Gå til innhold

Tv2 Nyhetskanalen - Hvordan blir det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste litt på TV2 sine nettsider jeg...

 

- Nyhetskanal? I Norge? Skjer det nok i dette lille landet til at det er behov for en nyhetskanal?

 

Spørsmålet har kommet fra flere hold de siste månedene.

 

Men det er ikke fordi vi tror det skjer så mye mer enn før, at vi nå går på lufta med en egen nyhetskanal. Vi gjør det fordi vi kan.

 

Les mer...:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg skal gjøre en kort historie lang: Som sønn av en typograf tråkket jeg inn og ut av lokalavisen hjemme i Ørsta i de dagene da blyet ble stablet på loftet og erstattet av enkle sorte skjermer med grønn skrift. Det er ikke fordi jeg som niåring var veslevoksent opptatt av moderne avisproduksjon at jeg husker disse tidene tidlig på 80-tallet så godt. Men fordi det plutselig var mulig å spille Space Invaders på mors arbeidsplass. Mange år senere, som journalist i Aftenposten og Dagens Næringsliv, var det helt selvsagt for meg at veien fra innhenting av journalistisk materiale til publisering var rask og effektiv. Så gikk jeg over til fjernsynsjournalistikken. Det var ved tusenårsskiftet. Alle snakket om at datasystemene skulle bryte helt sammen på slaget midnatt. Noe som faktisk aldri hendte. Ikke for det, TV kunne man stort sett laget uansett. For da jeg kom til TV 2 jobbet kanalen fortsatt med betataper. Og de analoge redigeringsrommene var på størrelse med Obos-leiligheter. Og var man på reportasjereise måtte man først redigere saken på en angivelig bærbar maskin som veide tett på 20 kilo, for deretter hive seg i en taxi og finne et tv-selskap som kunne spille over saken til Bergen via satelitt.

 

Men det var før. Nå kan man klippe en hel dokumentar på en liten laptop og maile den over til redaksjonen. TV 2 er i verdensklasse i teknologisk utvikling og tapene havner snart på teknisk museum, sammen med blyet. Vi går altså i disse dager gjennom samme teknlogiske revolusjon som avisene gjorde for et kvart århundre siden. Vi kan få bildene fram til seerne uhyre mye raskere enn før. Og vi kan publisere enorme mengder bilder og intervjuer som vi i dag har på tape, men som vi ikke får plass til i våre ti daglige sendinger.

 

I Nyhetskanalen skal vi følge tett de viktigste sakene i verden og i Norge fra time til time gjennom dagen. Målet er at du skal bli oppdatert i løpet av en halvtimes tid, uansett når du måtte velge å slå på tv'en. Dette blir en kanal som serverer nyheter, politikk, utenriks, krim, børs, finans og sport akkurat når det passer seerne, ikke bare når det passer oss i TV 2.

 

Det er altså ikke fordi det skjer så mye mer her til lands enn før at vi nå gir deg en nyhetskanal. Men fordi sønnen min kan spille Space Invaders i redigeringsrommet dersom han stikker innom, mens vi tv-journalister endelig kan utdype, analysere, kommentere og fortelle like mange historier som avisene gjør i dag. Før hadde vi noen minutter. Nå har vi 24 timer.

 

 

Slik ser du TV 2 Nyhetskanalen på din tv.

 

Ved oppstarten vil alle Canal Digitals digitale kunder kunne se TV 2 Nyhetskanalen.

 

Man er også i forhandliger om distribusjon til kabel-selskaper som Get, BKK og andre, og håper å få i stand avtaler innen oppstart slik at også disse selskapenes abonnenter skal kunne se TV 2 Nyhetskanalen fra dag én.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Noen som vet om vi med kabel fra CanalDigital får den?

7627054[/snapback]

 

Bare de med digital tuner.

TV2 Nyhetskanalen ligger på kanal 26 Canal Digitals kabel-tv tuner. Dersom du ikke finner den, er det bare å gjøre et nytt automatisk kanalsøk, så dukker den opp.

 

Såvidt jeg vet, skal disse kanalene bli tilgjengelig for alle med vanlig antenne når NRK og TV2 går over til å sende digitalt (DVB-T) om noen år. Da vil NRK, NRK2, NRK nyhetskanalen (som skal lanseres snart), TV2, TV2 Zebra, TV2 Filmkanalen, TV2 Nyhetskanalen og den nye TV2 Barnekanalen (og sikkert flere) være tilgjengelig for de fleste med vanlig antenne.

Lenke til kommentar

post-83934-1168047158_thumb.jpgpost-83934-1168047276_thumb.jpg

Hei

 

Jeg jobber som vaktsjef i TV 2 Nyhetskanalen, og svarer gjerne på spørsmål om hva vi skal sende fra 15. januar kl 12.00.

 

Spørr her eller mail meg på:

[email protected].

 

Noe info med sendeskjema finner du også her:

 

http://pub.tv2.no/TV2/tv2nyhetskanalen/

 

Siden onsdag har vi faktisk vært i gang fra morgen til kveld med interne prøvesendinger på Norges første nyhetskanal på tv.

