Gå til innhold

Hvordan egyptisk mytologi påvirker nørron mytologi


GrandMa

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har nå et skoleprosjekt hva vi prøver å trekke linjer mellom egyptisk og norrøn mytologi. Jeg lurer på om det er noen som kanskje har noe informasjon om hva slags innflytelse den egyptiske mytologien har hatt på norrøn mytologi.

 

Er det noen her som kanskje har litt kunnskap om dette og hadde hatt bry til å skrive et par linjer hadde det vært veldig hyggelig. Ser gjerne at noen kanskje kan trekke noen linjer for oss ettersom vi begynner å bli litt "lost" fordi det er et tema hvor det er meget vanskelig og faktisk finne info og fakta.

 

Problemstillingen vår er rett og slett: Hvordan har egyptisk mytologi påvirket norrøn mytologi?

 

Det vi leter etter er informasjon fra noen som virkelig kan mye om slikt. Vi trenger ikke informasjon som vi hovedsaklig kan finne selv på internett (selv om alle linker og liknende ønskes velkommen. Alt er verdt å se på).

 

Dette er et prosjekt for andre klasse videregående (media og kommunikasjon).

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er problemstillingen noe dere har kommet opp med selv? Ut fra spørsmålet deres virker det som det allerede er gitt at egyptisk mytologi har påvirket norrøn mytologi. Jeg vet ikke om det faktisk er tilfelle. Men om dere skal finne likheter, så er jo det enkleste ofte det letteste. Etter en liten tur på "Norse Mythology" og "Ancient Egyptian Religion" på den engelske wikipedia, kom jeg fram til flere likheter, bl.a. at det finnes guder for samme ting. Hvor holdbart det er vet ikke jeg, f.eks. påstås det at det fantes en norrøn gud for solen, som het Sol (som jeg aldri har hørt om), men jeg trodde ordet sol på norsk kom fra latin (og betyr, ja du gjettet det; sol). Jeg har dog ingen kvalifikasjoner til å verifisere slike påstander, til det er ikke mine kunnskaper om de respektive religioner tilstrekkelige.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar
Er problemstillingen noe dere har kommet opp med selv? Ut fra spørsmålet deres virker det som det allerede er gitt at egyptisk mytologi har påvirket norrøn mytologi. Jeg vet ikke om det faktisk er tilfelle. Men om dere skal finne likheter, så er jo det enkleste ofte det letteste. Etter en liten tur på "Norse Mythology" og "Ancient Egyptian Religion" på den engelske wikipedia, kom jeg fram til flere likheter, bl.a. at det finnes guder for samme ting. Hvor holdbart det er vet ikke jeg, f.eks. påstås det at det fantes en norrøn gud for solen, som het Sol (som jeg aldri har hørt om), men jeg trodde ordet sol på norsk kom fra latin (og betyr, ja du gjettet det; sol). Jeg har dog ingen kvalifikasjoner til å verifisere slike påstander, til det er ikke mine kunnskaper om de respektive religioner tilstrekkelige.

7460480[/snapback]

 

Ja problemstillingen er noe vi har funnet på selv. Når det gjelder om det er sikkert at det norrøne ble påvirket er det jo ikke det, men det er jo selvfølgelig veldig sannsynlig fordi det var 2 veldig store mytologier, men et svar som sier at det ikke er noen sammenheng er et godt svar det også. :)

 

Angående det du har funnet er dette veldig bra og akkurat det vi leter etter. Vi har jo funnet en del sammenhenger angående livet etter døden og slikt, men ikke noe som virkelig er smått oppsiktsvekkende.

 

Jeg håper noen flere kanskje kunne hjelpe litt. Ville vært evig takknemlig.

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort i fra direkte påvirkning da? Å si at egyptisk mytologi ikke har hatt noen innvirkning på norrøn tro er vel litt lite sannsynlig ettersom egyptisk mytolologi har vært enormt stort og har hatt mange strømninger utover hele verden.

 

Hvis noen kan kunne finne noen små sammenhenger eller likheter som kanskje ikke trenger å være veldig direkte er vi evig takknemlige.

 

:)

Lenke til kommentar

Det finnes selvsagt enkelte elementer som går igjen i flere religioner, om dette skyldes direkte påvirkning eller at elementene representerer arketyper kan diskuteres. Eksempler på dette er verdenstreet, eller liknende symboler som henspeiler på "axis mundi" (axis of the world or "world axis"). Dette representerer verdenssenteret og/eller en kobling mellom jord og himmel, og er et symbol man finner i alt fra shamanistiske naturreligioner til kristendommen (Treet i edens hage). Pyramider og ziggurater fungerer som en menneskeskapt axis mundi i mesopotansk og egyptisk religionsutøvelse, og vi finner det samme i norrøn mytologi under beretninger om Yggdrasil. (Se også linken til Thor's Oak i germansk mytologi: http://en.wikipedia.org/wiki/Thor%27s_Oak )

 

På samme måte finner man beretninger om slanger og drageliknende vesener i de aller fleste religioner. I norrøn mytologi finner vi Nidhogg, en såkalt lindorm ("ensnaring serpent") i tillegg til Midgard-ålen (Jörmungandr). I egyptisk mytologi finner vi mange henvisninger på slanger og drageliknende vesener, Apophis (apep) blir blant annet ofte henvist til som "The serpent God". I den enda eldre Gilgamesh finnes også mange beretninger og slike vesener, da satt i sammenheng med en historie som minner om Noah i det gamle testamentet.

