Gå til innhold

Hvor mange W for E6600 og 8800 GTX?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har prøvd X2 3800+ og 8800GTS, med en 350W PSU. Riktignok bare noen timer, men alt så ut til å fungere normalt. PSU ble ikke unormal varm, kjentes helt kjølig ut når jeg tok på den.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=669954

 

Skal kjøpe meg en 350W etter nyttår, til bruk i en boks jeg skal bygge av gamle deler. Da får jeg teste den på hovedmaskina mi også tenkte jeg, med E6600 + 8800GTS, får å se om det går.

7549294[/snapback]

Jepp :thumbup: Det med stor psu er sterkt overdrevet!

 

Og, et overklokket system bruker mye mer strøm enn et standard system. Men likevel er det ikke snakk om de helt store verdiene.

Lenke til kommentar
Nå er det jo litt snakk om å kjøre 8800GTX i SLi også da.. Så da trur jeg ikke 400-500w holder noe særlig lengre.

7553379[/snapback]

 

Tror er jo egentlig ikke godt nok i denne tråden. Som Stigma her faktisk viser til, og det ser ut til at mannen har vesentlig godt grunnlag for å uttale seg, så er det mange som kliner til med en PSU de slettes ikke har bruk for.

 

Jeg selv har en MIST500W og har ikke peiling på strøm og styrke. Sånne ting får andre regne ut for meg. Men så vidt jeg kan forstå, vil den jeg har holde mer enn lenge for et skjermkort av klassen 8800GTX, Core 2 Duo, optisk drev, vifter og disker.

 

Nå har jeg dog 40amp på 12v riggen min, så jeg er klart innenfor rammene til Nvidia.

 

Jeg skulle likt å se en fagmann uttale seg med nøyaktige målinger og konklusjoner, så denne tråden kunne blitt satt sticky. Tror det er en haug av misforståelser rundt strømforbruket til en PC... Jeg er i allefall en av dem.. :hmm:

Lenke til kommentar

Vell.. Det att Stigma har peil på ting han sier og slikt, har man jo sett før.. Mannen vet hva han snakker om..

 

Men jeg reagerte bare på det han sa, siden jeg har lest om dette på andre steder, tester der man anbefaler store PSUer når man skal gå for SLi.

 

Jeg quoter nå fra guru3d.com <--- Link viser til test.

 

Power Consumption & PSU

 

When you are more than doubling up your transistor count you can rest assure that such a thing will have an adverse effect on power consumption as well. Below we'll show you some tests we have done on overall power consumption of the PC.

 

Looking it from a performance versus wattage point of view the power consumption is not that bad as I expected it to be.

 

We had a total wattage peak at 365 Watts for the 8800 GTX, which is a lot but not excessive. It's definitely something you need to be aware of.

 

NVIDIA states that the G80 core can peak at 145.5 Watts with 116.6 on average during gameplay.

 

Now bare with me here as we built a completely new high-end system for this test. We used a new Core 2 Duo X6800 Extreme Processor, the new nForce 680i mainboard, a Zalman cooler, DVD-ROM and WD Raptor drive. All that in combo with the GeForce 8800 GTX summed up to a peak load of roughly 365 Watts.

 

So here's my power supply recommendation for today.

 

The GeForce 8800 GTX requires you to have a 450 Watt power supply unit at minimum if you use it in a high-end system. You'll also notice that the GTX uses two 6-pin power connectors so I'd like to strongly advise a PSU with dual 12-volts rails here.

 

Why does the GeForce 8800 GTX have two 6-pin power connectors ? Well, the PCI Express spec allows for 75W from the edge connector plus 75W from each external 6-pin power connector. The GeForce 8800 GTX requires two 6-pin power connectors to deliver the full power requirements of the board while adhering to the PCI Express edge connector and 6-pin connector specification. So it's more fitting a specification rather then it was "absolutely" necessary.

 

More importantly than just staring yourself blind on 450+ Watts, you need a PSU with a total 30A rating on the 12 Volts rails.

 

If you have dough to spend and opt the guru path of righteousness by doubling up towards two cards in your system -> SLI, then you should end up with a 700 Watt or better PSU with a 40 AMPs 12 Volts rail. And yes I agree, this is getting a little out of hand. As stated, we need to start thinking about mother nature a bit more, this increasing trend in power consumption can't continue.

 

BTW if you tend to overclock with such an SLI setup, then I strongly recommend a KiloWatt PSU. Not that's it's needed in the sense of using up a 1000 Watts, but it's because these PSU's have a lot of ampere to spare on the important voltage distribution rails. That results is stability, which is very important while overclocking.

 

We did test GeForce 8800 GTX in SLI a while ago and as far as power consumption goes it exceeded a 500 Watt peak easily in a non-verclocked environment.

 

Ja, det beviser ihvertfall att det ikke trenger være så dumt å kjøpe en "kraftig" PSU alikavell, hvis man tenker på å oppgradere litt seinere.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
for å gjøre det enkelt for deg:

 

regn det ut selv:

 

eXtreme PSU Calculator

 

http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

7567231[/snapback]

Den der er vertfall helt på trynet, sa at jeg trengte 680W psu elns :p

 

We used a new Core 2 Duo X6800 Extreme Processor, the new nForce 680i mainboard, a Zalman cooler, DVD-ROM and WD Raptor drive. All that in combo with the GeForce 8800 GTX summed up to a peak load of roughly 365 Watts.

