Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Noe jeg har sett på i en god del forskjellige selskaper i USA på hvordan utbytter er relativt til aksjekurs. Det er helt på linje med hvordan det var i perioden 1978-1982. Med styrken i dollaren kan det være et skikkelig bull-marked på vei. Styrken i gull tilsier at det fortsatt er et langsiktig bear-marked, men det er ikke sikkert. Den sterke dollaren kan bidra til å drive opp profittmarginene i amerikanske bedrifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var all cash på fredag..i trading porteføljen. Har ikke tradet noe siden. Annet enn å kjøpe noe statsobligasjoner på mandag.

 

Nå har ledende indikator i USA snudd ganske bratt ned for første gang siden mai 2009 når bunnen var... jeg tror det kan bli en ordentlig nedgang over de neste ukene og kanskje mnd..

Lenke til kommentar

Tror dere at Algeta kan være en trygg investering for framtiden. Produksjon av kreftmedisiner er jo alltid noe som trengs. Mange lider av kreft og flere vil nok gjøre det. Og ved at Algeta forsker, tester og produserer slike ting, er jo dette svært interessant. Risikoen for dette selskapet, vil jo være at testene ikke fungerer, høye kostander i forhold til inntekter, hard konkurranse(??) osv...

 

Men etter en sånn kraftig stigning som vi så i fjor med ca. 790% avkastning. Det er jo helt enormt. Kan det fortsette?

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av EsAa
Lenke til kommentar

Var all cash på fredag..i trading porteføljen. Har ikke tradet noe siden. Annet enn å kjøpe noe statsobligasjoner på mandag.

 

Nå har ledende indikator i USA snudd ganske bratt ned for første gang siden mai 2009 når bunnen var... jeg tror det kan bli en ordentlig nedgang over de neste ukene og kanskje mnd..

 

jeg tror økningen som har vært i veldig langsiktige statsobligasjoner akkurat er over, men det skal bli spennende å se. Jeg har økt eksponeringen mot markedet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Et annet psykologisk fenomen som er beslektet med Self Serving Bias som kan påvirke suksessen i aksjemarkedet er Hindsight Bias. Check it ouuuuut:

 

The funny thing is, most people who, a year ago, didn’t expect the recession to end so soon (which is to say, most people) don’t remember it that way anymore. Rather, many of them think they correctly anticipated the upturn. Such revision of memories in our own favor stems from what psychologists call hindsight bias – the tendency to believe that our forecasts were more accurate than they really were.

 

Research demonstrates (Goodwin, P., “Why Hindsight Can Damage Foresight,” Foresight, Spring 2010) that those who show greater hindsight bias typically fare worse as forecasters. In fact, finance professionals who exhibit greater hindsight bias usually make less money – including smaller bonuses!

 

The bottom line is that, to improve our future investment decisions, we need to reduce our hindsight bias, acknowledging our errors, but, most importantly, thinking through why the unexpected actually happened. That should teach us how to do better next time.

 

To check our own hindsight biases, we routinely go over what we had actually written or said at the time. People could also review their investment decisions, which ought to tell them something about their actual expectations at the time.

 

Hele artikkelen

Lenke til kommentar

Jeg observerer at Jim Rogers er bullish på at det skal komme et teknisk rally i Euroen. Om det er riktig kommer også kina aksjer, oljeprisen og oslo børs til å stige kraftig. Mye av styrken i euroen etter 2006 har bare vært fordi det i første fase av nedturen i det amerikanske boligmarkedet skjedde en flukt ut fra dollaren og inn i alt mulig annet. En sterk euro relativ til dollar er mest et resultat av en trend der dollaren devalueres, enn noe fundamentalt solid med euroen. Om en svak dollar skal fortsette noen år til må nødvendigvis euroen opp igjen.

 

Jeg tror kanskje størrelsen på flaket i gulfen har noe med typen kjemikalier BP har brukt for å oppløse flaket og værforhold. Det behøver ikke å være så stor lekkasje som noen antyder, det kan komme positive overraskelser. Jeg er ikke i tvil om at Simmons er en grunleggende pessimist. Nå virker det også som at BP vil forsøke å kjempe for sin eksistens. Det kan virke positivt, og gårsdagen var kanskje et salgsklimaks.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg er optimistisk for REC og hele den sektoren fremover. Jeg har ikke noen stor begrunnelse, men det er en av de boble sektorene som kan komme tilbake ganske sterkt, om den synkronsierte veksten i verdensøkonomien kommer tilbake slik den var fra 2005-2008.

Har en inngangskurs på 16,09 i REC og er optimistisk for egen del, ihvertfall kortsiktig. Mange som har sittet short her som må få løst ut shorten, innsidekjøp, nylige anbefalinger fra diverse meglerhus og lav verdsettelse er alle punkter som taler for oppgang. Men det sitter mange med langt høyere inngangskurser enn meg her, glad jeg ikke er en av dem.

Lenke til kommentar

Jeg er optimistisk for REC og hele den sektoren fremover. Jeg har ikke noen stor begrunnelse, men det er en av de boble sektorene som kan komme tilbake ganske sterkt, om den synkronsierte veksten i verdensøkonomien kommer tilbake slik den var fra 2005-2008.

Har en inngangskurs på 16,09 i REC og er optimistisk for egen del, ihvertfall kortsiktig. Mange som har sittet short her som må få løst ut shorten, innsidekjøp, nylige anbefalinger fra diverse meglerhus og lav verdsettelse er alle punkter som taler for oppgang. Men det sitter mange med langt høyere inngangskurser enn meg her, glad jeg ikke er en av dem.

 

Hele trenden i solenergi tok fart når Kina begynte å revaluere RMB i 2005 og snublet i 2008. Nå har presset blitt ganske stort mot Kina og det er en mulighet for at de fortsetter revalueringen relativt raskt om de lar seg presse av truslene om straffetoll. Skulle det skje tror jeg boblen i solenergi blåses opp igjen.

 

Jeg tror USA trenger økt inflasjon for å få litt hastighet på oppgangen, og det er det Kina kan hjelpe til med. Resultatet kan da bli stagflasjon, der inflasjonen og begrensningen det legger på pengepolitikken hindrer arbeidsledigheten å nå et så lavt nivå som under forrige oppgangsperiode.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Denne grafen mellom USD og YEN kan gi et signal om når Kina vil la RMB styrke seg. Jeg tror situasjonen mellom USA og Kina nå er relativt lik Japan og USA i etterkant av den store resesjonen midt på 70 tallet. Så etter et slikt mønster burde en styrkning av RMB komme raskt nå. Eventuelt om dollaren har startet et mer langsiktig bullmarked, sammen med det amerikanske aksjemarkdet, kommer det neppe en styrkning av RMB med det første.

http://research.stlouisfed.org/fred2/series/AEXJPUS?cid=275

Endret av festen
Lenke til kommentar

Et selskap jeg har tro på litt lang sikt er Best Buy http://finance.yahoo.com/echarts?s=BBY+Interactive#chart4:symbol=bby;range=my;indicator=sma%2850,200%29+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

I shanghai har de den eneste brukbare forretningen i hele byen, og i utviklende markeder er de ikke veldig flinke til å lage forretninger som kan konkurrere med de som alt finnes ferdigutviklet i vesten. Konsum er vi eksperter på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...