Gå til innhold

Vista og Office 2007 lanseres i dag


Anbefalte innlegg

4 495,- ink. mva. for Microsoft Windows Vista Ultimate Retail hos Netshop...Nei her blir det garantert piratverson som det har vært med XP pro...OEM utgaven er heller ikke noe alternativ....Ikke for mannen i gata disse prisene.. :whistle:

 

Prisen for Microsoft Office Professional 2007 Norsk er på hele 5 450,- ink. mva....Helt sinnsykt..... :thumbdown:

7822394[/snapback]

 

Her er det massevis å spare på å kjøpe billigste Windows Home Basic, og bruke Linux til alt annet enn spill. Er det noen fordeler med Ultimate som man får bruk for ifm. spilling? Uansett, får Ultimate gratis av universitetet, men universietet varer ikke evig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 695,- for en Microsoft Windows Vista Premium Retail..Komme ikke på tale....Jeg er sikker på at MS hadde tjent dobbelt så mye hadde de satt ned prisen til f.eks 1000-1500,- nkr....Mange som ikke hadde giddet med validerings tullet på piratugavene hvis prisen hadde vært overkommelig for ett OS...

 

Når man har tull med valideringen på piratutgavene så har ikke brukerene gjort jobben sin riktig heller da... :whistle:

 

 

Edit...Linux er ikke noe alterntiv...Skjønner ikke hvorfor alle Linux brukere skal prakke det på andre..... :mad:

Endret av Znoken
Lenke til kommentar

Til slutt vil jeg nevne bare at det er rart de ikke tilbyr WIndows Vista i nedlastbar versjon. Det er ikke å komme vekk fra at det å selge OS på CD/DVD begynner å bli litt gammeldags. Også her kunne de fått en fordel de dessverre ikke benyttet seg av.

7822582[/snapback]

 

Du har tydeligvis ikke fulgt med, da Windows Vista skal være tilgjengelig for nedlasting allerede ved lansering: Link

 

Ut i fra det jeg har testet av Vista så synes jeg personlig det inneholder nok nyheter til at det er verd prisen for oppgradering. Om det er verdt det for andre, må man selv avgjøre. Trives man Windows, kommer man ikke utenom å måtte bytte før eller senere.

 

At man klager på at Microsoft for at man har for mange valgmuligheter blir bare for teit. Grunnen til at Vista kommer i flere utgaver, er nettopp fordi de tidligere ble saksøkt fordi det ikke var mulig å kjøpe Windows uten diverse bundlet software. Nå kan folk velge mer fritt, etter hva de ønsker å ha med. Det er ikke alle som trenger Media Center, Aero, Bitlocker, Remote Desktop osv., og nå har de muligheter til å kjøpe diverse, billigere utgaver, uten dette.

Lenke til kommentar

Dette er nok din mening ja. Min mening er at Vista er milevis bedre enn XP. Stabiliteten og siste finpuss skjønner jeg at jeg desverre må vente med til minst SP1, men funksjonene som ligger i systemet synes jeg er mye bedre enn XP.

 

Innebygd søk i startmenyen, breadcrumb-menyen for å bla seg frem og tilbake i explorer (denne er fantastisk), utseendet osv.

 

Hva så om gadgets/widgets har blitt gjort av andre før? MacOSX rippet det jo de også.

 

Sist jeg sjekket kommer Vista i nedlastbar versjon, bare ikke i Europa enda tror jeg.

7822623[/snapback]

 

Jeg vil fortsatt bare kalle det en normal utvikling enn noen form for revolusjon.

 

når det gjelder det å bruke andres ideer, så er det jo klart at de forskjellige operativsystemene låner ting av hverandre.

 

Med så mye ressurser Microsoft har, er det synd at de ikke ahr klart å komme med noe mer revolusjonerende. Også tatt i betraktning det at de har brukt så mye tid på den. Selvfølgelig har de brukt tid på sikkerhetstiltak også, som jeg håper vil bli mye bedre en de man har i Win XP.

Lenke til kommentar

KVTL; Nå er jo det ikke bare selv OSet som er viktig, men også programvaren som lages til OSet. Jeg har sett utrolig stilig arbeid under progresjon og hørte blant annet fra en utvikler fra Yahoo! Messenger teamet at den eneste restriksjonen en designer har med Vista er designerens egen fantasi.

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Edit...Linux er ikke noe alterntiv...Skjønner ikke hvorfor alle Linux brukere skal prakke det på andre..... :mad:

7822647[/snapback]

 

De flester har ikke Linux som alternativ pga. spill. Hvorfor er det ikke et alternativ for deg?

7822663[/snapback]

 

Jeg har rett og slett ikke interesse av og ha Linux på pc`n min...Hadde jeg hatt flere pc`r så hadde jeg kanskje testet det men jeg vil gjøre det av fri vilje uten og bli prakket på av andre...+ at jeg må ha windows p.g.a spill da....

