Gå til innhold

Thoriumkraft - Løsningen på verdens energiproblem?


Anbefalte innlegg

Hva slags industrielt fortrinn er det her snakk om som vi går glipp av? Norge hadde opprinnelig ingen kompetanse på olje og gass, men det har vi klart å tilegne oss. Råstoffleverandør vil vi kunne være uavhengig av en eventuell satsning på thorium-kraftverk i dag.

7474313[/snapback]

Bra det er noen her som ikke er udelt for thoruim-kraftverk Norge, så kan vi få diskutert litt!

 

Klart vi kan være råstoffleverandører uansett, men det er alltid bedre å selge et videreforedlet produkt enn et råstoff. Jeg tror Norge kan tjene mye mer penger på å selge energi utviklet av thorium enn å selge thorium som råstoff. Dessuten vil et kraftverk skape arbeidsplasser og et sollid forskningsmiljø, for ikke å snakke om forskningsmiljøet som vil springe ut av utviklingen av kraftverket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke motstander av thorium-kraftverk. Jeg ser bare ingen god grunn for at Norge skal fremskynde en teknologi som kan gjøre olje- og gassreservene våre verdiløse. I bakhånd har vi også vannkraft. Et unntak er "fred i verden"-argumentet, som JBlack nevner.

7475847[/snapback]

Thorium vil ikke gjøre olje og gass verdiløs over natten, blant annet på grunn av treg overgang til thorium/strøm-drevne transportsystemer. Fly er viktig for transport over hele verden, og ennå finnes ikke teknologien for å drive fly på alternativ kraft (fra strømnettet), og jeg har heller aldri hørt om initiativer for å lage det (kanskje rett og slett fordi det er umulig? :dontgetit: ). Derimot drives alle fly i vanlig drift i dag på videreforedlet olje, og det forskes også på fly som kan drives på gass.

 

Og hvorfor må vi på liv og død utnytte alt? Det er vel ikke helt bra for miljøet og klimaet heller? Så lenge vi har noe som kan være med på å holde liv i økonomien er vel det det samme om det er olje/gass eller thorium.

 

EDIT: Og uansett om vi ikke tar initiativet til forskning thorium-kraft, vil noen andre sikkert gjøre det. Så vi har valget mellom å ligge langt fremme i "racet" eller å ligge langt bak i det, "racet" skjer uansett. Så hvis olje- og gassressursene blir verdiløs på grunn av thorium, vil det skje uansett om vi er med på "racet" eller ikke.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er mange fine "demonstrasjoner" der, men lite bevis. Og dersom man klikker seg litt videre, finner man ting som ærlig talt minner mest om konspirasjonsteorier. Begynner man å søke på en del av de tingene de snakker om, finner man sider som påstår at grunnen er "dyrisk seksuell energi", "illuminati og einstein har lurt oss alle, energien hentes fra eteren" etc.

Hvor er dette? Forsøker du bare å latterliggjøre nå? For når jeg klikker meg videre, er det bare mer nyttig informasjon. Kan ha noe med at hvis man leter med hammer så finner man bare spiker, og du forsøker å finne letteste vei til å avskrive dette fori det er "tabu"?

7470838[/snapback]

 

Vel, det er ikke veldig vanskelig å latterligjøre folk som "disclosure project", så lenge det eneste de har å fare med er "vitneutsagn" og hypoteser om at "amerikanske myndiggheter sitter på teknologien, men vil ikke slippe den". "De holder oss nede" er jo også et vanlig utsagn, ta f.eks. http://www.seaspower.com/StrategicOverview.htm.

 

Videre er både seas og disclosure project drevet av samme gjengen:

http://www.cseti.org/

 

En annen ting er at omtrent alt de driver med bryter diverse termodynamiske lover...

 

Så JA jeg er svært svært svært skeptisk intill noen kommer og viser meg en av duppedingsene deres, lar meg leke med den etc. - kornete filmer viser egentlig svært lite.

