Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Aggressivitet vs. passivhet? Bærplukkeren samler på ting som han er sikker på at er der til han får nok, i et risikofritt miljø, mens jegeren angriper store dyr som innebærer større risiko, men mer mat enn man kan spise på en gang osv.

Kjenner meg fryktelig godt igjen i den bærplukkeren gitt. Så snart jeg har en liten gevinst i porteføljen begynner det å krible i salgsfingeren. Har lagt oksene mine ut for salg i morgen, selv om jeg føler meg ganske trygg på at oppgangen fortsetter en stund til.

 

Det er jo veldig moro å tjene noen ekstra kroner, men så lenge jeg ikke klarer å se porteføljen i pluss uten å selge, kan jeg nok se svært langt etter de virkelig store gevinstene. Er slike ting typiske nybegynnerproblem, eller er konklusjonen at jeg rett og slett er en håpløs investor? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi har alle vært truseskvettere xD

 

uansett, gevinstsikring er alltid bra. Det hender jeg selger halve beholdningen når jeg har hatt et par gode dager på rad.

 

Lurer på å lempe ut litt i NSG i morgen, men jeg har enda en sterk tro på selskapet. Det har holdt seg veldig bra gjennom nedgangstiden som har vært.

Lenke til kommentar
vi har alle vært truseskvettere xD

 

uansett, gevinstsikring er alltid bra. Det hender jeg selger halve beholdningen når jeg har hatt et par gode dager på rad.

 

Lurer på å lempe ut litt i NSG i morgen, men jeg har enda en sterk tro på selskapet. Det har holdt seg veldig bra gjennom nedgangstiden som har vært.

 

Jeg tror de burde greie seg.

 

JEg tror olje og gull gjorde et "sucker rally" i dag.

 

Utviklingen i statsobligasjoner tyder på det. De økte i verdi. Og det er mot trenden, derfor var dagen i dag en fin anledning til å kjøpe aksjer i flyselskaper og selge oljeaksjer for de som var så smarte at de greide det.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5ETNX#...ource=undefined

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en trend i at amerikanske statsobligasjoner vil svekke seg. Det virker styrkende for dollaren og svekker råvarer som gull og olje. Det er den trenden som er synlig i linken. Nå er vi ved den nedre grensen i denne trenden. .

 

Går verdien på amerikanske statsobligasjoner ned ved at kineserne eller andre trekker seg unna vil det presse den amerikanske sentralbanken til å øke rentene som styrker dollaren og senker råvarer.

 

Jeg har sett på noe data over forholdet mellom dow S%P 500 og yield. Stemmer de, vil dow jones være på ca. 30000 om 5 år.

 

Hva vil oslo børs være da om dow jones er 30000 ?

 

http://seekingalpha.com/article/102422-wha...d-can-t-tell-us

 

Oslo børs på 1650?

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det var en bra analyse. Gull bekreftet en fallende trend ,samtidig som statsobligasjoner i dag bekreftet sin dårlige trend, og dollaren holder imot. Jeg har tro på at vi er inne i et bullmarked for USA og Japan der dow jones kan øke til 30000 over de neste 5 årene. Japan er billigere enn USA.

 

Om det er en grunn til bekymring, er det at sist statsobligasjoner så slik ut, amerikanske, så var det i november 1998.

Formasjonene var akkurat slik som nå. Det endte med et press på rentene i USA som endte med et brak etter 2000 da de måtte sette opp rentene (sentralbankene setter ikke opp rentene for morro skyld, men fordi statsobligasjoner mister verdi). Det er uansett et positivt signal om en boom i aksjemarkedet.

 

 

Om Olje. Når dollaren svekket seg 10 % økte olje med 40 %. Når dollaren styrket seg 10 % svekket aksjemarkedet seg med 10 %. Hva var da dyrt og hva var billig? Aksjer var billig og olje dyrt.

 

Flyselskaper er bra nå. Warren Buffet har satset på jernbane, men det er fordi han er konservativ, og jernbane tåler inflasjon bedre enn flyselskaper.

 

Jeg tror markedet begynner å tro på 0-1 % boomen. Det er derfor Acta går som en kule på børsen.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Her tenker du helt feil faktisk! altså med tanke på "men hvis vi nå er på vei ut av krisen?".

