Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte å røyke, hvordan? Hypnose, zyban, plaster?


DementedAlbino

Anbefalte innlegg

Hvis du virkelig vil slutte, så er det bare å legge ned røyken. Slutta selv for 5 år siden etter 13 år med røyken. Var absolutt ikke noe problem. La den ned og har faktisk ikke tenkt på den siden. Alt mulig kommersiellt tullball som røykeplaster, tyggis og div andre remedier er bortkasta tid.. Clean cut enkelt og greit! Tygg gulerøtter og tenk på no annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være så avhengig av noe. Er man virkelig så svak? Man gå på butikken å kjøpe noe for så å innhalere det til lungene blir ødelagt? Herregud, folk må ta seg sammen.

Er ingen som tvinger deg til å fortsette.

Endret av KristianG
Lenke til kommentar

larshaugli18:

 

Jeg kan nok ikke hjelpe deg som er en innbitt røyker. Slik jeg forstår, så er du 18-19 år. Folk på din alder tror de er udødelige. Når du har røyka i 20-25 år, så begynner du å merke det på kroppen. Lykke til!

 

Du vil med stor sannsynlighet ikke følge mine instruksjoner hvis du i utgangspunktet ikke vil det jeg instruerer deg om. Men jeg regner med at du kommer om 20 år, når du har vondt i beina, du er kortpustet, har en ånde som fungerer som insektsspray og har sår som ikke gror. Og er enda mer avhengig.

 

Nosferatu:

 

For noen mennesker er dette måten å gjøre det på. Hele hemmeligheten bak røykeslutt er at man tar en avgjørelse. Denne avgjørelsen må stikke dypt, ellers vil underbevisstheten overstyre. Det fungerte for deg, men det er langt fra sikkert at det vil fungere på andre. Jeg kjenner selv folk som har sluttet på din måte. Veldig mange av dem har gjort det etter å ha fått skrekkmeldinger fra legen eller "varsler" på andre måter som har gått veldig inn på dem. Hjerteinfarkt, for eksempel.

 

KristianG:

 

Den avhengigheten man føler er et resultat av kjemiske sammensetninger og en markedføringskampanje som verden ikke har sett maken til. Tobakksfabrikantene har fått god hjelp av amerikanske myndigheter, og de siste årene også fra Statens tobakkskaderåd, plasterprodusenter m. fl. Hvis du gidder å sette deg litt inn i dette med psykologi, reklame og suggesjoner, så vil du muligens forstå det litt. Man "skaper" en avhengighet, og innbildningens kraft er råsterk.

 

Mvh Bjørn B.

Lenke til kommentar

Jeg slutta for litt over 7 måneder siden etter å ha røyka i 9 år. Gikk fra 35 om dagen til helt kutt uten problemer. Det som gjelder er at du må ha skikkelig,skikkelig, skikkelig lyst til å slutte å røyke. Jeg leste Allen Carr boka, den hjalp meg veldig mye, men slutta i p.g.a den. Bare tenk positivt hver gang du kjenner suget. Det hjalp meg kjempe mye og gjorde det faktisk rimelig lett å slutte. Er nikotinavhengighet du skal bli kvitt, så det å snuse eller ta andre nikotinholdige ting er ikke noe lurt. Bare tenk positivt, så går det nok bra !!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg til nå prøvd å røyke uten noen hjelpemidler, og dette går rett og slett ikke.

 

Zyban virker å ha altfor mange bivirkninger, så den holder jeg meg unna.

 

Etter å ha lest en god del på nett om champix har jeg nå bedt legen min om å få resept på denne medisinen. Det virker som at veldig mange klarer å slutte ved bruk av denne, så da gir jeg det et forsøk i håp om å bli røykfri :)

 

Hypnose virker også veldig interessant, men pga en usannsynlig høy timespris er det dessverre ikke aktuelt for min del. Da er en 12 ukers kur på champix til 2600 et billigere alternativ.

 

Kuren koster 31 kr dagen, mens mitt forbruk i røyk tilsvarer rundt 60 kroner dagen, så om jeg, som mange andre klarer å kutte ut røyken den 8 dagen vil jeg derfra og ut spare inn 29 kr dagen mens kuren pågår, for ikke å snakke om de 60 kr pr dag jeg sparer etter at kuren er over og jeg er røykfri :)

Lenke til kommentar

Hver gang du skal kjøpe en tjuepakning (eller det du pleier å kjøpe) legger du 80,- eller pengene du ville brukt på røyken i et syltetøyglass. Hold på sånn lenge og etter lang tid (hvis du klarer å holde deg, som du helt sikkert gjør hvis du virkelig går inn for det) har du masse penger i syltetøyglasset du kan bruke på andre morsomme ting. Det kan kanskje hjelpe deg til å motivere deg selv. Du kan jo også begynne med nikotintyggis, hvis det hjelper deg. Les på nettet se filmer, inse hvor farlig røyk virkelig er...

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Et godt tips er fishermans friend. ta en vær gang du får et røyksug. Jeg dro til legen å fikk skrevet ut zyban, det er ikke noe vidunder kur men syntes at den tok de værste røyksugene, fikk endel bivirkninger av de men det er allikavell bedre en å røyke. Hadde holdt meg i 6mnd så fant jeg ut at jeg skulle ta en fest røyk, ble så jævla dårlig som æ aldri før hadde vært. så nei ikke mere røyk på meg

Lenke til kommentar

Si at du røyker en pakke om dagen, så kan du i morgen ta bare 19 sigger, neste dag 18, så 17 osv. Så kan du dra det ut til 3-4 dager når du kommer på 3 - 2 røyker. Når du er nede på en kan du prøve å presse deg lengre og lengre for hver røyk. En dag når du føler deg klar bare slutter du! Funka bra for en kompis av meg sm slutta med snus

Lenke til kommentar

Det handler om å tenke på det du vil oppnå. Når du tenker på det støtt og stadig så vil du til slutt bli fristet til å realisere drømmetankene du har om et bedre liv uten røyken.

 

Har du sett filmen "The Secret"? Den kan kanskje være til hjelp for folk som vil slutte å røyke. Ikke det at den kan hjelpe deg direkte, men den kan hjelpe deg å komme på den rette veien som fører deg til røykestopp.

 

Personlig, røyka jeg opp den siste pakken jeg hadde og så var det stopp for alltid. Ikke nedtrapping, ikke røyketyggis, ikke noenting sånt, jeg bare slutta på dagen og ferdig med det. Det går an, men du må være veldig sterk da, og de ferreste er så sterk, dessverre. :(

Lenke til kommentar

Jeg tror det går utrolig mye på hvor avhengig du tror du er. Enkelte av kompisene mine (som har snust like lenge og mye som meg) skriker og bærer seg når de går uten snus i en dag, men personlig synes jeg ikke det er noe problem. Gikk uten snus i over en uke for litt sia, og det gikk helt fint, ofte trenger man det ikke så mye som man vil ha det til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...