 

Hvorfor de da anbefaler 700W psu skjønner jeg ikke i det heletatt. Her sier de jo selv at de ikke klarte å få systemet til å trekke mer effekt enn 360W. 700W er jo dobbelt så mye!

 

NVIDIA states that the G80 core can peak at 145.5 Watts with 116.6 on average during gameplay.

 

Her har vi 450W grensa til nvidia, bare på SLI ;)

 

God Jul!

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

ManageHead:

We used a new Core 2 Duo X6800 Extreme Processor, the new nForce 680i mainboard, a Zalman cooler, DVD-ROM and WD Raptor drive. All that in combo with the GeForce 8800 GTX summed up to a peak load of roughly 365 Watts.

Hvorfor de da anbefaler 700W psu skjønner jeg ikke i det heletatt. Her sier de jo selv at de ikke klarte å få systemet til å trekke mer effekt enn 360W. 700W er jo dobbelt så mye!

Det der betyr 365w på papiret.

Og det er da med ett 8800GTX kort.

 

Med dette så anbefaler dem 450w.. Og det er jo rimelig er det ikke?

Siden man da er på den sikre siden.

 

700w anbefaler dem hvis man skal oppgradere til to kort, altså SLi.

 

NVIDIA states that the G80 core can peak at 145.5 Watts with 116.6 on average during gameplay.
Her har vi 450W grensa til nvidia, bare på SLI

Og nei.. Dette er ikke SLi.. Det der er hva ETT kort bruker.

 

God Jul!

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Du missforstod meg der, o(O)phus. At nvidia anbefaler er rimelig, ja. Men som Stigma sier, du trenger ikke på langt nær så mye. Bare å se på FBEN sitt system. Og det med 450W, de sier at 8800GTX bruker ca. 115W, legg det til 350 så har du 465W ;) Altså ganske nært 450W, men det var egentlig en liten spøk :p

 

God Jul!

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

MIST 600W driver mitt overklokkede system helt fint - dette består av Intel Core 2 Duo E6600 @ 3,6GHz, 2x1024MB Corsair Dominator PC6400 DDR2, 2x XFX 8800GTS (SLI) @ 630/2000, 4 vifter (3x 120mm + 1x 80mm) samt 3 harddisker og 2 optiske drev. Dette forutsetter selvsagt litt høyere spenningsinnstillinger i BIOS enn standard.

Lenke til kommentar
for å gjøre det enkelt for deg:

 

regn det ut selv:

 

eXtreme PSU Calculator

 

http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

7567231[/snapback]

Den der er vertfall helt på trynet, sa at jeg trengte 680W psu elns :p

 

We used a new Core 2 Duo X6800 Extreme Processor, the new nForce 680i mainboard, a Zalman cooler, DVD-ROM and WD Raptor drive. All that in combo with the GeForce 8800 GTX summed up to a peak load of roughly 365 Watts.

 

Hvorfor de da anbefaler 700W psu skjønner jeg ikke i det heletatt. Her sier de jo selv at de ikke klarte å få systemet til å trekke mer effekt enn 360W. 700W er jo dobbelt så mye!

 

NVIDIA states that the G80 core can peak at 145.5 Watts with 116.6 on average during gameplay.

 

Her har vi 450W grensa til nvidia, bare på SLI ;)

 

God Jul!

7568247[/snapback]

 

 

ManageHead:
We used a new Core 2 Duo X6800 Extreme Processor, the new nForce 680i mainboard, a Zalman cooler, DVD-ROM and WD Raptor drive. All that in combo with the GeForce 8800 GTX summed up to a peak load of roughly 365 Watts.

Hvorfor de da anbefaler 700W psu skjønner jeg ikke i det heletatt. Her sier de jo selv at de ikke klarte å få systemet til å trekke mer effekt enn 360W. 700W er jo dobbelt så mye!

Det der betyr 365w på papiret.

Og det er da med ett 8800GTX kort.

 

Med dette så anbefaler dem 450w.. Og det er jo rimelig er det ikke?

Siden man da er på den sikre siden.

 

700w anbefaler dem hvis man skal oppgradere til to kort, altså SLi.

 

NVIDIA states that the G80 core can peak at 145.5 Watts with 116.6 on average during gameplay.
Her har vi 450W grensa til nvidia, bare på SLI

Og nei.. Dette er ikke SLi.. Det der er hva ETT kort bruker.

 

God Jul!

7569205[/snapback]

 

 

ja, altså da stemte det rimelig det at du trengte 680 watt.. mulig den nettsiden tok til muligheten for oppgradering, men watt'en økte ikke mye da jeg sjekke forskjellen på SLI og ett kort..

Lenke til kommentar

Ikke alltid at spenningen er like stabil når du nærmer deg maksbelastningen på PSUen. Derfor mener jeg at det er viktig å ha god klaring, men absolutt et poeng at spesifikasjonene til NVidia er worst case + et tosifret antall prosent vil jeg tro.

 

Kjørte min "gamle" Raidmax rx630w (nøyaktig samme 12v rails som Hiper'n halve forumet har/har hatt :p ), med 2 7900gt, 10 disker, DVD-ROM, AMD X2, Creative X-fi, TV-kort og 7 kabinettvifter elns uten strømrelaterte problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...