Gå til innhold

Toll på spill


eivin-sa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du betaler faktisk ikke toll på spill i det hele tatt, koster pakken over 200 NOK er det _MOMS_ som skal betales. Og speditøren som fortoller pakken for deg, for eksempel posten, vil ta et klekkelig gebyr for å gjøre dette.

 

Ja, det er enkelte som prøver å få pakkene merket som gave og det hender også av og til at pakker kommer gjennom (merket som gave eller ikke) uten at toll avkreves. Dette er feil som posten gjør av og til og ikke noe du bør gamble på. Om du med vilje feilmerker pakken og det blir oppdaget er det ikke helt utelukket at pakken blir beslaglagt og/eller at du får bot.

 

Alle "vanlige" julegaver for utlandet skal det forøvrig innkreves moms for om pakkens verdi er over 500 NOK.

 

 

Robert-

Lenke til kommentar

Kan noen som har handlet på Play.com forklare meg følgende. Jeg har tenkt til å kjøpe 3 Xbox spill (Splinter Cell, Mech Assault og James Bond Nightfire).

 

For det første står det at de kun fungerer på UK Xbox. Det er bare tull, ikke sant?

 

For det andre så lurer jeg på hva som vil skje i forhold til toll når jeg kjøper 3 spill. Totalsummen blir rundt 1200,- (som er over tollfri grense på 500,-) mens hvert spill koster ca 400,- (som er under 500,- som er tollfri grense).

 

Kan noen som har testet ut dette fortelle meg hva som skjedde. Jeg lurer. Skal jeg kjøpe dem på Ram og Rom nede i Bogstadveien, eller skal jeg bestille dem over nett og evt. spare et par hundre kroner. Hmmm

Lenke til kommentar

Den 2002-11-25 14:48, skrev Jc-g:

Quote:


For det første står det at de kun fungerer på UK Xbox. Det er bare tull, ikke sant?


 

Funker på alle som har PAL/Mod-chip XBox.

 

Quote:


For det andre så lurer jeg på hva som vil skje i forhold til toll når jeg kjøper 3 spill. Totalsummen blir rundt 1200,- (som er over tollfri grense på 500,-) mens hvert spill koster ca 400,- (som er under 500,- som er tollfri grense).



 

Grensa ska være på 200,- kr, uansett varer. Så du må nok regne med å betale 24% moms på alle 3 spill + toll på ca 150 kr.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 14:48, skrev Jc-g:

For det andre så lurer jeg på hva som vil skje i forhold til toll når jeg kjøper 3 spill. Totalsummen blir rundt 1200,- (som er over tollfri grense på 500,-) mens hvert spill koster ca 400,- (som er under 500,- som er tollfri grense).


 

Play.com sender bestandig 1 og 1 pakke. Du betaler også moms og fortollingsgebyr for hver enkelt pakke som overstiger 200 kroner.

 

Prisen vil dermed bli ca.:

3 x (400 * 1.24 + 149) = 1.935,- hvis Posten fortoller for deg

eller

3 x (400 * 1.24 + 70) = 1.698,- hvis du fortoller selv

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 16:21, skrev borre:

Prisen vil dermed bli ca.:

3 x (400 * 1.24 + 149) =
1.935,-
hvis Posten fortoller for deg

eller

3 x (400 * 1.24 + 70) =
1.698,-
hvis du fortoller selv


 

Etter egen erfaring er rutinene til Posten litt rare her. Flere sendinger fra samme avsender kan fortolles og betales kun ett gebyr for, dvs:

3 x (400 * 1.24) + 62 = 1.550,-

 

Men det er godt mulig det varierer fra Postfortollingskontor til Postfortollingskontor.

 

(pirkete: selvfortollingsgebyret er 62NOK)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 18:07, skrev Jc-g:

Men tollfri grense på spill er 500,- fordi det er definert som leketøy. Det er i alle fall det jeg har hørt.


 

Det har jeg også. Men det må være momsfri grense det er snakk om. Toll forekommer hverken på programvare eller leketøy, slik jeg har forstått det.

 

Dette har vært oppe en del ganger, er det tilfeldigvis noen som har kontaktet Tollvesenet og fått en offisiell uttalelse?

Hvis ikke, melder jeg meg frivillig. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 18:16, skrev LarsC:


Det har jeg også. Men det må være momsfri grense det er snakk om. Toll forekommer hverken på programvare eller leketøy, slik jeg har forstått det.


Dette har vært oppe en del ganger, er det tilfeldigvis noen som har kontaktet Tollvesenet og fått en offisiell uttalelse?

Hvis ikke, melder jeg meg frivillig. :smile:


 

Det hadde vært veldig fint om du kunne ha sjekket ut dette. Jeg er på jobb, så jeg har ikke tid. Hvis du gjør det, så skal jeg begrave stridsøksen min i forhold til deg.... iallefall for en liten tid :grin:

Lenke til kommentar

Ta en titt på http://www.toll.no

 

Fritatt fra mva ved innførsel er:

 

*** "Gavesendinger av verdi under kr. 500,-. Fritaktet gjelder ikke alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir)."

 

Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge.

 

Fraktomkostninger for forsendelsen skal ikke inngå i vurderingen av sendingens verdi

 

*** "Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk, tobakkvarer (herunder sigarettpapir)".

 

Dersom vareverdien på kr 200.- overstiges, skal det kreves opp merverdiavgift og eventuelt toll og andre avgifter på hele beløpet (inkl. bl.a. frakt) fra første krone.

 

*** Bøker er fritatt for all mva. (Men ikke "bøker" utgitt i form av CD-rom.)

 

*** Det finnes i tillegg en rekke andre syke unntak. Dyr som innføres midlertidig for avlsformål, menneskeorganer, materiell til bruk ved fløtning i norsk/svenske vassdrag, osv...

 

LeD

Lenke til kommentar

Jeg har myset igjennom http://www.toll.no jeg også, og jeg heller til samme konklusjon (noe jeg har gitt klart uttrykk for en del ganger), men nå er iallefall mail avsendt, så vi får se hva det blir til.

 

Med siden det er forskjell på moms og toll, kan det godt hende at det er en tollgrense på 500NOK og en momsgrense på 200NOK, noe som vil gjøre det lite lurt å kjøpe spill for mer enn 500NOK om gangen.

Lenke til kommentar

Led har svaret. En fritaksgrense på 500,- på leker er bare tull :smile:

Grensen er og blir 200,-

Grensen på gaver er 500,- men da må både avsender og mottaker være privatpersoner som tidligere bemerket.

 

Jeg jobber til daglig med fortolling, og kan godt ta meg ekstrajobben med å forklare dere tolltekniske spørsmål hvis dere har flere på lager... :wink:

 

Har forresten hørt at flere har fått sendinger fra play.com fritt i postkassa si. Måten play.com gjør det på er muligens å sende det som vanlig post, eller ved å sette ned fakturaverdien på papirene som følger varene (uten at jeg skal si det for sikkert). Smugling er det uansett, og tollvesenet vil nok reagere hvis det blir merket at firmaet driver med dette i stor stil. Hvis så, så vil jeg tro at alle varene sendt fra play.com i UK blir stoppet hos posten etterhvert, og at pakkene blir holdt der inntill rett tollverdi blir fremskaffet. Vil ikke tro at det da blir noen straffereaksjon mot mottakerne (bortsett fra innkreving av rettmessig moms da), er nok heller avsender som får svi litt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...