Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Hvis han 'blir oppfattet som en martyr' helt uten grunn, så er han bare valgt som et symbol for en allerede eksisterende sak. Og jeg tror ikke det trengs noe symbol all den tid hatet mot USA fungerer som symbol mer enn godt nok og er langt mer samlende enn kontroversielle eksdikatorer noen gang kan bli.

 

Så på tross av mange vestlige journalisters forsøk på å bygge opp Saddam som en potensiell martyr, så tror jeg ikke noe som helst på at det vil bli slik.

 

Egentlig tror jeg det ikke er annet enn nok et vikarierende argument i saken mot dødsstraff (som jeg tror er ærlig ment) og saken mot Bush og USA (som jeg anser som mindre ærlig). Og årsaken til det er, for å gjenta meg selv, at jeg ser over hodet ingen argumenterer for hvorfor Saddam skulle kunne bli en martyr. Det bare påstås dogmatisk.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men var ikke saddams styre rettsapparatet der da,ga ikke han makten til sine underordnede og var det ikke dem som utførte drapene?

Jo jeg tror det,akkurat det samme skjer jo i en rettssal,der dommere er gitt makten til å ta andres liv, bør da ikke statslederen i slike tilfeller være like annsvarlig som saddam er her?

Isåfall bør ikke da Busch stilles for retten å drepes for alle de som er uskyldig dømt til døden i USA ?

7608415[/snapback]

 

Da Saddam kom til makten, møtte han opp i riksforsamlingen. Han gikk opp på talestolen og begynte å lese opp navn. Personene som ble opplest, ble ført ut og skutt (eller torturert og kasta i fengsel). Da han var ferdig, var omtrent halvparten av riksforsamlingen borte. Selv om det ikke var Saddam selv som trykket på avtrekkeren, var det han som drepte dem.

 

Dette er bare ETT eksempel på hvordan Saddam styrte Irak.

7608482[/snapback]

 

Jeg er fullstendig klar over hvordan han styrte,men nå var det ikke det jeg kommenterte men annsvaret ved en avgjørelse.

Her ser vi at saddam må stå til annsvar for de handlinger som ble gjennomført under hans styre,det jeg da spør om er : Bør ikke alle stastledere da stilles til annsvar for landets feil feks når noen dømmes til døden feilaktig?

Lenke til kommentar
En utrolig rar ting med henrettelsen var at det var en gruppe menn i skinnjakker og dårlige finlandshetter som var bøddlene..

 

Epz.

7608846[/snapback]

 

Reagerte også på det, men grunnen til finnlandshetter er vel at de ikke skal bli gjenkjent.

Hadde vel vært rimelig død hvis de viste annsiktet sitt på TV mens Saddams tilhengere så på.

 

Derimot så kunne de jo hatt en litt mer "sikkerhets uniform", men det er vel noe av det som ikke Irak har fått med seg enda. :nei:

Lenke til kommentar

Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them, Frodo? Do not be too eager to deal out death in judgment. Even the very wise cannot see all ends.

 

And even the mindnumbingly naive peace-activists know Saddam has done more than his fair share of killing...

 

Kanskje ikke, men det er en grunn til at det er upartiske jurier som dømmer slikt

 

Sier meg ikke uenig i det. Jeg sier bare at hans millioner av ofre fortjener å legge ham bak seg. Det ville rett og slett være for jævlig om Saddam ble puttet i et europeisk fengselshotell på livstid med tanke på alt han har gjort.

 

Synest bare dette er groteskt og at det er sørgelig at vi nå i 2007 ikke er kommet lengre enn at man henger folk

 

Milliarder har ikke mat og vann, lever med konflikt rundt seg, er fattige, millioner sulter, dør av kurerbare og unødvendige sykdommer, og dere går rundt og sipper fordi en fyr som har millioner av liv på sin personlige samvittighet ble hengt i et øyeblikks forbigående smerte? PLEASE cry me a river!

 

Sunni og Shia er to typer muslimer, mens Kurder er folk fra Kurdistan..

 

Kurdistan har ikke eksistert på over to tusen år.

 

Det kunne vært deg[Camper_killer] som ble henrettet.

 

Nei, det kunne det ikke. Camper_killer har ikke drept millioner av mennesker. Camper_killer er ikke eks-diktator i irak.

 

Vi er ment å opptre sivilisert og vi ønsker at Irak skal opptre sivilisert. Det er intet sivilisert med å drepe en mann.

 

Det er intet sivilisert i å sitte og se på at millioner dør fordi man er for moralsk til å løfte en finger. Det er intet sivilisert i å tillate folk som Saddam å komme til makten.

