Gå til innhold

Er Spillverdenen i endring?


Echeron

Anbefalte innlegg

Nå når vi er i den sjuende generasjonen av stasjonære konsoller og spillbransjen bare øker, har som vi alle vet de tre store gått noe forskjellige veier. Noen mer enn andre uten å nevne navn :)

 

Spørsmålet mitt er da: Vil hardcore gamerne splittes mellom gameplay og grafikk? Eller vil grafikkracet fortsette akkurat som før?

 

Veldig mye henger muligens på om Wii blir en stor suksess eller ikke.

Nintendo har jo ofte gått foran tidligere med nye ting (Sier ikke at de har monopol på dette)

Vil Sony og Microsoft følge etter denne gangen og hoppe av grafikkracet?

Diskuter!

 

*Edit*

Jeg ser til min forskrekkelse at jeg har postet i feil avdeling, om en snill moderator kunne flyttet tråden over på riktig sted er jeg takknemlig

Endret av Echeron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette er siste generasjon vi snakker om et grafikkrace. Når man ser på "state of the art-grafikk" i dag som i Alan Wake, Crysis og MGS4, er det ikke mye neste generasjon kan forbedre på det visuelle. Det er jo nå heller økt utviklingstid/kostnader som hindrer videre grafikkforbedring, ikke teknologien. Dermed må man i stedet satse på forbedringer andre steder, som f.eks. Wii har gjort når det gjelder kontrolldelen.

Lenke til kommentar

Jeg håper at nå som grafikken begynner å bli fornøyelig vil fokuset gå over på andre ting man savner i spill. Skikkelig AI, god historie mye mer fysikk. Tyngdekraften er tross alt her, hvorfor ikke bruke den?

 

Kansje det er mest savn på god AI. Forskjellige fiendetyper på spill blir som regel alt for forutsigbare. Dessuten hadde det ikke skadet dersom usynlige vegger bare hadde sluttet å eksistere.

 

Om det vil bli en splittelse i gamere? Mye mulig, er det ikke det allerede? Jeg tenker ikke bare på Wii. Men noen liker jo bilspill, mens andre foretrekker RPG. Og noen spiller gjerne alt de kommer over. Jeg håper ikke at MS og Sony tar etter Nintendo for jeg er glad i den standard håndkontrollen, den som gar fulgt oppveksten og nærmet seg perfeksjon på 360. Det blir feil at de andre skal ta etter Wii, for nå gir jo Wii oss det tilbudet. Da bør de andre komme med andre tilbud. 360 er på en måte FPS-konsollen og FPS er alt for generiske for tiden. Så klart forskjellige settinger og styrke i våpnene, men ingen historier som virkelig kaster deg ut av sofaen grunnet kreativitet. Sony har hatt RPG-konsollen (og så klart hatt de eksklusive tittlene), og der er jo historie på topp, men mange finner sjangeren kjedelig, pga. turbasert slossing f.eks. Nå skiller jo ikke PS3 og 360 seg så mye fra hverandre og burde kansje jobbe mer med det?

 

Men bare for å summere det opp:

 

360 = FPS/bilspill/sport/Plattform

PS3 = RPG/bilspill/sport/Plattform

Wii = Minigames/plattform

 

Det finnes RPG til 360 og flere vil komme (heldigvis). Det finnes skytespill på PS3, flaggskipet Resistance, men jeg kan ikke for at jeg tenker på en RPG-maskin.

Mitt håp er at 360 og PS3 blir litt mer unike og gir oss forskjellige opplevelser i stedenfor tilnærmede. Sånn at man kan få 3 forskellige opplevelser, og ikke bare i eksklusive tittler, men noe nytt. Gi meg en annen god grunn til både å ha PS3 og 360. (for spilling)

 

En morsom men litt gammel artikkel:

http://www.pointlesswasteoftime.com/games/manifesto.html

 

Edit: la til artikkelen.

