Gå til innhold

Har jeg bestilt riktig kamera?


Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år hatt et Olympus C5050Z som jeg egentlig aldri har vært fornøyd med. Det er TREIGT, tar kornete bilder (Støy?) og så er det TREIGT (nevnte jeg at det er treigt?). Nytt kamera har vært på ønskelisten i flere år og nå hadde jeg pengene :thumbup:

 

Nå sto valget egentlig mellom Canon 400D og Nikon D80, Canon er en riktigere prisklasse for meg som kit enn hva Nikonen kom på... Men siden faren min hadde en Nikon f60 liggende som han ikke bruker med et Tamron 28-300 (husker ikke mer av spesifikasjonene) tok jeg sjansen og bestilte et Nikon D80 hus til dette objektivet så starter jeg med det.

 

Jeg tar fortrinnsvis bilder av hunder og hester, mye bevegelse og ofte dårlig lys, ofte også større avstander. Jeg håper også på å kunne ta babybilder om noen måneder :love: Hva kommer jeg til å savne med det objektivet - var det overhodet et smart valg?

 

Har jo angrerett :whistle:

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med flott kamera og go'klump på vei.

 

Lysstyrken på objektivet er nok ikke super - spesielt ikke med det brennviddeomfanget. Det du kommer til å savne mest er vidvinkel for innendørsbilder - og sikkert litt lysstyrke.

 

Det er mulig kil-linsa kunne vært et greit følge, for det andre objektivet tror jeg du får mest glede av utendørs.

 

Her kommer nok noen med bedre peil til å svare ganske snart, så ikke legg for mye vekt på det jeg sier :)

Lenke til kommentar

Den Tamronen kommer til å være nesten komplett ubrukelig innendørs til den bruken du beskriver, men utendørs er den nok helt ok til hest og hund. Jeg har tatt litt bilder av hest i hall, og det stiller store krav til optikken! Du er nesten nødt til å skaffe deg en 85/1.8 ell. Til hund trenger du noe enda lengre - sikkert en 135mm eller der omkring. D80 er alltid et smart valg, og 400D med kitoptikk hadde ikke hjulpet deg noe som helst her.

 

Til babybilder ol. kommer Tamronen din til å funke med et nødskrik, men du trenger en blitz. Nikon SB-600 eller Sigma EF500 DG Super er gode og ikke så grusomt kostbare. Etterhvert kan du skaffe deg en billig 50mm f/1.8, som vil gjøre jobben bedre.

 

Det du etter hvert kommer til å savne er bedre vidvinkel. 28mm var greit nok på den gamle F60'n, men med D80'ens cropfaktor på 1.5 tilsvarer den en litt vid normal. Den beste investeringen er trolig en brukt Nikkor 18-70. Den får du for 1500-2000 på bruktmarkedet på foto.no.

 

Edit: Hovedpoenget er at med en dslr så blir du enten

a) aldri fornøyd. Du blir rammet av ubotelig "lens lust" og sitter oppe hele natten og surfer på www.photzone.de for å sammenligne MTF-kurver. Alle penger du tjener resten av ditt liv vil gå til stadig dyrere nye (eller brukte) objektiver.

eller

b) ikke plagsomt interessert. 28-300'en din kommer til å være alt du gidder å kjøpe. Du kommer til å ta fine bilder ute, men når det skal tas gruppebilder inne, så må bestemor gjøre det med Ixusen sin, for superkameraet ditt har ikke vidvinkel.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hovedpoenget er at med en dslr så blir du enten

a) aldri fornøyd. Du blir rammet av ubotelig "lens lust" og sitter oppe hele natten og surfer på www.photzone.de for å sammenligne MTF-kurver. Alle penger du tjener resten av ditt liv vil gå til stadig dyrere nye (eller brukte) objektiver.

eller

b) ikke plagsomt interessert. 28-300'en din kommer til å være alt du gidder å kjøpe. Du kommer til å ta fine bilder ute, men når det skal tas gruppebilder inne, så må bestemor gjøre det med Ixusen sin, for superkameraet ditt har ikke vidvinkel.

7737939[/snapback]

 

- det er det smarteste jeg har hørt på dette forum på lenge.

Smertefult sant, alt sammen;)

 

 

Mvh,

Tore Stabell

Lenke til kommentar

hehe, en god dose sannhet i det der ja. Men tror man fint har ett tredje punkt også.

 

c) Man skaffer seg en to-fire objektiver som dekker da tele, normal, vidvinkel, macro f.eks og holder seg der.

 

For trådstarter så høres det ut som han vil trenge en normal eller vidvinkel som er lyssterk til innendørsbruk ved siden av. Med de da to objektivene vil man kunne få utrettet mye hest og hund fotografering både inne og ute. Til innendørs bruk ca 50mm med f/1.8 eller lavere vil være brukbart.

Lenke til kommentar
Det du etter hvert kommer til å savne er bedre vidvinkel. 28mm var greit nok på den gamle F60'n, men med D80'ens cropfaktor på 1.5 tilsvarer den en litt vid normal. Den beste investeringen er trolig en brukt Nikkor 18-70. Den får du for 1500-2000 på bruktmarkedet på foto.no.

Eller en Tamron 17-50 f/2.8 og en Nikon SB-600 på sikt... Til sammen har du da en helt kurant løsning, som selvfølgelig kan suppleres ytterligere, men som vil holde ganske så lenge...
Lenke til kommentar
hehe, en god dose sannhet i det der ja. Men tror man fint har ett tredje punkt også.

 

c) Man skaffer seg en to-fire objektiver som dekker da tele, normal, vidvinkel, macro f.eks og holder seg der.