 

dette gjør et land godt å leve i anyone?

 

Så vidt jeg husker er det ingen iranske husmødre som har millioner av liv på samvittigheten.

 

Uttalelsen hans før han døde kan gjøre ham til martyr av noen mennesker.

"Det finnes bare én Gud, og Muhammed er hans profet!"

 

Saddam fantes ikke religiøs før den første gulfkrigen. Han var aldri noe mer enn en maktgal psykopat som var villig til å si eller gjøre hva som helst for å inneha makt.

Lenke til kommentar

Er imot dødsstraff, også i denne saken her. Dødsstraff er en enorm selvmotsigelse, uansett hvilken måte man snur og vender på det, så er dødsstraff et skritt flere 100 år tilbake i tid. Kurdere på skolen min jubler over faktumet at Saddam Hussein er blitt henrettet. Selv så må jeg si at jeg forstår synspunktet dems, dette er snakk om mennesker som har familie og venner som gjennomgikk hardt pga. Saddam Hussein, bla. i Dujail i 1982 da disse 148 sjia muslimene ble drept. Men jeg ser ikke på det som et argument for å drepe noen. Det er et argument for å straffe personen resten av livet, men ingenting, absolutt ingenting kan være argument nok for å drepe en person i mine øyne. Saddam Hussein drepte ikke bare de menneskene, han begikk grove brudd på menneskerettighetene blant annet mot prostituerte, mot opposisjon og mot andre som sa han imot.

Tror også, som Kamaran Tahir sa til VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156383) at å myrde Saddam Hussein ødela litt for de som ville ha svar, og ved å drepe han så la de bak seg massevis av saker og ting som nå antageligvis ikke vil bli besvart, og det er jo kjempetrist for de som led under ham, og de som mistet kjente og kjære.

Antageligvis så vil jo også kampene mellom sunni og sjia muslimer i Irak øke på også nå.

Det har jo vært allerede angrep etter Saddam Hussein døde i Irak. Så dette mener jeg heller er et tilbakeskritt for demokratiet i Irak, enn et framskritt.

Nå håper jeg iallfall at Irak kan prøve å bygge opp et stabilt land igjen!

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

guardianpegasus, drap er drap uansett om det er en eller flere,skjønner derfor ikke hvorfor du poengterer dette.

I et land med dødsstraff kan du bli dømt til døden uansett om det er en eller flere du har drept.

Og joda alle kan komme ut for dette å risikere å bli hengt om en er uheldig nok og befinner seg på galt sted til gal tid,det er dermed ikke sagt at du er skyldig i det du blir dømt for,så å si at ikke noen kan bli hengt fordi de ikke har X antall liv på samvittigheten er tull og tøys.

Dette viser bare svakheten i et rettssystem og hvor feil det er med dødsdom, i tillegg så senker en seg jo ned på samme nivå som den som har drept ved å gjøre det samme,ja endog senker en seg vel om mulig enda lavere om en uskyldig blir dømt og henrettet.

Lenke til kommentar
Uttalelsen hans før han døde kan gjøre ham til martyr av noen mennesker.

"Det finnes bare én Gud, og Muhammed er hans profet!"

 

Saddam fantes ikke religiøs før den første gulfkrigen. Han var aldri noe mer enn en maktgal psykopat som var villig til å si eller gjøre hva som helst for å inneha makt.

Så religion kunne faktisk vært en fin ting i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

Hvis en gal fyr med maskingæver tryna og hadde nettopp skutt 20 folk, og du hadde en pistol i lomma. Ville du da skutt han og endt livet hans eller skutt han i beinet og løpt som F bare for sinke massakren?

 

Saddam må dø, han er en fare så lenge han er i live.

Døsstraff er en straff som fungerer bra, Saddam må bøte med det han har tatt fra tusenvis av andre. Hva er det som er så galt med det? NEI, man senker seg ikke ned på hans nivå, man senker seg bare ned på hans nivå hvis man ikke dreper han og lar de gale forstette å leve. Hvis man overser det som skjer rundt seg uten å dele ut det folk fortjener, så har man senket seg ned på dems nivå ved å overse alt.

Lenke til kommentar
Hvis en gal fyr med maskingæver tryna og hadde nettopp skutt 20 folk, og du hadde en pistol i lomma. Ville du da skutt han og endt livet hans eller skutt han i beinet og løpt som F bare for sinke massakren?

 

Saddam må dø, han er en fare så lenge han er i live.