Krisen har vi ikke sett enda! Det er tilsynelatende mange som tror vi er midt i den, men dette er veldig feil! Vi er i startfasen av den. Den har nådd børsene. Nå er den på vei til boligmarkedet og realøkonomien. Det er først til neste år, hvor vi vil begynne å merke krisen på kroppen (altså realøkonomien).

Det er vel ingen som vet helt sikkert hvor vi er akkurat nå.

Det var derfor jeg skrev "hvis" ;)

 

forhåpentligvis er det mulig å gjøre noen gode kjøp ennå.

kjøpene mine gjøres over lang tid, og smått, så har ikke gjort de store pengene ut av det, men det er en helt grei potensiell fortjeneste.

 

ser det ble ganske negativt i dag.

blir spennende å se hvordan kursen utvikler seg de neste ukene!

 

Takk for en utfyllende kommentar ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror at krisen kan bli mye verre hvis amerikanske statsobligasjoner fortsetter den stygge trenden. Det kan gi næring til det som kan være 1998 for gull relativt til 1998 for nasdaq. Da må federal reserve gjøre en "volcker". Det passer også bra når volcker, mannen som tok rentene til over 20 %, er rådgiver for Obama. Altså drive rentene skyhøyt. Da vil det samme skje i Norge, men ikke så mye fordi krona vil være ganske sterk. Om det var press på statsobligasjoner ville de ikke nølt med å ta rentene til 20 %.

 

Utviklingen i statsobligasjoner er i en slags formasjon som jeg forbinder med en fjær. Det er en meget skummel formasjon, helt identisk til hvordan det så ut på samme tid i 1998 når nasdaq hadde en korreksjon, som plutselig kan bryte ut på oppsiden. Skjer det er det såvidt jeg bare vet råvarer som fortsatt har noe " spekulativt liv" i seg. Spesielt gull kan da bryte ut, potensialet er 4-6000 dollar per unse. Sølv har et enda større potensiale relativt til prisen sølv har nå. Sukker har også et enormt potensiale. Potensialet for sukker er så stort at sukker for 10 tusen kroner kan bli til opptil en halv million. Jeg liker sukker best fordi nedsiden er ganske liten.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bunnen er kanskje nådd, men vi vil se tilbakeslag og veien mot en ny topp vil bli lang og humpete. Tror vi ser Dow rundt 12,000 i 2012. Oslo Børs vil nok gå noe bedre enn resten av verden pga. oljeprisen som vil øke fra neste år. Tipper rundt 650 i 2012.

 

Perioden vi er inne i nå ligner mest på den stagnerte økonomien i perioden 1970-1982.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Bunnen er kanskje nådd, men vi vil se tilbakeslag og veien mot en ny topp vil bli lang og humpete. Tror vi ser Dow rundt 12,000 i 2012. Oslo Børs vil nok gå noe bedre enn resten av verden pga. oljeprisen som vil øke fra neste år. Tipper rundt 650 i 2012.

 

Perioden vi er inne i nå ligner mest på den stagnerte økonomien i perioden 1970-1982.

 

 

Jeg ser likheten til 73-74, 1998, 1937, 1929-1930 og også likheter til 1949-1950. Den største likheten til 29 er det brå fallet i hvordan forbrukerne føler seg. Et brått fall i tillit kan gi en tilstand der lave renter ikke virker og ingen vil låne, katastrofalt for det systemet vi har nå, med masse arbeidsledighet. Den situasjonen fantes ikke i 73-74, da var trykket mot inflasjon høyere og det var lettere å skape inflasjon. Den store ustabiliteten i kursene og de store fallene fantes heller ikke i 73-74, det har bare vært slik etter 1929. De stimuli pakkene USA driver med tilsvarer 1 % av BNP, mens fallet i etterspørsel i økonomien kan bli 20-30 % av BNP om ingen låner. Er vi i noe som ligner 73-74 har vi passert bunnen og er på vei oppover, mens er dette 1929 er vi enda helt i startfasen. Jeg tror noe som kan skje videre er at land i Øst Europa og endel andre steder må devaluere sine valutaer.

 

I dag har statsobligasjoner økt videre. Det er negativt for markedet. Fra den 3 til den 6 har det gått fra 4 til 3,7, det er betydelig, men den 16.09 var det 3,3 og 3,4 var det når forrige runde var i mars. I 2003 var det helt nede i 3,11

Endret av festen
Lenke til kommentar
Bunnen er kanskje nådd, men vi vil se tilbakeslag og veien mot en ny topp vil bli lang og humpete. Tror vi ser Dow rundt 12,000 i 2012. Oslo Børs vil nok gå noe bedre enn resten av verden pga. oljeprisen som vil øke fra neste år. Tipper rundt 650 i 2012.

