Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lancia Delta HF Integrale, ufortjent rykte?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått inntrykk av at det er så mange? Men motoren er jo mye brukt i Lancia/Alfa Romeo/Fiat, og det gjør nok at antallet topper i omløp er relativt høyt. Dersom noen av toppene i omløp i tillegg er bearbeidet kan jo det også være en forklarende årsak... Om registerreima ryker går det fort litt ventiler, styringer osv. Har ikke hørt noe om at toppene skal være noen spesiell svakhet i hvert fall...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

ghost7: slik jeg forstår det var du selv i italia og hentet bilen din, derfor lurer jeg på noen småting... Var bilen din registrert da du kjøpte den eller måtte du ha med norske skilter? har jeg som normann låv til å kjøre en italiensk registrert bil gjennom frankrike/tyskland? hva med forsikring på denne turen? Og hvordan er trafikken italia-danmark?

Lenke til kommentar
Hvordan er fordelinga på Lancian? Prøvde 323'en på vinterstid og den er en drøm (43/57).

Er akuratt samme på gralen, heilt rå å køyre på snø!

 

 

ghost7: slik jeg forstår det var du selv i italia og hentet bilen din, derfor lurer jeg på noen småting... Var bilen din registrert da du kjøpte den eller måtte du ha med norske skilter? har jeg som normann låv til å kjøre en italiensk registrert bil gjennom frankrike/tyskland? hva med forsikring på denne turen? Og hvordan er trafikken italia-danmark?

8148279[/snapback]

 

Nja, saken er litt meir vrien enn det for min del. Men eg kan forklare deg det som er nyttig for deg å vite.

 

Bilen var registrert men eier ville ikkje selge med skilt for dei må fysisk innleveres for å avregistrere bil og han ville pga dårlege erfaringer ikkje prøve seg på noko ettersending av skilt. omregistrering på ein italiensk person du kjenner kostar 500€ rundt (4000kr?). i tillegg må forsikring betales viss den skal heim på italienske skilt(best å få kjøpt med skilt med andre ord, då har den også forsikring :D ) er lov å køyre norsk førarkort med andre bilar i tyskland og polen. Danmark og frankrike veit eg ikkje, frankrike er i alle fall god på å ta seg betalt for vegene da :D

 

ein annan alternativ er å kjøpe gule skilt i tyskland (viss du kjenner noken der) og hente bilen i italia og så ta ferja frå kiel til oslo og vere klar med prøvskilt...

 

finst eit dusin andre alternativer og alle er like artige og høyrer med til ervervelsen av ein slik bil. eg for min del har ein fantastisk historie rundt min som ikkje er heilt ferdig... (kan røpe litt av hemmeligheten når vi møtes på ID eller andre italienske treff ;))

Lenke til kommentar

På denne linken står det mye info om de forskjellige Integrale modellene:

http://www.lanciaregistret.com/

 

Hvis du skal importere, så vær obs på at alle 16v modellene med untak av Evo2 er uten cat.

 

Jeg brukte Evo'en min som bruksbil et par år uten nevneverdige problem, Nå brukes den for det meste på sommeren og litt på vinteren når det ikke er salt på veien.

Integralen tåler å bli brukt. Jeg kjørte nesten hele dagen på Italiensk Dag 2006. Uka etter kjørte jeg tur-retur Italia (5000km) inkludert et par runder på Nurburgring på tur hjem, eneste problemene på turen var en liten vannlekkasje (løs slangeklemme) og høyre vindusheis hengte seg opp (15min rep så var det i orden).

Det viktigste for å bli en lykkelig Integrale-eier er å være nøye med vedlikeholdet, ikke vent med å skifte deler som er defekt/slitt hvis en slurver fører det som regel til følgefeil og ekstra kostnad. :thumbup:

 

Knut Erik

Lenke til kommentar
Løst fra hukommelsen er det snakk om 53% foran og 47% bak på 8V, og 52% bak/48% foran på 16V. Lancias rallyteam kom selv frem til at førstnevte fordeling var best på is/snø (og grus?), mens sistnevnte var best på asfalt.

 

Uansett passer fordelingskassene overens ;)

8180684[/snapback]

 

nja... er ikkje heilt rett det her.

16V:

foran 47%

bak 53%

 

8V:

foran: 56%

bak: 44%

 

Til spax: ja er klar over det, har berre ein bil i tankene når eg snakker om grale og det er min 16v :) men du har rett ja...

 

her liten link med variasjonene på modellene:

http://www.whalley-integrale.uk.com/index2.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har kontaktet en som skal selge sin grale, men har ikke noe servicehefte å henvise til, slik jeg har forstått det er service meget viktig på disse bilene, selv påstår han at bilen jevnlig har vært på service siden bilen kom til norge i 2004. Skal være rustfri (synlig rustfri som han sier). bilen er en 1988 modell som har 225000 på km telleren... Pen bil på bildene. Helt orginal bil. Hva antyder dere at denne bilen kan være verdt?

Lenke til kommentar

Uten å ha sett den er det såklart veldig vanskelig å si noe som helst, men jeg antar det er samme bilen jeg linket til lengre opp? Øyvind er ihvertfall italofil og medlem av Fiatklubben, og det vil jeg si er gode tegn. Entusiaster tar som regel godt vare på bilene sine. At den er original betyr også at den ikke er "bakgårdstrimmet" og rumpekjørt. Prisen han forlanger virker slett ikke verst i utgangspunktet dersom den er såpass ok som han sier, og jeg har ingen grunn til å tro noe annet. Selv om kmstanden kan virke noe høy, har vedlikeholdet langt mer å si. Min har rullet 180.000 og er tigh og fin. Dessuten er det masse nye deler på den, noe som betyr at det er mindre for deg å bekymre deg om. Dra å se på den da vel! :D

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja samme bilen. Hadde bilen vært nermere hadde jeg gjort det, men å reise over 100 mil for å SE på en bil blir drøyt.. Var ikke ille forsikring på denne heller nei! gruble gruble...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Hvor holder du til da?

8200104[/snapback]

 

 

10 mil sør øst for Bodø..

Kjøpte en Ford Ranger i Fredrikstad for ett par år siden og ifølge tripptelleren var det 124 mil hjem. Skal prate med noen på jobb som er over hele landet med trailere til en hver tid..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Det er meget mulig jeg skal til Østlandet en av de nærmeste helgene, mulig jeg kunne sett på den for deg. Selv om jeg sannsynligvis er å regne som ganske inhabil i saken ;)

8200141[/snapback]

 

Jo takk gjerne det! :yes:

Lenke til kommentar

Fra det svenske Integraleforumet:

 

Har liggende 1 fordelingskasse og 1 gearkasse fra 16v som jeg ikke har behov for. Bud mottas, også på SMS (+47 47 37 77 17).

Bor ved Strömstad.

 

Her har du til og med fordelingskasse med "riktig" fordeling som passer gralen som er til salgs ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...