Gå til innhold

Nytt kamera, kjøpt i utlandet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Først vil jeg beklage for at jeg ikke har tatt meg noe særlig tid til å se gjennom forumet før jeg spør. Det kommer av en blanding impulsivitet, stress og dårlig tid.

 

For tiden bor jeg i USA, men på tirsdag skal jeg flytte hjem.. Jeg har lurt på å kjøpe et kamera en stund, men det gikk helt i glemmeboka frem til i dag. I den verste pakke og flytte tiden. Og derfor fikk jeg nå litt dårlig tid..

 

Pga prisforskjell mellom Norge og USA blir vel prisklassen i Norge ca mellom 5000 og 10000kr.. Eller her borte, rundt $800-$1000 som topp. Helst under $800, men kan strekke meg til den øvre grensen.

 

Er litt fristet av HDD kamera, men tar gjerne et MiniDV kamera, ettersom det er det jeg har litt erfaring med fra før. Hva er egentlig best på kvalitet?

 

Nå vet ikke jeg så mye om linser eller andre ting, men jeg vil ha et kamera som gir klare bilder i alle slags forhold.

Om vinteren kan det tenkes at kameraet blir med ut på ski eller ut i snøen, så det bør klare det hvite og sterke lyset. Samtidig skal jeg kanskje flytte til Australia så det bør også takle sterk sol og forhold der nede.

Og om det finnes dykkerhus for det er det et pluss, men ikke en nødvendighet.

 

Jeg vet heller ikke så mye om hva som gir et godt og klart bilde med tanke på megapixler, men kan tenke meg at jo flere det er dess bedre er bildet?

 

Håper dere har noen gode forslag til hva jeg bør vurdere. Vil gjerne utnytte at det er mye billigere her enn det er hjemme i Norge.

 

Kommer til å redigere video selv på egen pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil advare deg sterkt mot å kjøpe slike ting fra utlandet. Hva om noe galt skulle skje med kameraet? Da gjelder ikke den norske forbrukerkjøpsloven med 5 års reklamasjonsrett.

7873807[/snapback]

Her må man vurdere flere faktorer. Hvor mye sparer man ? Hvor stor er sansynligheten for at noe går galt ? Hvor dyr er en eventuel reparasjon ? osv osv

Siden jeg kjøpte mitt første kamera i 1979 har jeg hatt behov for reperasjon 1 gang (bank i bordet) og det var etter at den norske garantitiden var gått ut. Kjøper man kvalitetsvarer og behandler det ok varer det vanligvis lenger enn norske garantier....

Lenke til kommentar

Du kjenner sikkert til at i USA brukes NTSC-systemet for TV, mens her i Europa bruker vi PAL. De fleste vil sikkert fraråde deg å kjøpe NTSC-kamera, det vil kunne skape problemer både med TVvisning og redigering. -- Du bør undersøke om det er mulig å få kjøpt PAl-kamera !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...