Gå til innhold

Vista og Office 2007 lanseres i dag


Anbefalte innlegg

Men hva er da vitsen med poengene uansett?

7823849[/snapback]

 

Poenget er vel at man skal kunne gjøre små endringer i hardware konfigurasjonen sin, uten å behøve å ringe inn til Microsoft for hver gang.

 

Det hadde vært langt mer tungvint å måtte ringe inn hver eneste gang man byttet en harddisk, en CPU, gjorde en BIOS oppgradering, osv.

 

På denne måten reduseres pågangen og presset på de MS ansatte som bemanner aktiviseringstelefonen, samtidig som man har en viss kontroll på at lisensen ikke er installert på flere maskiner :)

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som lurer på det med 32 og 64-bit. Er 1 plate for 32 bit og 1 for 64 bit. MEN nøkkelen for 32-bit fungerer på 64-bit også (om dette er lovlig i forhold til lisensavtaler vet jeg ikke). Er ingen forskjell på nøklene for 32/64-bit på Business, Enterprise og Ultimate i allefall....

Lenke til kommentar
Samtidig som man har en viss kontroll på at lisensen ikke er installert på flere maskiner  :)

Hvordan er det mulig, om det bare er å ringe inn å aktivere den på nytt?

 

Kan innrømme en ting: Selv er jeg en eier av WinXP pro OEM. Denne har jeg aktivert flere ganger. Jeg har også hjelp flere i familien med å bygge PC, jeg har da brukt min egen WinXP. Her fremdeles tilgode at de finner ut at denne da her vært installert på en annen maskin.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Dere som lurer på det med 32 og 64-bit. Er 1 plate for 32 bit og 1 for 64 bit. MEN nøkkelen for 32-bit fungerer på 64-bit også (om dette er lovlig i forhold til lisensavtaler vet jeg ikke). Er ingen forskjell på nøklene for 32/64-bit på Business, Enterprise og Ultimate i allefall....

7823971[/snapback]

Om dette stemmer, ville dette passet med utmerket.

 

Har planer om 64bit, men ettersom det kan være problemer med flere drivere, er det kanskje lurest å installere 32bit nå. Og når driverne har blitt mer modene kan jeg installere 64bit uten ekstra kostnader pga. den ligger også med.

Lenke til kommentar
[quote name=Mr_Ghost' date='29/01-2007 : 14:24

Kan vel spille av Divx og mp3 og hva som helst i vista da! Merkelige kilder du har hørt fra.

7823616[/snapback]

 

Jeg vet ikke om det stemmer har hørt en del rykter om det

7823771[/snapback]

Tror ikke du skal ta de ryktene så alvorlig, har selv brukt RC versjonene av Vista og har ikke hatt noe problemer med å spille akkurat de samme MP3 og AVI filene jeg har brukt i Windows XP/W2k/NT4/98/... de siste 10+ årene. Akkurat her tror jeg ikke de fleste av oss vil merke noe. Hva som skjer fremover vil være uavhengig av Vista eller ikke Vista på PCen. Den siste Windows media playeren for XP har samme begrensninger/muligheter som den som ligger med Vista.

Lenke til kommentar
Samtidig som man har en viss kontroll på at lisensen ikke er installert på flere maskiner  :)

Hvordan er det mulig, om det bare er å ringe inn å aktivere den på nytt?

 

Kan innrømme en ting: Selv er jeg en eier av WinXP pro OEM. Denne har jeg aktivert flere ganger. Jeg har også hjelp flere i familien med å bygge PC, jeg har da brukt min egen WinXP. Her fremdeles tilgode at de finner ut at denne da her vært installert på en annen maskin.

7823996[/snapback]

 

Det vil selvsagt fremdeles være mulig å lure systemet og legge lisensen på flere maskiner ved å ringe og aktivere for hver gang. Poenget er at terskelen for å reaktivere nå er høyere, dvs du skal ha gjort rimelig seriøse endringer før du har behov for å ringe inn første gang. Dersom du da ringer inn 5 ganger i løpet av en måned, vil de begynne å ane ugler i mosen. Det er derfor jeg skriver at de har 'en viss kontroll'.

Lenke til kommentar
Når dere har brukt opp de 25 poengene i OEM utgaven må dere kjøpe ny lisens!

7824108[/snapback]

 

Nei, det må man ikke! Les hele tråden.

7824143[/snapback]

 

"Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens."

 

Er ikke mulig å tolke det på andre måter vel?

Lenke til kommentar
"Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens."

 

Er ikke mulig å tolke det på andre måter vel?

7824156[/snapback]

 

Dette sitatet er fra denne siden (Link), ikke sant? Dette ble skrevet den 16 November, 2006 da reglene for OEM lisensene fremdeles var noe uklare. De har i senere tid oppdatert disse betingelsene, nettopp for å ta hensyn til system byggere.

 

Les heller denne artikkelen (Link), datert 26 januar 2007, som jeg postet tidligere.

Lenke til kommentar
Dette sitatet er fra denne siden (Link), ikke sant? Dette ble skrevet den 16 November, 2006 da reglene for OEM lisensene fremdeles var noe uklare. De har i senere tid oppdatert disse betingelsene, nettopp for å ta hensyn til system byggere.

 

Les heller denne artikkelen (Link), datert 26 januar 2007, som jeg postet tidligere.

7824219[/snapback]

 

Det var bedre! Får håpe det stemmer da :) Og kanskje han Rune Zachariassen burde oppdatere sin blogg for å unngå fremtidige forvirringer.

 

Takk for svar, da ser jeg ingen grunn til å gå Retail :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette sitatet er fra denne siden (Link), ikke sant? Dette ble skrevet den 16 November, 2006 da reglene for OEM lisensene fremdeles var noe uklare. De har i senere tid oppdatert disse betingelsene, nettopp for å ta hensyn til system byggere.

 

Les heller denne artikkelen (Link), datert 26 januar 2007, som jeg postet tidligere.

7824219[/snapback]

Dette var gode nyheter, faren over alså.

 

To muligheter her, microsoft roter eller media ønsker overskrifter.

Tror begge deler er sant, tror ikke microsoft selv forstår sine egne lisensbetingelser, men det trenger de strengt tatt ikke gjøre siden de eier softwaren selv og kan ikke bli anklaget for piratkopiering. :)

Lenke til kommentar

Les siste Hjemme PC bladet, der står det utrolig mye nytting om Viste for oss som er litt minder kyndige enn de fleste her inne.

 

Noe av de bedre som stod der, var at man kan kjøpe Basic versjonen, og med den få testet f.eks. Ultimate versjonen i 30, og dermed få testet ut hvilken versjon som passet best. Hvis man kjøper Basic og finner ut at Ultimate er den rette, så er det kun å dra frem kredittkortet via nettet, og få ny nøkkel for Ultimate, samt ny DVD hvis man skulle trenge det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...