Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne mellompotte Audi A4 96'


Heineoen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! :)

Har en A4 med cat, mellompotte og bakpotte....

Så lurer vi på om dette er nødvendig?

Kan vi fjerne mellompotta og hente litt effekt?

 

takk!...

Endret av Heineoen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dem fremste er kanskje flamme demper, og den bakre er vel lyd demper... Du kan fint fjerne katta, men sørg for at du enkelt kan få montert den igjen, for det er ikke sikkert den går gjennom eu uten...

Er ikke sikkert den forurenser spes mye mere heller ;)

Skrevet

Etter tegningen du laget så har du eksosanlegget avbildet under, Katalysatoren er den fremste boksen (i den hvite delen av tegningen "merket orginal"), den skiller seg ganske mye ut fra ei vanlig potte og står alltid fremst i eksosanlegget. Den midtre potta er en resonator som gjevner ut lyden, å fjerne den minsker mottrykket betraktelig, men hvor mye gevinst du får kommer ann på motoren er den en 1.6 eller 1.8 så merker du neppe noe til det annet en på lyden, er det en 1.8t så blir den å reagere positivt på at mottrykket minskes, men om det blir merkbart er en annen sak.

 

Katalysator

home-img.jpg

 

Orginal eksosanlegg

audi2.jpg

 

Modifisert (var vel noe slikt du hadde i tankene?)

audi.jpg

Skrevet (endret)

Trodde jeg viste hvordan et kat så ut :p

Det nedereste forslaget der ja! :D

Er en 1.6 så dette blir spennede...

Den tegningn du fandt..

Er det sånn at de kan selge de svingne jeg eventulet mangler?

Endret av Heineoen
Skrevet

Forskjellen på en 1.6 blir nok mikroskopisk. Men for all del, ingen skal kunne komme her og si at du ikke må gjøre det. Det er din bil (eller hvem det nå er sin), ikke min, eller de fleste andre her på forumet sin.

Skrevet
Etter tegningen du laget så har du eksosanlegget avbildet under, Katalysatoren er den fremste boksen (i den hvite delen av tegningen "merket orginal"), den skiller seg ganske mye ut fra ei vanlig potte og står alltid fremst i eksosanlegget. Den midtre potta er en resonator som gjevner ut lyden, å fjerne den minsker mottrykket betraktelig, men hvor mye gevinst du får kommer ann på motoren er den en 1.6 eller 1.8 så merker du neppe noe til det annet en på lyden, er det en 1.8t så blir den å reagere positivt på at mottrykket minskes, men om det blir merkbart er en annen sak.

 

7875474[/snapback]

 

Er katalysatoren alltid den fremste potta? Jeg har fjernet den mitre potta på min Audi 80 2,0 '94.. trodde det var katalysatoren og at den måtte på ved eu-kontroll, men den trenger altså ikke det?

 

Hadde satt stor pris på å få bekreftelse/avkreftele på dette :)

Skrevet

Ja katalysatoren er alltid fremst, det du har tatt bort er midtdemperen som er formet som en pølse om jeg ikke husker feil. Så lenge du har erstattet demperen på en forsvarlig måte så har du ingenting å frykte på eu-kontrollen.

Skrevet
Ja katalysatoren er alltid fremst, det du har tatt bort er midtdemperen som er formet som en pølse om jeg ikke husker feil. Så lenge du har erstattet demperen på en forsvarlig måte så har du ingenting å frykte på eu-kontrollen.

7888330[/snapback]

 

Tusen takk :D

 

Den ser vel ut som en slags pølse ja ;)

 

Nå slipper jeg å styre med den når bilen skal inn på kontroll :w00t:

Skrevet
Jada, du henter ut ca 10 hk mer ved å fjerne potta. I hodet ditt, vel og merke.

7873937[/snapback]

 

Noe konstruktivt å komme med?

 

Ikke fjern katalysatoren, erstatt heller hele anlegget etter katalysator med et mer sportslig et. (såkalt cat-back)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...