Endret av Imidura
Lenke til kommentar

Synes ikke dette er noe nytt fenomen; Spilltiden min de siste par årene har iallefall vært mer eller mindre jevnt fordelt mellom de gameplayfokuserte GBA/DS og "grafikkvidundrene" PC/PS2/XBOX/GC/X360. Noen ganger er jeg i humør til å ta en time Advance Wars eller Super Mario, da er det greit å fiske fram DSen og slenge seg ned i sofaen ... når jeg har bedre tid, og vil tilbringe en kveld på å fordype meg i et spill, velger jeg en av de mer ytelsessterke plattformene.

 

Nå har også Wii vil havnet i første kategori hos meg, sammen med GBA og DS. Ellers fortsetter alt som normalt for min del :)

Lenke til kommentar

Min raske og ærlige mening er at bedre grafikk vil alltid være hovedfaktor i utviklingen av spill/spillemaskiner. Det kommer til å utvikle seg i retning av mer pixelpushing, mer fysikk (ala physix-kort) og bedre displays (les: skjermer).

 

Nintendo Wii er en morsom sak, men grafikken er jo ræva sammenliknet med andre spilleformat. Det er jo sørgelig at Nintendo ikke hadde mer ressurser til grafikkutvikling en det de hadde. Zelda TP er jo et veldig bra spill, men følelsen av å spille med grøt smurt over skjermer er der jo ... Det ser ut som man ikke kan få i pose og sekk ;) eller??

 

Videre må det snart bli mulig å spille med mus og tastatur (a la slik vi har på pc eller med egenprodusert gametastatur/"buttonboard") på konsoll. Å spille Gears of War med X360 stikka er som å spille med albuene :no: (les: suger balle når det gjelder onlinespilling kontra FPS på pc)

 

MEN, vi kan jo risikere at spillemaskinene spesialiserer seg i de ulike spilltypene og vi ender opp med å ha en drøss med bokser foran skjermen...

Endret av Bubba-S
Lenke til kommentar

Om grafikken skal være i fortsatt fokus vil jo utviklingskostnadene bare stige og stige som kilik sier. Hvor dyrt skal et spill være? Er vi ikke misfornøyd med prisnivået idag som det er?

 

Spillbransjen blir større og større men det betyr ikke at alle er villige til å betale skjorta for å kunne fortsatt spille de nye spillene.

En konsoll til over femtusen kroner er uaktuell for min del da jeg hadde fått altfor dårlig samvittighet for et sånt kjøp etterpå.

 

Grafikken på Wii er jo ikke ræva. Så lenge grafikken ikke er en barriere mellom spilleren og opplevelsen så kan innlevelsen og gameplayet være fantastisk bra. Derfor kan Wii være bra selv på dypere spill, for eksempel Zelda TP som har design i fokus istedenfor høy oppløsning og skarpe teksturer(Når det gjelder grafikken)

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig tre hovedretninger/demografier spill går i nå:

 

1) Perfeksjonering av kjente spillkonsepter. Her snakker vi tradisjonelle sjangre som FPS, sport, racing, action etc. Bygger videre på kjente og kjære spillkonsept, men med tilnærmet fotorealistisk grafikk, forbedring i fysikk, spillmekanikk, AI, kontroll etc. Eksempler: MGS4, GT5, Crysis, EA Sports-spillene etc. Kan sammenlignes med store Hollywood-filmer som holder seg innenfor kjente rammer. Her tenker jeg først og fremst på PC, PS3 og X360 de kommende årene.

 

2) Kunstneriske spill. Nye, originale spillkonsepter med artistisk grafikk og alternative historier. Eksempler: Okami, Shadow of The Collosus, Spore, No More Heroes etc. Kan sammenlignes med mer alternativ film. Mange av de små utviklerne som ikke har råd til supergrafikk vil havne i denne kategorien. De må imponere på andre måter.

