Gå til innhold

TEST: Billigste webshop 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjengangeren for disse testene er at det billigste som regel ikke er det beste.

 

Som vanlig holder PS Data, Netshop og til dels Komplett og MPX seg på et godt prisnivå, så ser ingen grunn til å risikere å miste god support og trygghet om at firmaet ikke kommer til å avvikle driften i løpet av reklamasjonsrettperioden for å spare en hundrelapp.

Lenke til kommentar
Resten av topp 15-listen:

 

4. plass: MPX

5. plass: PCutstyr.no

6. plass: NetShop

7. plass: Datashop.no

8. plass: OnlineButikken.no

9. plass: MultiCom

10. plass: Advance.no

11. plass: Komplett.no

12. plass: Datainord.no

13. plass: Mamoz

14. plass: Datasupply

15. plass: PS Data *

 

*) Merknad: I etterkant av publiseringen av denne artikkelen er vi blitt gjort oppmerksom på at PS Data på det tidspunkt prisene ble innhentet, opererte med to ulike priser på samme produkt (Acer F20). Den ene prisen var vesentlig lavere enn den andre. Den prisen vi fant frem til var den høyeste av disse to. Hardware.no kan ikke gardere seg mot slike feil fra nettbutikkenes side, men gjør oppmerksom på at PS Data ville kommet langt bedre ut i testen dersom den laveste prisen på produktet var blitt lagt til grunn. Vi jobber nå med å finne ut om vi _burde_ funnet den laveste prisen, og dersom det er tilfelle vil vi oppdatere tallene for PS Data.

 

Hva endte dette med forresten, og hvordan har det eventuelt påvirket resultatene.

Lenke til kommentar

Jeg har sansen for komplett jeg. Gode leveringstider, god kundeservice, oversiktlig og bruekrvennlig web-side og ikke minst er de pålitelige og har en lang historie. Jeg føler meg hvertfall trygg når jeg handler hos komplett. SHG har en svært rotete og til dels lite pen side. Har aldri handlet der så hvordan kundeservice og alt det der er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

De tar ikke visa eller mastercard på shg.no men på shg.dk men da må du også betale toll...

7599011[/snapback]

 

Hmmm. Utfra det jeg ser, så er faktisk alt du sier der feil...

 

De tar både VISA og MC, + alt er sendt fra Norge :)

7599294[/snapback]

 

Jepp, de tar VISA/MC, men alt er sendt fra Danmark. De har en norsk agent som sørger for fortolling m.m., og dette er inkludert i prisen på nettsidene. Frakten er imidlertid høyere enn fra norske webshoper, ca 125 kr for en bulksplit-sending fra Danmark mot 70-90 kr for en innenlands servicepakke i Norge. Er dette tatt i betraktning i testen?

Lenke til kommentar

Vil bare fortelle om en liten historie om Itbutikken.

 

Har en sak inne hos Forbrukertvistutvalget FTU - som sier at en hevingsak går i min favær (feiler etter 2 rep forsøk - samme symptomer), men itbutikken har skrevet et brev til FTU der de sier at de ikke vil overholde et vedtak fordi de hevder å være en utenlandsk butikk. I samme brev forsøker de å hinte til at jeg har ødelagt skjermen selv med viten og vilje - noe som selvsagt ikke stemmer. Har fått skjermen reparert av verksted 2 ganger og diagnostert den 3dje. Disse sier ingenting om brukerfeil eller sabotasje. :whistle:

 

Og videre blåser de ut mot bananstaten Norge og dens kjøpslover. Det skal visst være taus vitenskap i Danmark hvordan norske myndigheter gir kundene urettmessige fordeler. På min side, derimot, er det meg bekjent at folk her inne som har jobbet på danske webshoper har kommentert at det er DE som er noen lurendreiere.

 

Bare så vi vet hva vi kan forvente oss fra den kanten. Dere kan jo se de hvilke erfaringer folk har med de på webshopguiden og. :nei:

 

Derfor synes jeg det er beklagelig at de engang er med i en slik test - for etikken er på bånn og et slikt foretak fortjener ikke å drive i Norge spør du meg. Prisene subsidieres altså med kjeltringvirksomhet i forbrukersaker - De hever seg over både Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Maken til arrogant foretak skal man lete lenge etter.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

handla relativt mye og ofte hos shg, liker sidene godt, rask levering, og 125 i frakt for koplette store pakker er billigere enn fra norske, gjelder selvsagt ikke dersom du kun skal ha en minnebrikke. Før meg høres sytingen mer ut som et patetisk forsvar for alt for dyre norske webshoppper, ps amenito, gode erfaringer med dem og, rimelig og rask.

Lenke til kommentar

Bare så synd SHG har så høye portoutgifter, betalte 170,- i porto for en liten og lett kjøler til 200kr.

Selvsagt ikke et problem dersom en kjøper noe til 5-6000,-, men litt surt når en bare må ha noe der og da... og kun de har det på lager. At pakken tok over en uke for å komme frem skyltest visst datarøre hos deres faste partner på porto, og de beklaget dette.

Men hyggelige folk virker det som jobber der, og det er et stort pluss fra meg...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

shg.no har jeg tilgode å kjøpe noe fra foreløpig. Det var lite oppløftende å lese all kritikken om shg.no på info-sidene i Webshopguiden. Lav gjennomsnittskarakter.

 

Lurer på om den gjennomsnittskarakteren stiger eller blir liggende på dette nivået framover. Det var jo også noen som var kjempefornøyde med shg.no leste jeg.

 

Mine beste erfaringer har jeg foreløpig med:

 

PSdata.no

Komplett.no

PCutstyr.no

 

Alle disse 3 webbutikken har gitt meg en ordentlig behandling når jeg har hatt problemer, eller feil på utstyr.

 

Andre som jeg har kun grei kjøpserfaring med og hvor jeg ikke har vært nødt å teste hvor flinke de er med reklamasjon:

MPX.no

Databutikken.com

NDSdirekte.no

Stretto.no

 

Stretto.no var noe overbeskyttende overfor kunden, og hvorvidt dette er bra for deg som kunde avhenger av hvor erfaren du selv er i å lete fram de RIKTIGE datakomponenter. Om du føler deg trygg så kan Stretto.no sin beskyttelse være ett forsinkende element. Men om du ikke har snøring på datakomponenter og kompatibilitet mellom komponenter så vil jeg si at beskyttelsen kan komme til fordel for kunden - da kunden vil slippe masse plunder med å måtte returnere varer som ikke passer sammen. Det er kun hos Stretto.no jeg har funnet en slik beskyttelse (blandt de nevnte butikkene i dette innlegget). For meg var det litt plagsomt med beskyttelsen fordi jeg hadde verifisert med Kingston at minnebrikken passet til hovedkortet det skulle benyttes på.

 

NDSdirekte.no opplevde jeg gode leveringsrutiner med, og det eneste jeg så langt har å utsette på denne webshop'en er: At noen varer ble oppgitt til å ligge på lager, men at det viste seg å ikke stemme. Det ser ut til at det skyldes at varene blir sendt direkte ut fra distributør istedetfor at det kommer innom webshop'ens lager først. Når det først virkelig ligger på lager så ser denne ordningen med levering ut til å fungere MEGET effektivt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...