 

Alle med parabol fra Canal Digital får kanalen, og det samme gjelder alle med digital dekoder på CDs kabel-tv. Get skal også være klar, også der med dekoder.

 

Alle kan se kanalen direkte her fra 15. januar: http://webtv.tv2.no/webtv/

 

Og straks det digitale bakkenettet er på lufta blir det full distribusjon på lik linje med NRK og TV 2s andre kanaler.

 

Vet ikke helt om dette er riktig sted og poste men jeg prøver :p

 

Noen som vet litt mer om hva denne Tv2 Nyhetskanalen? Blir det en "FoxNews" kanal eller blir det bare nyheter 4-5 ganger om dagen og programoversikt resten?

7603177[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg sitter faktisk og gleder meg til nyhetskanalen! Ser gjerne ikke på nyheter så mye, men konseptet med at vi skal få reportasjer ifra der det skjer, når det skjer - er noe jeg liker :) Håper bare at det ikke blir nyheter ala god morgen nyhetene hele døgnet. Hvor de sender de samme reportasjene om og om igjen, men heller har noen nye innslag hver time..

 

Cornel: Filmkanalen sender filmer ifra 80-90 tallet såvidt jeg har fått med meg.. Noen dårlige, noen gode.. Men mesteparten er ok :)

 

- hsds

Lenke til kommentar

Det blir fortløpende oppdatteringer av nyhetsbildet fra 0630 - 2400.

Det er klart at nyhetsbildet endrer/utvikler seg ikke så mye at repetisjoner må og skal det bli.

Det er jo heller ikke meningen at du skal sitte å se på denne kanalen i timesvis, bortsett fra når det er store saker under utvikling. I stedet får man nå muligheten til å se Nyhetene når man selv vil, og ikke bare når TV 2 har faste nyhetssendinger.

 

En typisk time kan se slik ut:

 

12:00 Nyhetene og været

12:05 ØkonomiNyhetene

12:15 Headlines

12:16 Nyhetsdagen med gjester, kommentarer og reaksjoner

12:25 Været

12:27 Reklame

 

12:30 Nyhetene og været

12:40 Nyhetsdagen

12:45 Headlines

12:46 SportsNyhetene

12:55 Været

12:57 Reklame

 

Dette skjemaet vil ligge i bunnen, men blir kastet straks vi har større nyhetshendelser eller sender pressekonferansen og annet direkte. Det skal skje flere ganger daglig.

 

Nyhetskanalens desk produserer også nyhetssendingene i God morgen Norge og 2330-Nyhetene, som vil gå i samsending. Også 1830 og 2100 vil gå begge steder men lages av en egen nyhetsdesk.

 

Hva vil du se på Norges første nyhetskanal på tv?

 

Thomas Venger Claussen

 

 

 

 

 

Uh... ja! kordan blir det da?

 

Nyheiter kvar time? og kva skal dere fylle tiden innimellom med? Kan da ikkje sette på replay nyheitene i det uendlige.

 

Og kva med Filmkanalen? kva type filmer vil gå er? Er det eldgamle avdanka filmer? eller noken bra nye?

7654737[/snapback]

Lenke til kommentar
Det blir fortløpende oppdatteringer av nyhetsbildet fra 0630 - 2400.

Det er klart at nyhetsbildet endrer/utvikler seg ikke så mye at repetisjoner må og skal det bli.

Det er jo heller ikke meningen at du skal sitte å se på denne kanalen i timesvis, bortsett fra når det er store saker under utvikling. I stedet får man nå muligheten til å se Nyhetene når man selv vil, og ikke bare når TV 2 har faste nyhetssendinger.

 

En typisk time kan se slik ut:

 

12:00 Nyhetene og været

12:05 ØkonomiNyhetene

12:15 Headlines

12:16 Nyhetsdagen med gjester, kommentarer og reaksjoner

12:25 Været

12:27 Reklame

 

12:30 Nyhetene og været

12:40 Nyhetsdagen

12:45 Headlines

12:46 SportsNyhetene

12:55 Været

12:57 Reklame

 

Dette skjemaet vil ligge i bunnen, men blir kastet straks vi har større nyhetshendelser eller sender pressekonferansen og annet direkte. Det skal skje flere ganger daglig.

 

Nyhetskanalens desk produserer også nyhetssendingene i God morgen Norge og 2330-Nyhetene, som vil gå i samsending. Også 1830 og 2100 vil gå begge steder men lages av en egen nyhetsdesk.

 

Hva vil du se på Norges første nyhetskanal på tv?

 

Thomas Venger Claussen

 

 

 

 

 

Uh... ja! kordan blir det da?

 

Nyheiter kvar time? og kva skal dere fylle tiden innimellom med? Kan da ikkje sette på replay nyheitene i det uendlige.

 

Og kva med Filmkanalen? kva type filmer vil gå er? Er det eldgamle avdanka filmer? eller noken bra nye?