 

Du kan jo titte litt på:

http://en.wikipedia.org/wiki/N_ray

 

Ang. kald fusjon, og andre "belastede" områder - grunnen til at dette er belastet var at hele gjengen som dreiv med det viste seg å være juksemakere værre enn Sundbø...

 

Faktisk er oljeproduksjonen begynt å gå ned nå, mye tyder på at vi har nådd toppen eller allerede er på vei nedover når det gjelder oljeproduksjon her til lands. Når man har brukt en oljeressurs sånn halvveis går utvinningsfarten etter hvert ganske mye ned og det blir etter hvert vanskeligere å utnytte oljen + at utvinningen blir mye saktere og mindre effektiv. Så det kritiske punktet er ikke når man går helt tom for olje, men når man er et stykke over ca. halvveis. Og mye tyder på at vi allerede er halvveis eller snart er der i mange av oljeressursene våre.
Det stemmer det du skriver, men du utelater gass fra argumentasjonen din. Ifølge Oljedirektoratet har Norge til nå hentet opp 33 % av petroleumsressursene.
Vi har store thorium-ressurser i Norge, så vi har mye å hente på å utvinne thorium (som ren råstoffleverandør). Hvis vi er tidlig ute med å delta i utviklingen teknologien kan vi i tillegg få en industriell fortrinn som vil hjelpe norsk økonomi mye. Det vil ihvertfall ikke hjelpe oss mye å satse noe særlig mye videre på oljen enn det vi gjør allerede nå, fordi det er ikke mange tiårene før oljeressursene er så mye oppbrukt at det er vanskelig og dyrt å utnytte de videre, selv om de er langt fra tomme (som jeg sa tidligere, jo mindre olje desto mindre trykk, som gjør det stadig vanskeligere å utvinne oljen).

7473932[/snapback]

Hva slags industrielt fortrinn er det her snakk om som vi går glipp av? Norge hadde opprinnelig ingen kompetanse på olje og gass, men det har vi klart å tilegne oss. Råstoffleverandør vil vi kunne være uavhengig av en eventuell satsning på thorium-kraftverk i dag.

7474313[/snapback]

 

33% hentet opp, ja, men er de siste, si 50% lønsomme å utvinne? Eller må man da "tømme nordsjøen og grave seg ned til dem med gravemaskin" ?

Lenke til kommentar
Er mange fine "demonstrasjoner" der, men lite bevis. Og dersom man klikker seg litt videre, finner man ting som ærlig talt minner mest om konspirasjonsteorier. Begynner man å søke på en del av de tingene de snakker om, finner man sider som påstår at grunnen er "dyrisk seksuell energi", "illuminati og einstein har lurt oss alle, energien hentes fra eteren" etc.

Hvor er dette? Forsøker du bare å latterliggjøre nå? For når jeg klikker meg videre, er det bare mer nyttig informasjon. Kan ha noe med at hvis man leter med hammer så finner man bare spiker, og du forsøker å finne letteste vei til å avskrive dette fori det er "tabu"?

7470838[/snapback]

 

Vel, det er ikke veldig vanskelig å latterligjøre folk som "disclosure project", så lenge det eneste de har å fare med er "vitneutsagn" og hypoteser om at "amerikanske myndiggheter sitter på teknologien, men vil ikke slippe den". "De holder oss nede" er jo også et vanlig utsagn, ta f.eks. http://www.seaspower.com/StrategicOverview.htm.

 

Videre er både seas og disclosure project drevet av samme gjengen:

http://www.cseti.org/

 

En annen ting er at omtrent alt de driver med bryter diverse termodynamiske lover...

The Disclosure Project is a nonprofit research project working to fully disclose the facts about UFOs, extraterrestrial intelligence, and classified advanced energy and propulsion systems. We have over 400 government, military, and intelligence community witnesses testifying to their direct, personal, first hand experience with UFOs, ETs, ET technology, and the cover-up that keeps this information secret.

