Gå til innhold

Hva var fjorårets beste spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hør etter:  Jeg er så forbanna lei av at PC spill i Norge aldri får noe oppmerksomhet. Se på alternativene i alle kategorier, det er jo bare konsoll spill!

 

Nei, kall dette for noe annet enn kåring av de beste spillene. Dette er en konkurranse mellom konsoll spill og mye av det er søppel. Det er svært få titler på tv konsoller som setter spor og gir noe varig ettermæle, mye mer å velge mellom på PC. Problemet er at folk er late og en gamer pc blir for mye knot for folk flest.

 

Takk, da var det sagt.

7763019[/snapback]

 

PC spill har tapt en del marked, det har de, mye takket være en enklere løsning på konsoll. Der PC spill mange ganger kan bli mye fin tuning av grafikk vs maskinens HW, er konsoller plug&play.

 

Er vel synd egentlig, for PCer har et mye bedre utviklet mod miljø, noe som forlenger spilets levetid betraktelig. Se f.eks Half-Life. Det uvikles fremdeles modder til dette spillet, selv om det nå er 9 år gammelt.

 

Dog skal heller ikke legges under en sko at mengden med spill som er ekslusivt til PC blir mindre og mindre, og derfor faller PCen mye gjennom.

 

Synes det skulle gått an å stemme på WoW jeg. De andre titlene der var jo bare møl.

7763149[/snapback]

 

Ja og hvorfor ikke ta med Half-Life 2 og da, så har man skikkelig Deja vu fra 2004.

 

Årets spill 2006 betyr vel spill som kommer fra 2006, ikke fra 2005 eller 2004. Ellers er det vel lite vits å kalle det årets spill 2006.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, dette blir ett for lite utvalg av spill å stemme på innenfor hver kategori.

Ein plass må grensa gå. Viss det skulle vore med mange fleire spel, vil ikkje det gjere det lettare å velje. Mange ville og vore skuffa, sånn som no, fordi deira favoritt ikkje kom med. Ein plass måtte grensa gå for kor mange som kunne vere nominert. Kanskje var det for få, men dei som er der er der i alle fall for ein grunn.

 

Og hva med å kunne kåre det dårligste spillet?

7763899[/snapback]

Eg siterer meg sjølv:

I og med at dette er eit arrangement for å hedre spelbransjen og rette søkelys mot det positive sidane ved speling, vil ikkje den type kåring passe inn. Dette får heller kritikkarane ta seg av i sine omtalar.

7762070[/snapback]

Lenke til kommentar

Har ikke sett på Gullstikka før, og kommer nok ikke til å gjøre det i år heller. De ytterst sparsomme nominasjonene etterlater lite rom for overraskelser. Jeg gremmer meg allerede over tanken om at dette vil bli presentert som "folkets favoritt, stemt frem av seerne der hjemme!!"

 

Nesten litt skuffet over at NRK samarbeider med denne gjengen, syns dette lukter mistenkelig av Grammy (ie. kjøpt og betalt). Når jeg tenker etter kjører jo NRK VG-lista også, hoppet er vel egentlig ikke så fryktelig stort likevel. Sukk.

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar

Hva gjør Oblivion så glittrendet rent bortsett fra grafikken. Rpg som er voldtatt, forenkledet løsninger så mainstream skal gidde spille. Tenker da på lvl systemet der alle lvl`r likt med deg uansett slik at du like gjerne kan gå innon alle portalene å bli ferdig med spillet med en gang, noe jeg holdt på med en liten stund før jeg la hele spillet på hyllen. Jeg var også innom arena å ble grandchampion som lvl 5 eller noe, hallo!!.

 

Videre er plottet med de 9 portalene så like og ensformig at jeg fatter ikke at noen kan orke å gjennomføre det.