 

Perioden vi er inne i nå ligner mest på den stagnerte økonomien i perioden 1970-1982.

 

 

Jeg ser likheten til 73-74, 1998, 1937, 1929-1930 og også likheter til 1949-1950. Den største likheten til 29 er det brå fallet i hvordan forbrukerne føler seg. Et brått fall i tillit kan gi en tilstand der lave renter ikke virker og ingen vil låne, katastrofalt for det systemet vi har nå, med masse arbeidsledighet. Den situasjonen fantes ikke i 73-74, da var trykket mot inflasjon høyere og det var lettere å skape inflasjon. Den store ustabiliteten i kursene og de store fallene fantes heller ikke i 73-74, det har bare vært slik etter 1929. De stimuli pakkene USA driver med tilsvarer 1 % av BNP, mens fallet i etterspørsel i økonomien kan bli 20-30 % av BNP om ingen låner. Er vi i noe som ligner 73-74 har vi passert bunnen og er på vei oppover, mens er dette 1929 er vi enda helt i startfasen. Jeg tror noe som kan skje videre er at land i Øst Europa og endel andre steder må devaluere sine valutaer.

 

I dag har statsobligasjoner økt videre. Det er negativt for markedet. Fra den 3 til den 6 har det gått fra 4 til 3,7, det er betydelig, men den 16.09 var det 3,3 og 3,4 var det når forrige runde var i mars. I 2003 var det helt nede i 3,11

Mye gode tanker Festen!

 

Youtube videoen du sendte til meg som melding, er virkelig en meget interessant video. Shiller er ærlig, virkelighetstro og realistisk. Dette er en stor krise. Den største siden 1929, de fleste oppdaterte er nok enig i dette. Man kan peke og diskutere flere ting. Men det er heller ingen tvil om at det nærmest er umulig nå å vite hvor ille krisen blir. Folk sier nå at vi har sett bunnen, men det vet vi slettes ikke noe om! Jeg må si at jeg tviler sterkt på det, men kan selvfølgelig ikke utelukke det.

 

Dette er mye av problemet. Man tror det ene eller det andre. Men å tro er noe man gjør i kirken. Derfor må man spørre seg om hva man vet. Det man vet, er at USA bare fortsetter og fortsetter med å legge frem dystre makrotall. Bortsett fra "optimismen" som Obama vil bring USA med det første, så ser alt det andre meget mørkt ut. I USA merker de i aller høyeste grad krisen på kroppen. Samtidig så vet man at det kun vil bli verre i den nærmeste framtid. På lengre sikt vet man jo ikke noe. Men det meste tyder på at alt vil bli mye verre før det blir bedre. Eller for å snu på flisen - det er ikke noe positivt i sikte. I Norge vil vi jo ikke føle krisen på kroppen (realøkonomien) ordentlig før ut på våren.

 

Det ene spørsmålet er altså hvor ille det vil bli. Mens det andre er hvor lenge det vil vare? Ingen kan man svare på. Men krisen kan vare lenge den, det kan ta mange år før man ser at ting kommer på rett spor igjen. Innen den tid kan i verste fall USA ikke lenger være en supermakt. Som vi vet, har alle supermaktene i historien omsider blitt styrtet. For Norges del er oljen viktig å tenke på. Et av Obamas viktigste mål, er å minske USAs avhengighet av olje. Vi ser også at biler fremover fokuseres på å slippe å kun gå på olje/bensin. Men dette vil nok nedprioriteres i disse krisetider. Bilprodusentene har ikke råd nå til å forske for mye på dette. Oljen blir litt off-topic, men jeg blir bare så forbannet over at olje er alpha-omega for Norge. Uten olje, har vi INGENTING. Litt fisk, litt aluminium - thats it!

 

Hva styrer børsene nå?

Psykologi! Det er frykt og grådighet som styrer børsene. Man ser bare hvordan elendige makro-tall blir oversett. På veien ned mot 210, så var det også kun psykologi. Det fundamentale uteblir. Men omsider vil det fundamentale bety mye igjen.

 

Vi ser at følgende skjer:

1. Børsen gikk kraftig ned til 350, så raskt mot 250. Psykologien(depresjonen) hersket fullstendig, det sammen med tvangssalg...