Disse har tildels meget høye stillinger innenfor millitær-og etterretning - noe du hadde funnet ut om du hadde tatt av deg skylappene og lagt arrogansen til sides. Du klarer kun å latterliggjøre deg selv når du uten videre avskriver flere hundre kredible personer som kan gjøre rede for sin stilling som tidligere har vært jobbing i bla. eisenhower, reagan-administrasjon, NORAD, NSA, CIA, NASA, kjente astronauter, forsvarsministre osv. og "mentally fit" til å håndtere av atomvåpen, uten personlig vinning (tvert

imot, vi snakker tross alt om UFO'er og diskreditering av offentlige instanser). Men vi skal vel heller støtte oss til fordommene til [email protected] og avksrive vitnesbyrdene uten å gi de en Kongresshøring som de instendig ber om (og ville avkledd en eventuell hoax)?

Deres ord ble trodd på alt av betydning når de var i tjeneste, det ville være ignorant å ikke ta deres ord alvorlig nå.

 

 

De bryter termodynamiske lover ja, so what. Er du en av disse snusfornuftige bedrevitnerne som ikke engang er villig til å se for deg at vi ikke har oppdaget alle fysiske elementer - som f.eks kvantefysikk?

 

DP og SEAS er begge opprettet av Dr. Greer - hva beviser dette? Må det være en konspirasjon?

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Det virker i allefall mest sannsynlig. Forøvrig - du sier stort sett "tidligere". Og jeg har ikke noe bevis for at de var hvem de er, selv om det er mulig.

 

Og nei, jeg tror overhode ikke vi har oppdaget "alt" (hvorfor i alledager hadde jeg giddet å studere fysikk om jeg hadde trodd at alt som var å oppdage var å oppdage), men en bør helst ha bedre bevis å komme med enn vitnesbyrd om merkelige lys på himmelen etc.

 

Ang. "evighetsmaskiner" - send meg en i posten, la meg bekrefte at "ja den virker, og det er ikke et skjult batteri (eller whatever)" (eller noen andre jeg kan stole på, har mulighet til å kontrollere på en relativt enkel måte).

 

Men intill videre forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk.

 

Forøvrig kunne det vært gøy å prøvd å bygge en av maskinene deres, om ikke annet bare for å vise "nix, det funka ikke".

Lenke til kommentar
Det virker i allefall mest sannsynlig. Forøvrig - du sier stort sett "tidligere". Og jeg har ikke noe bevis for at de var hvem de er, selv om det er mulig.

Du kan søke opp noen av navnene på Google. Hvis dette hadde vært fiktive personer tviler jeg på engang nettsiden deres hadde vært oppe ennå.

 

Og nei, jeg tror overhode ikke vi har oppdaget "alt" (hvorfor i alledager hadde jeg giddet å studere fysikk om jeg hadde trodd at alt som var å oppdage var å oppdage), men en bør helst ha bedre bevis å komme med enn vitnesbyrd om merkelige lys på himmelen etc.

Jeg tror du kan ha godt av å høre på intervjuet med Paul Lavioloeete på opensourceenergy linken jeg gav ut. I tillegg til Tom bearden (og alle de andre). Der beskrives litt av problemet med typen din.

 

Når du preiker om merkelige lys på himmelen viser du tydelig og klart at du ikke har studert materialet i det hele tatt, og dummer deg i så måte ut.

 

Ang. "evighetsmaskiner" - send meg en i posten, la meg bekrefte at "ja den virker, og det er ikke et skjult batteri (eller whatever)" (eller noen andre jeg kan stole på, har mulighet til å kontrollere på en relativt enkel måte).

Fordi om noe tilsynelatende er en evighetsmaskin, betyr ikke at det er magisk - det kan være noe vi ikke har oppdaget ennå. Se rundt deg, alt er energi i en eller annen form. Se på kvantefysikk; vi har bare såvidt begynt å utforske dette. Dette kan bety av vi kan gå bort fra fossilt brensel og over på bedre metoder. Oljekartell og dagens maktstruktur som er bygget rundt dette liker sånt, som du sikkert har skjønt (dårlig skjult ironi).

