Gå til innhold

Hvor mange W for E6600 og 8800 GTX?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

forslag opp til 700 watt? yikes! (skivebom folkens..)

 

Realistisk sett så trekker et slikt setup kanskje i underkant av 300watt i full gallopp. (målt på hvor mye strømforsyningen trekker fra strømnettet).

 

En solild 500watter er å annbefale, selv om en kvalitets 400watter nok sikkert kunne fungert hvis den hadde bra 12volt rail, men jeg ville ikke annbefalt det. Du bår ha 18ampere eller bedre på 12volt i uansett tilfelle.

 

Den du har kjøpt der er mer enn sterk nok. Den er faktisk utrolig overkill til den store gullmedaljen. Det fine er jo selvfølgelig at du ikek trenger å oppgradere om du går over til SLI senere f.eks.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
forslag opp til 700 watt? yikes! (skivebom folkens..)

 

Realistisk sett så trekker et slikt setup kanskje i underkant av  300watt i full gallopp. (målt på hvor mye strømforsyningen trekker fra strømnettet).

 

En solild 500watter er å annbefale, selv om en kvalitets 400watter nok sikkert kunne fungert hvis den hadde bra 12volt rail, men jeg ville ikke annbefalt det. Du bår ha 18ampere eller bedre på 12volt i uansett tilfelle.

 

Den du har kjøpt der er mer enn sterk nok. Den er faktisk utrolig overkill til den store gullmedaljen. Det fine er jo selvfølgelig at du ikek trenger å oppgradere om du går over til SLI senere f.eks.

 

-Stigma

7538545[/snapback]

 

Merkelig att du sier det der.. nVidia selv anbefaler 30amps på 12volten.

Og ser man på SLIzone.com så ser man att man ikke finner PSUer under 750w for 8800GTX i SLI, hvis man da selvfølgelig vil oppgradere til SLI etterhvert. Noe som jo er greit. Hvis ikke må man kjøpe en ny PSU alikavell neste gang man skal oppgradere. Som jo da blir dyrere enn å kjøpe en stor og kraftig PSU nå.

Lenke til kommentar

Kom over dette:

 

To power a single GeForce 8800 GTX card, Nvidia recommends a 450-watt power supply in a PC with a high-end dual-core chip and a typical combination of internal hardware. But the trick is that the power supply must have two PCI Express card power connectors to plug into the two sockets on the back of the card. Most modern power supplies should have the necessary connectors. If you want to add two 8800 GTX cards in an SLI configuration, however, you've got a challenge on your hands.

 

To run two GeForce 8800 GTX cards in SLI mode, Nvidia recommends at least a 750-watt power supply. But some of the recommended models on its SLI compatibility list go as high as 850 and even 1,000 watts. We suspect those higher-wattage recommendation will allow you some headroom for adding multiple hard drives and optical drivers, as well as very high-end quad-core processors. Still, it's clear that building a next-gen SLI rig will be no small undertaking, at least for now.

Lenke til kommentar
Merkelig att du sier det der.. nVidia selv anbefaler 30amps på 12volten.

Og ser man på SLIzone.com så ser man att man ikke finner PSUer under 750w for 8800GTX i SLI, hvis man da selvfølgelig vil oppgradere til SLI etterhvert. Noe som jo er greit. Hvis ikke må man kjøpe en ny PSU alikavell neste gang man skal oppgradere. Som jo da blir dyrere enn å kjøpe en stor og kraftig PSU nå.

7539240[/snapback]

 

Nei, ikke så merkelig i grunn. Hva Nvidia anbefaler for å være på sikre siden, og hva produktet faktisk krever er to vidt forskjellige ting.

 

Du er klar over at 30 amp 12volt er 360watt sant? Det er langt over 3 ganger så mye som et 8800GTX trekker. Faktsik er det vel nærmere 4 ganger så mye faktisk.

 

Jeg baserer mine svar her etter realistiske estimat basert på hva jeg faktisk har målt her på "labben", samt erfart i praktisk bruk, ikke basert på urealistiske annbefalinger som er ment for å dekke Nvidias rygg fra lovmessige ting som kunden kan finne på å klage på (evt. saksøke på, you never know in the US) i etterkant.

 

Faktum er ihvertfall at jeg har kjørt mer strømkrevende kort helt uten problemer med flere strømforsyninger ratet mellom 16 og 18amp 12volt, helt uten problemer, og også målt den faktiske frobrukte 12volt strømmen fra PSU til å være vel under specs. Konklusjonen kan derfor ikke være noe annet enn at 30amp for et enkelt kort er overkill ved midnre du enten skal gå SLI senere, eller har planer om å kjøre 12 harddisker og 4 optiske drev i tillegg til skjermkortet... men da kan du si at situasjonen ikke akkurat er den samme lenger.

 

Men for all del.... kjøp gjerne overkill PSU. Gjør det fordi du vil ha god overhead eller fordi du vil ha mulighet til å oppgradere senere, bare ikke gjør det fordi du tror du faktisk må ha så mange amps.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg bruker 8800GTS og har 500w mist.

For meg blir ikke 500w nok til å kjøre den. Begynner å få svarte firkanter på skjermen mens jeg spiller.

Så egenlig er ikke 500w nok til å kjøre 8800GTX.

Bruker også 2 HDD, 2 DVD-rom (ikke spør hvorfor) pluss 2 vifter.

7546155[/snapback]

 

Hvis du har for lite strøm får du høyst sansynlig ikke svarte firkanter, men du opplever spontanreboots, uten blåskjerm eller andre forvarsler.

 

Selv kjører jeg følgende:

 

[email protected]

8800GTX@650,

4 Disker

4 120 vifter

Vannkjøling

 

Alt dette på en OCZ 520w.

 

Min andre maskin:

 

AMD Opteron [email protected]

8800GTS@660 2000

6 Disker

4 Vifter

Vannkjøling

 

Alt dette på en MIST 500w.

 

Begge systemene er stabile.

 

 

Målt med strømmåler fra Clas Ol. så bruker system 1 ca 80w mer enn system 2. System 1 ligger på 430 load.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar

Hva er egentlig vitsen med å investere i f.eks 600-700 Watts strømforsyninger ?

 

Selv kjører jeg et billig Aopen kabinett m/ orginal 350Watts Strømforsyning. Jeg har tilkoblet 2x WD Raptor Hardisker, 1x 7200-RPM harddisk, 2x DVD-RW, Radeon X1900XTX Skjermkort, 16-1 Kortleser, alt på et Core 2 Duo system etc.

Jeg har ingen problem med å kjøre systemet super stabilt.

 

Dette gjelder forøvrig de tidligere maskinene mine hvor jeg også har hatt mange hardisker og kraftige skjermkort. Ser liksom ikke poenget med å ha f.eks 700 watt hvis du ikke på død og liv kjøper deg en Q-Tec.

 

z00l

Lenke til kommentar

Har prøvd X2 3800+ og 8800GTS, med en 350W PSU. Riktignok bare noen timer, men alt så ut til å fungere normalt. PSU ble ikke unormal varm, kjentes helt kjølig ut når jeg tok på den.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=669954

 

Skal kjøpe meg en 350W etter nyttår, til bruk i en boks jeg skal bygge av gamle deler. Da får jeg teste den på hovedmaskina mi også tenkte jeg, med E6600 + 8800GTS, får å se om det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...