Gå til innhold

The chipboard dream - trekabinett fra bunnen av!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på Byggeriet for å kjøpe MDF-plater, som jeg nå har bestemt kabinettet skal bygges av. Men så hadde de ikke den riktige typen :'( Det hadde derimot Byggmakker, men de hadde stengt på den tiden - typisk. Skal kjøpe til mandag, da.

 

En annen ting; Har besluttet å lage kabinettet smalere. De ytre målene endte opp på 35 cm. Derfor blir det også veldig redusert harddiskplass i forhold til tidligere. Går fra nesten 20 til 6 :p Vil aldri få meg 20 disker uansett, så dette får holde.

 

Skal prøve å komme med en oppdatert Sketchup-tegning senere i dag :)

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser jo greit ut dette, men:

 

Jeg ville brukt 2 120mm i bunn bak istedet, hvis du har plass,

og heller satt PSUen på tvers sånn at den står parallell med

hovedkortet, siden kabinettet er såpass bredt.

Da har du muligheten til å få plass til en radiator

i toppen uten problem, kanskje du ikke skal

ha vannkjøling med det første, men tro meg

det skal ikke mye til å få lyst på det :p;)

 

Petter

Lenke til kommentar

Spennende prosjekt, men jeg vil advare mot å bruke spon eller mdf til ett slikt prosjekt. Spon egner seg ikke da det er bare en sammenpresset guffe som vil løse seg opp med engang du begynner å skru, sage og tilsvarende. Dette går igjen utover nøyaktigheten i arbeidet, og du vil til slutt ende opp med ett prosjekt som ser halveis ut.

 

Dette er da min mening, sketchup tegningene ser bra ut, så du har i hvertfall gode tegninger å gå ut ifra. Det jeg savner på tegningene dine, er gjerne en plan for hvordan å skjule ledninger o.l. En annen ting du kanskje bør tenke på før du setter igang for fult, er hvordan du skal løse problemet med å komme til hardwaren, uten at hele kabinettet klapper sammen. Slik du har kappet opp sponplatene nå, har du ingen sideveis støtte i strukturen(hvis du fjerner den ene sideplata). Tenk gjerne også litt på hvordan du skal feste hovedkortet, det absolutt enkleste her er å ta ett hovedkort brett å feste.

 

Jeg synes prosjektet virker bra, men kanskje litt lite gjennomtenkt foreløpig, derfor er jeg redd at dette vil bli nok ett prosjekt som ikke blir fullført, fordi du kommer til å få for mange problemer underveis.

 

Lykke til og God Jul :)

Lenke til kommentar
*snip*

7550383[/snapback]

Har jo tenkt på dette, hvis ikke ville det vært noget dristig å kaste seg ut på dette. Materialvalget er jeg fult klar over. Spon er ikke det beste, MDF er veldig greit å jobbe med. Bakdelen (digger det ordet) er jo tyngden. Grunnen til at det ble sponplate er at INGEN av trelastvarehandlerne i byen hadde MDF i passelig størrelse på lager. Dersom det ikke blir et bra resultat, kjøper vi rett og slett en annen plate når det kommer på lager, og bruker sponplatene til mal. Sponplate er billig, ser du.

 

Feste til HK skal jeg ta fra et gammelt kabinett, som jeg har liggende. HK-brettet er litt for stort enn det som er estetisk godkjent, så det blir nok kuttet litt opp.

 

Når det gjelder døråpning, har jeg tenkt på det også. I og med at kabinettet er såppass stort som det er, holder det å bruke plexiglass-åpningen som dør. Dette er jeg ikke den første som bruker. Snekkern har allerede gjort det, og I.A.G. planlegger å gjøre det samme i sitt prosjekt. I første omgang vil det nok dessverre bare bli en treplate der, eventuelt netting, men plexi skal kome etterhvert når økonomien står bedre til. Håper jo på å få noen rester hos glassmesteren som er store nok, da.

 

Noe annet du lurte på, kpolberg?

 

I.A.G.: Rapport og bilder kommer. Håper bare jeg får dem før Julaften! Jeg har enten tenkt til å ha to i topp, rett over åpningen til Plexiglasset, eller en i topp og en i bunn. Får se hva som passer best. I tillegg skal jeg ha et neonrør foran de to viftene i front. Dette har jeg alledere :)

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Har jo tenkt på dette, hvis ikke ville det vært noget dristig å kaste seg ut på dette. Materialvalget er jeg fult klar over. Spon er ikke det beste, MDF er veldig greit å jobbe med.

MDF er noe herk å jobbe med av samme grunn som spon, i tillegg legger det fine støvet seg i alt av elektriske verktøy. Hvis jeg skulle anbefalt noe, så hadde det blitt kryssfiner.

Feste til HK skal jeg ta fra et gammelt kabinett, som jeg har liggende. HK-brettet er litt for stort enn det som er estetisk godkjent, så det blir nok kuttet litt opp.

