Gå til innhold

Høye krav til jagerflypilot?


Anbefalte innlegg

Store deler av marinekodene er fargekoder for alt mulig rart, så det ville vært litt vanskelig å være fargeblind, tror du ikke? Når du sier en farge i radion til tårnet, så er det en helt annen farge fordi du ikke ser riktig. Så må de ha et arkiv over alle piloter som er fargeblinde så de kan dekode til riktige farger? Evt. måtte du pugge det som er riktig, og bruke dem istedet for fargene du selv ser. Blir bare rot.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082
Store deler av marinekodene er fargekoder for alt mulig rart, så det ville vært litt vanskelig å være fargeblind, tror du ikke? Når du sier en farge i radion til tårnet, så er det en helt annen farge fordi du ikke ser riktig. Så må de ha et arkiv over alle piloter som er fargeblinde så de kan dekode til riktige farger? Evt. måtte du pugge det som er riktig, og bruke dem istedet for fargene du selv ser. Blir bare rot.

7940947[/snapback]

 

Jo, greit det. Sier ikke noe imot det.

 

Grunn til at jeg ble sur er fordi jeg er fargeblind, ikke pågrunn forsvarets sine regler ;)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...

Eirikhell:

Det eneste kravet som stilles, er at du er mellom 18 og 24 år, har god helse og normalt godt syn. Dette er de eneste kravene. Så om du har de kravene som stilles eller ikke, vet ikke du selv engang før du har kommet gjennom Flygeskolen i Bardufoss:) Så om du så har 6.0 eller 2.9 i karaktersnitt, har det ingenting å si, dersom du ikke klarer teoretiske prøvene i februar eller fase II på Rygge. Det du har en fordel på, er at du ikke får tyn på intervjuet på dårlige karakterer.

 

Ref: http://www.mil.no/luft/start/karriere/Luft...ets_flygeskole/

 

Og for å svare på høydekravet, er dette kun et krav for de som vil bli jagerflypiloter. Kravene er 163-193cm i totalhøyde, 83-99cm i sittehøyde, og 57-66cm i lårlengde. Det blir tatt individuelle vurderinger utover disse lengdene.

 

Ref: http://www.flymed.no/files/Med%20krav%20Luftpersonell_V5.pdf

 

Søkte du i fjor, sånn at du skal på fase I nå i februar? Går selv på Krigsskolen og venter på å reise til USA. Så om du lurer på noe, er det bare å spørre på forumet her, i tilfelle andre også lurer på det samme;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

hvis dere vil vite ca hvordan man kan trene/ treningsprogram gå her: marinejeger.no så inn på treningsprogram :D ettersom jeg har fått med meg er dette greia: kunne løpe 3000 m på 14min, 15 pushups og 20 situp (minste krav) åltså du konkurerer med andre så.. burde klare mye mer. kan ikke ha problemer med syn i det hele tatt. 4 i snitt karakter på videregående og må være god phsykisk (og fysisk som dere kanskje vet) man må kunne navigere, kommunisere, trykke det du må, styre, følge med rundt deg osv. Håper dette var hjelp... SeS:D

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke spesifikke fysiske krav for flyger, og antar det er de samme som vanlig befalsskole (scroll ned):

 

(for gutter)

3000 meter på 14 blank

Karaktersnitt på 2 på styrketestene. Karaktertabellen finner du på linken, 2'erkravet for hver øvelse er

4 hangups

16 pushups

20 situps

Kjøres i en rullering, i nevnt rekkefølge.

 

Merk at det er snittet som teller, så du består også med 0 hangups, 24 pushups og 34 situps (gir 2 i snitt). Tidskravet på 3000 er absolutt.

Husk også at dette er minstekrav, og flygerutdanningen har hard konkurranse. Litt om de ulike styrkeøvelsene:

 

Hangups tas i bom, med overtak. "Bom" er da en slik som de fleste gymsaler med ribbevegg har, en bom som stikker ut fra veggen. Man griper over bommen, slik at håndbaken peker mot deg. Man skal opp slik at haken er synlig for befalet som kontrollerer deg (står på en bukk med hodet i ca samme høyde som bommen), og man skal helt ned i nedre stilling for hver rep. Øvelsen pågår til utøver slipper taket.

 

Pushups tas med hendene i skulderbredde, pekefingre parallellt med kroppens retning. Det er ikke anledning til å vri hendene, eller bevege disse i bredden. I øvre stilling skal kroppen være vannrett med knekk i hoften, og denne knekken skal vedvare under repetisjonene. Befalet legger armen under utøvers brystkasse, og for hver rep skal brystet berøre befalets arm på gulvet, og utøver skal deretter helt opp i øvre stilling.

 

Pushups tas ved at man ligger på rygg på gulvet, med beina på en bukk. Utøvers "setemuskulatur" skal plasseres helt inntil bukken. Fingrene skal krysses bak hodet til enhver tid, og man skal vekselvis berøre venstre kne med høyre albue og omvendt. For hver rep skal hodet berøre bakken. Befalet sitter på beina til utøveren, som ligger på bukken, for stabilitet.

 

For pushups og situps er det anledning til ett ekstra inn- og utpust for hver femte rep. For hangups er det ingen begrensninger.

 

Felles for alle styrkeøvelser er at kipping og lignende ikke er lov (altså å prøve å skape moment ved å kaste på kroppen for å komme seg opp). Befalet teller høyt for hver godkjente rep, hvis befalet ikke teller er ikke repetisjonen godkjent.

 

Erfaringsmessig stiller mange på disse testene uten egentlig å forstå hvordan de skal utføres, og har dermed feil forutsetninger. Jeg personlig tar vel ca 40 armhevinger på asfalt i eget tempo og mønster, men jeg klarte bare såvidt 16 da jeg gjennomførte disse testene forrige uke.

Lenke til kommentar
Store deler av marinekodene er fargekoder for alt mulig rart, så det ville vært litt vanskelig å være fargeblind, tror du ikke? Når du sier en farge i radion til tårnet, så er det en helt annen farge fordi du ikke ser riktig. Så må de ha et arkiv over alle piloter som er fargeblinde så de kan dekode til riktige farger? Evt. måtte du pugge det som er riktig, og bruke dem istedet for fargene du selv ser. Blir bare rot.

7940947[/snapback]

 

Jo, greit det. Sier ikke noe imot det.

 

Grunn til at jeg ble sur er fordi jeg er fargeblind, ikke pågrunn forsvarets sine regler ;)

 

Det er ikke spesiellt for forsvaret at man ikke kan være fargeblind for å bli pilot, du kan heller ikke være sivil pilot når du er fargeblind.

Skipper på båt kan du heller ikke være og å jobbe hos Avinor som flygeleder går heller ikke som fargeblind.

 

Så det er flere yrker som dette gjelder for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...