Døsstraff er en straff som fungerer bra, Saddam må bøte med det han har tatt fra tusenvis av andre. Hva er det som er så galt med det? NEI, man senker seg ikke ned på hans nivå, man senker seg bare ned på hans nivå hvis man ikke dreper han og lar de gale forstette å leve. Hvis man overser det som skjer rundt seg uten å dele ut det folk fortjener, så har man senket seg ned på dems nivå ved å overse alt.

7609516[/snapback]

 

 

Helt uenig! Man hadde senket seg ned på hans nivå, for man hadde gjort mot han, som han har gjort mot så mange andre!

Dødsstraff er jo selvmotsigende til de grader. Staten hevder at man ikke skal drepe, og hvis man gjør det, da fortjener man døden. Da burde jo noen ta livet av Iraks statsminister som gav grønt lys for dette? Da burde jo noen drepe alle de som var tok han med til galgen, og hang ham? Og da burde jo noen igjen drepe de som drepte dem?

Det er nettopp dette som er så ufattelig selvmotsigende med dødsstraff! Og Saddam Hussein personlig tror nå jeg, ville heller død og bli en martyr. Enn å leve videre i tortur.

Og hva med demokratiet i Irak? Dødsstraff er jo iallfall ikke noen måte å bevise at Irak er på vei mot demokrati!

Lenke til kommentar
Noen som vet om videoen når han blir henrettet finnes på nettet?

Evt. hvor?

7609101[/snapback]

 

 

7609198[/snapback]

Du får jo ikke se når han henger der død

7609315[/snapback]

 

leste noe om at kamera ble slått av under selve hengingen. Uannsett så vil det stå på vg osv. om det blir tilgjenglig noe film av selve hengingen.

Lenke til kommentar
Hvis en gal fyr med maskingæver tryna og hadde nettopp skutt 20 folk, og du hadde en pistol i lomma. Ville du da skutt han og endt livet hans eller skutt han i beinet og løpt som F bare for sinke massakren?

 

Saddam må dø, han er en fare så lenge han er i live.

Døsstraff er en straff som fungerer bra, Saddam må bøte med det han har tatt fra tusenvis av andre. Hva er det som er så galt med det? NEI, man senker seg ikke ned på hans nivå, man senker seg bare ned på hans nivå hvis man ikke dreper han og lar de gale forstette å leve. Hvis man overser det som skjer rundt seg uten å dele ut det folk fortjener, så har man senket seg ned på dems nivå ved å overse alt.

7609516[/snapback]

 

 

Helt uenig! Man hadde senket seg ned på hans nivå, for man hadde gjort mot han, som han har gjort mot så mange andre!

Dødsstraff er jo selvmotsigende til de grader. Staten hevder at man ikke skal drepe, og hvis man gjør det, da fortjener man døden. Da burde jo noen ta livet av Iraks statsminister som gav grønt lys for dette? Da burde jo noen drepe alle de som var tok han med til galgen, og hang ham? Og da burde jo noen igjen drepe de som drepte dem?

Det er nettopp dette som er så ufattelig selvmotsigende med dødsstraff! Og Saddam Hussein personlig tror nå jeg, ville heller død og bli en martyr. Enn å leve videre i tortur.

Og hva med demokratiet i Irak? Dødsstraff er jo iallfall ikke noen måte å bevise at Irak er på vei mot demokrati!

7609559[/snapback]

 

Du misser poenget: Det er rettferdig å drepe en som har drept andre urettferdig.

Man skal ikke drep de som opprettholder rettferdigheten, så derfor faller din statsteori som et brukket tre.

Lenke til kommentar
Helt uenig! Man hadde senket seg ned på hans nivå, for man hadde gjort mot han, som han har gjort mot så mange andre!

7609559[/snapback]

Saddam har forfulgt, misshandlet, torturert og drept tusenvis av mennesker uten lov og dom. En rettsak og en henrettelse med en rask død er ikke i nærheten det samme nivået.

Lenke til kommentar
Helt uenig! Man hadde senket seg ned på hans nivå, for man hadde gjort mot han, som han har gjort mot så mange andre!

7609559[/snapback]

Saddam har forfulgt, misshandlet, torturert og drept tusenvis av mennesker uten lov og dom. En rettsak og en henrettelse med en rask død er ikke i nærheten det samme nivået.

7609602[/snapback]

 

...Det mest rettferdige ville vært å utlevere han til Kurdiske maktholdere :)

Da hadde han smakt sin egen medisin.

 

*Angående det med mord: Ja la oss slutte å drepe noen, så når fengslene blir stappa fulle av mordere og de gjør opprør, så er det ingen til å stanse dem. De vil drepe deg, men du kan ikke drepe dem siden du mener det "er galt"

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Helt uenig! Man hadde senket seg ned på hans nivå, for man hadde gjort mot han, som han har gjort mot så mange andre!

