TheKims Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Jeg lurer på om jeg har lov å bruke andre sitt trådløse nett uten at de er klar over det? det er vell deres oppgave å kryptere nettet. :!:
abZ Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 (endret) Jeg lurer på om jeg har lov å bruke andre sitt trådløse nett uten at de er klar over det? det er vell deres oppgave å kryptere nettet. :!: 7798835[/snapback] man har egentlig ikke lov, men du har et godt poeng Endret 16. februar 2007 av abZ
qualbeen Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 det er ikke lov å stjele en bil, selv om nøkkelen stod i tenningen
ziwiz Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 det er ikke lov å stjele en bil, selv om nøkkelen stod i tenningen 7814518[/snapback] Tru kor mange ganger en har lyst til å knabbe en slik bil... Dessuten de som levner nøkkelen i tenningen får ingenting igjen på forsikring om den blir stjelt... Fant dette da: (kilde) "Det kan ikke utelukkes at det å bruke andres usikrede trådløse nett kan anses som en "retsstridig" handling som kan rammes av straffelovens § 393 om ulovlig bruk av andres løsøre. Der finnes imidlertid ingen rettspraksis på dette område per i dag. "
TheKims Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Skrevet 28. januar 2007 Da jeg kjøpte meg ny pc med innebygd trådløs nettverk så koblet den seg rett på nett uten at jeg trengte å gjøre nåt. jeg mener at de som har trådløs nettverk også har ansvar får å kryptere nettverket. dette kan vell ikke akkurat sammenlignes med å stjele en bil ettersom jeg ikke har stjelt noe
toretors Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Du stjeler nå bånbredde og bryter deg inn på nettverket dems.
qualbeen Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Hvis du benytter deg av naboens nett uten å spørre på forhånd, så stjeler du båndbredde fra han/hun. Dette er jo et av de mindre alvorlige kriminelle handlinger man kan utføre, så du blir neppe lagt i jern for det - men siden du spør etter et ja/nei-svar på om det er lov, så nei: Det er ikke lov! Selvfølgelig bør eiere av trådløse nett kryptere/sikre sine nett. Men det betyr ikke at det er fritt frem å forsyne seg av alt som ikke er sikret! (Jamfør din egen retorikk må det vel være lov å bryte seg inn på krypterte nett, da disse ikke er sikret godt nok for å forhindre inntrengere?) Per i dag tror jeg ikke det er noen som pålegger folk å sikre sine nett - man må ikke, det er kun anbefalt. Men jeg har selv tyvlånt naboens nett når mitt eget ikke virker. Så jeg forstår godt at folk kobler seg opp på nett de måtte finne. Andre "lovbrudd" folk flest begår er å spise en drue eller ett stykk smågodt i matbutikken. Eller kanskje laste ned og annen programvare/musikk/film i ny og ne? Bryte fartsgrenser er også en vanlig forseelse. Å tyvlåne internett kan vel i prinsippet sammenligne med å tyvlåne alt mulig annet? F.eks. pleier jeg ikke buse inn hos naboen for å låne toalettet, til tross for at døra ikke er sikret 24 timer i døgnet
TheKims Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Skrevet 28. januar 2007 Skjønner hva dere vil frem til. bruker forresten mitt eget nett visst det var noen som lurte. visst det hadde vært ukryptert nett her så hadde jeg selfølgelig brukt det istedenfor å måtte betale hver måned. Jeg mener at dette kan ikke sammenlignes med å ta seg inn på en annen manns eiendomdom da jeg sitter i min egen stue.
TheKims Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Skrevet 28. januar 2007 Du stjeler nå bånbredde og bryter deg inn på nettverket dems. 7815337[/snapback] bryter meg jo ikke inn på nettet demmes når maskinen kobles automatisk på det..
parallax313 Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Skjønner hva dere vil frem til. bruker forresten mitt eget nett visst det var noen som lurte. visst det hadde vært ukryptert nett her så hadde jeg selfølgelig brukt det istedenfor å måtte betale hver måned. Jeg mener at dette kan ikke sammenlignes med å ta seg inn på en annen manns eiendomdom da jeg sitter i min egen stue. 7817316[/snapback] Det er en temmelig lav moralsk holdning du har der.
Bytex Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Det er bare kjipt å haike på andre sitt nettverk uansett. Du dukker opp som en vanlig folder på PC'n dems, og de kan legge inn hva faen de vil av dritt på din PC. En kompis på jobben trodde dette skulle være hans erstatning for internett, så han kjøpte trådløst nettverkskort. Jadda. Han skulle surfe og laste ned på andres åpne nettverk. Han fant bare 2-3 åpne, gikk inn på en og begynte å surfe (sakte) og laste ned ting. Plutselig dukka det opp spyware og ads og virus overalt..fyren hadde oppdaget ham, og installerte all mulig søppelprogramvare på PC'n hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå