Gå til innhold

WinXP-installeringen finner ikke S-ATA-disk


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg har en S-ATA-disk som skal flyttes over i en annen maskin (den fungerte i maskinen jeg skriver fra for en times tid siden). Det sto en jumper bakpå som jeg har tatt ut, jeg har prøvd flere forskjellige kabler, begge S-ATA-portene på hovedkortet, jeg har prøvd S-ATA-strøm, 4-pins-strøm og begge deler samtidig, men ingenting fungerer. I BIOS får jeg bare opp CDrom under standard CMOS.

 

Det er ikke et nytt hovedkort det er snakk om, men et MSI Neo2-V med 865PE-chipset og integrert S-ATA-kontroller, og drivere skulle dermed ikke være påkrevd?

 

Noen tips til hva som kan være problemet? Tidligere har det stått IDE-disk i maskinen, jeg lurte på om kanskje jeg måtte fikse noe i BIOS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

edit: Jeg fant etterhvert S-ATA-device i BIOS, men det kan virke som om jeg ikke får opp S-ATA og P-ATA samtidig uansett hva jeg gjør. Jeg får lete litt videre, og tips er fremdeles velkomne :)

 

Nå ser jeg at både harddisken og cdrom er gjenkjent i BIOS (CMOS), men jeg får likevel beskjed om at installasjonsprogrammet ikke finner noen disker. Dette var merkelig.

Nå står riktignok cdrom som slave (av årsaker jeg ikke lenger husker), jeg får starte med å sette den som master).

 

CDrom er altså Secondary Slave mens harddisken er Third Master.

 

Det gikk nå! Jeg satte cdromen som master og plutselig får jeg lov å installere windows igjen. Takker for all hjelp :)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...