 

Historien om at Odin ofrer sitt ene øye kan muligens også ha enkelte likhetstrekk med Horus' øye (opprinnelig Ra's øye), selv om likhetene virker å være overfladiske. Det er selvfølgelig mange flere likheter, men du må huske at det meste av det jeg har vist til representerer arketyper de fleste religioner, og ikke automatisk kan tas til inntekt for en direkte påvirkning. Når det er sagt virker det som et spennende emne, og jeg håper du holder oss oppdatert om utviklingen slik at vi kan hjelpe deg mer om nødvendig. Ikke vær redd for å spørre om det er noe spesielt du lurer på heller. Lykke til. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk, men det høres ut som du prøver å finne et mønster fordi du har bestemt deg for at det skal være der, og at du vil godta det meste som kan tolkes som at du har rett. Det er ikke slik man bør gå fram når man skal finne fakta.

7490458[/snapback]

 

Ok. Skjønner hva du mener, men det er absolutt ikke det jeg prøver på. Beklager hvis det virker sånn.

 

Det jeg prøver å si er at egyptisk mytologi hadde innvirkning på noen ting som igjen hadde innvirkning på andre ting, også videre, også videre. Til slutt burde dette med nesten 99% sikkerhet ha påvirket nørron mytologi. Hvis man ser for eksempel livet etter døden er det mange likheter, men ingen som virkelig er bemerkelsesverdig. Hvis noen kan komme med en begrunnelse for at det ikke er noen likheter eller noe som er videreført er dette et like bra svar som at det er enorme likheter.

 

Takker for den konstruktive kritikken. :)

Lenke til kommentar
Det finnes selvsagt enkelte elementer som går igjen i flere religioner, om dette skyldes direkte påvirkning eller at elementene representerer arketyper kan diskuteres. Eksempler på dette er verdenstreet, eller liknende symboler som henspeiler på "axis mundi" (axis of the world or "world axis"). Dette representerer verdenssenteret og/eller en kobling mellom jord og himmel, og er et symbol man finner i alt fra shamanistiske naturreligioner til kristendommen (Treet i edens hage). Pyramider og ziggurater fungerer som en menneskeskapt axis mundi i mesopotansk og egyptisk religionsutøvelse, og vi finner det samme i norrøn mytologi under beretninger om Yggdrasil. (Se også linken til Thor's Oak i germansk mytologi: http://en.wikipedia.org/wiki/Thor%27s_Oak )

 

På samme måte finner man beretninger om slanger og drageliknende vesener i de aller fleste religioner. I norrøn mytologi finner vi Nidhogg, en såkalt lindorm ("ensnaring serpent") i tillegg til Midgard-ålen (Jörmungandr). I egyptisk mytologi finner vi mange henvisninger på slanger og drageliknende vesener, Apophis (apep) blir blant annet ofte henvist til som "The serpent God". I den enda eldre Gilgamesh finnes også mange beretninger og slike vesener, da satt i sammenheng med en historie som minner om Noah i det gamle testamentet.

 

Historien om at Odin ofrer sitt ene øye kan muligens også ha enkelte likhetstrekk med Horus' øye (opprinnelig Ra's øye), selv om likhetene virker å være overfladiske. Det er selvfølgelig mange flere likheter, men du må huske at det meste av det jeg har vist til representerer arketyper de fleste religioner, og ikke automatisk kan tas til inntekt for en direkte påvirkning. Når det er sagt virker det som et spennende emne, og jeg håper du holder oss oppdatert om utviklingen slik at vi kan hjelpe deg mer om nødvendig. Ikke vær redd for å spørre om det er noe spesielt du lurer på heller. Lykke til.  :)

7490717[/snapback]

 

Tusen takk. Det hjalp veldig. Da er vi hvertfall litt lenger. Det er akkurat slike likheter vi leter etter. Vi trenger ikke finne masse likheter som er et resultat av en direkte påvirkning ettersom det ganske sikkert er få eller ingen.

 

"Påvirkningen" vi leter etter er den typiske "fra kultur til kultur" linjen. Feks: Gresk til romersk. Britisk til britiske kolonier.

 

Håper dere skjønner hva jeg mener. Konstruktiv kritikk (som over) er velkommen. Det gjør oss bare klokere.

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Vel det er større sjanse etter min mening at både egyptere og norrøne folk ble påvirket av grekerne for de hadde på sin tid mye større innflytelse på verden enn egypterne ville jeg tro.. Mange i pharaoenes linjer var jo grekere. Så denne "linken" du leter etter mellom Norrønt og Egyptisk vil nok antakelig lede til at begge "linkes" til Grekerne..

Lenke til kommentar
Dette var et veldig søkt utsagn fra trådstarter, kan noen som støtter denne "teorien" være så snille og legge fram bevis for en sånn sammenheng?

 

RogueAlien: kan jeg få spørre om hvordan grekerne kan linkes med folk fra Norden?

7561744[/snapback]

 

Nei..det kan jeg ikke..og jeg vet ikke om jeg vet noe om jeg kan det heller om jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...