Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lancia Delta HF Integrale, ufortjent rykte?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Dersom vi tar utgangspunkt i f.eks. denne sveitsiske Deltaen på Autoscout 24, vil regnestykket se ca. slik ut:

 

4217327.jpg

 

Avgift for egenvekt: 45.361,00

Avgift for motoreffekt: 68.636,90

Avgift for slagvolum: 51.066,20

Engangsavgift: 165.064,10

Bruksfradrag (80%): -132.051,28

Vrakpantavgift: 1.300,00

Totalt 34.313,00

MVA: 19.291,00

Engangsavgift + MVA: 53.604,00

Kjøpesum i NOK: 77.165,00

 

Totalt: 130.769,00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

såg ut som eit brukbart eksempelar det :) men sto lite om rust og slikt. nylakkert nettopp, kanskje for å skjule rustskader...? så er det kun ein 8V da :( mest glad i 16 sida det betre tilgang på motordeler så vidt eg veit. er det ikkje eit 16V panser på bilen? meiner 8V kun levers med heil flat panser...

Lenke til kommentar

ghost7: jeg tror faktisk det er et 8V-panser. 16V-panseret har luftehull på sidene også (jeg har ihvertfall det på min). Jeg vet de ble levert med flatt panser også, men det var kanskje HF 4WD-modellene? Jeg er jaggu ikke sikker.

 

Den nye lakken ville jeg nok vært litt skeptisk til ja, det kan fort skjule seg mye humbug under der. Min var også nylakket når jeg kjøpte den, men jeg fikk med en mengde biler fra slipe- og forberedelsesprosessen.

 

8V-motorene skal man ikke kimse av. Det er en mindre kompleks konstruksjon, altså er det mindre som kan gå istykker om det først skjer noe. Etter hva jeg har hørt skal den også føles litt kraftigere (dreiemomentmessig) enn 16V-motoren, men vanskelig å få over 300 hk. Men ærlig talt, 200-250 hk i en Integrale er langt mer enn du noensinne vil trenge uten _solid_ kjøreerfaring...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Jeg vet de ble levert med flatt panser også, men det var kanskje HF 4WD-modellene? Jeg er jaggu ikke sikker.

 

 

8132635[/snapback]

 

 

Har ikke alle delta integrale 4wd?!? forhjulstrekk er jo helt bak mål! da tar jeg heller bussen!

Lenke til kommentar

Jo, alle Delta Integrale har 4WD. Men Integralen ble utviklet fra Lancia Delta, som i begynnelsen kun hadde FWD og ble levert med 1.6 og 1.8-liters motorer. Det var ikke før Gruppe B ble lagt død at Lancia så potensialet i den lille bilen og satte 4WD på den. Inntil da eksisterte Delta 4WD kun som et one-off prosjekt som aldri var ment å se dagens lys. Dette er også grunnen til kulen på panseret og skjermutbyggingene, for å kunne få delta i Gruppe A måtte man nemlig ta utgangspunkt i en eksisterende modell. Herunder finner man også noe av grunnen til at Deltaen gjorde det såpass godt; ingen av de andre bilprodusentene hadde nemlig noe like passende i sortementet sitt på det daværende tidspunktet.

 

Fritt etter egen hukommelse fra "Lancia Integrale - the complete story" av Phil Ward, en bok som forøvrig anbefales på det aller sterkeste :)

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe en Lancia Delta HF Integrale 16V, men ryktet sier jo at det er ikke annet enn feil på disse... Er disse så dårlige som ryktene skal ha det til? Har lyst på en bil som flytter på seg uten klysefaktor. Er det rett å slett dristig å ha en slik til bruksbil? Hva er de vanligste feilene? Er mekaniker så jeg kan skru men å bytte topp og girkasse hvert år er uaktuellt... Noen som har erfaringer med disse bilene? Siden denne bilen er den som har vunnet flest rally løp kan den vel ikke være så vanvittig dårlig.

7883923[/snapback]

 

er du entusiast, så bryr du deg ikke om feil og sånt. det er sånn du tar deg tid til! det skal også være litt av gleden ved å ha en sånn bil!