 

Vet at dette er mine meninger, men kan ikke forstå at rpg fans kan like dette i det hele tatt. Men det er muligens akkurat det, at gjennomsnittet liker det enkle og raske mye bedre slik at de slipper å tenke så mye, bare spille mellom det som lett underholdning.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Enig med folk i tråden. Men man kan vel ikke regne med annet enn søppelavstemninger, på arrangementer hvor spillbransjen feirer sin egen fortreffelighet?

Spillbransjen? Jeg går utifra at du mener spilljournalister og andre selvutnevnte eksperter...

 

Fjorårets "Gullstikka" var en utrolig flau og elendig affære, tror faktisk den kvalifiserer til å være den mest amatørmessige og flaue prisutdelingen jeg noensinne har sett...og jeg har ikke helt den store troen på at årets utdeling kommer til å bli noe bedre.

Lenke til kommentar

Han meiner nok spelbransjen. Siterer frå heimesida til Gullstikka:

Gullstikka er spillbransjens prisutdeling og ble første gang gjennomført i februar 2003. Norsk spill- og multimediaforening (NSM), som er en bransjeorganisasjon for spill- og multimedia leverandørene i Norge, står bak Gullstikka.
Lenke til kommentar

Dårlige alternativer. Utrolig hvor mye inflytelse konsoll har hatt blant de som har plukket ut nominanter. PC har rett og slett blitt overtrampet!

 

Blant "beste musikk" mangler det mange, som for eksempel Hitman Blood Money, TES4: Oblivion og Gothic 3 (++) - og det er ikke bare fordi jeg selv mener det, men fordi det er utrolig velkomponert musikk som passer ypperlig til spillets "feel". Det er mer enn synths og samples.

 

De "årets opplevelse"-greiene synes jeg bare var patetiske. Hva med de mange som ikke har spilt noen av disse spillene da? Nei, jeg vet at man selvsagt ikke kan inkludere alle folks meninger, men det går an å inkludere litt mer enn 0,0000000000000000001%.

Jeg er ingen gigantisk fan av Oblivion, men jeg tror nok at samtlige som har spilt Oblivion fikk hakeslipp (mer eller mindre bokstavelig talt) da de kom ut av den aller første hula, og så den vakre verdenen. Dette er bare ett av mange eksempler.

Igjen må jeg nevne det: Nei, det går selvsagt ikke an å inkludere alle sammen, men NOE må man da kunne inkludere! GoW er jo med i omtrent alle båsene, så de som har spilt spillet og elsker det, får stemme. Alle de andre har minimalt grunnlag til å stemme på noe annet.

 

Det føles ut som om at de som har plukket ut spillene ikke har hukommelse som går lengre bakover enn to, toppen tre måneder. De har visst glemt at det faktisk kom gode spill i løpet av de tre første kvartalene av året også!

 

Det er så idiotisk når spillere blir latt i stikken av "sin" prisutdeling. Det er provoserende og frustrerende. Jeg fatter ikke hva de tenkte på. Hva med å få noen universal-spillere, som har litt mer peiling på spill, og som samtidig selvsagt er saklige, til å plukke ut finalister (og velge FLERE) - fremfor de som står for "gode" spillanmeldelser i VG, Dagbladet og andre ukeblad-aviser?

 

Jeg spiller mye (for mye), og jeg spiller mange spill (for mange spill) - Likevel var det et mindretall av spill jeg kunne stemme på. Av ALLE de spillene på alle listene der, så fantes det to-tre spill jeg i det hele tatt hadde prøvd i år. Når jeg, som spiller så mange spill, ikke har fått prøvd flere av nominantene, da må det da være tonnevis av gamere der ute som ikek får stemt en dritt!

 

Jeg foreslår at folk boikotter hele dritten. For det er nettopp det dette er. Fem bokstaver. Dritt.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Ja det er sant det Hr. Jenssen, har sagt det selv, og er helt enig. Juryen som sitter og bestemmer dette består av 95% inkompatible dotter som ikke aner forskjell på RPG og FPS.