 

Men intill videre forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk.

Det er forskjell på å ha en sunn skepsis og å være fordomsfull, forutinntatt og arrogant nok til å ikke engang studere det man dømmer nord og ned før man kommer og leker wiseguy og slår skråsikre, snusfornuftige vitser.

 

Forøvrig kunne det vært gøy å prøvd å bygge en av maskinene deres, om ikke annet bare for å vise "nix, det funka ikke".

7480848[/snapback]

Du har jo allerede bestemt deg for at det ikke funker, og leter bare etter absurde indisier for å forsvare synet ditt. Godt utgangspunkt? Så med den holdningen tror jeg vi kan slå fast hvor det bærer allerede på stående fot her og nå. Det trengs nemlig noen med litt mer visjoner enn å forsøke å virke smartere enn alle som tror noe utenom det vanlige i forskningen på energikilder.

Lenke til kommentar

Anbefaler at du tar en titt på følgende materiale. Det er riktig at man bør ha en sunn skepsis når man beveger seg i dette fagfeltet, og det gjelder å ha tunga rett i munnen - det er helt riktig. Men det er ikke det samme som å være forutinntatt, ensrettet og fordomsfull.

 

Out Of The Blue - The definitive investigation of the UFO-phenomena (2003) - fin start, vellagd mtp. underholdningsverdi uten å være usaklig.

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=181...tion%20of%20UFO

 

National Press Club Conference on May 9 2001 - "the infamous"

http://www.netro.ca/disclosure/npccmenu.htm

 

Disclosure Project Witness DVD'ene på Google Video - noe "tørre" dersom man ikke er kjent med fenomenet, men spennende informasjon:

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=181...0Google%20Video

 

The Untold History of The Disclosure Project 2004 - Steven M. Greer, M.D. - en konferanse med Dr. Greer der han forteller litt om prosjektet og dets utfordringer underveis. Meget interessante opplysninger.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2...closure+project

 

Nytt intervju med Dr. Greer - October 25, 2006 - dette er siste nyhet. Ekstremt spennende intervju der han også besvarer endel spørsmål fra kritiske innringere.

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=181...%2025%2C%202006

 

En kikk på offisielle NASA-tvsendinger med fysikk-analyser og resonnementer av hva vi ser, interessante resultater mildt sagt. På slutten er det mer hypoteser ang. maya-kulturen, men ikke la dette overskygge faktadelen:

Evidence: The Case For NASA UFO's - Part 1

http://video.google.com/videoplay?docid=-5...ase+of+nasa+ufo

 

Evidence: The Case For NASA UFO's - Part 2

http://video.google.com/videoplay?docid=85...ase+of+nasa+ufo

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Har deltatt endel på VGD selv, rantet litt på skeptikere :)

Har hatt ett oppgjør med new-age bablingen til XtraGal3 og. Er litt irritert på at folk skal poste så helsikes mye spekulativt religiøst tullball de finner på nettet, slik at de gode kildene drukner i mengden. De videoene jeg linker til nå er garantert noe av det beste man finner der ute ;)

 

Glem forresten ikke denne :

 

UFO konferanse med Jamie Maussan fra 2005 -

Enkelte beviser, som uttalelser fra Meksikansk millitære - enkelte spekulative elementer, likevel ekstremt interessant. Bilder av "aliens" og "ufoer" som er overraskende overbevisende, særlig konteksten.

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-5...36&q=ufo+mexico

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, så det er mulig jeg skyter et skudd i luften nå, men...

 

I olje- og energibransjen er det utrolig sterke krefter. I dagens situasjon vil jeg nok gå så langt som å si at det vil være totalt urealistisk å drømme om å gå over til thorium. Vi får håpe jeg tar feil, men det er slik jeg ser på det. Kanskje om 30-40 år.

 

Sett fra Norges side ville det jo selvfølgelig vært en enorm fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...