Gå til innhold

Tippeligaen 2007: Status: Sesongslutt


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er jo som Brann. Er jo nesten kun utlendinger (nå regner jeg alle utenfor Bergen som utlending).

7724490[/snapback]

Jeg forstår deg, Bergen er Bergen. Men når jeg tenker på været er jeg glad jeg bor i Ås. Men en gang bergenser, alltid bergenser...

 

Så da er Brann laget i mitt hjerte og vil alltid være det...Men jeg synes laget satser for lite på unge talentfulle spillere, brude trenes unge spillere,framfor de gamle som regjerer nå... Men det er opp til ledelsen, ikke oss...

 

Og dette med Andresen bekymrer meg, han er en viktig spiller for oss, og han nøler med den kontrakten. Det er et år igjen av kontrakten, men han brude bestemme seg snart. Mange spillere er i fare for å forsvinne, hvis ikke ledelsen bestemmer seg snart...

 

Ja, ja det er mange ting å bekymre seg om, men det er fremdeles massse tid igjen :).

 

SasaB

Lenke til kommentar

Ja skulle gjerne sikret Andresen i et par år til. Men han er nå på høyden og har nok ikke så mange år igjen uansett. Han er nok ingen Ørjan Beg når det gjelder seiglivhet.

 

Brann har økonomiske muskler til å finne en erstatning for han uansett. Men jeg vil ha opp bergenske talenter. Til nød talenter fra andre deler av landet. Å se hvordan Moen blomstrer på kanten er jo spesielt artig, vil se det samme fra bergensere.

Lenke til kommentar

Utlending-debatten blusset i dag opp igjen fordi Rosenborg stiller opp med åtte utlendinger fra start i vennskapskampen mot Rapid Bucuresti i morgen. Jeg er veldig ambivalent i forhold til problemstillingen så jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Spørsmålet er hvor grensen går. Vi må ha utlendinger om vi skal lykkes i Europa, men vi bør fortsatt være en norsk klubb.

Lenke til kommentar
Utlending-debatten blusset i dag opp igjen fordi Rosenborg stiller opp med åtte utlendinger fra start i vennskapskampen mot Rapid Bucuresti i morgen. Jeg er veldig ambivalent i forhold til problemstillingen så jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Spørsmålet er hvor grensen går. Vi må ha utlendinger om vi skal lykkes i Europa, men vi bør fortsatt være en norsk klubb.

7738409[/snapback]

Nye spillere må bli testet. Tviler på at denne startoppstillingen vil bli gjentatt i tippeligaen (dvs det kan den ikke i og med at det er 4 ikke-EØS spillere på banen).

Lenke til kommentar
Det er naturlig da norske spillere er overpriset. Tenk at middelmådige norske spillere går for summer tett opptil det vi betalte for Marek Sapara (som forøvrig er den dyreste utenlandske spilleren noensinne). ;)

7741273[/snapback]

 

Sapara kosta vel det samme som FKH skulle ha for Jan Kjell Larsen, da Lillestrøm ønska å hente ham til Åråsen. FKH lå da i 2. div. Sier seg jo selv at noe er helt feil i norsk fotball. Ikke rart klubbene ser utenlands når de skal finne spillere......

 

Ute i Europa er det jo også lettere å finne spillere som man kan hente gratis også.

 

En ting er overprising av hjemlige fotballspillere.....men klubbene kunne gjort mye mer når det gjelder utvikling av egne talenter. LSK, som jeg holder med, har en laaang vei å gå på det området, på lik linje med de fleste andre klubber, selv om noen begynner å bli bedre.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Vanskelig å finne en trønder i troppen? Vi har Jamtfall, Nordvik, Per Ciljan, Alexander Tettey, Ståle Stensaas, Bjørn Tore Kvarme, Roar Strand, Vidar Riseth, Øyvind Storflor, Steffen Iversen, Steffen Mathisen og Alexander Lund Hansen.

 

Av disse starter Iversen, Storflor, Stensaas og Tettey.

 

I mine øyne har satsingen på egne talenter aldri vært bedre. Hvor mange nykomlinger så vi da Eggens faste 11 herjet i Norge og ute i Europa?

 

Dessuten er dette kun en treningskamp hvor det er viktig å teste ut nyervervelsene. Jeg er sikker på at vi får se mange trøndere ute på Lerkendalsmatta også i år. :)

Lenke til kommentar
Vanskelig å finne en trønder i troppen? Vi har Jamtfall, Nordvik, Per Ciljan, Alexander Tettey, Ståle Stensaas, Bjørn Tore Kvarme, Roar Strand, Vidar Riseth, Øyvind Storflor, Steffen Iversen, Steffen Mathisen og Alexander Lund Hansen.

