Gå til innhold

Disksujoner om og rundt et emne i SO6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dotten:

 

1. En gang i tiden spammet jeg ikke i hundre og helvette i SO, men så ser man jo at det er jo ikke vits til å prøve å få slutt på spammingen, som flere har prøvd på tidligere. Så da kan man vel bare gi en stor F. å spamme livet av seg.

 

2. Vanlig praksis eller ikke. SO6 er ikke en vanlig tråd med et spørsmål fra en bruker. Den bør heller ikke behandles som en. Ja man kan diskutere her, men du ser jo selv aktivitetsnivået i forhold til det ville ha vært i SO6. Det flere brukere ville ha blitt engasjert i diskusjonen.

 

3. Igjen, ja man får. Men på plassering 90% ikke legger merke til det. Så hva er da poenget ? De brukerne som bare spammer i SO6 og har 50 poster utenfor den tråden kommer neppe til å havne her med det første.

 

For min del hadde forumet vært bedre uten SO6, selv om jeg velger å bruke tråden. Man har vel stengt tidligere SO tråder for å se hvordan ting utvikler seg. Men kan man virkelig se det etter 1 dag ? Man må jo dryge det ut å la det klø i fingrene.

 

Uansett, så ser jeg ingen grunn til å diskutere reglene i SO6, de er klare og greie. Man bør heller bestemme seg litt strengere om hva spam er, hva regnes som spam.

 

Man har utelukket en ting, det er dette med Godnatt kjære, knut, børge, kjell osv. Men det er vel bare en promille av den totale spammen. Man kan likevel ikke bestemme seg for å fjerne all spam i SO6. Siden SO6 ER spam og vil alltid være det.

Lenke til kommentar

2. Vanlig praksis eller ikke. SO6 er ikke en vanlig tråd med et spørsmål fra en bruker. Den bør heller ikke behandles som en. Ja man kan diskutere her, men du ser jo selv aktivitetsnivået i forhold til det ville ha vært i SO6. Det flere brukere ville ha blitt engasjert i diskusjonen.

SO6 er en tråd på lik linje med alle andre. Det er i det hele tatt en uting at moderatorer alt for ofte lar moderatoravgjørelser bli diskutert der og det er kommet mildt sagt stygge navnekallinger mot moderatorer. Diskusjonen får finne sted her, det er mer oversiktlig, SO6 blir ikke kapret og man kan lettere finne frem til diskusjonen fremfor å lete seg frem til siden 1021, 2033, 2431 og 2501 osv. når man skal se på argumentene og ønskene fra brukerne.

 

Vi trenger å få ting samlet her, ellers blir det umulig for oss å tilpasse modereringen best mulig. Og moderatorer akter ikke å bla seg gjennom titalls av sider i SO for å få med seg hva som er ønsket. For forumstyret ville det vært fullstendig umulig å få seg en oversikt, i tilfelle de ønsker å komme med justeringer overfor moderatorene.

 

Så strengt talt er denne regelen enda mer viktig for en stor tråd som SO6. Jeg regner med at folk forstår dette.

 

 

For min del hadde forumet vært bedre uten SO6, selv om jeg velger å bruke tråden. Man har vel stengt tidligere SO tråder for å se hvordan ting utvikler seg. Men kan man virkelig se det etter 1 dag ? Man må jo dryge det ut å la det klø i fingrene.

 

SO er ønsket av mange brukere og det i seg selv gir den livets rett, så lenge emnet ikke bryter med retningslinjene. Om det finnes brukere som kun vil diskutere i SO og ikke andre deler av forumet så er det ikke noe galt i det. Brukere selv får bruke tjenesten slik det best passer dem og om SO i seg selv er godt nok og det eneste man ønsker å benytte med tilbudet som diskusjon.no er, so be it. Det skal vi selvfølgelig ikke nekte noen.

 

 

 

Når det er sagt merker jeg meg at førsteinnlegget er litt vel langt med mange regler som kommer i tillegg til retningslinjene. Detaljestyrer vi for mye? Skal vi gi litt mer albuerom og heller fokusere på de klare overtrampene ihht. retnignsinjene?

 

Det var langt fra så mange regler den gangen jeg var ofte i SO og diskusjonene virket nå mer vettuge den gang har jeg inntrykk av.

 

Så bare fyr løs med ønsker, så skal vi se hvilken justeringer vi kan gjøre. :)

Lenke til kommentar
Så bare fyr løs med ønsker, så skal vi se hvilken justeringer vi kan gjøre. :)

7758480[/snapback]

Jeg sier alltid hva jeg mener. Å jeg skal gjøre det nå også. Det er sikkert mange andre som føler det likens som meg, men okei.

 

"Å diskutere med en moderator er som å pule uten ståkuk"

 

Strengt tatt. Uansett hvilke forslag vi kommer med så er det alltids et svar som slakter dem helt ut. Så hva er poenget med å prøve å finne løsninger på ting, når det uansett ikke blir forrandring. Typisk SO er at reglene blir opprettholdt etter det har vært en liten innstramming, men bare for en stund. Så blir de bøyd og bøyd, så får man er SO "anarki", lovløs tråd. Så bare la den være lovløs så lenge det ikke er hetsen.

 

Er ikke noe håp for OT-Baren uansett. :)

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Det er jo en grunn til at SO6 har en haug med flere regler enn SO2. Fordi brukere har forespurt det og vi derfor har tilpasset oss. Om det har gått over stokk og sten og man har innvilget for mange ønsker kan godt være, men å påstå at brukere aldri blir hørt er ikke tilfellet. Og i hvert fall ikke i SO. Det er få emner som er mer omtalt internt og hvor man har tilpasset modereringen etter flere ønsker og hendelser. Så den påstanden der finner jeg lite forankret i virkeligheten.

 

OT-Baren er for ordens skyld den mest populære kategorien på diskusjon.no, om da ting ikke har endret seg de siste månedene. Så den kategorien er et tilbud som mange benytter seg av. Men det passer nok ikke for alle. Det at aktiviteten er så stor gjør jo selvfølgelig også at det kommer flere klager og ønsker knyttet til den kategorien enn eksempelvis en annen mye mindre kategori.

 

Nå jobber vi kontinuerlig med å prøve å bedre tilbudet og kvaliteten, både i OT-Baren og forumet generelt. Men vi er avhengig av tilbakemeldinger for å ta de nødvendige tiltak og justeringer. Om modereringen i SO kun har blitt diskutert i SO er det i hvert fall ikke rart om det er vanskelig å gjøre noe med den. Tråden vokser med flere titalls sider hver dag. Nå har vi i hvert fall en egen tråd for temaet og så får vi gjøre så godt vi kan.

 

Klager kommer det enten man er strenge eller ikke strenge. Så det er vel en tap-tap situasjon for moderatorteamet da brukere ser ut til å ønske seg begge deler og klagene vil komme uansett hvilken retning man velger. Vi får prøve å finne den riktige balansegangen. Det viktigste er at tråden holder seg innenfor rammene som retnignslinjene setter og der er det nok litt å jobbe med.

 

Men det er opp til brukerne selv å sørge for den riktige kvaliteten. Det er begrenset hvor mye innvirkning moderatorteamet kan ha. Så får vi moderatorer støtte opp så godt vi kan. Denne tråden her med de tilbakemeldinger som er sier meg at ting må jobbes med. Det må vi ta inn over oss og prøve å justere deretter. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...