Absolutt en godkjent løsning.

Når det gjelder døråpning, har jeg tenkt på det også. I og med at kabinettet er såppass stort som det er, holder det å bruke plexiglass-åpningen som dør.

Da blir det jo rimelig stort område som skal høre til plexivinduet, hvis du i det hele tatt skal komme til skruefestene til PCI kort o.l?

 

Ellers pleier det aldri å være noe problem å få tak i plexi-kapp stort nok til å dekke en slik dør.

 

Noe annet du lurte på, kpolberg?

Nja, kommer sikkert på noe :) Ikke ta dette som negativ kritikk, jeg prøver kun å stille noen spm, som kanskje kan hjelpe deg på veien. Hvis det ikke hjelper i det hele tatt, si ifra. Så holder jeg kjeft :)

Lenke til kommentar

Neida, dette er veldig greit, kpolberg! Jeg har tenkt på hvordan jeg skal komme til skruen på PCI-sporet når sideplaten egentlig dekker over. *finne linjal*

 

Skruefestet til PCI-en vil stå 12 cm over sideplaten på baksiden. Den totale bredden på kabinettet innvendig er 21,8 cm. Ergo har jeg ca. ti centimeter å skru på. Det burde være nok til å stikke inn et lite skrujern, litt på skrått. Dessuten skal ikke skruene skrues hardt til, så det burde egentlig gå greit.

 

Kommenter gjerne svarene mine, og kom med nye! Jeg har innredet en _liten_ kommode før (mitt første kabinettmodifikasjon), og lærte en god del fra det, og vet litt om hvilke problemer jeg kan støte på, men fortsatt er det mye nytt, og sikkert en del problemstillinger jeg ikke har tenkt over.

 

5,25" er noe jeg grubler litt på for tiden, og som jeg gjerne vil ha innspill på. Åpningen vil akkurat bli stor nok til å sette det inn den veien - så det går greit. Derfor kan jeg også feste DVD-rom i den før jeg setter den inn i kabinettet. Men dersom jeg skal justere litt sidelengs, vil det ikke bli like enkelt. Da må hele racken ut av kabinettet igjen. Derfor vurderer jeg å ha en åpning også på siden "bak", slik at jeg kan komme til med en skrutrekker der. Problemet er om dette bil bli estetisk fint ...?

 

Endret: Keep 'em coming, kpolberg!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Om du trodde dette prosjektet var ferdig ved å se på de bildene med sponplatene stablet pent oppåhverandre, må du tro om igjen ;) Jeg kan dessverre ikke modde så mye i dag, i morgen og dagen etter det, da det er helligdag og familiedag. Etter det begynner det imidlertid for fullt! Fikk LCD-displayet i dag, samt Lazerledsa. Sistnevnte er jeg veldig misfornøyd med, og vurderer å bruke angreretten på, om ingen har noen innvendinger.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

ER fult klar over det :) Jeg må jo frese litt etterpå og slikt, og da kan det ikke være limt sammen.

Hvorfor er du misfornøyd med lazer-ledsa, forresten?

7586717[/snapback]

 

LCD-skjermen er jeg veldig fornøyd med. Lazer-LEDsene derimot, er jeg virkelig ikke fornøyd med. På bildet på Microplex ser man tydelig lysstråler og slikt, men ikke IRL. Der lyser det bare opp HW-en littegrann. Kanskje burde jeg valgt en lazer-led med farge, men det så jo veldig pent ut på Microplex sine sider.

 

ENDRET:

Her er noen bilder som delvis illustrerer min negativitet til lazer-ledsene:

 

Først ut er bildet fra Microplex:

sbll3wh_org.jpg

Deretter et bilde tatt MED lazer-led-en:

img6739mediumlo1.th.jpg

Deretter et uten:

img6741mediumjq0.th.jpg

 

Jeg er ikke enig med meg selv om det er bedre/dårligere med dem på, men mye penere er det iallfall ikke. Kan kanskje være greit å ha dem til å lyse opp med uansett, så vi får se :)

 

ENDRET II:

Ser ut til at bildet til Microplex er tatt med noe røyk. Det er da ikke vanlig i kabinetter, selv om det hadde vært sykt fett!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Kommer ikke en ny update i kveld. Har borret hull og slått inn alle plugger, men kassen ser jo helt lik ut slik som de siste bildene i arbeidsloggen, bare noen få hull og plugger, så jeg dropper det.

 

Planer for i morgen:

- Fikse hull til LCD-skjermen på skråplaten i front. Den skal delvis freses inn med overfres.

- Kjøpe skruer

- Fikse hull i siden der døra/plexien skal stå.

- Borre hull til skruene i sponplaten, samt fikse innsenknings-greia der

 

Kan ikke fikse viftene og viftestyringen, siden det ikke er kjøpt inn enda :( Håper på litt spons der :)

 

ENDRET: TRENGER FORSLAG TIL NAVN!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...