka i den svart/grå fargen (som epifant har på bildet).

 

Den raude du linka til her no såg ut til å ha fått seg ein god del forbetringar og absolutt verdt å ta ein titt på!

 

Epifant, integrale verden er ikkje stor. og ja eg kjenne den igjen, har stått i garasjen min dei to siste vekene og Per og eg har sprengmekka for å få den klar til ID utan suksess :( så Per tok seg ein tur med evoen i staden...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Vurderer å kjøpe en Lancia Delta HF Integrale 16V, men ryktet sier jo at det er ikke annet enn feil på disse... Er disse så dårlige som ryktene skal ha det til? Har lyst på en bil som flytter på seg uten klysefaktor. Er det rett å slett dristig å ha en slik til bruksbil? Hva er de vanligste feilene? Er mekaniker så jeg kan skru men å bytte topp og girkasse hvert år er uaktuellt... Noen som har erfaringer med disse bilene? Siden denne bilen er den som har vunnet flest rally løp kan den vel ikke være så vanvittig dårlig.

Hei! har du kjøpt deg en Lancia Delta HF Integrale ennå? Hvis du fortsatt lurer og ikke har kjøpt deg en etter tilbakemeldingene her kan jeg fortelle deg litt som kanskje vil interessere deg.

 

Jeg har hatt flere Lancia - ikke minst en liten "tass" Lancia A112 Abarth. Denne bilen hadde jeg i fra 1983 til han frontet i 1984. I utgangspunktet en strøken bil hvor vi hadde montert turbo, ladeluftkjøler og alt "som seg hør og bør". Denne bilen ble benket til 243Hk i 1983...., og det kunne ikke vare! Den dro det som den gang gikk på både 2 og 4 hjul...

 

Kjøpte min Integrale for 5 år siden, og har den fortsatt. 86.000 originale kilometer med god service historikk. Etter en tur til Kongsvinger i mars for 3 år siden skulle jeg ut på E6 i retning Oslo ved Kløfta. Morsom sving hvor jeg "satte opp" bilen på glatta å dro sidelengs ut gjennom helse svingen før jeg hadde ca. 160 km/t ved enden av aksellerasjonsfeltet og inn på motorveien. Da begynte moroa... Det klakket i motoren - som alvorlig tenningsbank. (Oljelampa lyste ikke) Jeg kjørte helt ned til Skedsmovollen hvor jeg sjekket olja..... Marerittet startet akkurat der, for den var tom på pinnen... Rådebank og turbohavari....

 

Hva nå? Deler i Norge er så som så, gledelig var overraskelsen da "gutta" hos Riccambi Bielstein i Hannover www.bielstein.com kunne skaffe alt jeg trengte og ennå mere til. Turen gikk til Hannover hvor jeg hadde kjøpt inn deler for godt over 100.000.- (absolutt alt, fra nye bremseslanger og foringer til stempler på 84.4mm - originalt var 84mm) Bilen ble demontert, blokka ble sendt til boring og honing hos Kirkebakken i Oslo. Når den var ferdig gikk turen til Karterud Motor - RudMek i Ski eier heter Iver Vandsemb, som satte sammen hele maskinen, porta eksos og innsug for meg. (En utrolig hyggelig fyr med stor sans for biler, og en som er utroooolig nøye med jobben han gjør).

 

Motor er nå inne i bilen, alle slitedeler til karosseriet er montert, giringen er kortet.

 

Hva er gjort med motoren.... Hva er egentlig ikke gjort med den? Vel, la oss begynne fra bunnen av. Ny sump, original racing, fabrikkny veivaksel som er balansert. Svinghjulet er lettet litt - og balansert. Zinterclutch, balansert. Nye smidde H-råder, nye smidde stempler, nye ventiler og forsterkede ventilfjærer, nye Gruppe B kamaksler. Som nevnt er den også portet.

 

Bremser: Nye ventilerte skivebremser av rallytypen.

 

Hva er gjort med karosseriet? Alt av foringer rundt hele bilen er byttet. Nye forsterkede bremseslanger, rørene var bare ett år gamle så de er ikke byttet. Nye mansjetter rund baut.

 

Hva gjenstår? Bilen skal når jeg kommer ajour med ting og tang i Norge (er bosatt utenlands) monteres rustfritt eksosanlegg, ny manifoil i rustfritt. Ny Turbo skal på plass - Turbonetics, nye injectorer og nytt motorstyringssystem - Motec M4. Martin Schanche vil hjelpe meg med dette.

 

Hva var opprinnelig plan? Planen var å banke ut 570 Hk av bilen :hmm: , men dette har jeg etter råd fra Martin Schanche gått i fra, på grunn av faren for at det jeg har lagt i så langt går i filler før eller senere...., kanskje aller helst før....

 

Hva er planen nå? Planen er å ferdigstille bilen hurtigst mulig, få bilen kjørbar. Ta ut maks 380 Hk.

 

Bilen er jo i utgangspunktet mer enn "vass" nok og parkerer som standard det aller meste.

 

Bilen min er en 1989 med 16 ventiler og har 53% trekk bak og 47% foran. Dette er vistnok det optimale på vinterføre. Bilen slader som en bakhjulstrekk, men her retter du opp bilen med å gi full gass. For mange er dette "feil programmert i hjernen vår" at vi skal gi gass, men det er det som er hele saken. Bilen er jo helt nydelig å kjøre på vinterføre, en virkelig lek. :dribble: Bilen min er hvit med Martini Racing interiør og dekor. Bilen har ikke rust og jeg har passet på å oljebehandle den.

 

Før motoren røk hadde jeg noe kluss med jordingsfeil på baklys. Bremser du så blinker noen av lysene osv. Imidlertid er dette oftest dårlig jording av lampene og ikke noe annet. Nye ledninger til jord løste dette problemet for meg.

 

Integrale er udiskutabelt en svært morsom bil å kjøre, en bil som til tross for sin alder på 20 år - fortsatt setter konkurrentene i skyggen. Du skal legge svært mye penger i en ny bil også idag for å kunne matche kjøreegenskapene til en Integrale.... har pleid å ta turen til norske fjellveier for å leke med bilen. Den sitter som limt på asfalten og lar seg ikke be 2 ganger når du tråkker jernet i bånn.... :love:

 

Idag skriver vi 15.06.2009 - prosjektet nærmer seg slutten, på grunn av sykdom har det det siste året ikke vært gjort noe annet enn å sjekke at "alt er på plass" samt klappe litt på den å love den at snart skal den på veien igjen...

 

Jeg er forøvrig behjelpelig med å fremskaffe Integrale eller andre spesielle biler etter ønske, lyst og behov! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...