7654737[/snapback]

7655563[/snapback]

 

 

Gleder meg til Tv2 Nyhetskanalen kommer jeg, ventet lenge på dette.. Håper det bare ikke blir for mye reprise. Men skjer det ikke noe i verden så må det bli det kanskje...

 

Tror kontinuntet er viktig å ha i denne sammenhengen....

 

Skal bli gøy å se om de greier å få seg ett bra studio, og om grafikk og design på sendingene er bra :)

 

Noe jeg stusser på er jo at i helgene begynner ikke sendingene før klokken 14:00 i følge Tv2 Nyhetskanalen's nettsider :s

 

Håper det blir en kanal omtrent som Sky News, syns den er meget bra :)

 

Sett en del på den nye Tv2 News i Danmark i det siste, og syns så som så om den, så bare satse på dette blir bedre :)

Endret av excellent
Lenke til kommentar
Synes nyheter 24/7 (365?) høres litt for godt ut. Greit det skjer mye ut i verden, men det må jo være måte på.

7608238[/snapback]

 

Skjer mye i verden ja, men tror det blir mye innkjøpt repotasjer jeg da.. Smeller det f.eks i Nord-Korea, så tror jeg ikke akkurat Tv2 Nyhetskanalen sender en avgårde dit lixxom med en gang :D

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til TV2 NK, har troen på at TV2 hever kvaliteten på nyhetene voldsomt med introduksjonen av den nye kanalen, de kan/må nok gå mer i dybden nå.

Ikke noe å si på satsingen i hvertfall, de har jo fått inn et helt Fotballlag av nyhetsankere.. håper de blir en slags Norsk versjon av Sky News.. helst med "BREAKING NEWS" (Brekkjande Nyhende?) fra viktige begivenheter rundt om i verden.

 

Er alltid surt når du skal se noe spesifikt på nyhetene eller sporten, og så ser du på klokken som viser at du er for sent ute, og dermed må du vente til 23.30.. blir enklere nå.. forhåpentligvis blir det veldig mye sportsnyheter.

De bør satse på å ha veldig faste tider, f.eks sportsnyheter 12.45, 13.45, 14.45, 15.45, etc.. lettere å forholde seg til slike skjemaer.

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til TV2 NK, har troen på at TV2 hever kvaliteten på nyhetene voldsomt med introduksjonen av den nye kanalen, de kan/må nok gå mer i dybden nå.

Ikke noe å si på satsingen i hvertfall, de har jo fått inn et helt Fotballlag av nyhetsankere.. håper de blir en slags Norsk versjon av Sky News.. helst med "BREAKING NEWS" (Brekkjande Nyhende?) fra viktige begivenheter rundt om i verden.

 

Er alltid surt når du skal se noe spesifikt på nyhetene eller sporten, og så ser du på klokken som viser at du er for sent ute, og dermed må du vente til 23.30.. blir enklere nå.. forhåpentligvis blir det veldig mye sportsnyheter.

De bør satse på å ha veldig faste tider, f.eks sportsnyheter 12.45, 13.45, 14.45, 15.45, etc.. lettere å forholde seg til slike skjemaer.

7668916[/snapback]

 

Veldig enig med du her :thumbup::thumbup:

 

De skal jo være først med det siste sier de :yes:

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om dette er riktig sted og poste men jeg prøver :p

 

Noen som vet litt mer om hva denne Tv2 Nyhetskanalen? Blir det en "FoxNews" kanal eller blir det bare nyheter 4-5 ganger om dagen og programoversikt resten?

7603177[/snapback]

 

Her kan du se snikpremieren lørdag kl 14:00 i forb med skipsulykken:

 

 

http://webtv.tv2.no/webtv/?treeId=5020&pro...owArchive=false

7714852[/snapback]

 

Etter av å sett premieren syns jeg dette ser bra ut... Eneste er at Tv2 Nyhetskanalen-logoen står litt langt ute der nede i hjørnet, tar jo halve skjermen den :dribble: .. Kan kutte litt mere inn av det grønne som er foran 2-tallet lixxom og litt lengre ned med den svarte rulleteksten .. Og litt blekt studio - dårlig hvit bakgrunn, denne burde vært grønn syns jeg - siden det er grønt i logofargene og dere burde Tv2 Nyhetskanalen logo foran på desken nyhetsankerne bruker, slik de har på Sky News :thumbup::thumbup:

Endret av excellent
Lenke til kommentar
Du må søke kanalene inn på nytt på din canal digital tuner!

Da får du opp både filmkanalen og nyheitskanalen.

 

1 nrk

2 nrk2

3 tv2

4 tvnorge

5 tv2 zebra

6 tv2 nyheitskanlan

7 tv2 filmkanalen

 

 

litt usikker på om 6 og 7 skal skifte plass...

7611722[/snapback]

Jeg har søkt flere ganger nå etter disse, men fortsatt er det ikke noe som kommer opp?

Vi har sånn Canal Digital Familie abonnement med en Force-tuner av typen med blått display og 80 giga harddisk :dribble:

Hva skal jeg gjøre for å få inn disse kanalene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...