7740064[/snapback]

Ha! c) er bare en illusjon. :cool: Det er bare en pause fra kjøret. Da jeg fikk 30/1.4 i hus tenkte jeg at nå var jeg i mål - jeg hadde nådd c), og kjente roen senke seg. 18-70 til turbruk, 30'n til innendørs, 50/1.8 til portrett og kort tele, og 70-300 når jeg en sjelden gang trenger lang tele...

 

...så kom Tokina 12-24 trekkende med gode vidvinkelegenskaper til en overkommelig pris, og jeg stanger jo ofte i 18mm både inne og ute... Jeg skal (endelig!) hente den i morgen... så fotograferte jeg litt i en hall, og fant at 50mm var alt for kort, så nå vil jeg ha en 85/1.8 (eller 1.4 om jeg viner i Lotto)... Da har jeg vel det jeg trenger? Tja... en litt mer lyssterk normalzoom hadde jo ikke vært å forakte... :ph34r:

Lenke til kommentar

Tusen takk for beroligende svar! :yes:

 

Jeg stiller nok garantert i denne klassen:

 

a) aldri fornøyd. Du blir rammet av ubotelig "lens lust" og sitter oppe hele natten og surfer på www.photzone.de for å sammenligne MTF-kurver. Alle penger du tjener resten av ditt liv vil gå til stadig dyrere nye (eller brukte) objektiver.

 

- såpass kjenner jeg meg selv...

 

Ok - så kan jeg ta utebildene med det objektivet jeg har, foreløpig, (setter foreløpig da jeg regner med å bruke linken over ganske aktivt relativt snart), men til innebildene skjønner jeg at jeg må ut og handle :whistle:

 

Kommer jeg til å trenge en blitz uansett, eller er det bedre å spare opp penger til en lyssterk vidvinkel istedenfor? Og hva snakker vi om av priser her for kurante saker uten å legge lista altfor høyt?

 

Og er denne som blir nevnt her for hallbruk:

 

Jeg har tatt litt bilder av hest i hall, og det stiller store krav til optikken! Du er nesten nødt til å skaffe deg en 85/1.8 ell.

 

kun for bruk i hall (mørkt område og relativt langt hold?), eller har den andre bruksområder også?

 

Jeg er som sikkert de fleste har forstått ennå ikke veldig bevandret i speilreflekskameraenes verden :blush:

Lenke til kommentar
Jeg har tatt litt bilder av hest i hall, og det stiller store krav til optikken! Du er nesten nødt til å skaffe deg en 85/1.8 ell.

 

kun for bruk i hall (mørkt område og relativt langt hold?), eller har den andre bruksområder også?

 

Jeg er som sikkert de fleste har forstått ennå ikke veldig bevandret i speilreflekskameraenes verden :blush:

7745101[/snapback]

85mm (sammen med 50mm) er også perfekt for portrett.

Lenke til kommentar

Da bruker du det objektivet du har og ser hva du mangler når du får råd til mer. Mitt tips er en 50/1,8 som fungerer veldig bra til en liten og ofte bra til hundebilder. Koster rundt 1K. Jeg tror også du vil savne vidvinkel, og Nikon 18-70 er et bra valg, evt en ultravidvinkel. Tokina 12-24 og Sigma 10-20 blir begge ofte anbefalt.

 

Mine hundebilder har vært mest med 50 mm på film og 35 mm på digitalt. De gangene de blir for korte bruker jeg en Tamron 90/2,8 som er litt mer lyssterk enn Nikon 85/1,8, men er sylskarp og i tillegg et flott makroobjektiv. Over halvparten av bildene nå er med 35/2, mesteparten av de resterende er fordelt på 50/1,8 og 90/2,8. Dette er til Schâfer men det spørs hvor langt dyret går og hva/hvor du tar bilder.

 

He he.....dette blir dyrt......

Lenke til kommentar
avbestill og bestill med 18-70 kitlinsa...
Det er ikke noe alternativ, jeg har ikke råd til det nå og kan/vil ikke vente med å kjøpe kamera til det er en mulighet. Valget sto mellom Canon 400D og D80 ;)
Du betaler bare tusenlappen mer for en D80 med 18-70 enn kun D80 huset. 18-70 er et objektiv som løst koster 3000 kroner, så du sparer 2000 på å kjøpe det nå :) Du kan sikkert låne litt penger om du mangler denne tusenlappen.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
avbestill og bestill med 18-70 kitlinsa...
Det er ikke noe alternativ, jeg har ikke råd til det nå og kan/vil ikke vente med å kjøpe kamera til det er en mulighet. Valget sto mellom Canon 400D og D80 ;)
Du betaler bare tusenlappen mer for en D80 med 18-70 enn kun D80 huset. 18-70 er et objektiv som løst koster 3000 kroner, så du sparer 2000 på å kjøpe det nå :) Du kan sikkert låne litt penger om du mangler denne tusenlappen.

7746263[/snapback]

 

Man sparer jo bare dersom man kommer til å kjøpe objektivet senere -_-

Lenke til kommentar
]Du betaler bare tusenlappen mer for en D80 med 18-70 enn kun D80 huset. 18-70 er et objektiv som løst koster 3000 kroner, så du sparer 2000 på å kjøpe det nå :)
Man sparer jo bare dersom man kommer til å kjøpe objektivet senere -_-
Kjøper han ikke med kitobjektivet, så kommer han til bruke et 28-300 (se første innlegg). For de fleste blir dette for lite vidvinkel :) Kjøper han 400D kit, er det relativt stor sannsynlighet for at kitobjektivet blir byttet ut etter kort tid. Og et nytt godt objektiv koster mer enn prisforskjellen mellom D80 kit og 400D kit.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...