 

Når jeg får en sånn bil, så skal den stå i garasjen hele tiden, og jeg skal bare kjøre den 1 gang i uka på vår og sommersesongen når det er fint vær!

(så lenge det er en evo da)

Lenke til kommentar
Jeg er så keen på å ta inn en integrale nå med en gang!

ser på de fra f.eks italia som ikke har tatt av all plasten en gang. blir nesten rørt jeg!

8135013[/snapback]

JA! steike eg såg ein evo som hadde gått 12 000km med all plast på alle dører. bilen var som ny. heilt utruleg! men var dessverre "feil" farge sida det er kun raud og gul som gjelder i min verden... den var kvit (ikkje SÅ gale), men det er fortsatt betre enn jaguar grønn...

 

feil og slikt er "litt av gleden" som du seier... eg er forsåvidt glad for alt eg må gjere for då blir eg kjent med bilen og etter noken år kan veit du kor kvar einaste skrue er og det er jo berre herleg :)

Lenke til kommentar

Er du gal mann, med hvit bil trenger du bare litt Martini-stickers så har du skikkelig race-stuk! :D

 

delta%20martini%20sfondo.jpg

 

Spax: prisen er inkludert alle avgifter for å få den på veien, men forsikring er holdt utenom. Regnestykket varierer jo såklart med kjøpesummen og den aktuelle bilens årsmodell. Ingen grunn til å bare bruke dem en gang i uka forresten, jeg bruker som sagt min frem og tilbake til jobb, 5 mil hver vei, flere ganger i uka, og `gralen stortrives :) Det skal jo ikke stå seg ihjel heller.

 

Nettopp bestilt Gruppe A karbonfiberspeil til min :love:

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Er du gal mann, med hvit bil trenger du bare litt Martini-stickers så har du skikkelig race-stuk! :D

 

delta%20martini%20sfondo.jpg

 

Spax: prisen er inkludert alle avgifter for å få den på veien, men forsikring er holdt utenom. Regnestykket varierer jo såklart med kjøpesummen og den aktuelle bilens årsmodell. Ingen grunn til å bare bruke dem en gang i uka forresten, jeg bruker som sagt min frem og tilbake til jobb, 5 mil hver vei, flere ganger i uka, og `gralen stortrives :) Det skal jo ikke stå seg ihjel heller.

 

Nettopp bestilt Gruppe A karbonfiberspeil til min  :love:

8135846[/snapback]

 

ja, for man må betale alt for å få den på veien i norge i tillegg til importavgiftene..

blir jo fortsatt billig.

 

men, min største drøm er å ha en integrale som nesten er urørt og ukjørt, og så ha en litt mer kjørt som jeg kan bruke i vår og sommersesongen :) og kanskje på vinteren også(som en hverdagsbil), som disse bilene egner seg supert til bortsett fra eventuell rust ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
jau sant det, men likar betre den "sleeper" looken, altså at det kun ser ut som ein "styla" golf og så når det kjem ein riskoker så smiler du berre over kor harry han er og kor masse kjerra hass bråker, og suser ifrå han :D

8136435[/snapback]

 

 

Golf?!? du burde skjemmest! i skamme-kroken med deg! SÅ!

Neida sånn utvendig størrelse samenlignet kan jeg jo forstå det...

Lenke til kommentar
jau sant det, men likar betre den "sleeper" looken, altså at det kun ser ut som ein "styla" golf og så når det kjem ein riskoker så smiler du berre over kor harry han er og kor masse kjerra hass bråker, og suser ifrå han :D

8136435[/snapback]

 

 

Golf?!? du burde skjemmest! i skamme-kroken med deg! SÅ!

Neida sånn utvendig størrelse samenlignet kan jeg jo forstå det...

8137074[/snapback]

forklar det til dei som kjem til å sei det om din kommende bil du! Dei har nok blitt oppklart i saken, men dei skjønner ingenting likevel!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvorfor er det så mange som reklamerer om at dem har topper til både 8v og 16v? er toppene en svakhet på disse? hva er det evt som er svakheten? sprekker-skjevhet-ventilseter osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...