Gå til innhold

Creative viste PCIe-lydkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det er helt greit å ha en egen PCI buss til ymse ting så man slipper å ta ennå fler PCIe lanes til ting som går fint på PCI.

 

Dessuten det kortet som er linket til øverst er ikke et standalone lydkort. Mange av kretsene sitter på hovedkortet, men noe er flyttet til det bracket kortet for å begrense onboard støy, men det er ikke et fullstendig lydkort i seg selv.

7712519[/snapback]

 

Om alle slots var PCIe, kunne man brukt alle slottene til alt mulig. Det er jo bare å legge til PCIe-lanes om man føler det er for få.

 

AtW

7713093[/snapback]

Jeg er enig i den, så bort med PCI om de legger til flere lanes. Jeg ønsker meg mer av PCIe x8 og x4! Det er en helt klart en fordel og sikkert også kostnadsbesparende og strømsparende å kun ha PCIe.

 

Hvis alle PCIe slots er nedoverkompatible så er det ideelle et kort med 2*x16, 1*x1, 2*x8 og 1*x4. Men da kun for å holde kostnader og antall lanes på kun et nødvendig maksimum.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

eller bare 6x x16. Selv om man ikke har 96lanes så kan jeg se noen fordeler med det. man kan jo putte 1x kort i 2x slot eller 4x\8x\16x slot osv. så da står man litt friere med plassering av komponenter.

Feks hvis man har ett fett skjermkort så kunne man plassert det i den nederste og ikke tatt opp noen kortplasser med kjølingen. Med mindre man da har veldig trangt kabinett og den kræsjer i bunnen.

 

Men er vel ikke like kostnadseffektivt....

Lenke til kommentar
Det hadde vært fint hvis creative rett og slett kunne stoppet all produktutvikling (lydkort) og lagd ordentlige drivere til sine nåværende kort. Da skulle jeg kanskje vurdert å handle lydkort fra de igjen, men som det er nå, har jeg rett og slett blitt brent for mange ganger.

 

Helt enig.

Det er hårreisende dårlig driversupport fra det firmaet der og det gjelder ikke bare lydkort.

7710466[/snapback]

 

Enig! Jeg har ikke lyst på noe Creative lydkort på grunn av all den elendige softwaren og elendige drivere. Klarer meg lenge med det som ligger på hovedkortene nå om dagen.

Lenke til kommentar

fin den med skjermkortet.. hva med å forandre det? hehe.

uansett, det "lydkortet" som ifølge briktern skulle være det første som kommuniserer via PCIe-standarden har noen logiske brister. for det første er det så si ingenting på det.. kun en liten realtek chip, mest sannsynelig en buskontroller, har ikke mye peiling på det, men vil tro at mesteparten av "lydkort" delen vil bli gjort på hovedkortet.. men det er ikke den største bristen.. for dette "lydkortet" er jo motsatt montert i forhold til PCIe-sporet! :)

 

Forresten, DETTE er et lydkort :) :

 

31287.jpeg

 

 

jeg velger derfor å tro at den porten som de bruker kun likner på PCIe- mens de sikkert bruker noe egetutviklet for å kommunisere kun med lydkortet. men hvis noen kan motbevise meg, go ahead ;)

Lenke til kommentar
Grunnen til at porten er reversert er jo nettopp fordi det ikke er et fullstendig lydkort, og at det ikke kan brukes på anre HK, men det er jo fortsatt PCIe.

7712152[/snapback]

 

Audiomax port

10145109101s.jpg

 

Audiomax kort

abitsound.jpg

 

 

Det der er ikke en PCIe port.

 

1. Porten er oppgitt som "AudioMax plug" og har et nært slektskap til AMR/CNR slottene som har eksistert siden 1997, mao "AudioMax plug" er kun en riser-slot. Grunnen til at de valgte denne løsningen var for å slippe unna den elektriske støyen nede på hovedkortet, de som har opplevd å høre "rrrrrrrr rrrrrrrr" lyder i høytalerene når de beveger på musa med innebygde lydkort skjønner hva jeg mener.

 

2. Realtek ALC850 chipen som benyttes i Audiomax støtter ikke PCIe og kan kun kommuniserer kun via AC97 interface.

 

3. Så konkluskjonen er at Audiomax porten rett å slett er en AC97 riser port akkurat som AMR/CNR er bare at den kun støtter lydkort.

 

 

Dessuten er det ikke Creative som var først ute med PCIe lydkort men Apogee Electronics sitt Symphony PCIe kort som ble lansert Januar 2006.

 

Apogee Electronics Symphony PCIe

sym_sym_card_tn.gif

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Forresten, DETTE er et lydkort :) :

 

31287.jpeg

7715652[/snapback]

 

Det der er ingenting i forhold til Gravis Ultra Sound kortet vi hadde i maskina våres da jeg var liten. Damn det var stort. Og kostbart ikke minst! Men banka rotta av Adlib lydkortet vi hadde fra før :p

 

maxts.gif

 

Gravis kortet :love:

7718696[/snapback]

 

Gode gamle GUS! Med ekte hardware wavetable og greier, og greier :D

Lenke til kommentar
Forresten, DETTE er et lydkort :) :

 

31287.jpeg

7715652[/snapback]

 

Det der er ingenting i forhold til Gravis Ultra Sound kortet vi hadde i maskina våres da jeg var liten. Damn det var stort. Og kostbart ikke minst! Men banka rotta av Adlib lydkortet vi hadde fra før :p

 

maxts.gif

 

Gravis kortet :love:

7718696[/snapback]

 

Har et gammelt Turtle Beach lydkort liggende som og er gigantisk. Det bruker OSI (eller hva det het!?) og hadde egen ram en kunne bytte ut og oppgradere. I tilleg var det og mulig for å koble på små datterkort.

Lenke til kommentar
Har et gammelt Turtle Beach lydkort liggende som og er gigantisk. Det bruker OSI (eller hva det het!?) og hadde egen ram en kunne bytte ut og oppgradere. I tilleg var det og mulig for å koble på små datterkort.

7728050[/snapback]

 

Ah. Husker de og. Blir enda mer tilbake i tid. Husker det med minnet iallefall ;) Husker også at vi hadde et kontroller kort til harddisker og diskettstasjoner som det gikk an å sette på ekstra minne for bedre "ytelse" :p

 

Men husker software pakka som fulgte med på Gravis kortet. Var helt sinnsykt mye godt stash som fulgte med. Mener å huske det også fulgte med en synth emulator (på den tida!) ^^

 

Men over til litt mer topic. Bestilte meg lavprofilsversjonen av X-Fi Audio i dag. Da mitt gamle creative kort ikke støttes av Vista når det kommer :) Så da var det på tide å oppgradere (tviler på at PCI forsvinner med det første).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...