Gå til innhold

Trenger tips til sunn mat til kvelds og frokost.


Anbefalte innlegg

Trenger noen tips til hva jeg kan spise til frokost, formiddagsmat, kveldsmat og eventuelle mellommåltider. Til middag pleier jeg å være flink til å spise kyllingfilet eller indrefilet diverse tilbehør. Til alle de andre måltidene blir det dessverre bare brødmat, noe jeg både går litt lei, samtidig som de bare skaffer meg karbs omtrent. Ikke er jeg særlig glad i grovt brød heller, og jeg må gå langt for å få speltbrød, så det blir kneipp nesten hele tida.

 

Har fundert på å prøve havregryn og melk til frokost, bare må få kjøpt det inn og sjekke om jeg har sansen for det. Har også vurdert å prøve nudler og tunfisk en gang i blandt, men har tidligere vært litt lei av tunfisk ettersom tunfisk i vann ikke smaker så interessant rett ut fra boksen.

 

Har noen flere tips til gode måltider, av den sorten som er litt mindre avansert enn en middag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke nudler er noe å trakte etter hvis du er på utkikk etter sunn mat. Selv spiser jeg havregryn med melk til frokost + en proteinshake. Ferdigsalater er også greit, men det er dessverre for dyrt til at det kan bli noe fast innslag som frokost/kveldsmat. Knekkebrød er jo også et bra alternativ i forhold til de fleste typer brød.

Lenke til kommentar

Frokost: Mye å velge mellom, særlig fordi frokosten, ideelt sett, bør være ditt mest næringsrike måltid (for å få igang forbrenninga og energi til dagen). Havregrynsgrøt er bra, forresten bør du prøve Lidls ("blå") havregrynsgrøt. Den er best [Nei jeg tuller ikke: Fikk faktisk tipset fra en venn, dessuten koster den kun 5 kr elns for 600 gram)

Til kvelds er det hipp som happ spør du meg: Selv tar jeg helst en boks Cottage cheese/kesam til kvelds ( aller helst med tyttebær - ikke syltetøy men gode, syrlige tyttebær fra skogen) sammen med et/to glass juice. Ikke vær redd for å spise litt djervent; Neste måltid er (vanligvis) 8 timer unna ;)

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet ned og gjort matten på min egen frokost, så her kan du få den.

Kcal/ 100g Prot/100g Karbo/100g

Havregrynsgrøt 365 13,3 56

Skummet melk 35 3,5 5

Appelsinjuice 43 0,6 9,7

Eple 52 0,4 12,2

 

Jeg spiser 80g havre i en liten bolle som jeg fyller 1dl melk og resten vann i og putter i microen så det blir grøt. I tillegg ett eple, ett(lite) glass juice og en kopp kaffe.

Type melk og annet tilbehør kan jo varieres.. For min del har jeg prøvd å begrense kaloriene.

 

For øvrig synes jeg vi kunne trengt en tråd hvor folk kom med tips til fullverdige måltider. Det vanskeligste med kosthold for meg er tilberedningen av maten. Det må settes sammen til måltider som smaker godt for at jeg skal klare å spise det over lang tid.

Lenke til kommentar
Hvor sunn er denne? :hmm: Spiser det veldig ofte til frokost, av og til med yoghurt istedet for melk. (Blir enten det eller havregryn til frokost)

 

_slankemat_brod_jpg_466864v.jpg

7754522[/snapback]

Aldri hørt om den før, ikke lest på ingrediensene heller. Kan du skrive inn ingredienser pr 100g vare? :)

 

Personlig spiser jeg Kellog´s Allbran m/ kultura og blåbær uten sukker på toppen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

:huh: Aldri hørt om den!?

 

 

Men kan se om jeg finner ingrediensene. Er forresten godt med kultura på også. :p

 

 

Edit: det er faktisk 7-8% sukker i den. Den koster 10-14,- så den er billig i forhold til Blåbær-versjonen som koster ca. 250% mer!

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
:huh: Aldri hørt om den!?

 

 

Men kan se om jeg finner ingrediensene. Er forresten godt med kultura på også. :p

 

 

Edit: det er faktisk 7-8% sukker i den. Den koster 10-14,- så den er billig i forhold til Blåbær-versjonen som koster ca. 250% mer!

7754927[/snapback]

Den er ikke sukret, såvidt jeg vet. Er fruktsukker... Den er grei nok, spiser den selv.

Lenke til kommentar

Pleier å mikse 100-150 g lettkokte havregryn i mikser sammen med melk. 750g koster 5-6 kr. Dette gir sirka 500-800 kcal. Så lager jeg meg et par "baguetter" bestående av to og to brødskiver med dette imellom; skinke, salat, litt rødløk, agurk, litt paprika og litt majones. Jeg foretrekker løvtynn pepperksinke/bagettskinke med 4% fett. Så kan jeg anbefale å ta en spiseskje kaldpresset olivenolje/rapsolje, eventuelt noen nøtter (valnøtter, cashewnøtter, peanøtter el.) morgen og kveld, spesielt om du trener og ikke er på slankern'. Et ekstra glass vann er heller ikke dumt på slutten av måltidet.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg har falt for havregrøt med cottage cheese og litt mandler til frokost :love: Omtrent det eneste jeg klarer å få ned tidlig på morgen og tar minimal tid på lage! Ikke særlig dyrt heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...