Gå til innhold

En bok man blir klok av. Hvilken?


Anbefalte innlegg

Vel, vi skal snart ha leseprosjekt. Denne gangen har jeg virkelig lyst til å låne en bok som vil gjøre litt utslag, siden jeg går i 10. klasse. Vi skal senere skrive analyse av boken/bøkene vi leser.

 

Så vil jeg spørre; noen bøker dere synes er best å lese i en slik sammenheng, for å vise hvor god forståelsen min er i faget norsk?

 

Dette bør altså være en bok man blir litt klok av, som går litt i dybden og kanskje har et lovende budskap.

 

Noen idèer?

 

På forhånd, takk. :)

 

Atir :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at jeg tråkker over grensene for norskfaget og inn i samfunnsfagets eller KRL-fagets domene (kjenner ikke dagens læreplan, det er 8 år siden sist jeg satt på skolebenken).

 

Likevel vil jeg anbefale å lese Jan Guillous trilogi om Tempelridderen (Arn Magnusson). Den belyser den høyaktuelle religionskonflikten mellom islam og den vestlige verden fra en uventet vinkel, og gir mulighet for å trekke mange paraleller mellom dagens "krig mot terrorisme" (underforstått: islam) og korstogene. Dette er både en skikkelig actionfylt "guttebok" og en trilogi som har et klart politisk og høyaktuelt budskap. Selv har jeg lest bøkene tre ganger, og skal snart lese dem igjen.

 

Kan også anbefale Guillous siste bok "Madame Terror", og også hans store serie om agent Hamilton. Sistnevnte har et litt mer diffust og utvannet politisk/symbolsk budskap og leses helst for underholdningens skyld, mens "Madame Terror" absolutt er relevant i diskusjonen om Israel, Palestina og de andre arabiske naboland.

Lenke til kommentar

Kanskje for sent, men jeg vil anbefale bøker av Paulo Coelho.. de kan få en til å tenke. Selv har jeg bare lest The Zahir, men Alkymisten er jo den som først og fremst er kjent.. og den har jeg selv tenkt å lese, skal være utrolig bra. Så anbefaler på det sterkeste^^

 

Ellers så har du Skogland-serien av Thore Hansen. Om du liker kritisk menneskesyn og er glad i natur, så er den veldig fint, og den er lettlest. Men kanskje ikke akkurat det du var ute etter, men uansett, verst å lese^^

Lenke til kommentar
Det er mulig at jeg tråkker over grensene for norskfaget og inn i samfunnsfagets eller KRL-fagets domene (kjenner ikke dagens læreplan, det er 8 år siden sist jeg satt på skolebenken).

 

Likevel vil jeg anbefale å lese Jan Guillous trilogi om Tempelridderen (Arn Magnusson). Den belyser den høyaktuelle religionskonflikten mellom islam og den vestlige verden fra en uventet vinkel, og gir mulighet for å trekke mange paraleller mellom dagens "krig mot terrorisme" (underforstått: islam) og korstogene. Dette er både en skikkelig actionfylt "guttebok" og en trilogi som har et klart politisk og høyaktuelt budskap. Selv har jeg lest bøkene tre ganger, og skal snart lese dem igjen.

 

 

7764057[/snapback]

Har lest bøkene selv og vil gjerne anbefale dem! utrolig spennende og lærerike!

Lenke til kommentar

Takker veldig mye for innslagene som endelig kom. :)

 

Vel, Jan Guillous trilogi om Tempelridderen høres utrolig overbevisendeut, og tror jeg tar den. Men andre innspill vil også vurderes - analysen skal først leveres om to ukers tid, og det er meningen at jeg skal lese flere bøker. ;)

Lenke til kommentar
Vel, Jan Guillous trilogi om Tempelridderen høres utrolig overbevisendeut, og tror jeg tar den.

 

Hvis du virkelig er ute etter en bok som tar opp filosofi og prøver å forklare filosofien som hovedtema innflettet i en god skjønnlitterær bok, går du heller løs på Sofies verden! :w00t:

Lenke til kommentar
Vel, Jan Guillous trilogi om Tempelridderen høres utrolig overbevisendeut, og tror jeg tar den.

 

Hvis du virkelig er ute etter en bok som tar opp filosofi og prøver å forklare filosofien som hovedtema innflettet i en god skjønnlitterær bok, går du heller løs på Sofies verden! :w00t:

7811205[/snapback]

 

Vel, har lest Sofies Verden før. Synes filosofien var utrolig godt mikset med skjønnlitratur - som gjorde boken meget bra.

Lenke til kommentar
Vel, har lest Sofies Verden før. Synes filosofien var utrolig godt mikset med skjønnlitratur - som gjorde boken meget bra.

7811421[/snapback]

 

Ja vel, er du i stand til å lese litt tunge bøker, anbefaler jeg deg Brødrene Karamasov. Fjorten dager er ganske dårlig tid, men bedre bok finnes ikke. Skal du dessuten imponere læreren kan jeg knapt tenke meg et større show-off. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du er en oppegående 10. klassing anbefaller jeg " Lord of the flies" eller "Fluenes herre" regner med at du skal lese den på norsk. Utrolig flott bok om hvordan mennesker er, og om hvordan samfunn skapes. Demokrati og diktatur.

Mannen hadde Nobels litteraturpris hvis du lurte. Boken er faktisk ikke så lang heller, 210 sider i pocket utgaven. Anbefaller denne egentlig til alle som liker å lese litteratur med intelligense.

 

God lesning :)

Endret av Imho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...