Lenke til kommentar
En kar som jobber for Microsoft Norge har forklart dette med at det faktisk er poenggrenser i OEM-utgavene på bloggen sin for en stund siden. Jeg har ikke link her nå, kanskje noen andre kan finne det. :)

7822626[/snapback]

 

 

 

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

 

Vista: Oppgradering av hardware og reaktivering

OEM-lisensen kunne i utgangspunktet ikke overføres til en annen datamaskin og ved bytte av vitale komponenter i maskinen kom man på kant av lisensbetingelsene. Man måtte da kjøpe en ny lisens. Microsoft fikk mye pepper for dette og har nå endret betingelsene og laget enn litt annerledes vri på dette:

 

Windows Vista holder rede på endringer i hardware via an såkalt maskinvare toleranseteller. Denne telleren er basert på poeng og starter på 0 når man får ny maskin med preinstallert Vista eller installerer Vista for første gang. Når denne maskinvaretelleren går forbi 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert og gi deg 3 dager på å aktivere før den går i en redusert funksjonalitetsmodus. Det er mulig å reaktivere i redusrt modus også, men etterhvert som tiden går før reaktivering så vil mindre og mindre av funksjonaliteten i Vista være tilgjengelig.

 

Her er en liste over hvilke maskinvareendringer eller ny maskinvare som kan gjøres og hvor mange poeng en slik endring gir:

 

* CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng)

* IDE adapter (3 poeng)

* Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng)

* Grafikkort (1 poeng)

* SCSI adapter (2 poeng)

* Lydkort (2 poeng)

* Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng)

* Prosessor - CPU (3 poeng)

* RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng)

* BIOS (bios ID) (9 poeng)

 

Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens.

 

Om man har kjøpt fullversjon (Retail), altså ikke maskinbundet versjon (OEM), av Windows Vista, så slipper man selvfølgelig å kjøpe ny lisens.

Kilde: Rune's verden

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

 

Med Retail-versjon av Vista så slipper man altså å tenke på alt overstående ved bytte av hardware, etc. Med Retail-versjonen så har man da betalt for å kunne installere den så mange ganger man vil, dog kun bruke denne på en maskin av gangen. Man får også med orginal platen og tilhørende dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke Remote Desktop på Home Premium? Bruker det hele tiden jeg :/ Blir nok piratkopi på meg også

7822637[/snapback]

Det ville jeg faktisk revurdert, det finnes bedre og gratis 3djeparts software for dette, så dersom dette er eneste grunn, så anser jeg ikke behovet for Ultimate.

 

Det jeg bekymrer meg mer for er hva begrensningene i Home Premium er mht funksjonalitet i filsystemer, f.eks brukerrettigheter til foldere etc.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke Remote Desktop på Home Premium? Bruker det hele tiden jeg :/ Blir nok piratkopi på meg også

7822637[/snapback]

Det ville jeg faktisk revurdert, det finnes bedre og gratis 3djeparts software for dette, så dersom dette er eneste grunn, så anser jeg ikke behovet for Ultimate.

 

Det jeg bekymrer meg mer for er hva begrensningene i Home Premium er mht funksjonalitet i filsystemer, f.eks brukerrettigheter til foldere etc.

7822754[/snapback]

Det er vel ingen? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ser for meg at sånne som meg som forøvrig ikkje har bra nok pc til å vurdere vista med d første, at vi blir sittende med piratversjonen i førsteomgang pga vi må ha penger til å kjøpe pcen til å drive dritten.

Om en mnd eller 2 så kommer vel microsoft med samme tilbud som de kom med når de oppdaget at 99%av alle xp brukere kjørte pirat og d var ca halv pris om man kjøpte istedenfor å fortsette med pirat(akkurat d med prisen kor mye avslag d var husker eg egentlig ikkje og eg tok og litt hardt i med kor mange brukere som kjørte pirat). Så då kan d jo hende at eg endelig blir en lovens mann på dette området og :p

Lenke til kommentar

Mener 2500 for Vista Home Prenium er totalt overkommelig. Til dere som spiller mye og sier dere nekter å køjpe Vista til 2500kr kan jo drite i å kjøpe musematter og muser og scates og headsett etc etc så får dere fort en Ultimate lisens istede tenker jeg!

 

Jeg kunne også fått gratis Vista Enterprise via jobben (Microsoft EA :) ), men valgte heller å bestille en Home Prenium for 2500kr, siden jeg også gjerne vil ha MediaCenter.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt den MCE remote'en billig? :)

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Mener 2500 for Vista Home Prenium er totalt overkommelig. Til dere som spiller mye og sier dere nekter å køjpe Vista til 2500kr kan jo drite i å kjøpe musematter og muser og scates og headsett etc etc så får dere fort en Ultimate lisens istede tenker jeg!

 

Jeg kunne også fått gratis Vista Enterprise via jobben (Microsoft EA :) ), men valgte heller å bestille en Home Prenium for 2500kr, siden jeg også gjerne vil ha MediaCenter.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt den MCE remote'en billig? :)

7822836[/snapback]

Eller kjøp en Home Premium OEM til 1195,- Enda billigere :D

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...