 

3) Intuitive spill. Eller enkle spill på godt norsk. Guitar Hero, Buzz!, Brain Training og Wii Sports er perfekte eksempler på hva jeg mener. Spill uten nerdefaktor. Spill som utvider spillmarkedet både når det gjelder kjønn og alder. Wii og DS vil stå sterkt her.

 

Selsvagt mer nyansert enn dette i virkeligheten, men jeg tror jeg er inne på noe. Og dette bør være positivt for alle parter. Dette gir valgmuligheter.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vi ser kanskje starten på en endring i hvordan spill er og markedsføres til forskjellige grupper. DS startet det hele med å velge å innovere framfor å presse inn alt av teknologi. Om den endrer helt tviler jeg på, folk vil ennå ha det beste av det beste når det gjelder grafikk. Ingen som kan nekte for dette, selv om mange setter andre ting framfor det.

 

Men det vil komme til et visst tidspunkt det ikke finens noen grunn til å forbedre grafikken. Personlig føler jeg at denne endringen bør komme nå istedet for senere. Nintendo har alltid banet vegen for innovasjon på stuekonsollene (ikke at de er de eneste), med å bringe fram noe nytt utviklere kan bli kreative med.

 

Mer ytelse og teknologi hjelper såklart til å skape en så realistisk presentasjon av en verden, men det skader kreativiteten til utviklere. Utviklere kan ikke alltid satse på å prøve noe nytt, da risikoen for å feile er større. Derfor ser vi i starten på denne generasjonen (med unntak av Wii), at vi ser mye av det samme, bare med bedre grafikk. Dette vil nok fortsette i en tid framover. Jeg er helt sikker på at MS og Sony vil på en eller annen måte gå etter det Nintendo har gjort ved neste generasjon. Vi trenger innovasjon og få fram kreativiteten hos utviklere på en annen måte enn bare polygoner og effekter.

 

Jeg har spilt spill i mange år nå og på mange måter begynner jeg å bli lei av mange konsepter. DS og Wii er en frisk pust i en spillverden som blir bare større og større. Og jeg tror vi ser nå at maskinkraft ikke er alt lenger. Nå er det ennå for tidlig å si hvor sikkert suksessen med Wii varer, men det virker som folk har gitt en pekepinn allerede om hva de ønsker.

 

Om jeg skal forutse hva som skjer i neste generasjon, så må det bli at alle maskinene vil jevne seg mer ut og alle vil endre kontrollmetoden som de gjorde sist. Jeg håper at kreativitet og innovasjon går fram mer nå framover, og det virker det som det gjør også, ellers vil spillverdenen sakte begynne å falle med tanke på kvalitet. Alle begynner vel å bli lei av andre verdenskrig nå? Kanskje et solid tegn på at ting allerede begynner stagnere.

Lenke til kommentar
Grafikken på Wii er jo ikke ræva. Så lenge grafikken ikke er en barriere mellom spilleren og opplevelsen så kan innlevelsen og gameplayet være fantastisk bra. Derfor kan Wii være bra selv på dypere spill, for eksempel Zelda TP som har design i fokus istedenfor høy oppløsning og skarpe teksturer(Når det gjelder grafikken)

 

Vel vi er uenige og det er helt greit.

 

Men tenk....

 

...hvis nintendo droppet å stå for selve konsollen og heller konsentrerte seg om produksjon av spill og utstyr til spill. Da ville vi ha spilt Zelda på X360/ps3/pc med full utnyttelse av dagens teknologi :hmm:

 

ps. med nintendo mener jeg ikke nødvendigvis ikke bare bedriften nintendo, men hele kollaget som innegår med merket "nintendo"

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg trives med tanken på et Zelda på en annen platform :) Men om det hadde skjedd, hadde utviklerne vært så kjente med platformen de jobbet med? Er det litt av grunnen til at Nintendo har sånne kvalitetsspill som de har, nettopp at de kjenner sin egen konsoll inn og ut?