 

Nei Gullstikka er like bra som Gullfisken er blitt, og det sier vel sitt. Jeg terpa meg gjennom Gullfisken i går og mer tarvelig "show" skal du lete lenge etter, eller kanskje ikke om du planlegger å se Gullstikka i år.

Lenke til kommentar
Det føles ut som om at de som har plukket ut spillene ikke har hukommelse som går lengre bakover enn to, toppen tre måneder. De har visst glemt at det faktisk kom gode spill i løpet av de tre første kvartalene av året også!

Litt artig å tenkje på at fleirtalet av spela vart gitt ut før hausten. :)

Ein må og tenkje på at hausten/jula er storsesong for spel, og følgjande kjem det ut mange gode spel på den tida.

 

Viss eg ikkje tek heilt feil er distrubitøren av dei enkelte spela som kan "melde" spela sine på i kåringa. Dette vil i så fall vere med på å avgrense juryens påvirkning i denne fasa. (Meiner i alle fall at det var sånn i starten, men dette kan ha endra seg. Rett meg gjerne viss eg tek feil.)

 

Eg trur heller ikkje at det er grunn til å tvile på juryens kompetanse. Dette er tross alt folk som i større eller mindre grad jobbar med spel til dagleg.

 

Det er så idiotisk når spillere blir latt i stikken av "sin" prisutdeling.

Dette er ikkje spelarane sin prisutdeling. :)

Lenke til kommentar
Det er så idiotisk når spillere blir latt i stikken av "sin" prisutdeling.

Dette er ikkje spelarane sin prisutdeling. :)

7769824[/snapback]

 

Det er derfor jeg bruker hermetegn. Poenget mitt er at folk som virkelig liker film, alltid ser frem til de store filmutdelingene. Hvorfor skal ikek vi gamere få lov til å se frem til "vår" utdeling? Det er mindretallet som er representert av spillere når det gjelder denne utdelinga.

 

Jeg synes at hele denne greia er noe møl. Når omtrent samtlige her inne er ganske så enige, så synes jeg ikke det er meg det er noe galt med. I allefall ikke angående dette.

 

Denne utdelinga blir som for eksempel forsvaret. Det er ikke de pompøse forsvarsministrene, som aldri har vært i hæren, som har noe peiling på militæret. Det er de som er ute i felten.

 

Viss eg ikkje tek heilt feil er distrubitøren av dei enkelte spela som kan "melde" spela sine på i kåringa. Dette vil i så fall vere med på å avgrense juryens påvirkning i denne fasa. (Meiner i alle fall at det var sånn i starten, men dette kan ha endra seg. Rett meg gjerne viss eg tek feil.)

 

Altså korrupsjon i større eller mindre grad. Det handler ikke om gode spill i det hele tatt altså. Det handler om hvem som gidder å melde sitt spill inn til en sånn greie. Det blir så i overkant patetisk at det ikke kan sies med ord om det du sier nå stemmer.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Det er mindretallet som er representert av spillere når det gjelder denne utdelinga.

Er det nokon av medlemmane i juryen som ikkje er kvalifisert som gamer?

 

Jeg synes at hele denne greia er noe møl. Når omtrent samtlige her inne er ganske så enige, så synes jeg ikke det er meg det er noe galt med. I allefall ikke angående dette.

Som sagt tidlegare, skal ikkje denne kåringa vere utelukkande for hardcore spelentusiastar. Den skal ha ei litt større bredde. Dette betyr sjølvsagt ikkje at det er noko gale med deg eller andre om du skulle ha denne oppfattninga.

 

Altså korrupsjon i større eller mindre grad. Det handler ikke om gode spill i det hele tatt altså. Det handler om hvem som gidder å melde sitt spill inn til en sånn greie.

Dette var ein del av kritikken i utgangspunktet ja. Deler av grungjevinga retta seg mot at det kostar ein del å arrangere Gullstikka. Derfor er/var dei avhengig av inntekter på denne måten. Juryen er der for å kvalitetsikre spela som er nominert. Det er tross alt mange gode blant dei representerte.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...