7609559[/snapback]

Saddam har forfulgt, misshandlet, torturert og drept tusenvis av mennesker uten lov og dom. En rettsak og en henrettelse med en rask død er ikke i nærheten det samme nivået.

7609602[/snapback]

 

...Det mest rettferdige ville vært å utlevere han til Kurdiske maktholdere :)

Da hadde han smakt sin egen medisin.

 

*Angående det med mord: Ja la oss slutte å drepe noen, så når fengslene blir stappa fulle av mordere og de gjør opprør, så er det ingen til å stanse dem. De vil drepe deg, men du kan ikke drepe dem siden du mener det "er galt"

7609615[/snapback]

 

 

kan du i det minste prøve å oppføre deg som en voksen når du skriver på diskusjon.no? istedet for å komme med slikt tull.. gidder ikke kommentere engang. jeg har sagt mitt.

Lenke til kommentar
Du misser poenget: Det er rettferdig å drepe en som har drept andre urettferdig.

Man skal ikke drep de som opprettholder rettferdigheten, så derfor faller din statsteori som et brukket tre.

7609591[/snapback]

 

Det er langt unna rettferdighet. Det er en forvridd lov som har mange, mange sprekker i sin argumentasjon. Dødsstraff hjelper ikke, det skaper et totalt feil bilde av det Irak prøver å få fram - at de er et demokrati. Hva i all verden er så demokratisk med å bringe noen fram til galgen å henge han? Det finnes ingenting som er demokratisk med dødsstraff, rett og slett.

Saddam Hussein gjorde mye grusomt, men uansett hva en person har gjort så skal ingen drepes for det. Saddam Hussein fikk også slippe unna alt for lett i denne situasjonen. Og de oppfylte ønske hans, at han kunne slippe unna. Hvis han derimot hadde vært i fengsel for resten av livet hans, ville han få det mye tøffere. Jeg tror også han er mye farligere død enn levende, det vil nå være mange hevnaksjoner, som vi allerede har sett idag. Det vil bli en større strid mellom sunni og sjia muslimer, noe som vil gjøre det tøffere for Irak å få fram demokratiet sitt.

Saddam's henging har ikke ledet fram til noe, man merker også det klart her i Vesten hvor den eneste som støtter dette av statslederne er USA's president George Bush. Alle andre står sterkt imot denne dødsdommen.

 

Helt uenig! Man hadde senket seg ned på hans nivå, for man hadde gjort mot han, som han har gjort mot så mange andre!

7609559[/snapback]

Saddam har forfulgt, misshandlet, torturert og drept tusenvis av mennesker uten lov og dom. En rettsak og en henrettelse med en rask død er ikke i nærheten det samme nivået.

7609602[/snapback]

 

Å drepe, uansett hvem, hva eller hvor er å synke ned på det laveste nivå. Umulig å kunne forandre noe sånt.

Lenke til kommentar

Det eneste riktige er å stille ham for en domstol, og la denne dømme ham. Og det er det som har skjedd.

 

Jeg er prinsipielt imot dødstraff, da man risikerer å drepe uskyldige, og det kan aldri gjøres om dersom man oppdager at det er begått justismord. I denne saken er ikke det noe problem i det hele tatt.

 

Saddam er nå historie. Han er ikke lenger noen trussel mot noen. Ingen vil lenger kjempe for hans skjebne. Ingen vil true med terror for å befri Saddam. Ingen vil kapre fly eller kidnappe noen for å få frigjort Saddam. Dette gir Iraks folk en mulighet til å se fremover.

 

Det er ingen grunn til å tro at Saddam skal bli en martyr. En martyr dør for en sak. Saddams eneste sak var å beholde makt, og redde sitt eget skinn. Når USA kom kjempet han ikke sammen med sine egne. Han rømte og krøp ned i et hull i bakken. Saddam er ingen helt, og ingen martyr.

 

Det som samler terroristen er hatet. Hatet mot USA, hatet mot Bush og hatet mot vestlige verdier som tillater kvinner å oppføre seg som syndige horer og menn til å drikke seg fulle og oppføre seg som apekatter. Det er dette hatet som virker samlende. Saddam er ikke noe samlende symbol.

 

Jeg vil ikke bruke ordet rettferdighet. Og jeg vil ikke juble over at en mann er død. Men jeg synes det er bra at Saddam er historie. Og jeg håper et over tid så vil Irak legge volden og de voldelige metodene bak seg. Og jeg tror det at Saddam er borte vil gjøre denne prosessen lettere. Ikke vanskeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...