Det tror og mener jeg ihvertfall, en annen ting er jo også at brukergruppene som kjøper playstation og xbox har noe annerledes preferanser enn gruppen som kjøper nintendo.

 

Derfor tror jeg ikke de samme spillene hadde slått an på samme måte på en annen platform.

 

Men noe jeg absolutt savner er kreativiteten i spill. Vi ser det glimter til noen ganger med perler som shadow of the colossus, spore og lignende spill der "kunsten" står i fokus.

Personlig elsker jeg slike spill, nettopp fordi innlevelsen blir så mektig

Kanskje kan vi få mer av dette med reduserte utviklingskostnader, kanskje ikke.

Jeg håper på det første :)

Lenke til kommentar

Wii har vel allerede bevist noe for verden. At en konsoll trenger ikke next gen grafikk for å appelere til massen, snarere tvert imot. At den har brukbar grafikk er nok, ser det ut til. Men den det ser og ut som Wii har truffet flest i hjerte enn de andre.

 

Det skulle vel være bevis nok for at spillverden er i endring. Og det er vel temmelig ironisk at en konsoll av Wiis småe dimensjoner tar opp kampen mot kjemper på markedet, og gjør det bra. David vs Goliat nærmest.

 

Nintendo Wii er en morsom sak, men grafikken er jo ræva sammenliknet med andre spilleformat. Det er jo sørgelig at Nintendo ikke hadde mer ressurser til grafikkutvikling en det de hadde. Zelda TP er jo et veldig bra spill, men følelsen av å spille med grøt smurt over skjermer er der jo ... Det ser ut som man ikke kan få i pose og sekk  eller??

 

Det som er sørgelig er at folk tar titt på det værste Wii kan by på (GT Pro f.eks) og bedømmer alle spillene på konsollen som "rævagrafikk". Vil ikke klassifisere Twilight Princess som ræva grafikk, men noe av det mest nydeligste mest gjennomførte spillet per dags dato.

 

Det som er i dag er at utviklere som har tilgang til å pushe polygoner fokuserer på det fremfor å få en historie å fortelle frem i spillet. Det problemet elimineres med Wii, ettersom den har muligheter til å vise brukbar grafikk, men må prestere på gameplayet.

 

Jeg håper det blir en endring i spillverden, mot gameplay fremfor polygoner. I dag er det alt for mange spill som ser fin ut, men som suger jetmotor av dimensjoner.

 

Og det første jeg hører i dag er "å se hvor fint det spillet ser ut" men jeg er mettet på grafikk, det første jeg tenker når jeg ser skjermbilder er "Hva er historien?", for grafikk ser man så mye av i dag at det nærmest blir kjedelig til slutt.

Lenke til kommentar

Zelda TP ser ut som grøtete ut når du kjører med standar kabel på en stor HDTV det er ikke å utelukke, selv om jeg koser meg så føler jeg at ikke bildet er skarpt nok. Har ikke prøvd komponent kabel da. Noen som vet om forskjellen er stor nok til at det er verdt det?

 

Ikke ment noe frekt men ser ut som om det er ute av fokus på en måte

Endret av disabled
Lenke til kommentar

Hvis Wii har så dårlig grafikk, hvorfor har det seg slik at Zelda TP er det første spillet jeg har fått direkte gledestårer (tårene rant faktisk :blush: ) av ren grafikk?

 

Dette skjedde da jeg for første gang skulle prøve rafting ned elva.

 

Har jo ifølge dere mye bedre grafikk på min 360 med GeOW, Oblivion, R6: Vegas og PGR3.

 

Zelda på vanlig TV med RGB ser faktisk best ut.

Endret av KingKoki
Lenke til kommentar
Hvis Wii har så dårlig grafikk, hvorfor har det seg slik at Zelda TP er det første spillet jeg har fått direkte gledestårer (tårene rant faktisk :blush: ) av ren grafikk?

 

Dette skjedde da jeg for første gang skulle prøve rafting ned elva.