2. På 250 og ned mot 210, var det mye vingling. Vi var på et nivå hvor folk var "ferdigsolgte". Tvangssalgene og utenlandske investorer hadde for det meste solgt seg ut.

3. Folk har hele tiden sittet klare til å omsider være grådige. De har lett etter "bunnen". Denne "kom" på 210.

4. Det ble en børsfest fra rett under 210 (da folk anslo bunnen) til dagens nivå.

5. Nå hersker det usikkerhet igjen. Oslo Børs er ned 6,9% i skrivende stund.

 

Alle punktene er psykologi. For de fleste, kun psykologi. Fra depresjon hvor folk dumpet aksjene, til "bunnen" hvor mange ville kjøpe seg inn. Men selv om markedet fallt veldig fort, mye styrt av psykologi, så betyr ikke det at prisingen automatisk blir feil! Men jeg tror mange folk er av den oppfatning. Forskjellen på oppgangen og nedgangen, er at oppgangen nå KUN er styrt av psykologi. Ingen framtidsutsikter tilsier at vi er på det verste/ er på vei mot bedring. Jeg tror at mange på børsen mener dette er en "vanlig" korreksjon. Hvert 5-7år så er det jo vanlig med en kraftig korreksjon. Men den situasjonen vi er i, er langt ifra "vanlig".

 

Har vi sett bunnen?

Jeg tror svaret er både ja og nei. Jeg har jo skrevet mye om dette før, men her skal jeg summere det opp kort. Jeg tror vi fort har sett bunnen i denne omgang. Vi skal neppe under 210 før jul. Det blir fort store svingninger mellom 210-300. Psykologien kommer til å råde enda, derfor er det vanskelig å spå. Pluss at svingningene også vil være store. Men så vil vi omsider få servert Q4 og Q1 resultatene. Da tror jeg mange folk vil få realitetene i fleisen. Det er jo for mange av oss, absurd at børsen har stupt så voldsomt. Det føles uvirkelig for mange. "Selskapene tjener jo enda godt". Ja, de gjør det i dag. Men fremtiden er meget mørk. Jeg forstår at mange har problemer med å se realitetene i øynene, spesielt siden vi enda merker så lite til krisen i Norge på realøkonomien. Derfor er nok folk optimistiske.

 

Min konklusjon

Jeg må jo si meg enig med Hegnars budskap - hvorfor være på markedet nå? Til neste år vil det legges frem elendige resultater. Selskap vil gå konkurs. Så hvorfor være på makredet? Spesielt når man ikke vet hvor mye som er priset inn. Enda skumlere er det at man ser dårlige/elendige resultat av mange selskap allerede nå. Man kan jo bare tenke seg hvor ille det vil bli. Derfor er jeg så godt som ikke på børsen nå. Jeg kaller det tradernes marked - for traderne kan helt riktig tjene penger i disse dager!

Lenke til kommentar

Warren Buffet er veldig stor på utilities

 

Det ser også ut som det er relativt billig, spesielt om trenden er lave renter lenge fremover og noe som ligner 1950-1965 igjen i en verden hvor de lange rentene beveger seg oppover igjen.

 

Dow jones

dow_div_cpi.gif

dow jones utilities

dj_util_div_cpi.gif

 

 

En tanke som jeg får er at utilities vil være en beskyttelse mot inflasjon i matvarer. Og råvarer for mat er veldig billige fortsatt. Utviklingen for utilities ligner utviklingen i endel råvarer som ikke har vært med på boomen.

 

Når de lange rentene begynner å gå oppover vil utilities kunne øke utbyttene i takt med økende inflasjon. Det er synd det er så få slike aksjer på Oslo Børs.

 

Et eksempel på et slikt selskap:

 

http://finance.yahoo.com/q/ta?s=AEP&t=my

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg kan legge til at et sekslap som "Exense" i Norge burde være interessante. De er priset til rett over 3 millioner. Det er jo helt sykt billig. Nå har ikke jeg lest meg opp i selskapet ordentlig, men det er klart at de har slitt økonomisk. Derfor har de også blitt slaktet på børsen. Men mye av grunnen er også ren panikk-selging. Så lenge de overlever dog, så er det klart at de vil vise seg å være et kjempekjøp. Men har jeg som nevnt ikke satt meg nok inn i til å kommentere. (De er notert på "Oslo Axess" under tickeren "EXE").

Håper noen noterte seg dette, for Exense er opp nesten 100% i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...