 

7742664[/snapback]

 

De som er streket ut fungerer vel som stallfyll nå (sikkert en feil eller fem der, men point being). Man kommer ikke til å finne mer enn 2-3 av dem på banen. Som Eggen påpeker, å kjøpe inn "fotballstudenter" fra Elfenbekysten (eller hvor pokker det nå er) til poisjoner hvor RBK har noen av Norge sine største talenter vil medføre stagnering av dem. Hadde eksempelvis Hæstad a la 2004 vært i RBK nå så ville han sikkert visnet vekk. Situasjonen i RBK er kritikkverdig med tanke på norsk fotball. Når en klubb kjøper inn nær et dusin utlendinger så kan man ikke si at man satser på å utvikle egne spillere. Da forsøker man, som Eggen sier, å kjøpe seg til suksess. Skulle tro det var talentspeideren til RBK som styrte skuten.

 

Nei, takke meg til Start og lignende klubber som gjør en mannsjobb for norsk fotball. Ser ut til at de klubbene må ta over for det laget som tidligere var ledende på det feltet; RBK. RBK burde satset på Per Ciljan og Tettey denne sesongen her. De blir ikke bedre spillere av å være innbyttere sesong etter sesong. Like greit å selge de til en annen klubb slik at de utvikler seg og blir klassespillere for Norge om et par-tre år.

 

 

Trønderne får huske på å synge RBK-sangene på engelsk, slik at spillerne skjønner hva de synger.

 

Hansen refser Bratseth

Bratseth bruker ikke krefter på Eggen

 

- Dette går ad undas. Og jeg har advart mot dette i femten år, uten at noe har skjedd.

 

 

Ellers, Branns Hantveit har sagt nei til milliontilbud fra Russland og Opdal har skrevet ny kontrakt. Andresen blir vel solgt nå siden han sier nei til ny kontrakt. Brann kunne jo kjøpt Per Ciljan slik at han faktisk får spilt litt denne sesongen her :p

Lenke til kommentar

Rosenborg har faktisk vært håpløse på talentutvikling de tidligere årene. Det er først i de to siste årene at RBKs juniorer har prestert noe som helst. RBK har lidd av at det ikke er noen 1. divisjonslag i regionen som kan fungere som farmerlag. Vi får håpe at Ranheim kan endre dette i årene som kommer.

 

Tidligere kjøpte man håpløse nordmenn (evt spillere fra norske klubber), nå kjøper man kvalitet fra utlandet. Jeg ser ikke problemet.

 

Tettey og Skjelbred er to av norges beste midtbanespillere og jeg er sikker på at begge to vil være dominerende også i årets sesong. Nordvik vil nok få sjansen i årets sesong. Jeg er rimelig sikker på at han blir vår nye Hoftun.

 

Forresten:

 

Adressa: "Live" rapport fra RBK - Rapid Bucuresti

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Woah, her tok det av ja.

 

Rosenborg har som målsetning om å være blant de 30 beste klubbene i Europa. Det er etter min mening sterkt tvilsomt om man kunne ha nådd den målsetningen med bare norske spillere. I tillegg ville en slik strategi blitt altfor dyr. Sapara, Konan, Traore og Kone kostet oss til sammen rundt 15 millioner kroner. Hvis vi skulle hatt norske spillere av samme kvalitet måtte vi punget ut med minst det dobbelte, hvis slik kvalitet i det hele tatt finnes i Norge. I tillegg ville Rosenborg blitt beskyldt for å være et kjøpelag og det som verre er. Paradokset er skrikende, men reelt.

 

Likevel må en klubb ha lokal forankring for å bli tatt seriøst. Spørsmålet er hvor grensen for utenlandske spillere i førsteelleveren går. Tre? Fem? Sju? Som påpekt tidligere kan Rosenborg fortsatt stille et utmerket lag med bare trøndere. Forskjellen ligger i at nordmenn fra andre deler av landet er byttet ut med utlendinger. Hvis kjøp som Ødegård, Knutsen og George blir byttet ut med kjøp som Sapara, sier jeg velkommen til forandringen. Dessuten har jeg stor tro på spillere som Skjelbred, Tettey og Nordvik og tror at de vil få mye spilletid på tross av sterk konkurranse.

Lenke til kommentar
Tidligere kjøpte man håpløse nordmenn (evt spillere fra norske klubber), nå kjøper man kvalitet fra utlandet. Jeg ser ikke problemet.

7743411[/snapback]

Nuvehl... Jeg tror en gjør lurt i å vente til sesongen er ferdig med å friskmelde RBK sin utenlandsimport. Så langt er det vel først og fremst Sappara som er en hit?

 

At klubbledere skryter ny-importer opp i skyene er ganske normalt, er lettere å få arbeidstillatelse osv enn om man betegner dem som stallfyll ;)

Lenke til kommentar

Har et veldig positivt intrykk av Jamtfall, tror han kan gjøre det veldig bra i år.

 

Hvordan tror folk det går med godset i år? Håper og tror vi kan greie en plass på øvre halvdel ihvertfall, dessutten bør alle høyre backer se opp for svenske Mattias Anderson, har scoret pent mye for Godset i 1. div, tror han fortsetter med det i tippeligaen=)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...