 

Har jo ifølge dere mye bedre grafikk på min 360 med GeOW, Oblivion, R6: Vegas og PGR3.

 

Zelda på vanlig TV med RGB ser faktisk best ut.

7864103[/snapback]

 

 

Noen som har glemt å ta medisinen sin i dag? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg vil ha begge deler. Godt gameplay og god grafikk. Kan ikke skjønne at det skal være for mye å forvente av 360 og PS3. Alt går i trender. Trendene blir melket til det er helt tomt eller folk går lei. Alle fps kan ikke være som Quake siden vi forventer gode historier og innlevelse.

 

Etterhvert som man blir eldre blir man gjerne mer kritisk, og da stiger også kravene. Gjennomsnittsalderen på spillere synker jo ikke akkurat, og mange av oss som spilte når maskinene ble "allemannseie" på 80-tallet spiller fremdeles, og noen er 40++. Klart man forventer mer etter 25 år. Syntes heller ikke det er som "pose og sekk" om man vil ha gode historier, godt gameplay og kongegrafikk.

 

Ja, takk begge deler.

Lenke til kommentar
Wii har vel allerede bevist noe for verden. At en konsoll trenger ikke next gen grafikk for å appelere til massen, snarere tvert imot. At den har brukbar grafikk er nok, ser det ut til. Men den det ser og ut som Wii har truffet flest i hjerte enn de andre.

 

Det skulle vel være bevis nok for at spillverden er i endring. Og det er vel temmelig ironisk at en konsoll av Wiis småe dimensjoner tar opp kampen mot kjemper på markedet, og gjør det bra. David vs Goliat nærmest.

 

Nintendo Wii er en morsom sak, men grafikken er jo ræva sammenliknet med andre spilleformat. Det er jo sørgelig at Nintendo ikke hadde mer ressurser til grafikkutvikling en det de hadde. Zelda TP er jo et veldig bra spill, men følelsen av å spille med grøt smurt over skjermer er der jo ... Det ser ut som man ikke kan få i pose og sekk  eller??

 

Det som er sørgelig er at folk tar titt på det værste Wii kan by på (GT Pro f.eks) og bedømmer alle spillene på konsollen som "rævagrafikk". Vil ikke klassifisere Twilight Princess som ræva grafikk, men noe av det mest nydeligste mest gjennomførte spillet per dags dato.

 

Det som er i dag er at utviklere som har tilgang til å pushe polygoner fokuserer på det fremfor å få en historie å fortelle frem i spillet. Det problemet elimineres med Wii, ettersom den har muligheter til å vise brukbar grafikk, men må prestere på gameplayet.

 

Jeg håper det blir en endring i spillverden, mot gameplay fremfor polygoner. I dag er det alt for mange spill som ser fin ut, men som suger jetmotor av dimensjoner.

 

Og det første jeg hører i dag er "å se hvor fint det spillet ser ut" men jeg er mettet på grafikk, det første jeg tenker når jeg ser skjermbilder er "Hva er historien?", for grafikk ser man så mye av i dag at det nærmest blir kjedelig til slutt.

7864050[/snapback]

 

Hadde møte med Bergsala her om dagen og de viste flere spill som kommer til DS og Wii. Grafikkmessig vil det nye Metroid Prime til Wii overraske mange.

Lenke til kommentar

Noen som har glemt å ta medisinen sin i dag? :hmm:

7864138[/snapback]

 

Spar deg :!:

 

Eneste medisinen jeg går på er godt øl! :thumbup:

 

Men uansett, angående gledestårer. Dette er faktisk helt sant.

Vakrere vanngrafikk enn i Zelda TP har jeg aldri sett :love:

7864182[/snapback]

 

Ok, kanskje du ikke har glemt medisinen din, men har du tatt feil? Sist jeg sjekket funket ikke øl så bra som medisin. Fikk meg til å gjøre dumme ting også.. :tease: Kanskje den får deg til å grine hemningsløst! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...